AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #1 Skrevet 22. februar 2012 Problemet her er at når støtte beregnes summene ut fra lønn/ skattbar inntekt. Alenemøder som ikke jobber har mange tillegger og barnebidrag som ikke tas m i beregningen, dermed kan man som alenemor ende opp med 40-50 tusen utbetalt , mens om man jobber m normal lønn og er eneforsørger m partner og barn har man nesten ingenting... Barnebidraget er jo faktisk barnets penger, men ingen barn kan forvalte sine egne penger. Dersom en ungdom flytter på hybel for å gå på videregående, har han/hun rett på barnebidraget utbetalt til seg selv. Det er derfor den ikke regnes med i skattbarn inntekt. Jeg nekter å tro at en alenemor ender opp med 40.000 utbetalt altså, sett opp et regnestykke som viser det. 3
Gjest "gjest" Skrevet 22. februar 2012 #2 Skrevet 22. februar 2012 Barnebidraget er jo faktisk barnets penger, men ingen barn kan forvalte sine egne penger. Dersom en ungdom flytter på hybel for å gå på videregående, har han/hun rett på barnebidraget utbetalt til seg selv. Det er derfor den ikke regnes med i skattbarn inntekt. Jeg nekter å tro at en alenemor ender opp med 40.000 utbetalt altså, sett opp et regnestykke som viser det. Barnebidraget er barnas penger?? Hvor har du det fra? Bidraget er noe far betaler til mor for løpende utgifter til deres felles barn. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #3 Skrevet 22. februar 2012 Barnebidraget er barnas penger?? Hvor har du det fra? Bidraget er noe far betaler til mor for løpende utgifter til deres felles barn. Hvorfor er det da sånn at når barnet fyller 18 år så går bidraget til barnet? Min eks skylder 200 000 i bidrag, men da barnet ble 18 gikk han fra å skylde meg penger til å skylde barnet penger. 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #4 Skrevet 22. februar 2012 Barnebidraget er barnas penger?? Hvor har du det fra? Bidraget er noe far betaler til mor for løpende utgifter til deres felles barn. Det stemmer at det er barnets penger. Det er nettopp at det går til mor fordi at en 2-åring ikke regnes voksen nok til å ta seg av løpende utgifter. Mor forvalter dermed pengene til å bidra med mat, klær, utstyr, strøm, tak over hodet osv. 2
Gjest "gjest" Skrevet 22. februar 2012 #5 Skrevet 22. februar 2012 (endret) Hvorfor er det da sånn at når barnet fyller 18 år så går bidraget til barnet? Min eks skylder 200 000 i bidrag, men da barnet ble 18 gikk han fra å skylde meg penger til å skylde barnet penger. For barna har krav på å bli forsørget av den forelderen de ikke bor hos helt til de er tyve år. Da er det meningen de skal være ferdige med videregående. Og det viktigste her, barnet er en egen juridisk enhet. Endret 22. februar 2012 av "gjest"
Sulosi Skrevet 22. februar 2012 #6 Skrevet 22. februar 2012 Barnebidraget er barnas penger?? Hvor har du det fra? Bidraget er noe far betaler til mor for løpende utgifter til deres felles barn. Hvorfor er det da sånn at når barnet fyller 18 år så går bidraget til barnet? Min eks skylder 200 000 i bidrag, men da barnet ble 18 gikk han fra å skylde meg penger til å skylde barnet penger. Dere har rett begge to. Så lenge barnet bør hjemme er de bm som er i sin fulle rett til å disponere pengene til beste for barnet men om det flytter på hybel kan pengene bli utbetalt direkte til barnet. Samme skjer feks ikke med barnetrygd, det utbetales kun til foreldrene.
Gjest "gjest" Skrevet 22. februar 2012 #7 Skrevet 22. februar 2012 Er både og med akkurat den der delen av loven, for det er litt sykt at juridisk sett voksne mennesker kan med loven i hånd kreve foreldre for barnebidrag...
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2012 #8 Skrevet 22. februar 2012 Er både og med akkurat den der delen av loven, for det er litt sykt at juridisk sett voksne mennesker kan med loven i hånd kreve foreldre for barnebidrag... Og det fasinerende er kulturforskjellen mellom barn av to foreldre som bor sammen, og barn som har vokst opp med en bm og en by: er nesten bare den siste gruppen som forventer at andre skal betale for dem..,
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #9 Skrevet 22. februar 2012 Er både og med akkurat den der delen av loven, for det er litt sykt at juridisk sett voksne mennesker kan med loven i hånd kreve foreldre for barnebidrag... Gjelda blir jo ikke slettet fordi barnet fyller 18 år. Poenget mitt var at far nå skylder barnet penger, ikke meg. Hvis TI klarer å finne noen penger hos ham, blir de satt inn på barnets konto, ikke min. Selv om jeg har lagt ut over 200 000 for ham. 1
Gjest "gjest" Skrevet 22. februar 2012 #10 Skrevet 22. februar 2012 Og det fasinerende er kulturforskjellen mellom barn av to foreldre som bor sammen, og barn som har vokst opp med en bm og en by: er nesten bare den siste gruppen som forventer at andre skal betale for dem.., Har du statistikk på det her? Gjelda blir jo ikke slettet fordi barnet fyller 18 år. Poenget mitt var at far nå skylder barnet penger, ikke meg. Hvis TI klarer å finne noen penger hos ham, blir de satt inn på barnets konto, ikke min. Selv om jeg har lagt ut over 200 000 for ham. Vel, du må for all del krev ditt eget barn for penger, men huske på du er ikke lenger økonomisk ansvarlig for barnet og det er nok derfor.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #11 Skrevet 22. februar 2012 Vel, du må for all del krev ditt eget barn for penger, men huske på du er ikke lenger økonomisk ansvarlig for barnet og det er nok derfor. Ja, jeg vet at jeg ikke er ansvarlig lengre, men det er da faktisk penger som jeg har lagt ut! Han opparbeidet seg denne gjelda fra barnet var rundt 12 år - han sluttet bare å betale. Det er faktisk mine penger. 3
Gjest "gjest" Skrevet 22. februar 2012 #12 Skrevet 22. februar 2012 Ja, jeg vet at jeg ikke er ansvarlig lengre, men det er da faktisk penger som jeg har lagt ut! Han opparbeidet seg denne gjelda fra barnet var rundt 12 år - han sluttet bare å betale. Det er faktisk mine penger. Det er jeg enig med deg i at pengene er, men vårt lovverk sier noe annet. 1
Anglofil Skrevet 23. februar 2012 #13 Skrevet 23. februar 2012 Tråden er delt fra Alenemødre, en stigmatisert gruppe. Det finnes riktignok en tråd som omhandler bidragsmottaker, men denne tråden er ment som en mer generell diskusjon rundt dette med barnebidrag. Yvonne (mod)
momo Skrevet 23. februar 2012 #14 Skrevet 23. februar 2012 Lurer på hvordan enslige mødre som går hjemme kommer opp i 40 000 utbetalt, jeg vil gjerne se regnestykke på det. Her gjør barnefar det han kan for å slippe bidrag, for han vil ikke betale penger til meg, og han evner ikke å se at de pengene går jo bare til barna. Og her holder begge barna på med ganske dyre fritidsaktiviteter, og jeg har aldri bedt han om å bidra. Og ungene har alltid alt de trenger av sko, klær og utstyr. Og jeg får heller ikke så mye bidrag at det er noe å rope hurra av. Og jeg er student, men har langt unna 40 000, og bare gleder meg til jeg er ferdig utdanna og kan får høyere inntekt. 2
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2012 #15 Skrevet 23. februar 2012 Det stemmer at det er barnets penger. Det er nettopp at det går til mor fordi at en 2-åring ikke regnes voksen nok til å ta seg av løpende utgifter. Mor forvalter dermed pengene til å bidra med mat, klær, utstyr, strøm, tak over hodet osv. Nei! Dette er ikke barnets penger .. Det er pappas penger som skal brukes på barnet.. Noen mødre feildisponerer pengene , lar være å kjøpe klær, sko, utstur og sunn mat.. Skulle vært strengere krav til bruken av bidrag.. Er utrolig mange fedre som må kjøpe klær ol til barnet fordi mor ikke stiller klær ol disponibelt. Disse mødrene glemmer at det faktisk er far som betaler for barnets utstyr gjennom bidraget.. Her får bm 4500 kr i bidrag, 1800 i barnetrygd for barnet, likevel er det " aldri " penger til nye vintersko, jakkke og støvler som passer... Resultat: fra vår husholdning brukes 6480 i bidrag(skatter for de 4500 som utbetales til bm, )fra 100-3000 i klær og 2600 i reise... Når bm kjøper gaver fra seg bruker hun mitt bidrag, og jeg må ta av resten av lønna mi til gavene fra meg... I praksis ser jeg på henne som en dyr aupair som jeg så inderlig skulle gitt sparken..Mener dere at jeg som pappa ikke burde kunne kreve at pengene jeg betaler for mitt barn skulle gått til barnet ...
Gjest "gjest" Skrevet 23. februar 2012 #16 Skrevet 23. februar 2012 (endret) Nei! Dette er ikke barnets penger .. Det er pappas penger som skal brukes på barnet.. Noen mødre feildisponerer pengene , lar være å kjøpe klær, sko, utstur og sunn mat.. Skulle vært strengere krav til bruken av bidrag.. Er utrolig mange fedre som må kjøpe klær ol til barnet fordi mor ikke stiller klær ol disponibelt. Disse mødrene glemmer at det faktisk er far som betaler for barnets utstyr gjennom bidraget.. Her får bm 4500 kr i bidrag, 1800 i barnetrygd for barnet, likevel er det " aldri " penger til nye vintersko, jakkke og støvler som passer... Resultat: fra vår husholdning brukes 6480 i bidrag(skatter for de 4500 som utbetales til bm, )fra 100-3000 i klær og 2600 i reise... Når bm kjøper gaver fra seg bruker hun mitt bidrag, og jeg må ta av resten av lønna mi til gavene fra meg... I praksis ser jeg på henne som en dyr aupair som jeg så inderlig skulle gitt sparken..Mener dere at jeg som pappa ikke burde kunne kreve at pengene jeg betaler for mitt barn skulle gått til barnet ... Er du sikker på at du ikke farer med løgn igjen??? Endret 23. februar 2012 av "gjest" 3
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2012 #17 Skrevet 23. februar 2012 Er du sikker på at du ikke farer med løgn igjen??? Noen her inne er utrolig trangsynte, og når de ser at sine "argumeter'" ikke greier å dekke over vikeligheten så kommer de med slike kommentarer... At innlegget over er fra vikeligheten har jeg ingen grunn til å tvile på.. Har sett mange eksempler på fedre som må betale urimelige summer, fordi exen krever fult bidrag og bruker bidraget som lønn og lar far ta utgiftene som de egenlig betalte m bidraget.. Skulle vært straffbart å missbruke andres penger ( dvs misbruke fars bidrag til barnet) Enkelte Alenemødre er utrolig frekke.
Gjest "gjest" Skrevet 23. februar 2012 #18 Skrevet 23. februar 2012 Noen her inne er utrolig trangsynte, og når de ser at sine "argumeter'" ikke greier å dekke over vikeligheten så kommer de med slike kommentarer... At innlegget over er fra vikeligheten har jeg ingen grunn til å tvile på.. Har sett mange eksempler på fedre som må betale urimelige summer, fordi exen krever fult bidrag og bruker bidraget som lønn og lar far ta utgiftene som de egenlig betalte m bidraget.. Skulle vært straffbart å missbruke andres penger ( dvs misbruke fars bidrag til barnet) Enkelte Alenemødre er utrolig frekke. Men det er sikkert man ei BM som kunne fortelle om en BY som prøver seg på å komme seg unna det økonomiske ansvaret sitt også. Tatt høyden for det når du skriver innlegg her? 1
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2012 #19 Skrevet 23. februar 2012 Er du sikker på at du ikke farer med løgn igjen??? Hvorfor kommer du med en slik useriøs kommentar? Hvorfor løgn? Hva tviler du på? At mannen ikke skatter av pengene mor får? At mor lar være å kjøpe klær? Eller at fyren helst ville forvalte sitt bidrag til barnet selv??? Og "igjen" ,,,, tror du har et forklaringsproblem... 1
Gjest "gjest" Skrevet 23. februar 2012 #20 Skrevet 23. februar 2012 Hvorfor kommer du med en slik useriøs kommentar? Hvorfor løgn? Hva tviler du på? At mannen ikke skatter av pengene mor får? At mor lar være å kjøpe klær? Eller at fyren helst ville forvalte sitt bidrag til barnet selv??? Og "igjen" ,,,, tror du har et forklaringsproblem... Noe må det være siden innleggene prøver seg på å påvirke mine meninger så ensidig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå