Gå til innhold

Drapet på Hilda Feste


*melis*

Anbefalte innlegg

Nå skal ikke jeg si sikkert, men har sett på flere mordmysterier (dokumentarer om drap) hvor gjerningsmannen visstnok har glemt det som har skjedd i og med at det er så traumatisk. Hjernen bare nekter for det som har skjedd, selv om h*n ikke har hatt noe som helst form for rusmidler/sykdommer osv.

Uansett forsvarer ikke det handlingene til gjerningsmennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det var det jeg siktet til i et tidligere innlegg. Han kan ha hatt et minne om det, men så har kroppens forsvarsmekanismer visket dette ut helt eller delvis. Men klart, det blir jo kun teorier. Finnes jo som sagt også studier som husker at de aller fleste drapsmenn husker, men mindre det har vært narkotika involvert. Uansett hvor full og rusa denne gutten var, og dette mener jeg er et av de mest interessante perspektivene ved saken, så må det nødvendigvis være noen skjulte dystre sider ved ham. Kanskje noen undertrykte følelser. Hvis ikke betyr det jo at vi alle sammen kan voldta og drepe en 98-års gammel kvinne, bare vi er fulle nok?

Endret av Tjukk Norris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir veldig søkt det du kommer med nå. Samtidig som studier av gjerningsmenn viser at man som regel husker drap. Dog kan det godt være at det er 18-åringens forsvarsmekanismer som gjør at han rett og slett ikke klarer å huske ugjerningen. Det vet ikke jeg. Men det du sier om at han kunne ha trodd den gamle damen egentlig var ei fin ung dame kjøper jeg ikke. Han hadde god kjennskap til eldreboligene i nærområdet sitt. Han visste godt hvor han selv bodde og klarte også å komme seg hjem i sin egen seng den kvelden. Det er noe som ligger i langtidshukommelsen hans, godt innarbeidede ruter.

Kan du linke til disse studiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den leste jeg. Men det stod ikke mye i den egentlig. Det stod at de fleste lyver. Men jeg tar utgangspunkt i at det er en ekte BO når jeg diskuterer her.

Det var ikke veldig mye informativt i det hele tatt i den artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier jeg skal lese meg opp om emner, når jeg leser studier du sikter til som egentig er skikkelg tynne, artiklene hvertfall, så gidder du ikke mer??

Er du tom for argumenter eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg skrev du skulle lese deg opp på emnet langtidshukommelse. Det studiet jeg la ut linken til er noe annet. Min og din diskusjon gikk ut på hvorvidt 18-åringen kunne ta feil av en ung kvinne og en 98-års gammel kvinne på en eldrebolig, ikke hvorvidt den siktede husker noe ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvor glemske alle gjerningsmennene er når de blir tatt...

Jeg bor i Os og kjenner mange av gjerningsmannens venner. Med den normale oppførselen han har hatt siden drapet skjedde tviler jeg på at han husker noen ting. Ingen får meg til å tro at hvis dette hadde vert en bevist og planlagt handling fra hans side så hadde han klart å oppføre seg normalt både før og etter drapet. Jeg tror desverre at han er skyldig, men at har hat hatt tidenës største "klikk" i hode. Synest synd på han den dagen han virkelig forstår hva han har gjort. Synest enda mer synd på offerets familie som får dette sjokket i tilegg i til hennes tragiske dødsfall. Tror dette er ekstra vanskelig for de å takkle ettersom de har kjennskap til både gjerningsmannen og hans familie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tankekors også at gjerningsmenn hva angår drap ofte beskrives av bekjente, naboer, familie og venner som tidenes type. "han kunne aldri gjort noe sånt" . Det får meg til å tenke. Kan hvem som helst gjøre slike handlinger? Kunne dette vært min kamerat? Og ikke minst; hva er det som skjer i hjernen til tilsynelatende helt normale oppegående mennesker som driver dem til å gjøre slike ting? Jeg tror ikke rus alene er hele forklaringen. Da hadde betraktelig flere blitt drept.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et tankekors også at gjerningsmenn hva angår drap ofte beskrives av bekjente, naboer, familie og venner som tidenes type. "han kunne aldri gjort noe sånt" . Det får meg til å tenke. Kan hvem som helst gjøre slike handlinger? Kunne dette vært min kamerat? Og ikke minst; hva er det som skjer i hjernen til tilsynelatende helt normale oppegående mennesker som driver dem til å gjøre slike ting? Jeg tror ikke rus alene er hele forklaringen. Da hadde betraktelig flere blitt drept.

Veldig interessante spørsmål, som jeg også gjerne skulle hatt svar på. Jeg tror absolutt ikke at alle er i stand til å drepe, uansett omstendigheter (kanskje foruten i en selvforsvar-situasjon). Jeg tror det må være noe som ligger latent i disse menneskene som dreper i alkoholrus som gjør at de skiller seg litt fra andre, oppegående mennesker. Enten det er en form for sinne, undertrykt seksualitet eller andre dystre følelser. At rusmidler (enten det gjelder alkohol eller narkotika) skal kunne forandre et tvers igjennom godt og harmonisk menneske til en kynisk voldtekts/drapsmann er i alle fall utenfor min fatteevne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg store problemer med å tro han ikke husker det. Dette er tross alt en ganske vanlig forsvarstaktikk, har jeg inntrykk av.

Og hvis han har oppført seg normalt i etterkant av drapet - enig i at det er rart, men noen får det jo til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og hvis han har oppført seg normalt i etterkant av drapet - enig i at det er rart, men noen får det jo til.

Ja, det gjorde jo hun som hogget opp kjærsten sin i fjor. Deltok på letingen etter han når han var savnet og sånn..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje en slags overlevelsesmekanisme, en automatisk modus kroppen går inn i. Kan jo hende han vet, men synes det er så fælt at han ikke vil innrømme det for seg selv engang. Klassisk benektelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessante spørsmål, som jeg også gjerne skulle hatt svar på. Jeg tror absolutt ikke at alle er i stand til å drepe, uansett omstendigheter (kanskje foruten i en selvforsvar-situasjon). Jeg tror det må være noe som ligger latent i disse menneskene som dreper i alkoholrus som gjør at de skiller seg litt fra andre, oppegående mennesker. Enten det er en form for sinne, undertrykt seksualitet eller andre dystre følelser. At rusmidler (enten det gjelder alkohol. eller narkotika) skal kunne forandre et tvers igjennom godt og harmonisk menneske til en kynisk voldtekts/drapsmann er i alle fall utenfor min fatteevne. -mye klokt her. Er helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...