Gå til innhold

Drapet på Hilda Feste


*melis*

Anbefalte innlegg

faen, hver gang jeg skal svare deg kommer jeg borti like-knappen. Jeg har ikke sagt noe utover det som står i den artikkelen så det er jo ingen grunn til at jeg skal begynne å dra frem artikler. hvis du vil lese mer om temaet så kan du jo søke etter artikler i forskningsdatabaser f.eks.

-forsøvrig er jo dette en kort gjengivelse av et studie av gjerningsmenn, ikke en påstand jeg eller en avis kommer med grunnløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

faen, hver gang jeg skal svare deg kommer jeg borti like-knappen. Jeg har ikke sagt noe utover det som står i den artikkelen så det er jo ingen grunn til at jeg skal begynne å dra frem artikler. hvis du vil lese mer om temaet så kan du jo søke etter artikler i forskningsdatabaser f.eks.

Jeg tok wikipedia som et utgangspunkt jeg

Blackouts can generally be divided into 2 categories, "en bloc" blackouts and "fragmentary" blackouts. En bloc blackouts are classified by the inability to later recall any memories from the intoxicated period, even when prompted. These blackouts are characterized also by the ability to easily recall things that have occurred within the last 2 minutes, yet inability to recall anything prior to this period. As such, a person experiencing an en bloc blackout may not appear to be doing so, as they can carry on conversations or even manage to accomplish difficult feats. It is difficult to determine the end of this type of blackout as sleep typically occurs before they end.[5] Fragmentary blackouts are characterized by the ability to recall certain events from an intoxicated period, yet be unaware that other memories are missing until reminded of the existence of these 'gaps' in memory. Research indicates that such fragmentary blackouts, also known as brownouts, are far more common than en bloc blackouts.[6]

Det jeg lurer på (og nei, egentlig ikke et spørsmål direkte til deg, men siden du begynte diskusjonen ;) ) er hvorfor en alvorlig hendelse skulle komme gjennom blackouten beskrevet her. Når det er evnen til å lage minner som er hindret :klo:

A blackout is a phenomenon caused by the intake of alcohol or other substance in which long term memory creation is impaired or there is a complete inability to recall the past. Blackouts are frequently described as having effects similar to that of anterograde amnesia, in which the subject cannot create memories after the event that caused amnesia.

Jeg tviler forøvrig ikke på at det er vanlig blant de som har utført drap og voldshandlinger å lyve på seg et hukommelsestap, og jeg sier ikke at 18-åringen har et reelt hukommelsestap i dette tilfellet. Jeg bare sier at det ser ut til at det KAN være mulig.

Og med det gir jeg meg i diskusjonen som egentlig ser ut til å være en avsporing etterhvert, selv om diskusjonstemaet er veldig interessant! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

ja ok. har bARe fulgt med i dagbladet om saken. må si aVisene skriver forskjellig! også når det gjelder tidspunktet han vasket klærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest gjennom hele tråden, men er det virkelig mulig å drikke seg så dritings at en voldtar og dreper en nesten 100 år gammel dame?

Toppen av fylleangst da.

At en helt "vanlig" person kan gjøre dette, i rus. Det er jo dritskummelt.

Jeg syns nesten synd på han om det er sant at han virkelig ikke husker noe.

Men den hjemmehjelpen som så personen, hun har jo beskrevet en helt annen person enn han? Hun burde jo handlet der og da, ikke bare gått da... Off for en skandale, stakkars gamle dame!!!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. En forferdelig trist og tragisk sak! Stakkars dame.. Og hennes familie!

Men jeg lurer på hvordan man kan drikke så mye at man absolutt ikke husker noe som helst - men allikevel greier å utføre slike grusomme handlinger?

Det å drepe noen er forferdelig, men å attpåtil prøve å voldta ei så gammel dame...

Skummel verden vi lever i!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt forklare det, men jeg har en veldig sterk magefølelse på at siktede faktisk snakker sant.. Uansett, forferdelig trist og ubegripelig sak, på alle måter :tristbla:

Edit: leif

Endret av Virina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har igrunn en liten teori når det gjelder dette med å ha blackout.

Det er at hjernen "sovner" når man blir veldig full, og at man faktisk kan glemme de "normale" tingene man gjør. Som å prate med noen (fyllesnakk), danse, drikke(enda mer), nattmat, komme seg hjem i en taxi, ting som er på en måte en "rutine".

Men i det du opplever noe som gjør at hjernen må "skjerpe" "koble" på, som feks at du blir overfalt, du er nødt til å tenke/vurdere hvordan du skal komme deg hjem, du har sex med noen du overhodet ikke kjenner (som regel husker en deler av det?)

Så sant hjernen faktisk blir tvunget til å fungere, så vil man huske det som har skjedd?!

men at noen kan begå en slik handling, og overhodet ikke huske, ikke deler av det engang, er veldig uforståelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har igrunn en liten teori når det gjelder dette med å ha blackout.

Det er at hjernen "sovner" når man blir veldig full, og at man faktisk kan glemme de "normale" tingene man gjør. Som å prate med noen (fyllesnakk), danse, drikke(enda mer), nattmat, komme seg hjem i en taxi, ting som er på en måte en "rutine".

Men i det du opplever noe som gjør at hjernen må "skjerpe" "koble" på, som feks at du blir overfalt, du er nødt til å tenke/vurdere hvordan du skal komme deg hjem, du har sex med noen du overhodet ikke kjenner (som regel husker en deler av det?)

Så sant hjernen faktisk blir tvunget til å fungere, så vil man huske det som har skjedd?!

men at noen kan begå en slik handling, og overhodet ikke huske, ikke deler av det engang, er veldig uforståelig.

vel. en jeg kjenner knuste nesa til en annen. han husker ingenting fra det. er ikke akkurat rutine det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si man "ikke husker" er nok ofte en måte å fraskrive seg skyld og ansvar, men når det er sagt kan jeg selv skrive under på at det er mulig å gjøre litt av hvert i fylla som man ikke husker dagen derpå, selv om andre har oppfattet en som rimelig oppegående..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg lurer på hvordan man kan drikke så mye at man absolutt ikke husker noe som helst - men allikevel greier å utføre slike grusomme handlinger?

Henger meg på denne. Hvis man drikker så mye at man absolutt ikke husker noen ting så er det rart at man kan være i stand til å gjøre det han er siktet for. Det skal jo litt krefter til vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne. Hvis man drikker så mye at man absolutt ikke husker noen ting så er det rart at man kan være i stand til å gjøre det han er siktet for. Det skal jo litt krefter til vil jeg tro.

En venninne av meg møtte en fyr på vei hjem fra fylla, tok han med seg hjem og hadde sex med han. Morgenen etter våknet hun og såg en brukt kondom nedenfor senga og trusen hennes var borte. Hun vet den dag i dag ikke hvem det var for hun husker ingenting annet enn at hun vet at noen støttet henne hjem.

Det verste av alt er at hun bor på en kjempeliten plass så sannsynligheten for at hun har møtt han og kanskje til og med snakket med han i ettertid er stor. Utrolig ubehagelig.

Poenget er at man kan gjøre mye rart med blackouts, men uansett så tror jeg nok at siktede såvisst husker noe, men "beskytter" hjernen sin ved å la være å huske noe. Har en venninne som bare lar være å huske alt som skjedde på fylla for hun driter seg så jævlig ut, sloss og alt mulig. Men hun husker det om hun MÅ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har forskjellig terskel før blackouten kobler inn også da. Har en kompis som får BO etter to shot. Han tåler ikke sprit (og har sluttet å drikke det), for han går rett i BO av det. Selv om han ikke virker veldig full. Selv må jeg ha i meg uanseelige mengder for å nå BO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvor mange av dere har en kompis som har drept noen i fylla og som ikke husker noe av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noen forskjell på om man dreper noen i fylla, sloss i fylla, har sex i fylla, spyr i fylla eller whatever man gjør når man har blackout. Har man blackout, så har man det. Tror jeg.

Dessuten hvis han er skikkelig full kan det hende han trodde han hadde sex med en fin dame (frivillig), derfor husker han ikke det som noe voldsomt/dramatisk. Og den kan hende han inbilte seg at han slo på en pinjata og ikke en dame. Så det er ikke sikkert han opplevde dette som noe voldsomt eller dramatisk, sånn i tilfelle din teori skulle være den rette.

Det blir jo bare synsing, for det er jo ingen av oss som vet hva som skjedde, hva som rørte seg oppi hode på denne gutten, om han i det hele tatt var der..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir veldig søkt det du kommer med nå. Samtidig som studier av gjerningsmenn viser at man som regel husker drap. Dog kan det godt være at det er 18-åringens forsvarsmekanismer som gjør at han rett og slett ikke klarer å huske ugjerningen. Det vet ikke jeg. Men det du sier om at han kunne ha trodd den gamle damen egentlig var ei fin ung dame kjøper jeg ikke. Han hadde god kjennskap til eldreboligene i nærområdet sitt. Han visste godt hvor han selv bodde og klarte også å komme seg hjem i sin egen seng den kvelden. Det er noe som ligger i langtidshukommelsen hans, godt innarbeidede ruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det blir veldig søkt det du kommer med nå. Samtidig som studier av gjerningsmenn viser at man som regel husker drap. Dog kan det godt være at det er 18-åringens forsvarsmekanismer som gjør at han rett og slett ikke klarer å huske ugjerningen. Det vet ikke jeg. Men det du sier om at han kunne ha trodd den gamle damen egentlig var ei fin ung dame kjøper jeg ikke. Han hadde god kjennskap til eldreboligene i nærområdet sitt. Han visste godt hvor han selv bodde og klarte også å komme seg hjem i sin egen seng den kvelden. Det er noe som ligger i langtidshukommelsen hans, godt innarbeidede ruter.

Du har ikke hørt om ølbriller eller??

Altså jeg vet ikke hvor full han var. Derfor sier jeg at det KAN for eksempel ha vært..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og krimteknikerne har funnet både håndavtrykk og fingeravtrykk i leiligheten til kvinnen samt andre funn som knytter gutten direkte til drapshandlingen. Dette er også samme leiligheten han hevder å aldri ha vært i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke hørt om ølbriller eller??

Altså jeg vet ikke hvor full han var. Derfor sier jeg at det KAN for eksempel ha vært..

-har ikke du hørt om langtidshukommelse? Ta deg et søk på nettet. Han har oppsøkt et sted han har kjennskap til, dette ligger dypt i hans minne, på lik linje som at han vet hvor han bor hen. Dette er det samme som at drita folk kommer seg hjem selv om de er hinsides fulle. Hvis du skaffer deg mer kunnskap på området så kan vi ha en seriøs debatt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg skjønner ikke at det at han vet hvor han var når han var drita har med resten å gjøre. Han kan da ha vært i den leiligheten i en BO, og fortsatt ikke huske det. At han var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...