Gå til innhold

Hvor ofte skjer det at mor dør under fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet noen hvor ofte (sjeldent forhåpentligvis) det skjer at mor dør i barsel i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner faktisk en alenefar der moren døde under fødselen pga store komplikasjoner og fordi det viste seg at hun var svekket i helsetilstand fra før av. Ellers har jeg aldri hørt om det, så det kan ikke være mange som dør, heldigivs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor svekket helsetilstand må man ha for å være så uheldig å dø under fødsel?

Uff, kan knapt tenke meg noe mer tragisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

danmark og sverige kommer bedre ut enn oss på dødsfall i svangerskap.. begge ligger på 5 av 100 000, mens vi er på 7..... ikkje bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

danmark og sverige kommer bedre ut enn oss på dødsfall i svangerskap.. begge ligger på 5 av 100 000, mens vi er på 7..... ikkje bra!

Noe av dette skyldes alle fødestuene og distriktssykehusene. Disse har ikke tilstrekkelig kompetanse i bakvakt en gang. Så oppstår det komplikasjoner er man ofte alene med en turnuslege.

Disse fødestuene gir en falsk trygghet. Likevel går man i tog for å beholde disse i distriktene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av dette skyldes alle fødestuene og distriktssykehusene. Disse har ikke tilstrekkelig kompetanse i bakvakt en gang. Så oppstår det komplikasjoner er man ofte alene med en turnuslege.

Disse fødestuene gir en falsk trygghet. Likevel går man i tog for å beholde disse i distriktene.

Vel, jeg kjenner til en sak der mor døde, og det var IKKE på et distriktssykehus, men på et av landets største sykehus som også er et universitetssykehus.

Utrolig tragisk og leit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Vet noen hvor ofte (sjeldent forhåpentligvis) det skjer at mor dør i barsel i Norge?

Syns det er skremmende at NOEN i det helle tatt dør som følge av fødsel. Hvis det er så naturlig, hvorfor kan man dø av det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kjenner til en sak der mor døde, og det var IKKE på et distriktssykehus, men på et av landets største sykehus som også er et universitetssykehus.

Utrolig tragisk og leit.

:( :( Hva var dødsårsaken til den stakkars kvinnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at de små fødestuene er falsk trygghet. Som regel går det bra, det gjør det uansett. Men om noe skulle oppstå så er det tryggere å være på et større sykehus, der de har alle spesialister tilgjengelig.

Jeg fødte på et lite sted, men en liten fødeavdeling. Barnelegen er innom bare to ganger i uken. Hadde jeg født dagen før, så hadde det nok ikke gått bra med jenta mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammas bestevenninne fra barndommen døde under fødselen. Hun hadde født og de fikk ikke ut morkaken så de presset på magen hennes. Da var det noen blodårer som røk og det fosset ut, hun døde av massivt blodtap, det var visst så voldsomt at de ikke hadde sjans til å redde henne. Dette skjedde i 1989.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Mammas bestevenninne fra barndommen døde under fødselen. Hun hadde født og de fikk ikke ut morkaken så de presset på magen hennes. Da var det noen blodårer som røk og det fosset ut, hun døde av massivt blodtap, det var visst så voldsomt at de ikke hadde sjans til å redde henne. Dette skjedde i 1989.

Huffameg så grufullt. Kunne de ikke bare åpnet henne opp og tatt ut morkaka? Som keisersnitt liksom?

Endret av BettyBoop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffameg så grufullt. Kunne de ikke bare åpnet henne opp og tatt ut morkaka? Som keisersnitt liksom?

Hun hadde jo født vaginalt så de vurderte det vel ikke men jeg aner jo ikke. Mamma har et bilde av henne i kisten, hun er så kritthvit at jeg ikke har sett noe annet menneske levende eller dødt som er like hvitt som hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Hun hadde jo født vaginalt så de vurderte det vel ikke men jeg aner jo ikke. Mamma har et bilde av henne i kisten, hun er så kritthvit at jeg ikke har sett noe annet menneske levende eller dødt som er like hvitt som hennes.

Huff. Dette dødsfalklet skjedde helt klart pga sykehusfeil. utrolig uproffesjonelt å bare trykke på magen for å presse den ut opg presser ut tonnevis med blod. Huff. Det skulle være så unødvendig å måtte bøte med livet pga noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns det er skremmende at NOEN i det helle tatt dør som følge av fødsel. Hvis det er så naturlig, hvorfor kan man dø av det?

Oi du trenger virkelig å få opp øynene dine. Mange steder i verden er graviditet og fødsler livsfarlig og det var det søren meg her i landet også før moderne medisin.

Blodærer som ryker

Totalruptur

Morkaker som sitter fast

Setefødsel

Babyer som sitter fast i skuldrene under siste stadie av fødselen

Svangerskapsforgiftning

Barselfeber

+++

Menneskekroppen er ikke perfekt. Jeg blir skremt når folk er så uvitende. Les en bok og logg av Fotballfruebloggen.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at de små fødestuene er falsk trygghet. Som regel går det bra, det gjør det uansett. Men om noe skulle oppstå så er det tryggere å være på et større sykehus, der de har alle spesialister tilgjengelig.

Det går vel litt begge veier det der. Færre fødestuer fører til lengre reisevei for mange, og kan dermed gjøre at ting går galt på vei til hjelp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Dette dødsfalklet skjedde helt klart pga sykehusfeil. utrolig uproffesjonelt å bare trykke på magen for å presse den ut opg presser ut tonnevis med blod. Huff. Det skulle være så unødvendig å måtte bøte med livet pga noe sånt.

Ja hele familien hadde det fælt men heldigvis var barnets far velsignet med en oppegående og sprek mor som tok vare på babyen inntil faren kunne ta over mer og mer. De fikk også en røslig erstatning uten at jeg vet noe mer.

Må legge til at barnet klarer seg veldig fint i dag. Vi har litt kontakt gjennom felles venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Oi du trenger virkelig å få opp øynene dine. Mange steder i verden er graviditet og fødsler livsfarlig og det var det søren meg her i landet også før moderne medisin.

Blodærer som ryker

Totalruptur

Morkaker som sitter fast

Setefødsel

Babyer som sitter fast i skuldrene under siste stadie av fødselen

Svangerskapsforgiftning

Barselfeber

+++

Menneskekroppen er ikke perfekt. Jeg blir skremt når folk er så uvitende. Les en bok og logg av Fotballfruebloggen.

Nei det er ikke JEG som må få øynene opp her. Jeg sikter til tråder her inne om keisersnitt vs naturlig fødsel, hvor alle forfekter naturlig fødsel. Ei presterte til og med å si at det er så naturlig at om man fødte alene i skauen så gikk det bra bare fordi det var så naturlig.

Jeg syns alle skal slutte å snakke om hvor naturlig og vakker en vanlig fødsel er, når folk faktisk dør av dette her.

Ja jeg vet det er få som dør av dette i norge, men det er noen som dør, og en av kanskje hundre som dør er fortsatt en for mye.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...