Gå til innhold

Hva slags utdannelse/jobb

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ah, den evinnelige debatten om akademias fortrinn i alle deler av samfunnet, nå også på internettforum.

Selv er jeg journalist og har tre års høyere utdannelse. I min jobb er jeg ukentlig i kontakt med fagpersoner i svært mange ulike sektorer.

Og tro meg: At noen har master- eller doktorgrad er IKKE ensbetydende med at de er flinke, reflekterte, intelligente og oppegående.

Jeg traff en gang en jente som hadde master i økonomifag. Hun trodde Holmestrand hadde 150.000 innbyggere.

En annen kar var jurist i norsk forvaltning, og hadde tatt en ojektivt sett idiotisk beslutning som kostet samfunnet flere titalls millioner kroner. På spørsmål om det ikke hadde vært lurt å ikke gjøre det som objektivt sett var idiotisk, var svaret at det ikke var hans oppgave å ta den slags vurderinger.

Bottom line: Idioter finnes overalt i samfunnet, uavhengig om de har høy eller lav utdannelse.

Anekdotisk informasjon som det du kommer med her er jo en nyttig påminner om at fenomener på gruppenivå ikke nødvendigis gir seg utslag på individnivå. Men jeg forventer jo at en jurist kan jus. Hvis ikke, så er han jo inkompetent.

S

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har tre BA's (pluss en del enkeltstående emner) og holder nå på med en MA. (Sum 540 sp)

Endret av Lucius
Skrevet

Jeg har mastergrad i humanistiske fag. Dersom jeg skriver "slurvete" her, så er det fordi jeg slapper litt mer av på kvinneguiden enn jeg gjør på jobb eller da jeg studerte.

Skrevet

Ikke alle går rundt å leker supersmart overalt, idiot

Skrevet

Jeg har mastergrad i humanistiske fag. Dersom jeg skriver "slurvete" her, så er det fordi jeg slapper litt mer av på kvinneguiden enn jeg gjør på jobb eller da jeg studerte.

Hva kan din utdannelse tilføre det norske samfunnet?

Hva slags ressurs er du?

Prøver ikke være ekkel, jeg forstår bare ikk hva slags utdannelse du har.

Skrevet

Jeg har gått to år på yrkesfaglig (salg,service og sikkerhet) og holder på med påbygging til generell studiekompetanse. Bare det at jeg snart har fullført videregående er mer enn mange gjør. Statistikken på de som ikke har fullført VGS er skremmende..

(Etterpå skal jeg ta bachelor i noe som har med personal og administrasjon og gjøre, og ta en master i HR eller noe lignende etterpå.)

Selv om fks. helsefagarbeidere har "mindre" utdannelse enn andre, så er det et av de viktigste yrkene i samfunnet.. Er det ikke det som egentlig betyr noe? Man kan jo være like intelligent for det.

Gjest Eurodice
Skrevet

Skriver dette på en androidtelefon så det går litt "fort i svingene". Da blir det så som så med rettskrivningen. Alltid enklere å skrive på tastatur.

Tydelig mange som følte seg "truffet" på en eller annen måte her..

Grunnen til at jeg tar opp dette er at "like barn leker best".

Les innlegg nr. 5 en gang til. Det er ikke din rettskrivning som er problemet, men denne setningen som henger i luften:

"Dette skriver jeg pga at ordlyden i veldig mange av trådene på forumet."

Skrevet

Jeg har en Bachelor + Postgraduate Diploma (=4 år på UNI)

Skrevet

Er utdannet journalist. I tillegg har jeg en mastergrad i statsvitenskap :)

Skrevet

Hva slags ressurs er du?

Utdannelsen min ender i en jobb som utfører lovpålagte arbeidsoppgaver.

• 4 uker senere...
Skrevet

Grunnskoleutdanning, og litt datakunnskaper bør da være mer enn tilstrekkelig for å poste her. :filer:

Gjest Eurodice
Skrevet

Lurer litt pga at det virker som om det kun er veldig unge mennesker uten utdannelse eller som kun har yrkesskole her. Dette skriver jeg pga at ordlyden i veldig mange av trådene på forumet.

Er det noen som har høyere utdannelse, mener ikke 3 årig høyskole, men jus, medisin, sivilingeniør etc..

Virker på meg som om utdanningsnivået her er meget lavt.

Selv er jeg snart ferdig med turnus..

Det siste du skriver, sier ingen ting om hva slags utdannelse du har. Det er mange yrkesgrupper som har turnusarbeid.

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har høyere utdannelse, mener ikke 3 årig høyskole, men jus, medisin, sivilingeniør etc..

Jeg har dr. ing. grad fra NTNU hvis det teller.

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags ressurs er du?

Standard uvitende svar som vitner om lavt nivå av kulturell kapital.

FrP-er, formoder jeg? :)

Skrevet

Standard uvitende svar som vitner om lavt nivå av kulturell kapital.

FrP-er, formoder jeg? :)

Master i jus her.

Mange humanistiske fag er tullball som ikke gavner verken individ eller samfunn. Man trenger ikke være FRPer for å se det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ferdig med master i rettsvitenskap 1. juni :danse:

Skrevet

Utdannet Revisor, planer om å sørge for høyere utdanning enn det ganske snart :)

Skrevet

Er forhåpentligvis doktor i biologi før året er omme.

Skrevet

Antyder du at single folk som regel har lavere utdanning? Eller at det er en korrelasjon mellom intelligens, utdanning og skriftlig formulering?

Dette trodde jeg også tidligere, men etter å ha konversert skriftlig med mange folk med høyere utdanning og sett svært mangelfull skriftlig fremstillingsevne har jeg begynt å tvile. Åpningsinnlegget ditt bekrefter dette i stor grad.

Når det gjelder skriftspråk, grammatikk og syntaks, så har jeg innsett at dette er noe flere folk og flere folk ikke evner å få til i dag. Enten om det er på grunn av manglende evner, SMS-språk, lite disiplin i skolen eller manglende respekt for det skrevne ord. Kanskje ikke alle mener det er så nøye når de ikke skriver i en profesjonell sammenheng, men med mine OCD tendenser er det helt uaktuelt å skrive feil eller på dialekt. I hvert fall prøver jeg så godt jeg kan.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...