Gå til innhold

Hva slags utdannelse/jobb

Fremhevede innlegg

Skrevet

Virker som det er ganske mange her som lyver på seg en "høyere"utdannelse her.

Når det er sagt, trådstarter har et poeng. Det er jævlig mye føleri i "single-trådene" her.

De av oss som faktisk har mange mange års utdannelse (har master fra UiO (den gangen det het hovedfag) og medisinutdannelse)har forhåpentligvis tillegnet seg en mer analytisk tilnærming til "følelseslivet" og dets problemstillinger enn det vises her.

Må gi trådstarter litt "goodwill" da ideen om at "like barn etc" fremdeles gjelder i sosiale settinger og profesjonelle relasjoner og ikke minst i relasjonen mellom mann og kvinne.

Sier du at folk lyver, fordi de deler følelser på et forum? Jeg gidder vanligvis ikke singelforumet, på grunn av to dominerende "grupper" her inne. Altså: De som tror de kan analysere andres følelser i egenskap av et par (svevende og bastante) teorier, og de som generaliserer ut fra eget følelsesliv. Begge deler er både respektløst og lite givende i lengden.

Selvsagt gjelder "like barn leker best" fortsatt. Men det gjelder like mye innen utdanningsretning som innen utdanningsnivå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sier du at folk lyver, fordi de deler følelser på et forum? Jeg gidder vanligvis ikke singelforumet, på grunn av to dominerende "grupper" her inne. Altså: De som tror de kan analysere andres følelser i egenskap av et par (svevende og bastante) teorier, og de som generaliserer ut fra eget følelsesliv. Begge deler er både respektløst og lite givende i lengden.

Selvsagt gjelder "like barn leker best" fortsatt. Men det gjelder like mye innen utdanningsretning som innen utdanningsnivå.

Jeg forstår godt at du ikke gidder å "henge" rundt her. Nei, jeg sier at det er måten følelsene blir delt på, ikke at de blir delt. Er ikke enig at utdanningsretning er av spesielt stor betydning. Det finnes selvfølgelig unntak, men ikke generelt.

Endret av Badman1000
Skrevet

Jeg har bachelorgrad, og er egentlig fornøyd med det enn så lenge. Vil nok en gang i livet mitt videreutdanne meg og ta master. Akkurat nå er det økonomien som bremser. Valgte å kjøpe leilighet fremfor videreutdanning. Siden jeg vet at økonomien min vil endre seg drastisk i fremtiden er jeg bestemt på å ta utdanning senere når jeg ikke trenger å bekymre meg for økonomi. Jeg er meg selv, uansett hvor mye eller lite utdannelse jeg har. De 7-9 årene du utdannet deg var jeg i arbeid og fikk masse praktisk erfaring som kom meg til gode under studiene. Angrer ikke på det! :)

Jeg forstår ikke helt hvorfor du, TS, er her dersom du mener at like barn leker best. Hvorfor liker du å "slumme" her nede med oss utdanningsløse, uvitende og ukultiverte sjeler?

Skrevet

Saksbehandler :)

Skrevet

Har selv inntrykk av at det er mange med høy utdannelse her, men som tidligere nevnt er det jo litt av alt her.

Selv har jeg master og snart en bsc oppå det

Skrevet

Jeg har bachelorgrad, og er egentlig fornøyd med det enn så lenge. Vil nok en gang i livet mitt videreutdanne meg og ta master. Akkurat nå er det økonomien som bremser. Valgte å kjøpe leilighet fremfor videreutdanning. Siden jeg vet at økonomien min vil endre seg drastisk i fremtiden er jeg bestemt på å ta utdanning senere når jeg ikke trenger å bekymre meg for økonomi. Jeg er meg selv, uansett hvor mye eller lite utdannelse jeg har. De 7-9 årene du utdannet deg var jeg i arbeid og fikk masse praktisk erfaring som kom meg til gode under studiene. Angrer ikke på det! :)

Jeg forstår ikke helt hvorfor du, TS, er her dersom du mener at like barn leker best. Hvorfor liker du å "slumme" her nede med oss utdanningsløse, uvitende og ukultiverte sjeler?

Jeg synes ikke jeg "slummer" her i hele tatt. Synes tvert i mot at det er artig å lese det folk skriver her. Er veldig anderledes enn det jeg er vant med så jeg trives som bare det. Er jo ikke alltid like gøy å diskutere Rachmaninoff's Cello sonate i G moll og hvorfor 3 sats er lagt i ess og ikke ass.... er jo ikke like artig det heller.

Skrevet

Jeg synes ikke jeg "slummer" her i hele tatt. Synes tvert i mot at det er artig å lese det folk skriver her. Er veldig anderledes enn det jeg er vant med så jeg trives som bare det. Er jo ikke alltid like gøy å diskutere Rachmaninoff's Cello sonate i G moll og hvorfor 3 sats er lagt i ess og ikke ass.... er jo ikke like artig det heller.

Ja, den diskusjonen der høres faktisk rimelig dritkjedelig ut ;) hehe

Blir altfor mye nerd/geek-nivå av å diskutere sånne detaljer med andre folk enn helt spesielt interesserte.

Skrevet (endret)

Jeg er interessert i å vite sammenhengen?

Endret av regia
Skrevet

Jeg er interessert i å vite sammenhengen mellom følelser og høyere utdanning ? Jeg har fullført en mastergrad, men jeg har ikke merket på noen måte at min høyere utdanning har noe å si på hvordan følelsene mine oppstår/utvikles. Den har ikke en dritt å si, ei heller min evne til å tenke rasjonelt og kritisk, når jeg faller på trynet etter en gutt.

Det skjer veldig sjeldent, though - og jeg er glad for det. :/

Da er det tydelig at du ikke har en master i neurologi eller psykologi. (da dette går på både det physiologiske og det psykologiske)

Master i baking gjelder ikke. Utrolig at du ikke har utviklet deg mentalt på fem år. Skummelt.

• Liker 1
Skrevet

Snart ferdig med medisin. Men er vel ikke så utpreget "kultivert" av meg og norsk var aldri mitt sterkeste fag.

Skrevet

Jeg er utdannet matematiker. :)

Skrevet

Snart ferdig med medisin. Men er vel ikke så utpreget "kultivert" av meg og norsk var aldri mitt sterkeste fag.

Savner tiden da medisinstudiet og medisin som profesjon favnet om kunsten, kulturen og filosofien. Nå er det kun snakk om Harrisons internal medicine og Netter å knapt nok det etter at den nye læringsmodellen ble tatt i bruk. Fra gammelt av så var medisin en kunstart. Medisin begynte der Anatomien, physiologien og patologien sluttet. Hvilken som helst papegøye kan lære seg det som står i bøkene, men en fantastisk lege har utviklet intuisjon som kun en interesse for kunst, musikk, filosofi og språk kan imprente og utvikle.

Einstein , Newton, Semmelwise, Darvins interesser favnet mye breder enn deres fagfelt. F.eks Einstein var en habil fiolinist.

Skrevet

Jeg er utdannet matematiker. :)

Imponerende. Det krever virkelig sin person.

Skrevet

Vel, i hovedinnlegget ditt fremstår du rimelig arrogant. Du uttaler deg som om at de fleste her er lavtutdannede og derfor ikke klarer å ordlegge seg. Jeg vet ikke hvilken boble du lever i, men i min verden ordlegger de menneskene jeg omgås med slik som her på forumet, men unntak finnes det jo. Hovedinnlegget ditt sier ikke noe om at du mener enkelte brukere, men du drar alle over en kam. Om det ikke er enkeltbrukere du sikter til så synes jeg du er temmelig generaliserende.

Men det er kanskje bare slik høytutdannede mennesker ordlegger seg?

Skrevet

Vel, i hovedinnlegget ditt fremstår du rimelig arrogant. Du uttaler deg som om at de fleste her er lavtutdannede og derfor ikke klarer å ordlegge seg. Jeg vet ikke hvilken boble du lever i, men i min verden ordlegger de menneskene jeg omgås med slik som her på forumet, men unntak finnes det jo. Hovedinnlegget ditt sier ikke noe om at du mener enkelte brukere, men du drar alle over en kam. Om det ikke er enkeltbrukere du sikter til så synes jeg du er temmelig generaliserende.

Men det er kanskje bare slik høytutdannede mennesker ordlegger seg?

Det var jeg som skrev dette. Trykket litt for fort.

Skrevet

Imponerende. Det krever virkelig sin person.

Takk!:)

Skrevet

Takk!:)

Regner da også med at du er en "djevel" i sjakk. Hvis du ikke spiller så vil jeg anbefale deg å begynne da du høyst sannsynlig kan bli god (virkelig god) veldig kjapt.

Skrevet

Regner da også med at du er en "djevel" i sjakk. Hvis du ikke spiller så vil jeg anbefale deg å begynne da du høyst sannsynlig kan bli god (virkelig god) veldig kjapt.

Jeg spilte litt i mine "unge dager", men jeg synes det er vanvitting kjedelig og langtekkelig.. ;)

Skrevet

Savner tiden da medisinstudiet og medisin som profesjon favnet om kunsten, kulturen og filosofien. Nå er det kun snakk om Harrisons internal medicine og Netter å knapt nok det etter at den nye læringsmodellen ble tatt i bruk. Fra gammelt av så var medisin en kunstart. Medisin begynte der Anatomien, physiologien og patologien sluttet. Hvilken som helst papegøye kan lære seg det som står i bøkene, men en fantastisk lege har utviklet intuisjon som kun en interesse for kunst, musikk, filosofi og språk kan imprente og utvikle.

Einstein , Newton, Semmelwise, Darvins interesser favnet mye breder enn deres fagfelt. F.eks Einstein var en habil fiolinist.

For noe tull. Jada, hvermansen kan pugge bøker, og for å bli en flink lege kreves litt mer enn å ha et lager med informasjon, riktig det. Men å inneha eller utvikle en logisk, kreativ tankegang samt en viss dose nysgjerrighet og åpent sinn krever ikke at man fordyper seg i noen av de feltene du skisserer. Tvert i mot hvis slike fagfelt skulle inkorporeres i utdannelsen hadde det gått på bekostning av det rent medisinfaglige. Husk at vår kunnskap om kroppen og alle prosessene favner så mye, mye mer enn det gjorde hvis man bare går 100 år tilbake.

Jeg er forresten ganske flink til å tegne og male, men jeg tror ikke det kommer til å gjøre meg til en bedre lege.

• Liker 2
Skrevet

Noen har høy utdanning andre har høy utdannelse. Hvert til sitt bruk...:)

Bokmålsordboka sidestiller "utdannelse" og "utdanning".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...