Gå til innhold

Hvor er det best for tenåringsbarn å vokse opp i Oslo?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg bor i Holmenkollen, og det er et bra sted å bo på. Min tenåring har det veldig bra og har sunne interesser. :)

Men etter at hun begynte på vgs i høst har hun vært med på et par fester, men det er jo normalt. Det var jeg også på den alderen.

Ellers har du jo Røa, Ullern, Grefsen, Kjelås og deromkring?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja... stor forskjell på øst og vest. Fordeler og ulemper på begge sider. Og ungdommene selv har ganske sterke meninger om hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst på østkanten, og jeg hadde det flott jeg selv om jeg er oppvokst i et flerkulturelt miljø. Faktisk håper jeg at mine fremtidige barn får lov til å oppleve det samme som meg.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordstrand er vestkant på østkanten. Dyre boliger, men hvis det ikke er et tema, er det et område med stort sett bare etnisk norske. Og et bra miljø etter det jeg hører.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i Holmenkollen, og det er et bra sted å bo på. Min tenåring har det veldig bra og har sunne interesser. :)

Men etter at hun begynte på vgs i høst har hun vært med på et par fester, men det er jo normalt. Det var jeg også på den alderen.

Ellers har du jo Røa, Ullern, Grefsen, Kjelås og deromkring?

Det som er synd her er at man fort ikke passer inn på skolen, fordi det er mye klespress (merker), utseende generelt.. Det finnes jo klart overalt, men det er veldig mange ungdommer på vestkanten som har et usunt forhold til penger fordi foreldrene har så mye av det at det aldri er noe de tenker på.

Det er veldig synd, og dette går jo på foreldrenes oppdragelse, men det er fortsatt vanskelig å passe inn.

Jeg bodde på Røa/Hovseter barneskolen og ungdomsskolen/vgs. og vi hadde ikke noe problem med penger hjemme, men jeg hadde et par venninner som kanskje ikke hadde så mye til overs. Og da passet de rett og slett ikke inn, ble ikke invitert på noen fester og ble faktisk mobbet fordi de ikke hadde lik stil som jentene med hentesveis (også kalt pulesveis) og en liter brunkrem i ansiktet. Det er sånn det er, faktisk =(

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordstrand er vestkant på østkanten. Dyre boliger, men hvis det ikke er et tema, er det et område med stort sett bare etnisk norske. Og et bra miljø etter det jeg hører.

Kommer vel an på hvem man hører på. Etter selv å ha gått på skole der så kommer jeg nok aldri utsette mine barn for det samme som jeg måtte gjennom. Mer motepress skal man lete lenge etter, og årene med mobbing har også satt sine spor. Det at jeg ikke sa "sne" i stedet for "snø" og ikke brukte Jean Paul-jakker var bare en av mange ting som gjorde at jeg var utsatt som få. For meg ble det rett og slett *for* "etnisk norsk". Kjedelig og lite spennende, jeg lengtet etter mine flerspråklige venner som for meg virket mer åpne og likesinnede enn Nordstrands-folka jeg overhodet ikke kjente meg igjen i.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst på østkanten, og jeg hadde det flott jeg selv om jeg er oppvokst i et flerkulturelt miljø. Faktisk håper jeg at mine fremtidige barn får lov til å oppleve det samme som meg.

Mvh Yvonne :heiajente:

Vel, det er mulig man blir hardbarka når man må gå forbi store gjenger med muslimske gutter hver dag, men jeg vet ikke helt om det er målet. Har selv vokst opp på østkanten, men tror miljøet er litt endret siden den gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på hvem man hører på. Etter selv å ha gått på skole der så kommer jeg nok aldri utsette mine barn for det samme som jeg måtte gjennom. Mer motepress skal man lete lenge etter, og årene med mobbing har også satt sine spor. Det at jeg ikke sa "sne" i stedet for "snø" og ikke brukte Jean Paul-jakker var bare en av mange ting som gjorde at jeg var utsatt som få. For meg ble det rett og slett *for* "etnisk norsk". Kjedelig og lite spennende, jeg lengtet etter mine flerspråklige venner som for meg virket mer åpne og likesinnede enn Nordstrands-folka jeg overhodet ikke kjente meg igjen i.

Mvh Yvonne :heiajente:

Mens andre synes det er ganske ille å måtte gå i klasse med 70% ikke-vestlige innvandrere som sinker undervisningen noe ekstremt. Jeg som var skolelys og kjempegod i norsk på skolen hadde vantrivdes noe forferdelig under slike forhold. Bare de siste få årene har kvaliteten på undervisning og miljø på de typiske østkantskolene dalt noe veldig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det hadde vært bra for mine barn å treffe andre med samme interesser og som er like høflige og nerdete! Tror nok vestkanten er best, evt. Nordstrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er mulig man blir hardbarka når man må gå forbi store gjenger med muslimske gutter hver dag, men jeg vet ikke helt om det er målet. Har selv vokst opp på østkanten, men tror miljøet er litt endret siden den gang!

Altså, det er ikke mange årene siden jeg flyttet derfra, men jeg la lite merke til gjenger med muslimske gutter. Selvsagt var de der, men jeg brydde meg ikke med dem, og de brydde meg ikke om dem. Jeg holdt meg stort sett til mine venner som ikke nødvendigvis var etnisk norske, men som jeg delte mye med. Religion og etnisk opprinnelse hadde lite å si for meg, dårlig oppførsel derimot finner man uansett om det gjelder muslimske gutter eller ikke. Skal si deg det var kjipt også å gå forbi de norske Nåååårdstrandsguttene i sine moteriktige klær som gjorde narr av deg fordi man ikke fulgte trenden. Det var like ille det, faktisk verre for mitt vedkommende.

Selvfølgelig finnes det utfordringer når det blir for mye av det gode, men i utgangspunktet er jeg positiv til et flerkulturelt miljø, så lenge det ikke bikker den ene eller den andre retningen. Samtidig, jeg har ikke tatt skade av 95% minoritetsspråklige elever i klassen, men så visste jeg heller ikke om noe annet, vel, får jeg måtte over på Nordstrand. Jeg vil bare få fram at det ikke bare er forferdelig, selv om det kan høres slik ut.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens andre synes det er ganske ille å måtte gå i klasse med 70% ikke-vestlige innvandrere som sinker undervisningen noe ekstremt. Jeg som var skolelys og kjempegod i norsk på skolen hadde vantrivdes noe forferdelig under slike forhold. Bare de siste få årene har kvaliteten på undervisning og miljø på de typiske østkantskolene dalt noe veldig.

Nå har jeg ikke nødvendigvis forsvart at man skal ha så store konsentrasjoner av minoritetsspråklige elever i klassen, jeg mener en blanding derimot er viktig. På barneskolen var det mellom 40-50%, hvilket var passe, syntes jeg. På vgs derimot så var det ikke eneste minoritetsspråklig elev, og for meg var det utrolig rart - og ikke ønskelig slik jeg ser det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vokst opp på Ullern. Kanskje litt mer press på mote ol, men veldig fint sted å vokse opp. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har egentlig veldig liten sans for at det er de etnisk norske som skal bli minoritet og nærmest et eksperiment for det flerkulturelle samfunn. Jeg ser heller ikke noe positivt i at de skal omgås jenter med hijab.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på hvem man hører på. Etter selv å ha gått på skole der så kommer jeg nok aldri utsette mine barn for det samme som jeg måtte gjennom. Mer motepress skal man lete lenge etter, og årene med mobbing har også satt sine spor. Det at jeg ikke sa "sne" i stedet for "snø" og ikke brukte Jean Paul-jakker var bare en av mange ting som gjorde at jeg var utsatt som få. For meg ble det rett og slett *for* "etnisk norsk". Kjedelig og lite spennende, jeg lengtet etter mine flerspråklige venner som for meg virket mer åpne og likesinnede enn Nordstrands-folka jeg overhodet ikke kjente meg igjen i.

Mvh Yvonne :heiajente:

Ok Yvonne, jeg kan forstå det. Jeg bor på Nordstrand selv, men sønnen går på Karlsrud. I følge elevene der er Nordseter en sosseskole, og Karlsrud-elevene vil ikke ha noe med dem å gjøre. Denne "konflikten" bekreftes av foreldre som selv var elever ved de respektive skolene.

Som voksen syns jeg alle de lokale ungdommene er hyggelige, men det gir nødvendigvis ikke et riktig bilde. Det ble litt vel internt dette... men det får vel gå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, hvor finner etniske norske ungdommer det beste norske miljøet i både skole og nærmiljø i Oslo?

Overalt untatt Oslo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Yvonne, jeg kan forstå det. Jeg bor på Nordstrand selv, men sønnen går på Karlsrud. I følge elevene der er Nordseter en sosseskole, og Karlsrud-elevene vil ikke ha noe med dem å gjøre. Denne "konflikten" bekreftes av foreldre som selv var elever ved de respektive skolene.

Som voksen syns jeg alle de lokale ungdommene er hyggelige, men det gir nødvendigvis ikke et riktig bilde. Det ble litt vel internt dette... men det får vel gå. :)

Ja, det kan jeg nok være enig i, det du skriver her, jeg hadde dessverre aldri gleden av å gå på noen av disse skolene, jeg gikk kun der på vgs. :) Det er selvsagt interne forskjeller, og det er jo det som gjør Oslo til den flotte byen den er. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ungdom og er oppvokst på Nordstrand. Syntes det har vært fint:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...