Gå til innhold

Hvor er det best for tenåringsbarn å vokse opp i Oslo?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg ville hverken valgt den mest utpregede østkant eller vestkant om jeg hadde fritt valg.

Nå begynner det å bli noen år siden jeg studerte - men i den tiden bodde jeg på vestkanten, og var lærervikar på både "verste" øst og "beste" vestkant på barne- og ungdomsskole.

Alt i alt oppsummert så er vestkanten noe jeg aldri skal gjenta igjen. Usannsynlig snobbete, og drita fulle drittunger som satt i helgene og spydde utover de nye Chanel-veskene(hvordan 16åringer kan løpe rundt i Chanel og Louis Vuitton er meg ubegripelig).

Det var også en tydelig forskjell på barna på vest- og østkant, og den gikk stort sett i at vestkantsbarna var hyggelige, men var ikke vant til grensesetting - begynte raskt å sutre om de måtte gjøre noe selv. Om det var tilfeldig vet jeg ikke, men var en god del flere som var klassisk "bortskjemte".

Hadde ekstremt mye dyre ting.

Østkantsbarna samt middelklassekidsa var igrunnen som unger flest, men var generelt lettere å ha med å gjøre ifht grensesetting. Langt mindre bortskjemte, de var helt vant med å gjøre enkle ting selv. Bortskjemt sutring forekom aldri.

Kan ha vært tilfeldig, men jeg kommer iallefall aldri til å ønske at barna mine skal vokse opp på såkalte "beste vestkant". Av alle mulige grunner, egentlig.

Endret av norah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er synd her er at man fort ikke passer inn på skolen, fordi det er mye klespress (merker), utseende generelt.. Det finnes jo klart overalt, men det er veldig mange ungdommer på vestkanten som har et usunt forhold til penger fordi foreldrene har så mye av det at det aldri er noe de tenker på.

Det er veldig synd, og dette går jo på foreldrenes oppdragelse, men det er fortsatt vanskelig å passe inn.

Jeg bodde på Røa/Hovseter barneskolen og ungdomsskolen/vgs. og vi hadde ikke noe problem med penger hjemme, men jeg hadde et par venninner som kanskje ikke hadde så mye til overs. Og da passet de rett og slett ikke inn, ble ikke invitert på noen fester og ble faktisk mobbet fordi de ikke hadde lik stil som jentene med hentesveis (også kalt pulesveis) og en liter brunkrem i ansiktet. Det er sånn det er, faktisk =(

Det spørs kanskje.

Noen tenåringer er litt ektreme på klær og utseende ,og skal hevde seg selv på andre.

Selv har jeg aldri merket dette, og jeg er jo ikke rik heller. Helt vanlig.

Men min datter og hennes venninner er veldig naturlige. De er mer opptatt av skole og fritidssyssler enn å feste og å shoppe seg til døde. De er imot mobbing og slike ting, men dessverre er det alltid noen som må mobbe...men det er da de voksne må gripe inn!

Jeg merker jo at noen har en viss ovenpå-holdning, men noen er mer jordnære, og det er litt godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Yvonne, jeg kan forstå det. Jeg bor på Nordstrand selv, men sønnen går på Karlsrud. I følge elevene der er Nordseter en sosseskole, og Karlsrud-elevene vil ikke ha noe med dem å gjøre. Denne "konflikten" bekreftes av foreldre som selv var elever ved de respektive skolene.

Som voksen syns jeg alle de lokale ungdommene er hyggelige, men det gir nødvendigvis ikke et riktig bilde. Det ble litt vel internt dette... men det får vel gå. :)

Jeg vokste opp i det området, gikk på Brannfjell ungdomsskole, og vi mente også at Nordseterelevene var sosser. Jeg tror Ekeberg, Karlsrud, Lambertseter er de beste stedene å bo, det er i alle fall dit jeg vil sikte meg inn i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at ingen nevner Tveita eller Lindeberg? Oslo Nord øst altså.

Men hva med indre by da, som Majorstuen, Marienlyst og Grünerløkka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ungdom, 17 år, og er oppvokst på Grefsen, Disen, Kjelsås-området. Jeg må si at jeg trives veldig godt. Det ligger jo på kanten mellom vest og øst vil jeg si (selvom det er på østkanten), og etter at jeg startet på VGS var det flere som ble overrasket over at jeg bodde på østkanten. Jeg går på skole, har mange venner og kjæreste i groruddalen, og jeg er sjeleglad for at jeg ikke er oppvokst der. Jeg ville nok ikke bodd på Holmenkollen, har flere bekjente der og de sier at alt er et eneste stort press. Så noen nevnte Nordstrand og det er nok ikke så verst, men jeg tror det kommer ann på hvor man bor. Har venner fra forskjellige steder på Nordstrand, og man merker forskjellen på hvordan man skal være der.

Jeg vil også si at når du vokser opp et sted, spesielt når du begynner å bli så gammel at du kan bruke kollektivtrafikk alene, er det veldig fint å bo et sted der du ikke trenger å bruke 1 time på å komme deg dit du skal og at det er flere typer transporter du kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel håpe at en mann dukker opp i mitt liv slik at jeg slipper å bære alle utgiftene alene og kan bo nærmest hvor som helst!

Selv setter jeg pris på å ha besteforeldre i nærheten når jeg er alene med barna så jeg har da valgt å bosette meg i nærheten av de. Det er ikke akkurat verdens beste plass å bo men, og jeg må heller ikke bo her. Men synes det er greit så lenge jeg er alene, skulle jeg bli syk eller få andre problemer og trenger jeg barnepass så er de gode å ha. Men det ser ut til at menn tror at jeg ikke kan flytte på meg og at jeg absolutt må bo her..noen sier også rett ut at de ikke kan være sammen med meg på grunn av hvor jeg bor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Komisk at rasistene her inne ikke aksepterer at noen kan ha hatt en god oppvekst på østkanten.

Nå snakker vi om fremtiden da! Det er vel ingen som sier at man ikke kan ha hatt en god oppvekst på østkanten, men det er nok litt annerledes nå enn for kun 2 -3 år siden faktisk.

Og jeg vil ha meg frabedt å bli kalt rasist! Hvorfor skal etnisk norske måtte tilpasse seg muslimene og attpåtil få stempel som rasist? Makan til frekkhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs kanskje.

Noen tenåringer er litt ektreme på klær og utseende ,og skal hevde seg selv på andre.

Selv har jeg aldri merket dette, og jeg er jo ikke rik heller. Helt vanlig.

Men min datter og hennes venninner er veldig naturlige. De er mer opptatt av skole og fritidssyssler enn å feste og å shoppe seg til døde. De er imot mobbing og slike ting, men dessverre er det alltid noen som må mobbe...men det er da de voksne må gripe inn!

Jeg merker jo at noen har en viss ovenpå-holdning, men noen er mer jordnære, og det er litt godt! :)

Selvføgelig , det er jo så mye som spiller inn.

Jeg var uheldig kanskje i forhold til klassen jeg gikk i, det var et par som hadde annen klesstil, musikksmak osv. Disse ble satt utenfor, fordi de ikke passet inn. Jeg passet jo da heller ikke inn selvom jeg egentlig var venn med "de populære", fordi jeg hadde blitt venn med de raringene liksom..

Helt tragisk. For grunnen til at jeg endte opp med å bli mobbet selv var fordi jeg var den eneste som sa noe da vennene mine ble mobbet pga klesstil.

Dette finnes jo overalt, og ja, det er da foreldrene skal bryte inn, MEN

jeg tror det er forsent å skulle lære barna sine ordentlig oppførsel når de går i 10. klasse desverre. For da er man i en sånn alder at ikke noe foreldrene dine sier har noen innvirkning, og det verste er at moren til hun ene av mobberne var prikk lik dattern sin. Så ned på folk med mindre penger osv.

Og ja, om du bor på vestkanten, har begge føttene planta godt på jorda og klarer å velge de "riktige" vennene på ungdomsskolen, ja da får du nok en fantastisk ungdomstid. Men det kan fort slå motsatt som det desverre gjorde for meg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ungdom, 17 år, og er oppvokst på Grefsen, Disen, Kjelsås-området. Jeg må si at jeg trives veldig godt. Det ligger jo på kanten mellom vest og øst vil jeg si (selvom det er på østkanten), og etter at jeg startet på VGS var det flere som ble overrasket over at jeg bodde på østkanten. Jeg går på skole, har mange venner og kjæreste i groruddalen, og jeg er sjeleglad for at jeg ikke er oppvokst der. Jeg ville nok ikke bodd på Holmenkollen, har flere bekjente der og de sier at alt er et eneste stort press. Så noen nevnte Nordstrand og det er nok ikke så verst, men jeg tror det kommer ann på hvor man bor. Har venner fra forskjellige steder på Nordstrand, og man merker forskjellen på hvordan man skal være der.

Jeg vil også si at når du vokser opp et sted, spesielt når du begynner å bli så gammel at du kan bruke kollektivtrafikk alene, er det veldig fint å bo et sted der du ikke trenger å bruke 1 time på å komme deg dit du skal og at det er flere typer transporter du kan bruke.

Grefsen Kjelsås er ikke øst, men nord. Beregnes som ytre vest. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp på holmlia, og klager ikke på det. Der jeg bodde så passer alle på hverandre, og man "lærer" å ha et åpent sinn samtidig at man ikke skal stole blindt på alle. Hadde jeg enda bodd i oslo så hadde jeg villet at mine barn skulle vokst opp der jeg gjorde :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grefsen Kjelsås er ikke øst, men nord. Beregnes som ytre vest. :)

Det er Nord-Øst, så tror man kan regne det som begge deler :) Altså, både øst og vest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vi om fremtiden da! Det er vel ingen som sier at man ikke kan ha hatt en god oppvekst på østkanten, men det er nok litt annerledes nå enn for kun 2 -3 år siden faktisk.

Og jeg vil ha meg frabedt å bli kalt rasist! Hvorfor skal etnisk norske måtte tilpasse seg muslimene og attpåtil få stempel som rasist? Makan til frekkhet.

Det er faktisk helt sant. Jeg hadde det kjempetrygt og idyllisk under oppveksten min her på Oslo øst. Flyttet tilbake hit da barnet mitt skulle begynne på skolen, men da var det ikke så idyllisk lengre, nei. Dvs, området her vi bor er fortsatt rolig og fint, men rundt og på skolen er det ikke bra. Barnet mitt har faktisk opplevd å bli ranet på vei til skolen. Så ting forandrer seg, ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan er det på Oppsal og deromkring, om noen har peiling på det?

De jeg kjenner fra området har hvertfall klart seg fint, tror det er et ganske rolig område med mye hus og skog.

Men også mange slike like blokker.

Den ene jobben min er i nærheten og rundt der er det hvertfall stille og veldig fin naturtilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Våre barn veks opp i området Ila/Sagene/bjølsen, og det er ei fin blanding her og eit godt miljø. Lite bråk og mobbing. Nokre episoder er det, men det er slett ikkje slik at "dei brune" står for bråket, snarare tvert imot. Eg har telt opp på klassebilda til barna mine, tre-fire muslimske jenter i kvar klasse, i den eine var det ei med hijab, i den andre (ungdomsskulen) var det ingen.

Å finne leiligheiter som egnar seg for familiar kan vere ei utfordring innanfor ring 2, få med tre soverom, og dei du finn er små. Eg har vennar som bur på Hasle, det er eit veldig fint område. Lille Tøyen er heilt fantastisk, det same er Keyserløkka, sjølv om du der vil slite med å finne familiehusvære. Valdresgata er legendarisk, men då må du ha eit obos-medlemsskap frå tidleg sekstital. Ullevål hageby er svinedyrt men veldig fint, veldig kvitt også, for kvitt etter min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner fra området har hvertfall klart seg fint, tror det er et ganske rolig område med mye hus og skog.

Men også mange slike like blokker.

Den ene jobben min er i nærheten og rundt der er det hvertfall stille og veldig fin naturtilgang.

Akkurat det vet jeg, siden det er der jeg bor selv for øyeblikket :gjeiper:

Jeg tenkte litt mer på miljøet blant barn/unge. Synes det virker som de eldre har et fint miljø her, og de barna/ungdommene jeg har møtt på har også virket noenlunde fornuftige (uten spesielle tydelige nykker verken den ene eller den andre veien). Men jeg ser dem jo ganske utenfra, så det er ikke så lett å vite. Det kryr i alle fall av barnefamilier da, og det er jo koselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det vet jeg, siden det er der jeg bor selv for øyeblikket :gjeiper:

Jeg tenkte litt mer på miljøet blant barn/unge. Synes det virker som de eldre har et fint miljø her, og de barna/ungdommene jeg har møtt på har også virket noenlunde fornuftige (uten spesielle tydelige nykker verken den ene eller den andre veien). Men jeg ser dem jo ganske utenfra, så det er ikke så lett å vite. Det kryr i alle fall av barnefamilier da, og det er jo koselig :)

Ah haha :)

Jeg antar man vil finne ungdommer av "begge slag".

De fleste jeg kjenner som er fra østensjø var ikke "pøbler", men som ungdommer flest. Jeg tror at når man vokser opp på sånne litt utkant steder i Oslo blir man gjerne ganske sammensveiset med de man vokser opp med, fremfor sentrums barn som meg selv som hadde miljø som var mer spredd rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...