Gå til innhold

Hvor er det best for tenåringsbarn å vokse opp i Oslo?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det du snakkar om her er ein heilt annan diskusjon. Det er ei total avsporing av debatten. Ingen har spurt om kva kyrkja syns om verken det eine eller det andre. Tråden handlar om kvar det er best for tenåringsbarn å vekse opp i Oslo. Kom deg ut av tråden. Slutt å mase.

Jeg er trådstarter!! Og for meg er det viktig om etniske nordmenn og deres barn blir respektert og selvfølgelig også hvordan skole og kirke behandler de etniske norske barna. Det er i høyeste grad en aktuell problemstilling når man skal bestemme seg for hvor man skal bo!!

Jeg pleier ikke å be folk holde seg unna debatter, men kanskje du burde?? Eller liker du ikke at man sverter den norske kirke. Jeg har hørt mye negativt om å bo her jeg bor, men hadde aldri trodd at den norske kirke skulle behandle sine egne medlemmer slik. Kirken tvinger nærmest de norske til å flytte! Og dette var dråpen som fikk det til å flyte over for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

Tankelesing er overvurdert som kommunikasjonsmetode. Korleis kunne eg gjette at du var ts når du rabla i veg om den norske kyrkja sitt syn på kristne, eller kva det no er du lurer på? Du spurte om kvar det var best å vekse opp, og det har du fått mange svar på.

Viss du vil at vi skal forstå sammenhengen mellom innlegga dine får du registrere deg og skrive under ein profil, slik at vi ser at det er ein samanheng mellom innlegga dine. Slik det står no er det heilt tilfeldig kva som er gjest sine innlegg, kva som er AB og så bortetter. Du har ikkje akkurat hjelpt til for at dette skulle bli tydeleg.

No forlet eg debatten, ikkje fordi du oppmodar meg om det, men fordi eg ikkje er interessert i å lese om kva du og andre meiner om ei kyrkje som eg ikkje er medlem av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankelesing er overvurdert som kommunikasjonsmetode. Korleis kunne eg gjette at du var ts når du rabla i veg om den norske kyrkja sitt syn på kristne, eller kva det no er du lurer på? Du spurte om kvar det var best å vekse opp, og det har du fått mange svar på.

Viss du vil at vi skal forstå sammenhengen mellom innlegga dine får du registrere deg og skrive under ein profil, slik at vi ser at det er ein samanheng mellom innlegga dine. Slik det står no er det heilt tilfeldig kva som er gjest sine innlegg, kva som er AB og så bortetter. Du har ikkje akkurat hjelpt til for at dette skulle bli tydeleg.

No forlet eg debatten, ikkje fordi du oppmodar meg om det, men fordi eg ikkje er interessert i å lese om kva du og andre meiner om ei kyrkje som eg ikkje er medlem av.

Men hva i all verden har du med å fortelle folk hva ts mener og hva vedkommende vil ha i sin debatt??

Er det noe galt at jeg har fått mange svar. Synes DU det er for mange?

Er det viktigere hvem som skriver enn hva man skriver? Hvilke sammenhenger er det dere skal forstå??

Bli så hårsår for så lite da. Jeg må le.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favorittbydeler er bydelene midt i mellom øst og vest, Nordberg, Tåsen, Ullevål Hageby og Kjelsås.

Har inntrykk av at majoriteten av ungdommen i disse bydelene hovedsaklig er opptatt av trening og gode karakterer.

Synes forøvrig også at Bærum er såpass nært at det bør vurderes, mange idylliske steder med bra ungdom der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullprat :kjefte:

kanskje du kunne si litt om hvordan du mener Oslo veier opp på andre områder for de områdene Oslo faktisk skårer dårligere på?

Ja, og ikke sånn privat, subjektiv synsing, for det blir aldri annet enn dine egne private meninger og selvom det er interessant å se hva andre mener om dette, så veier det jo ikke like tungt som feks undersøkelser rundt emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hallo, er det mulig å være så fordomsfull! jeg har en tenåringssønn, og vi bor mellom hauketo og holmlia. supert miljø her! Barna /tenåringene er mye inne, mye med foreldrene sine, og samtlige driver med idrett.Du har ingen garantier selvom det kun er norske ungdommer, kan være like mye drikking/hasjeksprimentering etc blandt NORSKE ungdommer, ser jo det på vestkanten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, og om det erslik da at prester skal ha barn til å lese fra Koranen under Gudstjenesten, så er det jo prestene som du skal bli sur på da, og ikke muslimene. de har vel ikke mast seg til å få lov til å lese fra Koranen i kirken?? De pleier vel ikke gå i kirken engang, trodde nå jeg. Okei, nok om dette endeløse temaet, men steder som er fine å bo syns jeg er: RØA/HOVSETER, Oppsal, Østensjøområdet, Haugerud/Trosterud (men da må du finne deg i en viss andel innvandrere), lite innvandrere og fint (huff): ekeberg, bjerke, hasle, lilletøyen, Vålerenga(en del innvandrere), etterstad, bogerud, lindeberg (en del innvandrere), masse fine steder i Oslo, men dette er mine yndlingsteder+ Rosenhoff om man vil nærme byen. Jeg er kjernekjent i Oslo/omegn, som jeg har vandret rundt i i min nittitallsungdom. Mye er forandret siden da, men synes stort sett miljøet blandt ungdom har blitt bedre. på nittitallet var det fyllefester, gjenger, jentegjenger som banka andre jenter, byvankere, mange ungdom fra 15 år rømte hjemmefra, det var en trend.. mere vold blandt utlendinger (pakistanergjenger osv), utrolig mye dop og vold, og fyll, voldsomt mye narkomane synlig i gatebildet osv osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedre Bekkelaget er utrolig fint sted å vokse opp. Kort avstand til sentrum og kort avstand til vannet. Alle "kjenner" alle så vi bryr oss om hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er full av flotte steder å vokse opp, men hva slags kriterier du legger i et godt oppvekstmiljø avgjør hvilken del av byen som passer for dere.

Vil man unngå innvandrere mest mulig bør man nok bosette seg på Ullern, Holmenkollen, Frogner e.l. Vil man unngå mote/pengepress bør man ikke bosette seg på tidligere nevnte. Bislett, St.Hanshaugen og Grünerløkka er fullt av studenter og enkelte steder har derfor mye feststøy.

Så har man typiske familieområder som Oppsal, Bøler, Kjelsås, Grefsen, Tåsen, Etterstad, Hasle, Ekeberg, Nordstrand osv.

Løren er en av de områdene som er mest i vekst i byen sammen med området mellom Hasle og Ensjø.

Andre områder som er noe mer sentralt men likevel familievennelig er Kampen, Sagene, Ila osv.

Det er masse å velge mellom, men fordeler og ulemper har de alle sammen. Ikke minst spiller økonomi en rolle når man skal velge bosted. Om jeg hadde ubegrensede midler så hadde jeg kjøpt en 5-roms på Lille Tøyen Hageby, mitt favorittsted i Oslo.

Anonym poster: 2e46acaa867b5148111120bdedbaed7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg så denne trådtittelen visste jeg at det kom til å bli en haug med oppgulp om muslimer. Og jammen fikk jeg rett.

Jeg er ikke oppvokst i Oslo, men er oppvokst i en klassiske arbeiderklassebydel i en annen norsk by. Min erfaring er at om man vokser opp i et godt hjem, kan man nesten bo hvor som helst, for som ungdom graviterer man stort sett mot likesinnede.

I min gjeng var det stort sett høflige og pliktoppfyllende gutter og jenter, noen var norske, andre var innvandrere, eller hadde en far eller mor fra et annet land. Vi gjorde skolearbeid og drev med sport.

De kjipe hvitingene fant sammen med de kjipe innvandrerne, og var en egen gjeng. Mellom oss var det ikke spesielt mye kontakt.

En fordel med å vokse opp i den bydelen var at det var lite snakk om hva slags klær eller duppeditter man hadde, fordi det var ikke så mange som hadde noe spesielt med ting. Lite press med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedre Bekkelaget er utrolig fint sted å vokse opp. Kort avstand til sentrum og kort avstand til vannet. Alle "kjenner" alle så vi bryr oss om hverandre.

Og buss to ganger i timen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste stedet å være tenåring i Oslo, er i et hjem med oppegående, engasjerte og hyggelige foreldre!

:)

Trodde det var en selvfølge! Nærområde har dog også mye å si.

Anonym poster: 2a889c90d0c22f7180fc03661294d10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er tenåringer og nyinflyttede, da kan de bo hvor som helst i Oslo uten at nærområdet kan være så kritisk. De skal velge VGS selv, hvis de ikke har gjort det allerede og kan jo da velge og vrake blant miljøer og linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir så oppgitt av slike innlegg om utlendinger, akkurat som de skulle ha vært Aliens man skulle unngå mest mulig. Synes dere har et så negativt syn på muslimer, blitt påvirket av alt dere har lest/sett i media. Skulle ønske dere tok initiativ til å bli kjent med noen, så hadde dere nok blitt overasket!

Jeg synes området rundt Østensjøvannet, Bøler, Ulsrud, Bogerud er et stille og fint området å vokse opp i etter min erfaring. Har selv gått på Nordstrand barneskole i seks år på nitti tallet og det var tøft å gå på den skolen pga all presset med dyre klær og ting, men jeg hadde noen venner for det. Det var en veldig bra skole pedagogisk sett, høy standard og jeg snakket pent norsk. Det gikk disiplinerte barn på den skolen. Skulle ønske barna mine fikk oppleve den samme skole kvaliteten som meg. Jeg var minoritets språkelig på den skolen og det var ikke lett å passe inn.

Jeg så store kontraster på ungdomskolen på Østensjø, udisiplinerte barn og mye festing og dårligere på skolen. Dette påvirket meg også. Det var kun meg som var ikke norsk i klassen.

Anonym poster: 3c744d55f179249bf03b25d8ff03564c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
4 timer siden, Kall meg pappa skrev:

Østensjø er det groveste stedet å vokse opp, Manglerud er stedet folks

Hva mener du med grovt? Røft miljø? 

Anonymkode: cd825...62e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...