Illicitus Skrevet 20. april 2012 #301 Del Skrevet 20. april 2012 Og siden jeg først er i gang med å spamme tråden: Passer meg bra. Kjeder meg og liker skravletråder! Det er riktig at man ikke bør overdrive bruken av doppler, siden langtidseffektene av bruken ikke er godt dokumentert. Hva er det de er redd for ved bruk av doppler? Er angelsound også en doppler? *not into this* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annaires Skrevet 20. april 2012 #302 Del Skrevet 20. april 2012 (endret) Passer meg bra. Kjeder meg og liker skravletråder! Hva er det de er redd for ved bruk av doppler? Er angelsound også en doppler? *not into this* F.eks sier de jo at om man har mange ULer i løpet av sv.sk så er sjansen for å får barn som er skeivhendte større. Det i seg selv er jo ikke så farlig, men det sier jo noe om at det faktisk påvirker hjernen. Vil tro doppler er det samme. Kan virkelig ikke forstå hvorfor man skal ha slik hjemme. Om man er bekymret pga lite liv.feks skal man jo ringe føden. Å høre hjertelyden da kan bare gi falsk trygghet, for hjertet kan jo slå selv om fosteret ikke har det bra der inne. Endret 20. april 2012 av Annaires Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 20. april 2012 #303 Del Skrevet 20. april 2012 (endret) Ja, Angelsounds er samme type. Doppleren er en aktiv sensor. Den sender ut ultralyd, og så måler den frekvensen på de lydbølgene som blir reflektert. Frekvenser som er høyere eller lavere enn den som ble sendt ut betyr at noe er i bevegelse, og det er disse bevegelsene som blir "oversatt" til lyd. I hjertet og hovedpulsåren til babyen er det full fart, derfor er det mulig å høre hjerteslagene med en slik doppler. Ultralyd har vært brukt på fostre i relativt kort tid. Man har ikke sett noen skadevirkninger av det, men det er for tidlig å si om det f.eks. kan påvirke fosterets arveanlegg. (Jentebabyer produserer jo egg ganske tidlig i fosterstadiet.) Noe forskning tyder på at babyer som har vært "utsatt" for ultralyd har en litt større tendens til å bli venstrehendte. Det er jo ikke akkurat noen skavank, men det kan kanskje tyde på at fosteret ikke er helt upåvirket. Når det er sagt, så antar man jo at ultralyd er ufarlig. Det er bare det at det er for tidlig å bevise det med to streker under svaret. Og derfor før man begrense bruken. edit: trykkfeil Endret 20. april 2012 av Marikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illicitus Skrevet 20. april 2012 #304 Del Skrevet 20. april 2012 F.eks sier de jo at om man har mange ULer i løpet av sv.sk så er sjansen for å får barn som er skeivhendte større. Jeg husker jeg ble fortalt da jeg var mindre, at venstrehendte hadde tidlig i fosterstadiet hatt en tvilling.. Lurer på om det er det spor sannhet i dette eller bare en myte. :gjeiper: Ellers takk for informasjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tr.heimspia83 Skrevet 20. april 2012 #305 Del Skrevet 20. april 2012 Etter å ha snakket en del med ei venninne i dag så har jeg bestemt meg for å droppe doppler. Av den enkle grunn at jeg kommer til å bli SÅÅÅÅÅ redd dersom jeg ikke finner hjertelyden til småen Skal heller bestille meg en ekstra UL til neste uke tror jeg Så får lommeboken bli litt lettere og jeg lettere til sinns (forhåpentligvis dersom alt er ok sevfølgelig) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 20. april 2012 #306 Del Skrevet 20. april 2012 Skjønner deg godt, tr.heimspia83! Det er virkelig verdt de kronene for sjelefredens skyld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 20. april 2012 #307 Del Skrevet 20. april 2012 Jeg har kjent samme bevegelse i magen som i går. Litt mykt og forsiktig på en måte. 13 fullgåtte uker i dag, så det er jo tidlig. Men jeg er ganske så sikker på at jeg kjenner riktig. En herlig følelse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 20. april 2012 #308 Del Skrevet 20. april 2012 Så deilig, Kvist! Jeg har også kjent et par små vingeslag fra sommerfuglen i magen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 20. april 2012 Forfatter #309 Del Skrevet 20. april 2012 Det er så utrolig koselig med spark og dytt Mannen kjente de første sparkene denne uken, og storebror prøvde å kjenne idag, men han sa bare "lillesøster sparka på meg", uten at hun gjorde det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illicitus Skrevet 21. april 2012 #310 Del Skrevet 21. april 2012 Hihi så søt storebror-kommentar Ellers kjenner jeg og daglig aktivitet nå. Har nok gjort det lenge, men ikke forstått at det har vært det Utrolig koselig følelse! Ikke ordentlig spark enda, men tydelig aktivitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illicitus Skrevet 21. april 2012 #311 Del Skrevet 21. april 2012 Så vanskelig det er å finne utstyr! Jeg kan jo ikke noe om dette enda og har jo ingen erfaring i det heller, men sitter her å vrir hodet mitt med tanke på barnevogn og barnestol nå. Spesielt barnevogn, for om vi skal ha Emmaljungavogn og vi ønsker å kjøpe ny (er dette bare luksus og unødvendig pengebruk?) så må vi bestille den snart.. 10 ukers leveringstid. Barnestoler er jeg litt mer på vent med. Må prøve å få oversikt over en ting av gangen, og har fått tilbud av noen sikre selgere (dvs. jeg kjenner barnestolhistorikken) så jeg kan få kjøpt brukt. Det gjør meg ingenting å kjøpe brukt egentlig så lenge det ikke er oppbrukt/ødelagt, men vet ikke om det er "ekkelt"? :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tinylene Skrevet 21. april 2012 #312 Del Skrevet 21. april 2012 Da er jeg halvveis :D Kjent spark i magen siden forrige helg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjørnemamma Skrevet 21. april 2012 #313 Del Skrevet 21. april 2012 (endret) Så vanskelig det er å finne utstyr! Jeg kan jo ikke noe om dette enda og har jo ingen erfaring i det heller, men sitter her å vrir hodet mitt med tanke på barnevogn og barnestol nå. Spesielt barnevogn, for om vi skal ha Emmaljungavogn og vi ønsker å kjøpe ny (er dette bare luksus og unødvendig pengebruk?) så må vi bestille den snart.. 10 ukers leveringstid. Barnestoler er jeg litt mer på vent med. Må prøve å få oversikt over en ting av gangen, og har fått tilbud av noen sikre selgere (dvs. jeg kjenner barnestolhistorikken) så jeg kan få kjøpt brukt. Det gjør meg ingenting å kjøpe brukt egentlig så lenge det ikke er oppbrukt/ødelagt, men vet ikke om det er "ekkelt"? :gjeiper: eg vil anbefale å prøve vogna litt før du kjøper. Kan like gjerne kjøpe brukt. HVis du skal kjøpe ny emmaljunga, kjøp i sverige.. mye billigere. Vi har emmaljunga mondial. Superfin vogn, stødig god plass i bagen. MEN den er tung og lite håndterlig. Så vi endte opp med å kjøpe en brukt mountain buggy etter ca 9mnd. har hørt bagen der er litt vel liten, men for en forskjell det er å trille den.Lett og fin! Du sparer mye på å kjøpe brukt- og ofte er de ikke mye brukt engang! tripp trapp er jo en klassiker! man kan jo få newborn set til dem nå også, men ellers kan man vente en stund med å kjøpe stol. De kan jo ikke sitte før 5mnd alder likevel.. Endret 21. april 2012 av bjørnemamma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illicitus Skrevet 21. april 2012 #314 Del Skrevet 21. april 2012 Ja, jeg får prøve litt Far får jo ikke prøvd om vi skal kjøpe ny og det er så lang bestilling, siden han ikke er hjemme før rettt opp på termin... Skikkelig vanskelig å finne ut egentlig før man har hatt de en stund og prøvd de, så blir sikkert kjøp/salg noen ganger før man er fornøyd... Huff! Hehe! Oj, glemte et ord i den stol-tanken min, var bilstol jeg tenkte på. Selve barnestolen kan man drøye litt ja. Hehe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 22. april 2012 Forfatter #315 Del Skrevet 22. april 2012 Vi har en Emmaljunga vogn fra førstemann, kjøpte ny da, og komemr til å bruke den denne gangen også - så syns det er vel brukte penger. Syns vognen har vært helt super, stødig og fin - dog tung å bære inn og ut av bil, men ikke noe tung å trille - man blir jo vant med det man har også... Vi leier bilstol gjennom IF (forsikringselskapet), de har Besafe sine stoler. Den minste var tung å bære, men helt ærlig så bar vi ikke så mye på bilstolen sist, så det var liksom aldri noe problem. Og gratulerer med halvgått, tinylene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annaires Skrevet 22. april 2012 #316 Del Skrevet 22. april 2012 Bilstol; vi har maxi cosi, etter snuppa. Veldig grei stol. Og veldig lett å bære. Veldig godt å få tatt den ut og inn av bilen nå som babyen blir såpass liten på vinteren (blir oktoberbarn). Har base til den. Anbefaller på det sterkeste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 22. april 2012 #317 Del Skrevet 22. april 2012 Gratulerer med halvveis, tinylene! Jeg melder meg på barnevogndebatten. Vi kjøpte en brukt Emmaljunga Mondial duo combi. Har brukt både bagen og sportsdelen mye. Har ingen trille i tillegg. Kjempefornøyd! Litt mer usikker på hvordan vi skal gjøre det når vi får en baby til, men det finnes jo både søskenbrett og søskensete til Emmaljunga, og så har vi diverse bæretøy. Vi kjøpte også bilstol i samme serie, sånn at den kan festes på vognunderstellet med en adapter. Fungerte superdupert for oss! Bilstolen har selvfølgelig isofix med base, sånn at det er lett å ta setet inn og ut av bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illicitus Skrevet 23. april 2012 #318 Del Skrevet 23. april 2012 Hva er egentlig den største forskjellen på Mondial og Edge? At den er litt tung begynner jeg snart å gi litt F i tror jeg, om det bare er ut / inn av bilen. Såpass har jeg trent hele livet før svangerskapet at såpass får jeg takle, begynner jeg å tenke Kan man leie bilstol?? Jøss, men jeg tror ikke jeg stoler nok på at de andre som har leid ikke har vært uforsiktige. Blir nok en Maxi cosi cabriofix med base og isofix ut fra hva jeg nå har lest meg litt "opp på" og hva som andre/vi passer med. tinylene HURRA for halvveis! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjørnemamma Skrevet 23. april 2012 #319 Del Skrevet 23. april 2012 Hva er egentlig den største forskjellen på Mondial og Edge? At den er litt tung begynner jeg snart å gi litt F i tror jeg, om det bare er ut / inn av bilen. Såpass har jeg trent hele livet før svangerskapet at såpass får jeg takle, begynner jeg å tenke Det er ikke så stor forskjell på dem. tror det er mest utseende. Man kan kjøpe forskjellige understell på begge variantene. Tror de er gode vogner begge to, ca like tunge. Emmaljunga city cross er ganske mye lettere, og mindre. Mondial litt mer klassisk og edge mer sporty. Mondialen er helt genial med den store bagen (babyen ligger lenge i bagdelen) ifht vognpose, skinn og tepper , men som sagt litt tung. Fin å trille på vinteren over brøytekanter og på glatta. Jeg har og trent hele livet;) men fikk vondt i ryggen av all ammingen og bæringen, så bæringen av bagen med en voksende baby i inn og ut av hus osv synes jeg ble tungt da selve bagen er tung. Så er den litt stor hvis man feks går i byen, på kafe og sånt, men det er vel bare en bagatell.. sportsdelen er kjempegod og snuppa trives i vogna! Man får jo kjøpt både mondial og edge for halv pris brukt og rundt 6000 i sverige om jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 23. april 2012 #320 Del Skrevet 23. april 2012 Vi har kjøpt emmaljunga edge duo kombi brukt. Gav 3500,- den virker tung, men veldig solid. Vi fikk høre hjertet i dag, det slo med 146 slag per minutt. Kjenner jeg slapper litt mer av i forhold til ul på onsdag nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå