Gå til innhold

Skravletråd 2012


Soon

Anbefalte innlegg

I dag var jeg på første felles-møte hos jordmor og de andre som skal ha barn omkring samme periode som meg :)

Veldig trivelige damer, og vi er nesten alle sammen mellom 25 og 35 år :)

Fikk også bestilt meg privat UL på fredagen. Da vil jeg være 15 + 3 :)

Det er ikke sikkert at de vil se kjønn så tidlig, men kanskje?

Kjenner jeg er litt stresset over at jeg ikke har noe mye graviditetssymptomer for øyeblikket, og vil vite at alt er ok der inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er Emmaljunga Simo duo kombi(???) vi har - litt rimeligere enn Edge vogna, men veldig lik men noen færre finesser - husker ikke detaljer nå, da det er over 3 år siden vi kjøpte den.

Den er iallfall holdbar og fin, og jeg har som nevnt aldri tenkt noe på vekta. Men jeg skal heller ikke inn på trikk og buss etc med den ;)

Ang. leie av bilstol: tenker de har strenge regler på sjekk og sikkerehet på stolene, de er jo tross alt et forsikringselskap og tipper de har lite lyst å betale erstatninger for noe de selv kunen ha ordnet med ;)

Dessuten betaler man veldig mye mindre enn ved å kjøpe 3 helt nye seter.

Mener det blir ca 3500,- for alle de 3 setene man trenger oppgjennom et spedbarnsliv, og da beholder man det siste når man er ferdig med å leie.

Når barnet har vokst ut av et sete, sier man ifra, så får man neste størrelse levert på døren, og en eske til å returnere det gamle ;) Veldig kjekk løsning for oss iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesmøte hos jordmor.. Er det noe man spør om å få være med på? Er i uke 20 og ikke hørt et pip om slik jeg... Det som senere blir "barselgruppe"?

Ellers sitter jeg å ser så øyet blir stort og vått på barnevogner i dag, både brukt og nye på nett. Må ta et valg hvis det viser seg å være så lang leveringstid som vi har blitt fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesmøte hos jordmor.. Er det noe man spør om å få være med på? Er i uke 20 og ikke hørt et pip om slik jeg... Det som senere blir "barselgruppe"?

Ellers sitter jeg å ser så øyet blir stort og vått på barnevogner i dag, både brukt og nye på nett. Må ta et valg hvis det viser seg å være så lang leveringstid som vi har blitt fortalt.

Jeg ringte jordmor når jeg var ca 7-8 uker på vei og ble satt opp på listene deres over aktuelle fødende i denne perioden.

Vi har jo mulighet for å variere mellom lege og jordmor på kontrollene utover i svangerskapet, og for å møte jordmor så arrangerer de som regel et "møte". Første møtet hos jordmor i mitt område var iallefall et informasjonsmøte hvor vi var flere som har termin i august/sept og oktober :)

Snakk med jordmoren i ditt område :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjent babyen sparke imens jeg vr i bevegelse for første gang i dag. Før har jeg bare kjent det når jeg har sittet/ligget stille. :rodmer:

Baby blir veldig aktiv når vi er ute å kjører bil. Lurer på om det kan ha noe med vibrasjonen i bilen å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye kan man egentlig forvente at arbeidsgiver skal tilrette legge for en under svangerskapet?

Jeg sitter på kontor og begynner å bli veldig sliten av å sitte hele dagen og får faktisk en hel del plager av dette.

Blant annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan forvente en god del ;)

Dere har ikke pulter som kan heves og senkes?

Jeg jobber også på kontor hele dagen, men har ingen problemer enda. Vi kan heve pultene og jobbe når vi måtte ønske dette.

Det er utrolig godt å kunne stå litt :)

Ellers så er sittestilling, god stol og riktig arbeidsverktøy viktig. F.eks tastatur og mus som passer deg og ikke gir problemer.

Jeg har fått en musearm/senebetennelse som har vart i over 1 1/2 år nå. Var sykemeldt store deler av fjoråret pga dette.

Er blitt veldig bevist kontorarbeid og arb.verktøy iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper UL gikk fint i dag, Orchideae :)

Det er ikke så enkelt med tilrettelegging alltid nei. Jeg har også kontorjobb og har hev/senk-pult som hjelper på + at jeg sitter stort sett på pilatesball også (har hatt en del rygg/bekkenproblemer som jeg prøver å holde noenlunde greit). Men har man så mye vondt, så er det ikke enkelt å tilrettelegge så mye mer, og da hjelper det kanskje mest å få litt sykemelding for å slippe å sitte absolutt hele dagen. På slutten av forrige svangerskap var jeg 50% sykemeldt, og det hjalp veldig på ryggen og bekkenet mitt syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de ikke kan tilby mye tilrettelegging, be legen om en sykemelding.

Er ikke meningen at vi skal gå å ha det vondt på jobb, det går utover både arbeidet og kollegaene våre, samt oss selv ikke minst :)

Prioriter deg selv i denne perioden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lang historie og jeg kan komme nærmere innpå dette senere.

Jeg får ikke hev/senke pult. Får til nød tastatur/mus, men det er ikke der problemet ligger. Det er i hovedsak pulten som er vanskelig å få god sittestilling ved og vond stol. Får ikke ny stol.. I tillegg til et slik spesielt stress som gjør at jeg blir fullstendig utmattet uten at det er spesielt mye å gjøre på jobb. Ikke lett å forklare...

Det som er, er at om arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for meg, så kan jeg forlange at de signerer papir på dette og at jeg da kan gå ut med svangerskapspenger og ikke sykmelding. Da slipper jeg karantene på sykmelding itillegg.

Nå har jeg nemlig så enorme ryggplager at jeg sliter resten av døgnet. Jeg var sykmeldt 6 mnd for et par år siden med betennesle i armen pga samme årsak (dårlig sitteplass). Er bevist, men hjelper ikke. Nå sitter jeg OK og da må jeg sitte helt ytterst på kontorstolen så jeg har kun støtte ved rompeballene feks.

Ikke heldig...

I tillegg veldig statisk arbeid! Glad jeg *IKKE* skal tilbake hit etter permisjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 40 minutter er det ultralyd. Kjenner jeg er nervøs..

Hvordan gikk det???

Spent med deg! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lang historie og jeg kan komme nærmere innpå dette senere.

Jeg får ikke hev/senke pult. Får til nød tastatur/mus, men det er ikke der problemet ligger. Det er i hovedsak pulten som er vanskelig å få god sittestilling ved og vond stol. Får ikke ny stol.. I tillegg til et slik spesielt stress som gjør at jeg blir fullstendig utmattet uten at det er spesielt mye å gjøre på jobb. Ikke lett å forklare...

Det som er, er at om arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for meg, så kan jeg forlange at de signerer papir på dette og at jeg da kan gå ut med svangerskapspenger og ikke sykmelding. Da slipper jeg karantene på sykmelding itillegg.

Nå har jeg nemlig så enorme ryggplager at jeg sliter resten av døgnet. Jeg var sykmeldt 6 mnd for et par år siden med betennesle i armen pga samme årsak (dårlig sitteplass). Er bevist, men hjelper ikke. Nå sitter jeg OK og da må jeg sitte helt ytterst på kontorstolen så jeg har kun støtte ved rompeballene feks.

Ikke heldig...

I tillegg veldig statisk arbeid! Glad jeg *IKKE* skal tilbake hit etter permisjon!

Æsj så teit arb.giveren din er.

De er vel lovpålagt tror jeg for å ordne med tilrettelegging, eller så må du ut i permisjon/sykemelding.

Kanskje du kan høre med legen din eller jordmor om hvilke rettigheter du har?

Har dere et verneombud på jobben så ta det via han/henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ei perfekt lita frøken i magen :rodmer:

Alt var flott, men jeg ble satt litt tilbake. Men jeg forholder meg til min termin, for viss ikke har jeg testet positivt da jeg var 3+1 uker.. Ble satt til at jeg er 16+5 i dag.

Men morkaken min ligger kant i kant med livmorhalsåpningen.? Jeg får UL i august for å sjekke at den har vokst seg oppover. Om den ikke gjør det, hva skjer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

Jeg har ei perfekt lita frøken i magen :rodmer:

Alt var flott, men jeg ble satt litt tilbake. Men jeg forholder meg til min termin, for viss ikke har jeg testet positivt da jeg var 3+1 uker.. Ble satt til at jeg er 16+5 i dag.

Men morkaken min ligger kant i kant med livmorhalsåpningen.? Jeg får UL i august for å sjekke at den har vokst seg oppover. Om den ikke gjør det, hva skjer da?

Gratulerer med en liten frøken i magen!

Du bør jo forholde deg til ny termin. Det er den sykehus/leger/jordmor forholder seg til nå.

På ordinær UL måler de ikke noe om når babyen ble unnfanget, men hvor langt hun er kommet i utviklingen til nå, og når hun ca er klar for å komme ut.

Endret av Annaires
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en liten frøken i magen!

Du bør jo forholde deg til ny termin. Det er den sykehus/leger/jordmor forholder seg til nå.

På ordinær UL måler de ikke noe om når babyen ble unnfanget, men hvor langt hun er kommet i utviklingen til nå, og når hun ca er klar for å komme ut.

Ja, det er greit. Men jeg vil ikke gå 14 dager over den nye terminen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Annaires

Ja, det er greit. Men jeg vil ikke gå 14 dager over den nye terminen..

Men de går ut i fra den nye terminen. Uansett hva du sier.

Det er ikke uvanlig å bli satt tilbake en ukes tid.

Og i dag får man oppfølging en uke å over termin, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orchideae: Jeg ble satt tilbake ni dager sist svangerskap. Det var absolutt ikke moro, så jeg skjønner godt tankegangen din. :klem: Nå fødte jeg åtte dager før termin, så det ble aldri noen issue, men jeg husker godt hvor redd jeg var for å gå mye over UL-termin.

23 uker på vei her nå, og formen er i grunnen fin. Dessverre er jeg 20 % sykmeldt, rett og slett fordi jobben min er så krevende at jeg ikke klarer å fungere etter jobb i det hele tatt om jeg ikke har litt slakk. Jeg har vært utbrent før, så jeg er påpasselig med dette. Men jeg klarer dessverre ikke å jobbe bare 80 % i perioder (det ligger i stillingens natur), så jeg frykter at jeg må opp i sykmeldingsprosent for at det skal gjøre noe særlig utslag. Sånn som det er nå, gjør jeg vel mer 100 % jobb på 80 % av tiden (evt. 130 % jobb på 100 % av tiden), og det er jo ikke akkurat særlig lurt mtp. energinivået. Blæ. Jeg liker jobben min så godt, og ønsker absolutt ikke å være sykmeldt i det hele tatt. :sur:

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med liten jente!! :blomst:

Sånn som det er nå, gjør jeg vel mer 100 % jobb på 80 % av tiden (evt. 130 % jobb på 100 % av tiden), og det er jo ikke akkurat særlig lurt mtp. energinivået.

Det som er mitt inntrykk og... At med 80 % stilling blir det egentlig bare mer å gjøre på kortere tid :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med liten jente!! :blomst:

Kjære vene, jeg glemte å gratulere med jente til Orchideae! :strix:

Det som er mitt inntrykk og... At med 80 % stilling blir det egentlig bare mer å gjøre på kortere tid :filer:

Jepp, det er jo ofte det som skjer. Iallefall når det skjer relativt plutselig med sykemelding. Rundt uke 10-12 var jeg 50 % sykmeldt, og det var 100 % jobb på 50 % av tiden. :eeeh: Men det hjalp på å kunne sove litt lengre på morgenen eller ha det litt rolig hjemme før toåringen kom rasende inn døren, så det er mulig at det er derfor det fungerte på et vis da.

Jaja, jeg er SM 20 % i et par uker til, så skal jeg til legen igjen. Tiden viser hva som skjer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...