Gå til innhold

Nyere tidsregning

Miss I.W.

Anbefalte innlegg

Måtte bare kjøpe meg en test i går, siden jeg har kjent på litt kvalme de siste dagene. Tok den i morrest og den var negativ. Både lettet og lei meg. Er like langt med hva det kan være, men synes det er greit å ikke ha hatt et "arbeidsuhell"! ;) Jeg har gjerne lyst å gå gravid igjen, men vi har vel egentlig bestemt oss for at nå er det nok. Skulle det skje uhell ved en senere anledning så er det greit, men synes det ble litt tett på lillebror hvis det skjedde nå.

Jeg har kanskje "tenkt" meg kvalm, jeg er flink til sånt... :sjenert::plystre:

Første arbeidsdag etter ferien og jeg bobler ikke akkurat over av arbeidslyst! Jobber bare seint hele juli og savner ungene allerde. Passer så dårlig fordi jeg føler jeg må stå opp tidlig for å se dem, men får ikke sove etterpå, så det blir et kraftig søvnunderskudd. Hadde jeg bare greid å legge meg nedpå etter snuppa dro i bhg og mens lillebror sover...

Men det blir helt greit å komme seg bort fra svigers (les. mor) som er her igjen (og skal være her MYE framover). Greier å la være å irritere meg så mye over henne som før ferien, men de er jo her i huset mitt hele tiden og jeg får liksom ikke "fri" såfremt jeg ikke går å legger meg i senga mi. Som nå, jeg sitter og koser meg på stua i morgenkåpa med kaffe og pc`en, mens lillebror sover, og plutselig kommer hun inn verandadøra, som jeg var totalt uforberdt på. Hun prøver å ikke være i veien, men gjør så mye merkelig i forsøket. Begynner også å bli mektig lei av at hun er så skeptisk og negativ til alt/alle (ikke familien og barna, der er det bare skryt og godord, men f.eks. butikker, naboer, fremmede folk på gata, veiarbeid, tv, internet, you name it!). I tillegg skal hun hjelpe meg sånn med ungene at hun faktisk holder dem unna meg. Mens jeg er inne og koser meg med baking osv, tar hun med de ut og har igjen døra. Og greier de å finne meg, er hun rask med å hente dem. Selv om jeg gjør husarbeid, så er det helt greit at de kommer og leker litt på f.eks. kjøkkengulvet. Hun mener godt, men jeg føler at hun tar ifra meg ungene!

Men svigerfar gjør en fantastisk jobb på huset og hun er ganske grei til å hjelpe til. Akkurat nå går hun å leter etter spiker som har falt ned. :fnise:

Lillebror var 11 mnd i går! :hjerte:

Han er mye lengere og kraftigere enn snuppa, men hun gikk nå.

Han har nettopp funnet ut at det er raskere å krabbe enn å ake seg på rompa, selv om han er utrolig flink og kjapp til det.

Han slipper seg litt når han står og er kjempeflink til å reise seg. Han går langs sofa og bord, men er litt usikker.

Han kan gjerne gå med litt hjelp, men er langt ifra stødig. Bena går raskere enn resten av kroppen! ;)

Han sover to dupper på dagen.

Han spiser det meste selv og vi serverer ingen most mat. Det eneste han blir matet er kveldsgrøten og den skulle han helst ha spist selv!

Han får pupp på natta og vil gjerne smake litt på dagen, men har ikke tid til å ligge i ro, så det blir litt buffet-tilstander på dagtid, noe mor ikke er så glad i. :fnise: Vurderer å stoppe, men det er litt kos på natta, og vi har nok nattavvent han for lenge siden hadde det ikke vært for at det er eneste gangen han kan få fast pupp, både pga hans nysgjerrighet og min jobb.

Han er stort sett blid og elsker å lage store smilefjes.

Helten er storesøstera! :hjerte:

Endret av Miss I.W.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøver å sove, mens vaskedama støvsuger over hodet mitt, svigerfar sager og hamrer og lillebror leker på terrassen med svigermor. Har mest lyst å kose og leke med lillegutt, men han var så urolig i natt at jeg bør virkelig prøve å få meg noe søvn, ellers blir kveldsvakta hard!

Fikk bare sagt hade til snuppa før hun dro i barnehagen, og savner også henne! :sukk:

Liker virkelig ikke å jobbe seint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres hardt ut med så mye kveldsjobbing, jeg skjønner deg godt. Og det er ikke rart at svigermor di går deg på nervene når dere går så tett oppi hverandre. Hun gjør helt sikkert bare det hun syns er best og prøver å hjelpe så godt hun kan, men man har sine måter å gjøre ting på og da blir det fort kræsj. Håper du har fått sove litt på dagen i dag :klem:

Herlig oppdatering om lillebror :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det er vel i overkant spennende! ;) Med oss blir det ingen sydenferie neste år, men campingvognferie på svenskekysten i stedet! :fnise: Blir bra det også, med fire barn...! (De to store vil vel da evakuere ut i et eget telt, tenker jeg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde slått til noen om svigers skylle bodd hos oss i ferien, eller evt rømt :sjenert: Du er flink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres hardt ut med så mye kveldsjobbing, jeg skjønner deg godt. Og det er ikke rart at svigermor di går deg på nervene når dere går så tett oppi hverandre. Hun gjør helt sikkert bare det hun syns er best og prøver å hjelpe så godt hun kan, men man har sine måter å gjøre ting på og da blir det fort kræsj. Håper du har fått sove litt på dagen i dag :klem:

Herlig oppdatering om lillebror :hjerte:

Har hatt en uke med svigermorfri, pluss noen ekstra fridager pga en skadet fot, så nå går det mye bedre!

Hun prøver rett og slett for hardt... Er sikkert ikke greit å være henne heller!

Oi, det er vel i overkant spennende! ;) Med oss blir det ingen sydenferie neste år, men campingvognferie på svenskekysten i stedet! :fnise: Blir bra det også, med fire barn...! (De to store vil vel da evakuere ut i et eget telt, tenker jeg!)

Jupp, litt for spennende! Men jeg har bestemt meg for å ikke starte med noen hormonprevansjon, så da får det bli litt spennende nå og da, fram til kjære klipper seg! Vi er enige om å ikke prøve på flere, men blir det et "arbeidsuhell" så tar vi det med glede!

Blir vel bare kult å få ligge i telt alene! Får bare ønske lykke til! :ler:

Jeg tror jeg hadde slått til noen om svigers skylle bodd hos oss i ferien, eller evt rømt :sjenert: Du er flink!

:fnise: De kommer til å være her MYE det neste halve året, men neste gang kommer svigerfar alene, og det er kanskje litt godt for alle! ;)

Tok meg sammen etter forrige innlegg og innså at jeg oppførte meg som en bortskjemt drittunge! :roll: Tenk så heldig jeg faktisk er som har jobb å gå til, svigerfar som med glede bygger på huset vårt, svigermor som passer jr., og penger til å betale noen for å vaske skiten vår!

Ellers er alt vel! Travelt og varmt, men veldig fint. Har hatt noen fine dager på tur med ungene, og hjemme i helga sammen med hele familien.

Endret av Miss I.W.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha! Har et helt år å grue meg på! ;) må jo se an hvirdan det går med lillesøster før vi setter avgårde, for hvis hun har like dårlig sovehjerte som lille, er det best å være hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Haha! Har et helt år å grue meg på! ;) må jo se an hvirdan det går med lillesøster før vi setter avgårde, for hvis hun har like dårlig sovehjerte som lille, er det best å være hjemme!

Det går nok sikkert bra når dere er forberdt. Dere er jo vant med hytteliv.

I morgen er lillebror ett år! Kan ikke fatte hvor tida har blitt av!

Han er en sikkelig kosegutt som er raus på klemmer og kos! :hjerte:

Han har fire små tenner på vei ut oppi, men bare to "gamle" nedi. Han har vært forkjølet og derfor ganske urolig på natta i det siste, men tannfrembruddet har ikke plaget han noe særlig!

Han elsker støvsugere, kjøkkenmaskina og alt med lyd. Da smiler han bredt og sier "wooom".

Han sluttet med puppen for ei uke sida etter å ha bare tatt den ene en stund. Når han ble tilbudt pupp på slutten, fikk jeg bare en fornærmet mine tilbake og han prøvde bare å orme seg unna! :ler:

Han går langs kjøkkeninnredninga osv og labber gjerne opp trappa. Han slipper seg og står uten støtte en liten stund, men setter seg alltid kontrollert ned. Og han har fått fart på krabbinga, så det er ikke bare rompeaking/hopping lengre.

Han er stor og tung, sterk og smidig.

Og i morra har vil hadd dette deilige mennesket sammen med oss i ett år! :strix:

Jeg har forresten søkt om å gå ned til 60% stilling! Synes det er skummelt, men hvis vi er flinke med pengene skal det går hett fint. Jeg greier bare ikke å være borte så mye fra ungene og kjære (som ikke klager) synes det er helt greit at jeg ønsker mere tid hjemme. Vaskedama må vike, men en kan ikke få i pose og sekk! ;-) dessuten ble det alltid shopping og café når hun kom på fridagene mine, så her er det mye penger å spare! :fnise: Tenker også på å få tatt et fag eller to, for spe å på kompetansen, fordi jeg ønsker å skifte jobb om noen år. All kvelds-og helgejobbinga passer mindre og mindre med familielivet.

Ellers har vi kost oss mye i varmen. Hell i uhell så har det blitt ekstra dager hjemme pga en vond fot.

Endret av Miss I.W.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow, 1 år snart... skal si den tida flyr!! ;) Han høres helt herlig ut! (må si at jeg ser for meg hvordan min smårolling blir etterhvert... uvirkelig at jeg snart har nr.2 her). Skal dere feire noe i morgen?

mindre penger- mer fritid.. ikke bare vondt det nei! ;) Og skulle det ikke passe, så kan du vel jobbe mer etterhvert? studier høres også lurt ut, kanskje du kan få en annen jobb som er bedre betalt (og jobbe mindre men tjene mer?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar feiringa til helga fordi jeg jobba fra to til langt utpå kvelden. Jeg har bursdag over helga, så da er det like greit å slå sammen selskapene. Dvs det blir bare nærmeste familie. Resten vil eller kan ikke komme.

Jeg tjener greit der jeg jobber nå, så jeg må holde ut litt til. Bedre å gå ned i stilling her, enn å bytte til en dårligere betalt jobb... Vet ikke helt hva jeg kan bruke erfarings mi til, så da blir det kjekt å få noe konkret på papiret, og så får vi se hvilken vei jeg går.

Men det er skummelt å gå ned så mye i lønn! Men det er en investering i barna, meg og min helse, og familien.

Kostholdsomleggingen går forresten strålende! Har ikke gått den mer et par kilo, men energien er noe helt annet! Før orket jeg ingenting på kveldene, men nå selv om lillebror er langt mere aktiv og må passes bedre på, så har jeg energi igjen nå unga har lagt seg. Og dette på tross av at jeg har hatt store problemer med å få sove på kveldene. Har blitt bare mellom 4-6 timer natta i over to uker. Håper det blir bedre snart, hvis ikke er jeg går på en smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebror går! :hoppe: Han tok et skritt i går og det var en fantastisk bursdagsgave til den stolte mammaen! :hjerte: Idag har har tatt flere skritt alene helt uten å bli "oppfordret" til det. Vi ble bare helt lamslåtte når plutselig reiste seg å gikk. Håper å få det på film neste gang!

Snuppa fikk også sett det og hun var kjempestolt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ettåring i hus og gratulerer med din dag.

Lillebror høres kjempe herlig ut :hjerte: akkurat som storesøsteren, skjønne godt dere ble stolte av ettåringen når han har begynt å gå.

Hvis/når jeg får meg noe fast jobb blir det max 80% på meg og vi skal fint klare oss med 60% siden kjære jobber så mye. Det er som du sier investering i familie og egen helse. Hvilke kostholdsendringer er det du har gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Puh, det er travelt med en ettåring i hus! Her er det ikke mulig med noen KG-pause så lenge han er våken. Og når han sover går tiden med til mat og husstell. Pappen er ferdig med permisjonen og bhg.start er neste uke. Vi koser oss sammen den siste uka, men det er travelt, og selv om det er vemodig at han skal begynne i bhg., kjenner jeg at det er litt greit også! ;)

Er delvis sykmeldt pga en ankel som ikke blir bra, og nå 6 uker etter skaden fant de ut at jeg har småbrudd i den... Sånn kan det gå når flink-pike-syndromet slår inn og bagatelliserer skaden ovenfor lege og arb.giver! :roll: Skulle ha hatt ro og gips de første ukene. Jeg gjorde vel ca stikk motsatt, og nå er det ikke så mye å gjøre enn å vente.

Hurra! Gratulerer! Nå blir livet myyye enklere! ;)

Tusen takk!

Skulle ønske han foretrakk å gå, men her det rompeaking og-hopping, "frieriskliing" (et merkelig skue med det ene kneet nedi gulvet mens han skyver ifra med den andre foten) og krabbing som er favorittene. Han går bare ett par skritt før han setter seg ned. (Så nå har mor vært å kjøpt noen kraftige bukser som tåler sånt ute i bhg!)

Gratulerer med ettåring i hus og gratulerer med din dag.
Lillebror høres kjempe herlig ut :hjerte: akkurat som storesøsteren, skjønne godt dere ble stolte av ettåringen når han har begynt å gå.

Hvis/når jeg får meg noe fast jobb blir det max 80% på meg og vi skal fint klare oss med 60% siden kjære jobber så mye. Det er som du sier investering i familie og egen helse. Hvilke kostholdsendringer er det du har gjort?

Tusen takk!

Er gode disse ungene mine ja! :hjerter:

Jeg kan godt ta på meg ei og anna vakta ekstra hvis det blir krise, men jeg håper det går! I værste fall får jeg la vær å spare barnetrygden og evt bruke litt arvepenger. Det er en viktig investering, og jeg må nødt å sette meg selv først nå! Penger er ikke alt!

Jeg har begynt med lavkarbo. Eller det er vel mer smart-karbo, for at det å kutte sukker og kjappe karbohydrater, og å unngå diabetes, er viktigere enn vektnedgang. Som likevel er ønskelig på sikt. Men det er noe jeg skal leve med, og dess strengere dietten, dess større sjangse for sprekker og at det ikke blir gjennomført.

Synes det er helt greit å kutte pasta og potet, og det finnes så mange fine alternativer til hvitt sukker, så dette har gått som en lek så langt! Klart jeg har lyst på melkesjokolade og godis, men jeg har bestemt meg for at det er ikke der jeg skal jukse i allefall. Der jeg "jukser" er mer vanlige matvarer som jeg vet innholder litt sukker, som f.eks. limekesam, frukt og bær, osv. Men alt med måte!

Prøver å jobbe med gamle vaner nå som jeg har hatt sukkeravvenning og det er nesten vanskeligere å endre tankemåten. Men det blir! Og dette funker mye bedre for meg enn veiing av mat og kaloritelling!

Endret av Miss I.W.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebror har funnet fram søsterens Duplo og koser seg med å ta ifra og prøve å sette sammen klosser. :hjerte:

Siste dag før bhg.start og vi koser oss inne i regnet. Jeg har jobbet hele helga, så jeg har ikke sett så mye til unga (eller mannen for den saks skyld), så det er godt å bare kose seg. Dessverre måtte storesøster dra tidlig i bhg. fordi jeg skulle trene opp vondfoten til fysioterapeut, som fant ut at det kanskje ikke var så lurt likevel siden det er litt uavklart hvor skadet den faktisk er. Helt bortkasta å sitte på en sykkel i 10 minutter og stå på ei pute i 2! Ble en lang trilletur i stedet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk barnehagestarten i dag?

Uff, den foten hørtes veldig vond ut. Godt at du endelig har funnet ut at det ER noe. Håper det ikke tar for lang tid før den er bra igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnehagestarten gikk fint for lillebror. Storfornøyd med å komme tilbake idag. Men mammaen gikk med en klump i halsen idag, til tross for at han lå i vogna si for å sove. Synes ikke så mye om småbarnsavdelingen (det er noe annet når de blir større. Snuppa stortrives jo og kan fortelle om dagene selv). Pga oppstart etter sommeren var det mange triste unger og ikke nok trøst. De ansatte prøvde sitt beste, men det var mange som savnet mamma og pappa i dag. Lillebror tok seg ikke nær av oppstanden, men lekte fint, og kikket etter meg bare noen få ganger. Jeg la han før jeg gikk og skal tilbake etter jeg har vært på røntgen. Jeg synes det er godt at jeg skal ned i stilling sånn at det stor sett ikke blir så lange dager på han.

Ja, det er ikke greit med foten. Jeg står og går mange timer på jobb, så jeg er avhengig av at den skal funke. Skal som sagt på røntgen idag, så får vi se hva som skjer. Er delvis sykemeldt en par uker til og det er godt at legen min "tok" i litt der, sånn at jeg ikke gjør noe dumt med å gå for mye på den. Jeg har jo siden ulykken gjort alt det jeg ikke skulle gjøre så det er spennende å se hvordan det vil gå... Det er heldigvis ikke så vondt at jeg blir hemmet av det og den funker nesten som den skal. Men tramper jeg litt skjevt eller oppå en kant eller noe, så rykker det til. Det er ømt å strekke på den å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt på at oppstart igjen etter ferien kunne bli nesten like ille som de første dagene i barnehage, men her har det vært verre i år enn det var i fjor. Han skjønner kanskje mer av at mamma forlater han og at han ikke blir hentet igjen før om lenge.. Bra lillebror trives da! :) Jeg tenker også å gå ned i stilling etter permisjonen med snusket er over, er helt enig i at sånne lange dager på disse små ikke er noe særlig..

Lykke til på røntgen, håper de finner ut av det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med foten din, Miss I.W.? Så kjedelig med vondt, og at du føler deg litt hemmet i hverdagen.. god bedring!

barnehagestart ja... det er jo alltids litt rart. mange sier jo at de små ikke har godt av å være i barnehagen.. jeg tror det kommer helt an på. både barn, forelde og barnehagen/personale. min datter var svært aktiv og trygg da hun begynte, og de er svært kompetente/omsorgsfulle i barnehagen- jeg tror at hun hadde godt av/likte seg svært godt i barnehagen... men for noen andre barn kan det godt være til det beste om de hadde blitt hjemme hos mor og far litt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt på at oppstart igjen etter ferien kunne bli nesten like ille som de første dagene i barnehage, men her har det vært verre i år enn det var i fjor. Han skjønner kanskje mer av at mamma forlater han og at han ikke blir hentet igjen før om lenge.. Bra lillebror trives da! :) Jeg tenker også å gå ned i stilling etter permisjonen med snusket er over, er helt enig i at sånne lange dager på disse små ikke er noe særlig..

Lykke til på røntgen, håper de finner ut av det! :)

Det har ikke vært noe særlig koselig i bhg, men det blir sikkert bedre. Det er jo så klart rart for ungene å ikke få være sammen med mamma og pappa, stakkars. Får håpe det går seg til med Lille også!

Jeg har tenkt mye på det å gå ned, fordi vi bor i et hus som vi må gjøre mye med og vi liker å reise, så pengene trengs, men det vil bare ta lengre tid å komme i mål og så får vi reise litt mindre/fornuftigere! Familien og helsa er viktigst. Jeg rekker bare ikke over alt jeg har lyst til når jeg jobber 100% og med skiftarbeid blir det også mye helgejobbing dessverre. Håper det blir en god investering, og så får jeg bare håpe det blir litt penger til overs til pensjonssparing!

Hva skjedde med foten din, Miss I.W.? Så kjedelig med vondt, og at du føler deg litt hemmet i hverdagen.. god bedring!

barnehagestart ja... det er jo alltids litt rart. mange sier jo at de små ikke har godt av å være i barnehagen.. jeg tror det kommer helt an på. både barn, forelde og barnehagen/personale. min datter var svært aktiv og trygg da hun begynte, og de er svært kompetente/omsorgsfulle i barnehagen- jeg tror at hun hadde godt av/likte seg svært godt i barnehagen... men for noen andre barn kan det godt være til det beste om de hadde blitt hjemme hos mor og far litt lengre.

Jeg trampet over, og trodde lenge det var bare et overtråkk, men nå er det snart 7 uker siden og jeg har bare blitt litt bedre. Det går greit, men det er ikke så mye som skal til for at det blir vondt og jeg kan jo ikke gå rundt sånn!

Jeg er ikke en god mor hvis jeg skal gå hjemme med ungene på heltid og synes at barnehagen vår er en fin plass. Snuppa har trivdes fra dag en, og det gjør nok Lillebror også. Men jeg synes det er litt trist på småbarnsavdelinga, selv om jeg vet at ungene har det fint. De leker jo ikke så mye med hverandre når de er så små. Snuppa greier fint lange dager nå, men Lillebror skal få en myk start. Så det ble nesten litt hell i uhell med den der foten siden legen ikke vil at jeg skal jobbe bare litt. ;) Jeg har tillitt til de ansatte og jeg vet at de i bhg gjør mange ting som vi ikke gjør her hjemme, og med korte dager kan vi få i pose og sekk. Og mamma får tid til å være voksen og ikke bare mamma, som hun trenger nå og da! ;)

Så langt en finfin helg! Startet den med å vaske stua mens jeg hadde putekrig med Snuppa! :fnise: I går mens snuppa var på lekeland i bursdag fikk jeg ryddet bort alle lekene, en del pyntegjenstander og møbler, som Lillebror bare ikke kan la være å pille på. Den "nye" stua ble innviet på kvelden med bl.a. tapas og cava, men noget attått. :lur:

I dag kommer barselgruppa for å feire ettåringene, mens Snuppa skal i ny bursdag, og det blir helt sikkert koselig!

Men først frokost fordi nå kom kjære. Lillebror har alt spist for han er som mora og blir dritsur når han er sulten! :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...