Gå til innhold

Datalagringsdirektivet trer snart i kraft


Gjest Kjell Propell

Anbefalte innlegg

Det er så mange hysteriske mennesker. De tenker ikke på at de legger igjen spor overalt allerede. Bare bra at de som ikke har rent mel i posen blir litt usikre og lar være å gjøre de lyssky handlingene de er så livredd for at noen skal oppdage.

Hvis de er det beste du klare å komme opp med, å stemple alle som stiller spørsmål som kriminelle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kjell Propell

Det nytter ikke å sutre på KG om det. Du må ut å sutre, demonstrer. De fleste nordmenn henger faktisk ikke på KG. Eller vgd eller diskusjon.no.

Dette er ment som VIKTIG INFORMASJON!!!

Hvis noen synes eget personvern ikke viktig, er det greit for meg. Jeg gjør mitt for å sikre meg mot at viktig informasjon kommer på avveie, og ser helst at andre gjør det også. Ikke å sikre seg kan sammenlignes med å reise på ferie uten å låse huset. Det kan gå bra, men er huset tømt for verdier når du kommer hjem, kan du takke deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Propell

DLD er et tragisk tiltak da kriminelle fint klarer å slette sporene sine, men om det går igjennom skal jeg sørge for å ha det litt gøy iallefall. Skal søke på scat og bomber om hverandre.

OM det går i gjennom ???

Det er vedtatt forlengst. Det trer i kraft fra april i år!

Og jeg vil fraråde å gjøre som du sier uten kryptering. Kommer du først i politiets søkelys ( selv om du ikke er klar over det selv ) blir aldri noensinne slettet fra politiets interne registre. Og de vil bruke det mot deg, om du så bare blir tatt for trafikkforseelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Propell

Det kan jo overhodet ikke sammenlignes. Det er ikke snakk om at naboen eller lillebroren din skal få tilgang til disse filene.

Hvor mange byråkrater tror det er som vil kunne ha tilgang til denne informasjonen, selv om det ikke er skjellig grunn til mistanke om noe kriminelt ? Hvor mange utro tjenere tror du det finnes blant disse ? Tar du sjansen på at alle er dønn ærlige med så mye informasjon som ligger kun en PC og et passord unna ?

Og til sist, hvor vanskelig tror du det vil være for datakyndige hackere å snoke i dine elektroniske spor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Propell

DLD er konstruert for å holde sånne som deg i ørene.

Anser du meg for å være en kriminell ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan fungerer DLD? Er det sånn at de kan se at jeg har vært på kvinneguiden.no eller vil de kunne se passordet jeg bruker for å logge meg inn i nettbanken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anser du meg for å være en kriminell ?

Selvsagt er du kriminell, du er stross alt i mot at den snille og vene staten skal få vite hvor vi er og hvem vi snakker med. Noe som de selvsakt bare gjør fordi de vil vårt beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Propell

Men hvordan fungerer DLD? Er det sånn at de kan se at jeg har vært på kvinneguiden.no eller vil de kunne se passordet jeg bruker for å logge meg inn i nettbanken?

De kan se ALLE sider du har vært inne på. Og når. Og ALL kortbruk, samt HVA du har kjøpt ( e-kvittering )hvis du betaler med kort. Mobiltelefonen din kan spores hvor den er til er hver tid med en feilmargin på tre meter, og batteriet må taes ut for å unngå sporing. Alle samtaler ( altså hvem du snakker med, ikke hva som sies, gjelder også sms/mms ) loggføres. ALLE bompasseringer loggføres.

Kombiner dette med åpne skattelister på nett ( ja da, du må registrere deg nå for å snoke ), så er dette dynamitt i hendene på utro tjenere eller datakyndige kriminelle. Det er heller ikke usannsynlig at e-posten din kan leses. Anbefaler å bruke Gmail ( Google-mail ), som har en egen brannmur.

PS. Søker du jobber, må du ikke bruke en hotmailadresse. Denne går rett i søppelfilteret hos arbeidsgivere, da det er så mye virus på dem.

Den eneste måten å sikre seg på er kryptert nett ( VPN-tunnel ), og å bruke kort minst mulig. Cash is king.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Propell

Det er tydelig at nettrunking og politiske fadeser enn nettsikkerhet her på KG. Heldigvis er verre større enn dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oskar den II

Men hvordan fungerer DLD? Er det sånn at de kan se at jeg har vært på kvinneguiden.no eller vil de kunne se passordet jeg bruker for å logge meg inn i nettbanken?

Et typisk eksempel, som på ingen måte er usannsynlig. Det er gjort forsøk på dette og det er oppsiktsvekkende hvor stor sannsynlighet det er for at noe slikt kan inntreffe:

Du befinner deg i et område i nærheten av Oslo sentrum. Kanskje du er ute og jogger. Kanskje er du ute med kjæresten på Kino. I samme øyeblikk begås det et drap i nærheten av hvor du er.

Pga DLD vil politiet ha tilgang til de aller fleste som var i dette området, innen en gitt radius. Denne informasjonen har de pga at din telefons posisjon nå er logget. Gitt at du ikke har en Nokia 1610 fra 1995....

Du blir innkalt til avhør, og sjekkes etterhvert ut av saken. Drapet forblir uløst.

Et par år etterpå skjer det samme igjen. Du befinner deg tilfeldigvis i nærheten av et drap i Oslo. Igjen bruker politiet DLD til å skaffe seg info om hvem som befant seg i området på bakgrunn av sporing av din telefon.

De oppdager fort at du var i nærheten av BEGGE disse drapene. Nå har du skaffet deg et alvorlig problem. For å si det forsiktig. Du skal ha en jævla god advokat for å slippe ut av politiets klør. Og når du (forhåpentligvis) gjør det, har du likevel gått gjennom et helvete av avhør, mistanke og annet svineri.

Sjansen for at noe slikt kan skjer er altså sjokkerende stor, og jeg tror det kalles for noe slikt som "The Birthday Paradox" eller noe slikt. Det går i korthet ut på at sjansen for at minst to tilfeldige i samme rom har fødselsdag på samme dag er utrolig 99% hvis det ikke er mer enn ca. 60 personer i rommet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Propell

Et typisk eksempel, som på ingen måte er usannsynlig. Det er gjort forsøk på dette og det er oppsiktsvekkende hvor stor sannsynlighet det er for at noe slikt kan inntreffe:

Du befinner deg i et område i nærheten av Oslo sentrum. Kanskje du er ute og jogger. Kanskje er du ute med kjæresten på Kino. I samme øyeblikk begås det et drap i nærheten av hvor du er.

Pga DLD vil politiet ha tilgang til de aller fleste som var i dette området, innen en gitt radius. Denne informasjonen har de pga at din telefons posisjon nå er logget. Gitt at du ikke har en Nokia 1610 fra 1995....

Du blir innkalt til avhør, og sjekkes etterhvert ut av saken. Drapet forblir uløst.

Et par år etterpå skjer det samme igjen. Du befinner deg tilfeldigvis i nærheten av et drap i Oslo. Igjen bruker politiet DLD til å skaffe seg info om hvem som befant seg i området på bakgrunn av sporing av din telefon.

De oppdager fort at du var i nærheten av BEGGE disse drapene. Nå har du skaffet deg et alvorlig problem. For å si det forsiktig. Du skal ha en jævla god advokat for å slippe ut av politiets klør. Og når du (forhåpentligvis) gjør det, har du likevel gått gjennom et helvete av avhør, mistanke og annet svineri.

Sjansen for at noe slikt kan skjer er altså sjokkerende stor, og jeg tror det kalles for noe slikt som "The Birthday Paradox" eller noe slikt. Det går i korthet ut på at sjansen for at minst to tilfeldige i samme rom har fødselsdag på samme dag er utrolig 99% hvis det ikke er mer enn ca. 60 personer i rommet.....

Veldig bra eksempel. Ble desverre noen skriveleifer over her, prøver å se filmen på TV2 Zebra samtidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, huffameg så fælt.

Mord rundt deg på alle kanter og til alle tidspunkter og steder der du er. Og så blir du dømt for mord da, naturligvis.

Jøssenam så mye paranoide og skrullete folk som finnes. Er det noen som det trengs å overvåke, så er det absolutt dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke man trenger noen jævlig god advokat for dette. Men snakk om uflaks...hahahaha.

Min utro drittsekk av en eks pleide å ta ut sim kortet når vi tok danskebåten. Han hadde akkurat de samme holdninger og meninger som ABB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Propell

Ja, huffameg så fælt.

Mord rundt deg på alle kanter og til alle tidspunkter og steder der du er. Og så blir du dømt for mord da, naturligvis.

Jøssenam så mye paranoide og skrullete folk som finnes. Er det noen som det trengs å overvåke, så er det absolutt dere.

Du er skremmende naiv. Leste du åpningsinnlegget med linker i det hele tatt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De kan strengt tatt ikke bevise at DU har gjort noe som helst, siden mange forskjellige personer kan taste fra en pc og nettforbindelse, eller låne hverandres telefon. Anonyme mailadresser kan man også ha. Når det er sagt er jeg 100% mot datalagringsdirektivet. Utrolig hva folk finner seg i så lenge det kommer gradvis luskende på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Propell

Du får være litt mindre propell, da, Kjell, så skal du se at dette går så bra så.

Det går stort sett bra å kjøre bil uten belte også, og å gå langs en vei i mørke klær i høstmørke uten refleks. Stort set...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange hysteriske mennesker. De tenker ikke på at de legger igjen spor overalt allerede. Bare bra at de som ikke har rent mel i posen blir litt usikre og lar være å gjøre de lyssky handlingene de er så livredd for at noen skal oppdage.

Da er det greit for deg at du setter opp kamera så vi kan se på deg når du piser og driter, ikke sant? For du har da ingenting å skjule, har du vel?

Det er jo bare de som har noe å skjule som ønsker privatliv, eller hva?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Propell

Da er det greit for deg at du setter opp kamera så vi kan se på deg når du piser og driter, ikke sant? For du har da ingenting å skjule, har du vel?

Det er jo bare de som har noe å skjule som ønsker privatliv, eller hva?

Det er bare å gi opp. Naivistene vil ikke høre, eller forstå. Ikke før det rammer dem selv.

HARDT!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...