Gå til innhold

Datalagringsdirektivet trer snart i kraft


Gjest Kjell Propell

Anbefalte innlegg

Gjest Kjell Propell

Datalagringsdirektivet trer i kraft fra april. Det er ingen nyhet at staten har generelt dårlig datasikkerhet, så dette er en gavepakke til alle kriminelle, utro tjenere og folk som kan manipulere folk i nøkkelposisjoner med elendig datakunnskap.

http://www.teknofil.no/artikler/utsetter_datalagringsdirektivet/102755

http://www.hardware.no/artikler/dette_er_datalagringsdirektivet/80253

Dette her er bare et bitte lite knippe av hva som kan skje med dårlig nettsikkerhet:

Brudd på personvernet, publiseringtabber på nett, tap av datamedia med personvernopplysninger mm.

http://www.hobbiten.net/Files/personvern.shtml

Anbefaler alle til å søke på VPN-tunnel. Kryptert nett, falske IP-adresser. Slik sett reduserer du muligheten for at noen stjeler identiteten din, henger deg ut for å være rasist, eller på andre måter ødelegger for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skremmende.

Jeg har faktisk noe å skjule, nemlig mest mulig av privatlivet mitt og det jeg foretar meg på nettet. Er jeg en potensiell kriminell da?

Jeg spør fordi jeg regner med at det snart og drar dette argumentet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DLD er gay. Hvem er med meg å flytte utenfor europa?

Lavmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Propell

Skremmende.

Jeg har faktisk noe å skjule, nemlig mest mulig av privatlivet mitt og det jeg foretar meg på nettet. Er jeg en potensiell kriminell da?

Jeg spør fordi jeg regner med at det snart og drar dette argumentet.

Antakelig.

Og de som hevder at det er greit hvis du ikke har noe å skjule... vel til de vil jeg si en ting!

Heng opp et kamera i hvert rom i huset, inkludert soverommet, med sending på lokal-TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjell Propell

Jeg ser her at nordmenn, i alle fall dere på KG, bryr dere midt i ræva om at dere blir overvåket i en slik grad at det vil få gamle DDR til å se ut som et fritt land i sammenligning.

Offentlige skattelister: Check.

Kameraovervåking overalt: Check.

Registrering av kortbruk: Check.

Registrering av telefoni: Check.

Detektering av mobiltlf: Check.

Registrering av nettbruk: Check.

Detektering av IP-adresser:Check.

Reg. av bompasseringer: Check.

Total overvåking : Check.

Jeg vil spå en stor oppgang i antall ID-tyverier når dette trer i verk fra april. Dette er gavepakke til datakyndige kriminelle og utro tjenere.

Men Ola Nordmann er såpass dum, at han ignorerer hele greia, og tror at det hele ikke angår ham.

Jeg lurer på hvor det skal ende. Kamera i alle rom, for å hindre overgrep ? Datachip i nakken ? Røykepoliti som kommer og sjekker at du ikke røyker i eget hjem ? Det siste er faktisk foreslått, forbud mot å røyke i eget hjem.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameraovervåkningen er dårligere enn man skulle tro. Det er mye som filmes, men lite som tas opp og enda mindre som er av god kvalitet...

At folk burde beskytte identiteten sin og kommunikasjonen sin er et helt annet tema. Jeg er enig, VPN tunneler og bruk av kryptering på personlige filer og e-post er helt nødvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameraovervåkningen er dårligere enn man skulle tro. Det er mye som filmes, men lite som tas opp og enda mindre som er av god kvalitet...

At folk burde beskytte identiteten sin og kommunikasjonen sin er et helt annet tema. Jeg er enig, VPN tunneler og bruk av kryptering på personlige filer og e-post er helt nødvendig

Det er mange som tjener ekstremt gode penger på dette og legger samtidig press på myndighetene som da ikke har andre valg enn å fremstå som at de ihvertfall forsøker å gjøre "noe" for å bekjempe kriminalitet eller terror. Man ser det omtrent hver eneste gang når effektiviteten av tiltak skal vurderes; tiltak måles i antall millioner brukt, ikke effektiviteten i forhold til målsettingen. Dette gjelder over hele linja, alt fra satsing på infrastruktur til nasjonal sikkerhet som forsvar eller politi, skole og utdannen, eller ulandshjelp. Tiltakene vektes etter hvor mye budsjettet økes, ikke etter resultatene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig.

Og de som hevder at det er greit hvis du ikke har noe å skjule... vel til de vil jeg si en ting!

Heng opp et kamera i hvert rom i huset, inkludert soverommet, med sending på lokal-TV.

så DLD er et nytt TV program?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter ikke å sutre på KG om det. Du må ut å sutre, demonstrer. De fleste nordmenn henger faktisk ikke på KG. Eller vgd eller diskusjon.no.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DLD er et tragisk tiltak da kriminelle fint klarer å slette sporene sine, men om det går igjennom skal jeg sørge for å ha det litt gøy iallefall. Skal søke på scat og bomber om hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datalagringsdirektivet trer i kraft fra april. Det er ingen nyhet at staten har generelt dårlig datasikkerhet, så dette er en gavepakke til alle kriminelle, utro tjenere og folk som kan manipulere folk i nøkkelposisjoner med elendig datakunnskap.

http://www.teknofil.no/artikler/utsetter_datalagringsdirektivet/102755

http://www.hardware.no/artikler/dette_er_datalagringsdirektivet/80253

Dette her er bare et bitte lite knippe av hva som kan skje med dårlig nettsikkerhet:

Brudd på personvernet, publiseringtabber på nett, tap av datamedia med personvernopplysninger mm.

http://www.hobbiten.net/Files/personvern.shtml

Anbefaler alle til å søke på VPN-tunnel. Kryptert nett, falske IP-adresser. Slik sett reduserer du muligheten for at noen stjeler identiteten din, henger deg ut for å være rasist, eller på andre måter ødelegger for deg.

DLD er konstruert for å holde sånne som deg i ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DLD er konstruert for å holde sånne som deg i ørene.

Folk som tør å stille kritiske spørsmål til denne såkalte staten, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heng opp et kamera i hvert rom i huset, inkludert soverommet, med sending på lokal-TV.

Det kan jo overhodet ikke sammenlignes. Det er ikke snakk om at naboen eller lillebroren din skal få tilgang til disse filene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo overhodet ikke sammenlignes. Det er ikke snakk om at naboen eller lillebroren din skal få tilgang til disse filene.

Sikkerheten på disse overvåkningsbasene kommer til å suge. Så det er meget stor sannsynlighet for at lillebror kommer til å se hva du har gjort på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan jo overhodet ikke sammenlignes. Det er ikke snakk om at naboen eller lillebroren din skal få tilgang til disse filene.

Men det er nettopp det vi vil oppleve. Kanskje ikke akkurat din nærmeste nabo, men at vi får se mye misbruk av dette er hevet over enhver tvil. Når man i tillegg vet at de andre landene som har innført dette ikke har noen som helst økning i oppklaring av kriminalitet, avslører dette kun at DLD innføres av ren overvåkningshensyn, ikke for å bekjempe kriminalitet.

Jeg for min del vil fra første dag dette innføres benytte VPN-løsning av typen StrongVPN, Hide My ass etc. og jeg anbefaler alle nordmenn å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I statsbudsjettet er det satt av en latterlig lav sum til DLD. Mener det tilsvarer 16-17 øre pr person. Dette går til helvete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har da kameraer rundt om på kjøpesentre, i byen m.m. Plager ikke meg. Tvert imot er det en trygghet at man ved hjelp av dem kan nøste opp i kriminalitet som skjer.

Det er så mange hysteriske mennesker. De tenker ikke på at de legger igjen spor overalt allerede. Bare bra at de som ikke har rent mel i posen blir litt usikre og lar være å gjøre de lyssky handlingene de er så livredd for at noen skal oppdage.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har da kameraer rundt om på kjøpesentre, i byen m.m. Plager ikke meg. Tvert imot er det en trygghet at man ved hjelp av dem kan nøste opp i kriminalitet som skjer.

Det er så mange hysteriske mennesker. De tenker ikke på at de legger igjen spor overalt allerede. Bare bra at de som ikke har rent mel i posen blir litt usikre og lar være å gjøre de lyssky handlingene de er så livredd for at noen skal oppdage.

Regner med at de medlemmene av hemmelig.com som ikke har gjort noe ulovlig, synes det er helt ok at deres identitet nå er avslørt, ekteskap som ryker, familer som rives opp? Jepp, misbruket av denne lista er et ganske godt eksempel på hva vi kan vente oss.

Hadde DLD vært 100% vanntett, hadde jeg applaudert dette. Problemet er at det er MENNESKER som skal håndtere denne dataen, og det finnes utro tjenere i alle samfunnslag, inkl. de som skal forvalte dette lovverket.

Det er ikke snakk om OM DLD vil bli misbrukt, men NÅR. Forhåpentligvis er det myndighetspersonene med Stoltenberg og Solberg i spissen som får sitt privatliv brettet ut først. Jeg hadde i såfall kost meg glugg ihjel....

Når man i tillegg ser at DLD har hatt NULL effekt i de landene de er innført, mtp å løse saker, blir det hele meningsløst.

For øvrig er vel heller ikke siste ord sagt i denne saken. DLD er kjent ulovlig i flere land, og vil også bli prøvd for rette i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...