Gå til innhold

Alle raser er like!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi kan lage barn med aper. Raser kan få fertilt avkom. Katt og hund er to forskjellige dyrearter, ikke forskjellige dyreraser. De ulike katterasene kan få fertilt avkom. Ilder kan parre seg med andre arte i røyskattfamilien og få fertilt avkom, men at det skjer er sjeldent.

Mennesket er en egen art, ikke en rase innenfor "apearten" og kan derfor ikke få fertilt avkom med en ape. Jeg vet ikke om noen har prøvd å få barn med en ape heller.. Tiger og løve kan få avkom ja, men ikke fertilt avkom. En liten digresjon bare.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kommer aldri til å være så kulturrelativ at jeg kaster vrak på hele den europeeiske historie. Jeg er stolt av å være nordmann og europeer. På samme måte som en Iraner er stolt av sin kultur, eller en tibetaner av sin.

Jeg er også veldig stolt av den norske kulturen, og holder godt på de norske tradisjonene. Men det betyr ikke at jeg synes at andre kulturer er mindre verdt enn min egen. Jeg synes heller at andre kulturer er veldig spennendes, og er nysgjerrig på å lære om andre, hvorfor de har de tradisjonene de har osv. Så det er ikke nødvendigvis en sammenheng mellom det å være stolt av egen kultur og eget opphav, og det å rakke ned på andre kulturer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig stolt av den norske kulturen, og holder godt på de norske tradisjonene. Men det betyr ikke at jeg synes at andre kulturer er mindre verdt enn min egen. Jeg synes heller at andre kulturer er veldig spennendes, og er nysgjerrig på å lære om andre, hvorfor de har de tradisjonene de har osv. Så det er ikke nødvendigvis en sammenheng mellom det å være stolt av egen kultur og eget opphav, og det å rakke ned på andre kulturer..

Det er kjempefint å vise nysgjerrighet om andre kulturer og lære om andre tradisjoner. Men det betyr ikke at man må akseptere å leve i dem særlig når de motstrider din egen kultur og dine egne tradisjoner (nordmann eller europeer som er minoritet i sitt eget land og ikke får utøve sine egne kultur og tradisjoner på grunn av masseinnvandring i nabolaget). Da er det naturlig å sette mer pris på egen kultur enn tvilsom berikelse fra andre kulturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig stolt av den norske kulturen, og holder godt på de norske tradisjonene. Men det betyr ikke at jeg synes at andre kulturer er mindre verdt enn min egen. Jeg synes heller at andre kulturer er veldig spennendes, og er nysgjerrig på å lære om andre, hvorfor de har de tradisjonene de har osv. Så det er ikke nødvendigvis en sammenheng mellom det å være stolt av egen kultur og eget opphav, og det å rakke ned på andre kulturer..

Jeg har heller ikke noe imot andre tradisjoner eller matretter eller klesdrakter for den saks skyld. Det som er viktigst er borgeres rettigheter, både kvinner og menn .

At alle har visse rettigheter som på ingen måte er gudegitte men skapt av menneskelig fornuft . At ingen religion skal bestemme hva andre mennesker skal gjøre .

Og ja, der mener jeg den europeiske kulturen er bedre enn f.eks arabisk kultur .

Ikke kan jeg skjønne at det skal provosere så veldig heller .

Er du virkelig villig til å gi fra deg noen av rettighetene fra den franske revolusjonen i bytte mot rettighetene i Sharia f.eks ?

Hvis ikke ,så er du kanskje ikke så kulturrelativ du heller .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kort sagt er det helt greit å lære om andre kulturer og tradisjoner fra lang avstand. Ikke å leve i den uten å har valgt det selv. Om jeg vil bo i et muslimsk land hvor det er lovene av Sharia som gjelder, flytter jeg ditt. Jeg har valgt å bo her og vil ikke ha det i nærheten av meg. Er det virkelig så provoserende og krenkende for enkelte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er forsåvidt sant det. Det er en del ting med den arabiske kulturen jeg er imot (men det gjelder ikke bare den arabiske, det gjelder alle land som har diktatoriske styresett, som forøvrig ikke kun finnes i arabiske land), men det er ikke alt jeg liker med vestlige kultur heller. Jeg er enig i at man må kunne si at det er ting som er negativt med andre kulturer uten at det nødvendigvis blir rasistisk (eller hva det nå er dere kaller det), men når man kun fokuserer på en kulturs negative sider og setter alle fra den kulturen i samme bås, så blir det iallefall fordomsfullt og diskriminerendes synes jeg. Skjønner ikke hvorfor alle skal være så negative til alt.

Jeg ser ikke et samfunn hvor muslimer tar over, og jeg tror heller ikke at det kommer til å skje. Men dette er et tema hvor vi nok er ganske uenige, og som ikke nødvendigvis dreier seg om det opprinnelige temaet i tråden, så jeg slutter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ille nok i bydelene hvor enkelte minoriteter er i sterk majoritet og man begynner å lure på om man er i Norge eller et annet sted. Det er ikke tilfeldig at mange velger å flytte derfra fordi de ikke vil at barna deres vokser i et miljø som har lite med Norge og norske verdier å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan lage barn med aper. Raser kan få fertilt avkom. Katt og hund er to forskjellige dyrearter, ikke forskjellige dyreraser. De ulike katterasene kan få fertilt avkom. Ilder kan parre seg med andre arte i røyskattfamilien og få fertilt avkom, men at det skjer er sjeldent.

Så du mener at hvis ett menneske parrer seg med en bavian så får man et halvt bavian/menneskebarn?

Tror ikke det stemmer helt, mennesker kan kun parre seg med mennesker og dyr med sine egne dyr. Det er en liten forskjell mellom dyr og mennesker, den er at vi ikke kan parre oss imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesket er en egen art, ikke en rase innenfor "apearten" og kan derfor ikke få fertilt avkom med en ape. Jeg vet ikke om noen har prøvd å få barn med en ape heller.. Tiger og løve kan få avkom ja, men ikke fertilt avkom. En liten digresjon bare.. :)

Blander man hest og esel blir det muldyr, - som igjen ikke kan få egne barn fordi hest og esel.

Det er masse slike eksempler i naturen, men mennesker er ikke en del av den mangfoldigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, forskjellen er at det er uetisk å prøve. Men vi synes ikke det er det når vi "blander" dyr. Løver og tigrer hadde tross alt ikke paret seg i naturen. Det er jo flere ting som som inngår i artsbegrepet, ikke bare at det ikke kan få fertilt avkom.. Jeg kan ikke se at det skulle vært noen forskjell på avkommet fra et esel og en hest, og et menneske og en sjimpanse, for eksempel. Men av åpenbare uetiske og umoralske grunner tror jeg ikke (håper ikke!) dette blir utforsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det stemmer helt, mennesker kan kun parre seg med mennesker og dyr med sine egne dyr. Det er en liten forskjell mellom dyr og mennesker, den er at vi ikke kan parre oss imellom.

Mennesker kan skape liv men enkelte aper ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan henvise til boken "The History and Geography of Human Genes" av Luigi Luca Cavalli-Sforza, Paolo Menozzi, Alberto Piazza.

Og helt konkret, hva står det i boken som støtter det du sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gode borgere ser det de får beskjed om å se.

Dumme borgere lar seg lure av løgnaktige klovner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...