Gå til innhold

Alle raser er like!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De er vel ikke like? Hudfarge, hårfarge, øyefarge, kroppsbygning, høyde, ansiktstrekk... Det er da mye som skiller dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest z0roaster

Ifølge de fleste antirasister(spør en hvilken som helst antirasistisk organisasjon) er rasisme troen på at det finnes menneskeraser - ikke at noen er mer eller mindre verdt. Denne definisjonen er forøvrig også vedtatt av det norske storting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som f.eks at noen er mindreverdige?

Jeg synes det er påfallende hvordan erklærte innvandrere tar til orde for fortsatt innvandring til Norge. Det skulle vel ikke være noe Qui Bono der, vel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som f.eks at noen er mindreverdige?

Det er jo selvfølgelig antitesen i forhold til at alle raser er like. Men det store spørsmålet er fortsatt hvorvidt vi faktisk er like?

Mener du jeg er en rasist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest z0roaster

Antitesen til at alle raser er like er at alle raser er ulike. Det går fint an å mene at noe er like mye verdt selv om det ikke er likt. Og det går like fint an å mene at noe IKKE er like mye verdt uten at det innebærer noen form for hat(f.eks. vil de fleste verdsette sin egen familie og slekt høyere enn andre).

Antirasistenes argumenter faller som som regel på stengrunn. Hvilket nok er årsaken til at de foretrekker sensur og vold istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen menneskeraser i det hele tatt. Det er større forskjell innad i gruppene enn mellom grupper av mennesker med ulik hudfarge.

Endret av hulaboer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg på!

Svaret er at selv om raser ikke finnes, så prøver rasister å dele opp menneskeheten i "raser" og gi dem verdi etter hvilken "rase" de tilhører.

Det har altså ikke noe å si at raser egentlig ikke eksisterer, da poenget er at rasistene vil ha det til at det er biologiske forskjeller som gjør enkelte mennesker mindre verdt enn andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det store spørsmålet er fortsatt hvorvidt vi faktisk er like?

Det er større biologiske forskjeller innad i en gruppe enn mellom ulike grupper (totalt sett). Derfor gir det ingen mening å snakke om mennskeraser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Hvorfor inndeling i menneskeraser er problematisk oppsummeres overfladisk-men greit nok som illustrasjon, i denne Wikipedia-artikkelen.

Jeg har aldri sett at noen har hevdet at f.eks to mennesker med ulikt opphav er 100% like. Det er langt mellom dette og det å ta avstand fra begrepet menneskerase.

Ulikheter mellom menneskegrupper fra ulike steder i verden henger sammen med en rekke faktorer. Som f.eks. de økonomiske, kulturelle og historiske rammene ulike mennesker lever under. Det er uansett misvisende å påstå at man som menneske defineres kun ut fra indre/biologiske faktorer. Spesielt farlig blir det når man begynner å dra inn verdiladede begreper som menneskerase, og tillegger noen egenskaper ut fra "menneskeraser".

Jeg synes det er påfallende hvordan erklærte innvandrere tar til orde for fortsatt innvandring til Norge. Det skulle vel ikke være noe Qui Bono der, vel?

Hva har dette med menneskeraser å gjøre? Alvorlig talt. "Rase" og innvandring er to ulike temaer, så dette er kraftig blanding av kort i en tråd om begrepet rase. Mener jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Antirasistenes argumenter faller som som regel på stengrunn. Hvilket nok er årsaken til at de foretrekker sensur og vold istedenfor.

Å motsette seg bruk av begrepet "menneskerase" har bred, vitenskapelig støtte. At du er av en annen oppfatning endrer ikke det.

At noen antirasister driver med vold endrer ikke på det faktum at raselære er omstridt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å motsette seg bruk av begrepet "menneskerase" har bred, vitenskapelig støtte.

Dersom begrepet menneskerase ikke har vitenskapelig legitimitet, hvorfor fungerer da hjertemedisinen Bidil kun på negere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest z0roaster

Svaret er at selv om raser ikke finnes, så prøver rasister å dele opp menneskeheten i "raser" og gi dem verdi etter hvilken "rase" de tilhører.

Det har altså ikke noe å si at raser egentlig ikke eksisterer, da poenget er at rasistene vil ha det til at det er biologiske forskjeller som gjør enkelte mennesker mindre verdt enn andre.

Jeg kjenner mange rasister, og nesten samtlige er av den oppfatning at selv om det finnes ulike menneskeraser, så er alle like mye verdt. Så jeg lurer litt på hvor du har dette fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen som mener at alle mennesker ser like ut, og at det ikke finner noen forskjeller.

Det folk reagerer på er jo begrepet "rase", siden det er ganske misledende. Mennesket har jo en del varianter for å si det sånn, men de er jo egentlig ikke såpass forskjellige genetisk til at det er snakk om ulike raser. Når vi snakker om hunderaser f.eks er det stor forskjell mellom rasene. Vi sier ikke at brune, svarte og hvite pudler er forskjellige raser.

Nå er jo begrepet blitt brukt i såpass lang tid, og er så innarbeida at det faller mange av oss helt naturlig å bruke, dessverre. Gjør det selv, selv om jeg vet det blir feil. Prøver å ta meg i det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest z0roaster

Det er større biologiske forskjeller innad i en gruppe enn mellom ulike grupper (totalt sett). Derfor gir det ingen mening å snakke om mennskeraser.

At forskjellen mellom individer er større enn mellom grupper trenger ikke bety noe. Det som betyr noe er at man har et klart distinkt _mønster_ av genetisk variasjon som er forskjellig. Tilsvarende genetisk variasjon finner man også hos hunderaser - uten at jeg tror du vil avskrive eksistensen av hunderaser av den grunn.

Hvorfor inndeling i menneskeraser er problematisk oppsummeres overfladisk-men greit nok som illustrasjon, i denne Wikipedia-artikkelen.

Dette var stusselige greier. Kun én referanse, og den lenker videre til et avisinnlegg av objektiviteten selv: Thomas Hylland-Eriksen.

Ulikheter mellom menneskegrupper fra ulike steder i verden henger sammen med en rekke faktorer. Som f.eks. de økonomiske, kulturelle og historiske rammene ulike mennesker lever under.

Kultur, økonomi og historie(og ikke minst religion) er uttrykk for gener. Det er ikke dermed sagt at disse faktorene ikke har noe å si, men til syvende og sist er alt et resultat av genetikk.

Det er uansett misvisende å påstå at man som menneske defineres kun ut fra indre/biologiske faktorer. Spesielt farlig blir det når man begynner å dra inn verdiladede begreper som menneskerase, og tillegger noen egenskaper ut fra "menneskeraser".

Jeg vet ikke om den siste delen av dette avsnittet var ment som en begrunnelse for den første, men at noe er farlig betyr ikke at det ikke er SANT. Det er dessuten rasefornektelsen som er farlig, da den fører til politiske systemer som nå er godt i gang med å viske ut europeisk kultur. For å være mer presis er det snarere farlige politiske idéer som har ført til rasefornektelsen - og ikke omvendt - en mekanisme som stadig flere europeere begynner å se konturene av.

Hva har dette med menneskeraser å gjøre? Alvorlig talt. "Rase" og innvandring er to ulike temaer, så dette er kraftig blanding av kort i en tråd om begrepet rase. Mener jeg.

Rase har ALT med innvandring å gjøre. Dersom raser finnes, vil ikke løfter om integrering lenger være tilstrekkelig for å berolige en Ola og Kari som ser med bekymring på at byen sin blir overtatt av muslimer. De som ønsker flerkultur har dermed alt å vinne på at raseforskning holdes nede. Så er det da heller ikke spesielt vanskelig å se de politiske fargene til disse menneskene, enten de kamuflerer seg seg som forskere eller journalister.

Å motsette seg bruk av begrepet "menneskerase" har bred, vitenskapelig støtte.

Ja, hos samme type "forskere" som dreit seg ut i 'Hjernevask' - m.a.o. Hylland-Eriksen og co.

At du er av en annen oppfatning endrer ikke det.

"Din oppfatning endrer ikke min oppfatning" - ikke det sterkeste argumentet, vel? :\ Forøvrig må vel raseforskning være den sikreste vei til karriereselvmord. Det blir noe vanskelig å vurdere hva som har bredest vitenskapelig støtte da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...