Gå til innhold

Barnevernet i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10016699

Hm, ofte får ikke barn hjelpetiltak fordi de har adferdsproblemer, MEN fordi foreldrene har problemer. De bor kanskje trangt, de har dårlig økonomi og ofte mangler de jobb..

Håper virkelig ikke de flytter barn på det grunnlaget der, slike forhold skyldes gjerne strukturelle forhold og med samfunnet, på verdensbasis har de fleste fått med seg at økonomiske kriser og gjeldstyngende land er relativt vanlig, så hvorfor skal ikke dette gjelde oss i Norge? ../

Jeg er bekymeret over det norske barnevern i dag,rett og slett på manglende kompetanse,dårlige holdninger, og lite reflekterende evner.

De mangler gjerne kompetanse på bokstavdiagnoser som er nevrologiske og gjerne fører til adferdsproblemer ( fordi de reagerer annerledes på stimuli )

I tillegg til dette synes jeg virkelighetsoppfatningen er noe snål da de stigmatiserer mennesker fordi de kanskje ikke får seg jobb på hjemstedet og derfor må søke økonomisk hjelp. Kan ikke all bli arbeidsledig?

Det kommer stadig vekk rapporter på at barn i fosterhjem har blitt misbrukt av dem som skal ta vare på dem,og Alvdal saken rystet meg rett og slett.

Når de i tillegg kommer med artikler som dette her,og baserer omsorgsovertagelse på liten tilknytning til arbeidsliv, arbeidsledighet osv blir jeg direkte bekymret.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes at kritikken som rettes mot "barnevernet" er veldig generell.

Dersom jeg som mor er misfornøyd med mitt barns klasseforstander - rettes kritikken mot klasseforstanferen.

Ikke mot en hver person som er lærer/lektor ol.

Dersom en ansatt ved et sykehus opptrer uansvarlig - rettes kritikken mot personen / evt sykehuset.

Men dersom en saksbehandler i barneverntjenesten opptrer uetisk og uforsvarlig

- så kritiseres hele 'barnevernet'. Jeg synes det er synd at kritikk som burde rettes mot enkeltindivider - rettes mot et helt fagfelt.

Som resultat får man da en masse motstandsgrupper, som f.eks " Redd våre barn " og " KNUT " (f.eks knut.com)

• Liker 9
Skrevet

Barnevernet er noe dritt som ødelegger liv. Flere av de som havner i barnevernet blir sosialklienter, om de ikke dør av en overdose heroin eller selvmord først.

• Liker 4
Skrevet

Tanten til søskenbarnet mitt jobber i barnehvernet, og hun fikk skrevet en hel bok om seg der brevene mellom henne og barnemoren, samt henne og bestemoren til barnet var lagt ved. Grunnen til at hun fikk skrevet en bok om seg, var fordi hun tok datteren bort fra moren uten noe grunnlag, hun bare mente det var best sånn og hadde ikke noe for å backe det opp.

Skrevet

Barnevernet er noe dritt som ødelegger liv. Flere av de som havner i barnevernet blir sosialklienter, om de ikke dør av en overdose heroin eller selvmord først.

Synes dette utspillet er et godt eksempel på hva jeg skrev over :P

• Liker 4
Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10016699

Hm, ofte får ikke barn hjelpetiltak fordi de har adferdsproblemer, MEN fordi foreldrene har problemer. De bor kanskje trangt, de har dårlig økonomi og ofte mangler de jobb..

Håper virkelig ikke de flytter barn på det grunnlaget der

Selvsagt gjør de ikke det. De har en lov å forholde seg til. I tillegg må de få medhold i fylkesnemnda. Så det er ikke bvt. som tar den endelige beslutningen om å flytte et barn.

Liten plass, dårlig økonomi, arbeidsledighet osv henger ofte sammen med dårlig psykisk helse og alkoholproblemer. Det er da barnevernet setter inn tiltak og evt. ønsker barnet ut av hjemmet, dersom tiltak i hjemmet ikke bedrer situasjonen. Hvis det ikke er alkohol eller psykiske vansker i familien kan de også være under tiltak av bvt., men da i form av økonomisk hjelp. Eks. vintersko, skolemateriell, utflukter osv.

I de fleste barnevernssaker er det foreldrene som har problemer ja. Det er derfor vi har et barnevern! Verne om de barna som har dysfunksjonelle foreldre. Hadde foreldrene fungert, men barnet hatt problemer (diagnose, atferd, adhd, mobbing ol.) er det ingen barnevernsak men heller en sak for eks. PPT.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Skumleste artikkelen nå. Trur du (TS) seriøst burde lese den en gang til. Det står jo at de prøver det meste før et barn flyttes, at barn sjeldent (ja, desverre for sjeldent/seint) flyttes fra hjemmet og at de familiene du nevner i første avsnitt ofte også sliter med psykiske problemer.

Syns det var en fin artikkel :)

Edit: skrivefeil

Endret av Minimi
  • Liker 2
Skrevet

Selvsagt gjør de ikke det. De har en lov å forholde seg til. I tillegg må de få medhold i fylkesnemnda. Så det er ikke bvt. som tar den endelige beslutningen om å flytte et barn.

Liten plass, dårlig økonomi, arbeidsledighet osv henger ofte sammen med dårlig psykisk helse og alkoholproblemer. Det er da barnevernet setter inn tiltak og evt. ønsker barnet ut av hjemmet, dersom tiltak i hjemmet ikke bedrer situasjonen. Hvis det ikke er alkohol eller psykiske vansker i familien kan de også være under tiltak av bvt., men da i form av økonomisk hjelp. Eks. vintersko, skolemateriell, utflukter osv.

I de fleste barnevernssaker er det foreldrene som har problemer ja. Det er derfor vi har et barnevern! Verne om de barna som har dysfunksjonelle foreldre. Hadde foreldrene fungert, men barnet hatt problemer (diagnose, atferd, adhd, mobbing ol.) er det ingen barnevernsak men heller en sak for eks. PPT.

[/quote

Liten plass, dårlig økonomi, arbeidsledighet osv henger ofte sammen med dårlig psykisk helse og alkoholproblemer.

Javel? det er her fordommene kommer ser jeg, er selv utdannet sosionom på mitt hjemsted går gjerne sosionomer arbeidsledige lenge, i tillegg er det svært vanskelig å få fast jobb, ingen fast jobb INGEN boliglån.........dvs, man må på leiemarkedet eller bo litt trangt i en periode, gjerne også søke sosialhjelp mens man skaffer seg mer arbeidserfaring.

Vil det si at jeg er en dysfynksjonell mor? Eller skyldes dette strukturelle forhold i samfunnet? Når en leilighet på 50 kvadrat ligger på millionen, eller når man må være 2 for å få økonomien til å gå opp??? mener du at man skal sende barn i barnehagen fra 07-17 hver dag fra de er året? Hvilke verdier har samfunnet egentlig?

Det er her lite reflekterende evner kommer inn, og det gjør meg bekymeret. Etthvert menneske som ikke blir likt kan fort ende opp som "dysfunksjonell", de som gjerne ikke er så sterk, takler det nok dårlig.

Det blir ett lite intelligent samfunn, og det sitter folk der ute som aldri skulle hatt den makten de har.

Skrevet

Skumleste artikkelen nå. Trur du (TS) seriøst burde lese den en gang til. Det står jo at de prøver det meste før et barn flyttes, at barn sjeldent (ja, desverre for sjeldent/seint) flyttes fra hjemmet og at de familiene du nevner i første avsnitt ofte også sliter med psykiske problemer.

Syns det var en fin artikkel :)

Edit: skrivefeil

Vel, da kan du lese hvorfor jeg reagerer, det er nemlig mye som ikke stemmer i den etaten der. Mye er basert på fordommer og synsing av mennesker som liker makt, dessuten sitter endel med dårlig kompetanse.

Gjest grapefrukt
Skrevet

Jeg synes det er så fint at man i dagens opplyste samfunn tror man faktisk kan vite alt om barnevernet via det man leser i media.

Det er vel kanskje lurt å ta i betraktning at alt som sies om barnevernet i media i bunn og grunn er speukalsjoner, som ofte er framsatt av foreldre som ikke evner å se hvorfor barnevernet er innblandet i deres familie, eller barn som helst vil være hjemme hos mamma og pappa uansett hva som foregår der hjemme.

Det er vel kanskje også lurt å huske på at ingen i barnevernet har mulighet til å uttale seg i media på grunn av taushetsplikt, så alt som sies å være fra barnevernets ståsted er somregel bare sprøyt, nettopp fordi de ikke har lov til å uttale seg, selv ikke når de blir kritisert på det verste.

Og så kan man jo huske på det at barnevernet faktisk ikke bare kan gå inn i et hjem og fjerne barna fra foreldre bare fordi barnevernet vil ha noe å gjøre. Det er nemlig slik at de må ha god grunn til å gripe inn og at det ofte desverre er når det har gått for langt at de har "bevis" nok til å ha en sak de kan gjøre noe med.

Og TS: Jeg regner med at du selv jobber i barnevernet siden du har så gode kunnskaper om deres mangel på kunnskap etc. For det er vel ikke bare noe du ville slengt ut av deg uten fakta som bygger opp denne påstanden? Det er nemlig en ganske drøy påstand du kommer med der, og hvis den kun er basert på det bilde av barnevernet som blir malt i diverse enkeltsaker som havner i media, så er du vel gammel nok til å forstå at sellv om media framstiller det slik så er ikke det ensbetydende med at det er verken riktig eller sant?

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er så fint at man i dagens opplyste samfunn tror man faktisk kan vite alt om barnevernet via det man leser i media.

Det er vel kanskje lurt å ta i betraktning at alt som sies om barnevernet i media i bunn og grunn er speukalsjoner, som ofte er framsatt av foreldre som ikke evner å se hvorfor barnevernet er innblandet i deres familie, eller barn som helst vil være hjemme hos mamma og pappa uansett hva som foregår der hjemme.

Det er vel kanskje også lurt å huske på at ingen i barnevernet har mulighet til å uttale seg i media på grunn av taushetsplikt, så alt som sies å være fra barnevernets ståsted er somregel bare sprøyt, nettopp fordi de ikke har lov til å uttale seg, selv ikke når de blir kritisert på det verste.

Og så kan man jo huske på det at barnevernet faktisk ikke bare kan gå inn i et hjem og fjerne barna fra foreldre bare fordi barnevernet vil ha noe å gjøre. Det er nemlig slik at de må ha god grunn til å gripe inn og at det ofte desverre er når det har gått for langt at de har "bevis" nok til å ha en sak de kan gjøre noe med.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Og TS: Jeg regner med at du selv jobber i barnevernet siden du har så gode kunnskaper om deres mangel på kunnskap etc. For det er vel ikke bare noe du ville slengt ut av deg uten fakta som bygger opp denne påstanden? Det er nemlig en ganske drøy påstand du kommer med der, og hvis den kun er basert på det bilde av barnevernet som blir malt i diverse enkeltsaker som havner i media, så er du vel gammel nok til å forstå at sellv om media framstiller det slik så er ikke det ensbetydende med at det er verken riktig eller sant?

Nei, jeg ville aldri jobbet i barnevernet. Jobber som miljøterapaut, men ikke innen bv. Det ville jeg ALDRI ha gjort.

Har venner som jobber for bv, noen har sluttet for lenge siden, andre forteller meg om vedtak de ikke kan sette da fylkesnemda hindrer dem, at de er rystet over hvor mange som er blitt misbrukt i norske fosterhjem og om dårlige holdninger av ansatte på enkelte institusjoner.

Om disse påstandene er drøye eller ikke, kan de nok være. Likevel er dette en del av hverdagen og sannheten folk møter, dette av folk som er på innsiden. Har lest en del rapporter på hvordan bv barn ble behandlet etter krigen, og erstatningene de fikk.

Så joda sannheten skal fram, så kan du bli så bare sint du vil.

Skrevet

Men kjære deg TS, tror du virkelig barnevernet er innvolvert i saker der foreldre kun har problemer med liten plass, ingen jobb, etc.? Tror du virkelig på det at noen foreldre sier dette er grunnen, og at det da er sånn? Tror du ikke at foreldre kan lyve om situasjonen? Tror du virkelig ikke det ligger andre og alvorlige grunner bakenfor?

Da foreslår jeg at du kanskje bør sette deg litt mer inn i ting, eller rett og slett bare slutter å diskutere barnevernet, for da har du vel bevist det faktum at når man ikke vet noe om det man prater om så bør man heller være stille.

• Liker 1
Gjest grapefrukt
Skrevet

Nei, jeg ville aldri jobbet i barnevernet. Jobber som miljøterapaut, men ikke innen bv. Det ville jeg ALDRI ha gjort.

Har venner som jobber for bv, noen har sluttet for lenge siden, andre forteller meg om vedtak de ikke kan sette da fylkesnemda hindrer dem, at de er rystet over hvor mange som er blitt misbrukt i norske fosterhjem og om dårlige holdninger av ansatte på enkelte institusjoner.

Om disse påstandene er drøye eller ikke, kan de nok være. Likevel er dette en del av hverdagen og sannheten folk møter, dette av folk som er på innsiden. Har lest en del rapporter på hvordan bv barn ble behandlet etter krigen, og erstatningene de fikk.

Så joda sannheten skal fram, så kan du bli så bare sint du vil.

Jeg lurer på hvilken sannhet du kjemper for, når det er tydelig at du ikke baserer dine påstander på noe det er hold i. Hvordan barn ble behandlet for 60 år siden etter krigen er da ikke relevant for hvordan barnevernet er idag?

Det blir litt dumt å si at man skal få frem sannheten, når man ikke har fakta selv, men kun gamle rapporter, media utsagn og "en jeg kjenner som jobbet i barnevernet sa...".

• Liker 4
Skrevet

Jeg lurer på hvilken sannhet du kjemper for, når det er tydelig at du ikke baserer dine påstander på noe det er hold i. Hvordan barn ble behandlet for 60 år siden etter krigen er da ikke relevant for hvordan barnevernet er idag?

Det blir litt dumt å si at man skal få frem sannheten, når man ikke har fakta selv, men kun gamle rapporter, media utsagn og "en jeg kjenner som jobbet i barnevernet sa...".

Joda, for mange år siden var jeg like naiv som deg.

Leser du ikke aviser? Jeg nevner ALVDAL saken som rett og slett er ganske stygg, har snakket personlig med bv folk om bokstavdiagniser ( de innrømmer manglende kompetanse) og jeg VET det finnes organisasjoner som arbeider for mer kompetanse, nevner autismeforeninger, adhd foreninger og bup ikke minst pårørende selv! I tillegg jobber jeg med flotte ressursterke mennesker som har sluttet med institussjonsarbeid da de beskriver det som dårlige holdninger overfor ungdommer de skal hjelpe, maktmisbruk, tvang og dårlig terapautisk arbeid.

i tilegg til dette var det nettopp raporter på at barn i fosterhjem har blitt misbrukt av de som skal ta vare på dem

Og så kommer denne artikkelen som jeg refererer til, med dårlige faglige begrunnelser fulle av fordommer, de er faktisk ikke riktig kloke, de aner jo ikke selv hva de bidrar til her. Vi skal alle være 100 prosent vellykkede med god økonomi for å få barn, hvordan er tilstandene ellers i verden?

Skrevet

Men kjære deg TS, tror du virkelig barnevernet er innvolvert i saker der foreldre kun har problemer med liten plass, ingen jobb, etc.? Tror du virkelig på det at noen foreldre sier dette er grunnen, og at det da er sånn? Tror du ikke at foreldre kan lyve om situasjonen? Tror du virkelig ikke det ligger andre og alvorlige grunner bakenfor?

Da foreslår jeg at du kanskje bør sette deg litt mer inn i ting, eller rett og slett bare slutter å diskutere barnevernet, for da har du vel bevist det faktum at når man ikke vet noe om det man prater om så bør man heller være stille.

Du skal ikke fortelle meg om noe jeg skal eller bør. Da er det best du tier stille.

Jeg rearerer også på andre tilfeller, som Alvdal saken, rapporter om misbruk av barn i norske fosterhjem, manglende kompetanse om bokstavdiagnoser, og arbeid basert på fordommer.

Skrevet (endret)

[/quote

Javel? det er her fordommene kommer ser jeg

Endret av Minimi
  • Liker 1
Skrevet

Hvis du leser artikler omtalt i media hvor barnevernet kritiseres av privat part - går barneverntjenesten ALDRI ut og kommenterer saken.

Så privat part kan gå ut og kritisere hvor mye de vil - vrenge og vri på fakta --- og media sluker historiene til tider nesten helt ukritisk.

Hadde media lest igjennom barnevernsmappa til familien - ville de fått fult innsyn i journalnotater, vurderinger fra skole, helsesøster, ppt, SFO, barnehager osv osv osv - ville media fått fult innsyn i saken, og omtalene ville vært helt annerledes.

Det er vel kun på Dr. Phil foreldre innrømmer at de har mishandlet barnet sitt / eller har utsatt barnet for omsorgssvikt.

Ellers hører man vel stort sett om når barnevernet har grepet inn - hvor familien føler det som et overgrep

--- eller når barnevernet har gått inn for sent.

• Liker 2
Skrevet

Hva mener dere med "bokstavdiagnoser" forresten?

De fleste diagnoser består da av bokstaver?

Men enkelte diagnoser har navn bestående av 4-5 ord, og dermed blir forkortet til f.eks PTSD.

Ellers virker det som det er litt misforståelser her...

Barnevernets saksbehandlere / og / eller miljøarbeidere stiller ikke diagnoser.

Skrevet

Men hadde barnevernet heller hjulpet foreldrene, hadde de ikke trengt å flytte på barna!

Grunnen til at barn lider er ofte fordi voksne ikke fungerer enten fysisk eller psykisk, men om de voksne fikk hjelp ville vi hjulpet barna også.

Skrevet

Det er ikke alle foreldre som ønsker å motta noen slags hjelp fra barnevernet, problemene fortsetter og økes gjerne, så det tilslutt blir snakk om langt større inngrep enn å støtte og hjelpe foreldrene.

Skulle ønske de fleste skaffet seg et innblikk i hva barnevernet faktisk er og hva de jobber med, og at det kan være en HJELP og ikke kun maktmisbruk.

Jeg tror folk som TS bidrar til mystifiseringen og demoniseringen av barnevernet. Særdeles lite konstruktivt og nyttig.

Tips til alle som lurer; Barnevernloven er noe alle kan sette seg inn i, les og lær!

Forresten; jeg hørte en gang om en fisker som ikke fikk fisk.

Det er ikke dermed sagt at ingen fiskere noensinne har fått fisk.

Fatter du, ts?

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...