Gå til innhold

Betatt av Behring Breivik

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser det på filmen fra da han var på fest på FPU, han ser på kameraet med det påtatte smilet og øynene flakker, han føler seg ukomfortabel. Man ser det på filmen fra siste fengslingsmøte, han ser usikker ut, blikket vandrer, han gir seg med en gang dommeren nekter ham å snakke etter å ha spurt rimelig beskjedent. På bilder der han smiler ser han malplassert ut, som om han ikke er glad, øynene smiler ikke.

Han forteller om sin frustrasjon når det gjelder å diskutere, og at ingen er interessert, samtidig som ingen i vennekretsen plukker opp dette. Altså ikke spesielt frempå akkurat. Mer en stille tenker.

Stefaren forteller jo også om en litt usikker gutt som ikke var den tøffeste eller slemmeste.

Han har vel en god bakgrunn for å uttale seg etter å ha kjent ABB siden han var 12?

I tillegg sa jo enten faren eller stefaren hans at om de begynte å diskutere politikk, ønsket ikke ABB å ytre seg så veldig. Han bare smilte smilet sitt og avverget situasjonen. Det synes jeg var ganske merkelig, for man skulle vel tro at han, når han først fikk den muligheten, ville utnyttet den best mulig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud så dum du er. Du høres ut som en liten drittunge som forsøker å si noe velfundert og reflektert, og men isteden blir det bare PINLIG.

Hva synes du var pinlig? Jeg synes innlegget summerer opp mye av hva jeg selv har tenkt om hvorfor handlingene hans skjedde og det såpass raskt. Han hadde skrevet kompendiumet i mange år og planleggingen av handlingene hadde ikke tatt stort lengre enn ett år (mulig jeg husker litt feil). Han brukte gamle bilder av seg selv i kompendiumet og på facebook, var veldig nøye på å ikke bli tatt bilde av etter at han ble tatt, det er jo mye som tyder på at han følte årene jaget ham?

Skrevet

Jeg håper dere tar vare på denne tråden. Mange år fra nå, når dere har rundet tredve år, fått egne barn, egen familie, potensielt utdannelse - da vil jeg at dere skal lese deres innlegg på ny.

• Liker 4
Skrevet

Jeg håper dere tar vare på denne tråden. Mange år fra nå, når dere har rundet tredve år, fått egne barn, egen familie, potensielt utdannelse - da vil jeg at dere skal lese deres innlegg på ny.

Er dette en måte å si at vi er syke på? Kommenter heller det jeg svarte deg sist :) Meningen er ikke at jeg ønsker å endre dette, jeg føler ikke at det er sykt, men litt tidkrevende er det riktignok. Men tenker ikke nødvendigvis at det er noe riv ruskende galt med oss. Tanken er å finne ut HVORFOR det er sånn, og hvorfor evt. andre, og om det faktisk er andre som har det slik. Og det har jo tråden vist. Det er hvertfall 8-9 som har skrevet mer eller mindre utfyllende at de føler en dragning.

Skrevet

Dersom han hadde vært så lynende intelligent, hatt så mye sjarm, og vært det fantastiske mennesket dere fremstiller ham som, så ville han nok vært en del av en demokratisk prosess som resten av oss.

Det blir ikke mye demokrati når jihad og dhimmitude blir mer og mer utbredt her i landet. Og Shariadomstolene som kommer til å bli de ENESTE domstolene i fremtiden

• Liker 2
Skrevet (endret)

Gal er ikke ordet jeg vil bruke.

Men jeg mener absolutt at svært mange statsråder mangler talent og evner tatt i betraktning av den posisjon de innehar. Jeg syntes det er påfallende hvor mange AP-politikere mangler både utdanning og erfaring fra arbeidslivet. Men dette er på kanten av tråden. Poenget her er vel heller hvor spinnville tenningsmønstre en del kvinnfolk har...

Enig. Det er slående at mange politikere egentlig ikke har noen særlig tung bakgrunn, men likevel har så mye makt/innflytelse. De får betalt for tomme løfter og store ord (som de ikke engang skriver selv) uten å verken ha bakgrunn/erfaring for å takle posisjonen. Derfor blir politikken som den blir, en haug av personangrep og lite handling. Nesten som en 8-åring som skal få godteri av mor for å gjøre lekser, men gjør ikke sin del av avtalen når han har fått godteriet på forhånd.

I andre land f.eks USA, skriver Obama iallefall store deler av talene sine selv. Hvis man ikke engang skriver sine egne taler fortjener man ikke makten. Da kunne heller de som skriver vært politikere. Bare pugge noen andres ord, er det det som er politikken i dag? Jeg personlig skjønner heller ikke fascinasjonen for talen til Jens. Fine ord, uten substans eller virkelighet. Hva var så flott med talen? At han klarte å lese den opp? Hvorfor er ikke de som faktisk står bak talen representert som et slags ordgeni?

Når det gjelder tenninggsmønstrene, så er ikke dette et mønster for meg, snarere tvert i mot, det er min debut for fascinasjon/beundring for noe slags menneske. Derfor prøver jeg å finne ut hvorfor for å finne ut hvor utbredt dette egentlig er og lære noe om meg selv. Dessuten synes jeg psykologi/tanker/menneskesinnet i seg selv er interessant og det er utrolig hva slags kompleksitet mennesket er sammensatt av.

Endret av KSM
  • Liker 1
Skrevet

Hva synes du var pinlig? Jeg synes innlegget summerer opp mye av hva jeg selv har tenkt om hvorfor handlingene hans skjedde og det såpass raskt. Han hadde skrevet kompendiumet i mange år og planleggingen av handlingene hadde ikke tatt stort lengre enn ett år (mulig jeg husker litt feil). Han brukte gamle bilder av seg selv i kompendiumet og på facebook, var veldig nøye på å ikke bli tatt bilde av etter at han ble tatt, det er jo mye som tyder på at han følte årene jaget ham?

Selvfølgelig synes du ikke dette ble P I N L I G !

Du er jo likedan selv.

Og vet du, jeg tror 99,9% som leser denne tråden skjønner hvorfor jeg ikke gidder å kaste bort tid på å forklare hva som er pinlig. Det er ganske åpenbart.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og spekulasjoner

SportyShorty, mod

Skrevet

Er dette en måte å si at vi er syke på? Kommenter heller det jeg svarte deg sist :) Meningen er ikke at jeg ønsker å endre dette, jeg føler ikke at det er sykt, men litt tidkrevende er det riktignok. Men tenker ikke nødvendigvis at det er noe riv ruskende galt med oss. Tanken er å finne ut HVORFOR det er sånn, og hvorfor evt. andre, og om det faktisk er andre som har det slik. Og det har jo tråden vist. Det er hvertfall 8-9 som har skrevet mer eller mindre utfyllende at de føler en dragning.

En føler jo ofte ikke selv at det en liker er sykt, selv om alle andre mener det.

Skrevet

Jeg har egentlig ingen problemer med at noen synes ABB er pen eller tiltrekkende. Ei heller at hele hans person kan, til en viss grad, være fascinerende. Men den type romantisering, unnskyldninger og forsvar av ABBs handlinger jeg leser i denne tråden er virkelig skremmende. Hvor blind er det mulig å bli? Dette er rasjonalisering på et ekstremt høyt nivå, hvor man lager seg en fantasifigur som passer inn i det man anser som tiltrekkende.

Det i seg selv er ikke unormalt, det er vel ganske vanlig for tenåringer å gjøre det med kjendiser (musikere, skuespillere osv). Man blir fascinert av en persons fremtoning, og ender opp med å tillegge vedkommende en masse egenskaper basert på rasjonaliseringer og ønsketenkning, til man føler man "kjenner" en person. Men det gjør man ikke, uansett hvor mange artikler man har lest og intervjuer man har hørt.

At en 14-åring gjør dette med Justin Bieber er normalt. At mennesker som nærmer seg tyve kan gjøre det samme med en schizofren massemorder synes jeg er avskyelig på alle mulige måter. Hvis dere er såpass intelligente og reflekterte som dere påstår at dere er, hvordan kan det ha seg at dere ikke evner å se dette selv?

• Liker 5
Skrevet

Det er en måte å si at jeg finner tankene dine, svarene dine og formuleringene dine som umodne, lite reflekterte og preget av at du er uerfaren både innen det akademiske miljø, politiske såvel som liten erfaring som menneskekjenner.

Ting som - forhåpentligvis - vil endre seg over tid.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å slutte med denne diskusjonen, da våre verdier, inntrykk, erfaringer og kunnskap ligger på helt forskjellige nivåer - men for all del:

Jeg synes jo selvsagt handlingen var forferdelig. Har aldri sagt handlingene var positive, men man må kunne se på at det var godt planlagt og reflektert, selvom det var grusomt. Skille mellom sak og person, selvom dette går hånd i hånd i dette tilfellet.

Det var en godt planlagt terroraksjon, ja. Og som du sier, i dette tilfellet går saken og personen mye hånd i hånd, da handlingene er et direkte resultat av personen.

Jeg har snakket med flere om dette, voksne folk, og de aller fleste har ikke engang åpnet manifestet, engasjerer seg svært lite og avskriver seg med at han er gal i stedet for å gå dypere inn og prøve å forstå. Dette gjelder enten jeg snakker med økonomer eller butikkarbeidere. Det er det samme. Nullengasjement.

Hvorfor skal mannen i gata sette seg inn i et manifest uten rot i virkeligheten, som appåtil er mye klipp-og-lim?

Dessuten er det på en måte å legge seg under ABBs planer. Skape blest om manifestet i håp om å konvertere enda fler. I håp om å framstå som noe annet.

Det er litt som de man møter online, gjerne i spill, som gir et helt annet inntrykk av seg selv, da de kan velge hvordan de selv framstår.

Når det gjelder de med utdannelse som kommer frem i media er jo dette professorer og lignende, altså "kategori B-forrædere" som får lønn av dagens regjering og er dermed pliktet til å sverte alle motstridende meninger. De har sin egen agenda ved å stå frem slik. Det er jo ingen som tør å stå frem og være enig med han, i frykt for politisk ukorrekthet. Han står helt alene.

Så du har begynt å sitere angstinfiserte paranoide tanker som fakta?

Disse "kategori B-forrædere" har én agenda: forstå og definere. De prøver å forstå ABB, forstå hvorfor tankene hans er som de er, hvordan de påvirker andre tanker og så definere hvordan dette skal tas hensyn til i en rettssak.

Hvis du sikter til meg når det gjelder utdannelse, er jeg ikke ferdig med vgs så der kan jeg ikke si så mye, men jeg går realfag og har stort sett 5 og 6 i det meste. Så jeg satser seslvfølgelig på en lengre, akademisk utdannelse. Faktisk har jeg i det siste helt mer mot psykiater, de jeg synes det virker som Sørheim og Husby har en utrolig spennende jobb som rettspsykiatere. Spesielt i denne saken.

Man må jo si at 6 års legeutdanning, praksis og enda 5 år med psykologistudier i tillegg til toppkarakterer fra vgs er en solid utdanning, og disse så ikke engang på manifestet for å erklære ham utilregnelig. Det var nok kun å se ham slik han fremstod.

Karakterer på VGS betyr minimalt, spesielt i henhold til intelligens og refleksjon. Det er dog tydelig at du ikke er vandt til kildekritikk og hvordan man - saklig - skal kunne overbevise en med andre meninger enn seg selv.

Hvorfor i allverden skal psykiaterne lese manifestet for å gi ham en diagnose? Det foregår nok på helt andre måter.

Når det gjelder manglende intelligens, så var det vel heller mangel på logistikk, midler, tid oog rømning som var problemet. Når man gjennomfører en slik handling helt alene blir det essensielt å komme seg raskt unna, og ikke være under for mye oppsyn ved å bevege seg inn i dører osv slik at du blir stoppet. Det er også vanskelig å operere flere kjøretøy, og sette disse rundt omkring, samt å betale for alt dette. Man må jo se på enkelte fysiske hindringer. Man kan jo ikke sammenligne dette med eks. Al Qaida og lignende som har et bredt nettverk med ledere som utvikler planene, ingeniører som jobber med det praktiske og "soldater" som utfører handlingen uten å tenke særlig over det. Det eneste de vet er at de kommer til å bli sittende til venstre for Allah som belønning for ofringen sin.

Mens ABB planla, gikk til innkjøp, utførte, stod opp for og forsvarte sine meninger, alt helt alene. Og han visste om konsekvensene, reaksjonene og han trodde heller ikke at han ville få noen særplass hos Gud.

Jeg har ikke tenkt til å legge ut hvordan man gjennomfører effektive attentater på nettet, men da ABB kontinuerlig valgte lettere løsninger, kontra de mer kompliserte og effektive, så tyder dette på en manglende tålmodighet og kreativitet.

Feigt eller ikke feigt, hva skulle han gjort? Gitt dem våpen for å forsvare seg? Det er jo tydelig at man får mer makt med tomme løfter og falske drømmer enn ved våpen, og da var det vel nettopp det som var deres våpen mot ABB.

Hva han skulle gjort? Han skulle ikke ha slaktet ned dusinvis med forsvarsløse ungdommer, barn og uskyldige mennesker! Ord, tanker og drømmer vil alltid ha mer makt enn vold. Vold kuer, ødelegger og begrenser - ord, tanker og drømmer åpner for utvikling.

Et ressurssterkt, intelligent, empatisk og godt menneske - ville brukt like mye tid, like mye planlegging og like mye energi på å vinne over tankene til den norske befolkningen, istedet for å forsøke og overkjøre dem med kuler og eksplosiver.

I det øyeblikket et menneske tyr til vold, for å overbevise eller kneble sin mentale motstander, så har mennesket vist seg uhorvelig patetisk.

• Liker 5
Skrevet

Medias oppgave er også å belyse sannheten, men det er jo før hvert valg en ekstrem aksjon for å sverte FrP. Mens skjer det skandaler i andre partier skal det dysses og hysjes ned.

Du sier vgs karakterer ikke har noe å si, samtidig som du henviser til folk med utdannelse. Har man en god utdannelse er jo dette nettopp basert på karakterer, og man har kommet inn på studiet pga vgs karakterer. Og når det gjelder norskfaget så kan faktisk karakterer vise til mye, man får ikke 6 der uten å kunne reflektere, ved å gulpe opp det som står i boka. Der må man tenke selv.

Å bruke mot meg at jeg ikke har noen akademisk bakgrunn blir jo litt fattigslig når jeg tross alt fortsatt går på skolen. Skulle jeg vært et supermenneske som hadde tatt medisinstudiet før jeg var 15 for å kunne ytre meningene mine liksom?

At du prøver å gjøre oss mindre fordi vi er gode på skolen, ved å gjøre betydningen av karakterer liten, er jo ganske dumt. Da syns du vel samfunnet er bygget opp feil? Skulle man ikke hatt karakterer? Du ville hatt naboungen med Parkinson til å operere ut svulsten i nyrene dine?

Hvis man leser manifestet, diskuterer det og kommer med motargumenter til ALT han kommer med, DA har man bevist at han tar feil. Når han først får så stor mediaoppmerksomhet gir det han en slags heltestatus hvis man skal tie ihjel det han skriver. Det blir ikke borte, det bare dannes spekulasjoner innen usunne miljøer.

• Liker 2
Skrevet

Medias oppgave er også å belyse sannheten, men det er jo før hvert valg en ekstrem aksjon for å sverte FrP. Mens skjer det skandaler i andre partier skal det dysses og hysjes ned.

Du sier vgs karakterer ikke har noe å si, samtidig som du henviser til folk med utdannelse. Har man en god utdannelse er jo dette nettopp basert på karakterer, og man har kommet inn på studiet pga vgs karakterer. Og når det gjelder norskfaget så kan faktisk karakterer vise til mye, man får ikke 6 der uten å kunne reflektere, ved å gulpe opp det som står i boka. Der må man tenke selv.

Å bruke mot meg at jeg ikke har noen akademisk bakgrunn blir jo litt fattigslig når jeg tross alt fortsatt går på skolen. Skulle jeg vært et supermenneske som hadde tatt medisinstudiet før jeg var 15 for å kunne ytre meningene mine liksom?

At du prøver å gjøre oss mindre fordi vi er gode på skolen, ved å gjøre betydningen av karakterer liten, er jo ganske dumt. Da syns du vel samfunnet er bygget opp feil? Skulle man ikke hatt karakterer? Du ville hatt naboungen med Parkinson til å operere ut svulsten i nyrene dine?

Hvis man leser manifestet, diskuterer det og kommer med motargumenter til ALT han kommer med, DA har man bevist at han tar feil. Når han først får så stor mediaoppmerksomhet gir det han en slags heltestatus hvis man skal tie ihjel det han skriver. Det blir ikke borte, det bare dannes spekulasjoner innen usunne miljøer.

• Liker 1
Skrevet

Det var da veldig så opphengt du ble i karakterene, kontra alt det andre.

Du dro opp dine karakterer først, jeg tenker heller på kildekritikken, måten en lærer å argumentere på et akademisk nivå samt generell livserfaring.

Medias fokus på å sverte FRP har jeg selv lagt merke til, uten at jeg ser det er relevant for denne diskusjonen? ABB forlot jo FRP til slutt.

Du har herved lov til å kommentere de resterende nittifem prosentene av innlegget mitt.

• Liker 1
Skrevet

Kan vi ikke bare slutte å svare i denne tråden og legge den død? Det er ikke mulig å snakke fornuft til disse jentungene som sliter med en besettelse. Jeg blir kvalm av denne tråden, noe jeg tror de fleste blir, så det ender her, ok? :( God jul..

• Liker 1
Skrevet

er ikke betatt av abb selv, men synes han har en sexy stemme:)

• Liker 1
Skrevet

Det blir ikke mye demokrati når jihad og dhimmitude blir mer og mer utbredt her i landet. Og Shariadomstolene som kommer til å bli de ENESTE domstolene i fremtiden

Nå vil jeg innrømme at jeg er islamkritisk til tider, men dette bringer det hele opp til et nytt nivå. Tror du virkelig på at dette vil skje? Tror du vesten kommer til å sitte med henda i lomma om man begynner å diskutere sharialover?

Skrevet

Jeg har egentlig ingen problemer med at noen synes ABB er pen eller tiltrekkende. Ei heller at hele hans person kan, til en viss grad, være fascinerende. Men den type romantisering, unnskyldninger og forsvar av ABBs handlinger jeg leser i denne tråden er virkelig skremmende. Hvor blind er det mulig å bli? Dette er rasjonalisering på et ekstremt høyt nivå, hvor man lager seg en fantasifigur som passer inn i det man anser som tiltrekkende.

Det i seg selv er ikke unormalt, det er vel ganske vanlig for tenåringer å gjøre det med kjendiser (musikere, skuespillere osv). Man blir fascinert av en persons fremtoning, og ender opp med å tillegge vedkommende en masse egenskaper basert på rasjonaliseringer og ønsketenkning, til man føler man "kjenner" en person. Men det gjør man ikke, uansett hvor mange artikler man har lest og intervjuer man har hørt.

At en 14-åring gjør dette med Justin Bieber er normalt. At mennesker som nærmer seg tyve kan gjøre det samme med en schizofren massemorder synes jeg er avskyelig på alle mulige måter. Hvis dere er såpass intelligente og reflekterte som dere påstår at dere er, hvordan kan det ha seg at dere ikke evner å se dette selv?

Helt korrekt, jeg "kjenner" ikke ABB fullt og helt, men det er mulig å forstå sånn cirka hvordan han er som person. Mange beskriver han som en forferdelig og grusom person, og da ser man kun på handlingene han har utført og evt. hva han har sagt i ettertid. Ved å gå virkelig inn for å studere en person og se forbi all mediepropagandaen, lese hva han selv har skrevet, ikke bare i politikksammenheng, men for eksempel andre forum eller dagbokdelen i kompendiumet. Jeg har lest hva venner har sagt om ham, spillevenner, tidligere venner, foreldre, mennesker som møtte ham for første gang har til og med beskrevet ham. Høre på stemmen hans i lydopptak, se øynene hans på bilder og merke seg hvordan han beveger seg i videoklipp. Ved å finne likhetstrekk mellom meg og ham, kan jeg også gjette meg mildt frem til hvordan han føler om det og det. Det er fullt mulig å danne seg et tilnærmet korrekt bilde av ham som person, og det tror jeg du også vet.

• Liker 2
Skrevet

Det er fullt mulig å danne seg et tilnærmet korrekt bilde av ham som person, og det tror jeg du også vet.

Nei, det kan du ikke uten å kjenne ham personlig. Slik romantisering dere driver med, sørger for at du kun leter etter de positive sidene, de sidene dere ser dere selv i, og tilegner ham egenskaper han mest sannsynlig ikke har. Noe som denne tråden i aller høyeste grad bekrefter.

Skrevet

Nei, det vet jeg ikke. Du kan ikke kjenne en person gjennom å lese intervjuer og overanalysere hvordan han beveger seg. Spesielt ikke når, som du sier, du leter etter fellestrekk og dermed overfører dine holdninger og reaksjonsmønstre til ham. Det er nettopp slik man lager seg et fantasibilde av et menneske.

Gjennom intervjuer med familie og venner og studier av videopptak så kan man absolutt få et inntrykk av hvordan han er som person. Men det er et langt steg derfra til å danne seg et "tilnærmet korrekt bilde av ham som person".

I tillegg, som jeg nevnte i mitt første innlegg, blir jeg mer skremt av hvordan hans handlinger blir forsvart og rasjonalisert av dere i denne tråden.

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...