Gå til innhold

Hasj - farligere enn mange tror!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Se her!

Hasj kan være farligere enn mange tror. Man vet ikke selv om man er en person som er mer utsatt for å kunne gå inn i en psykose enn andre. Jeg håper virkelig at dette aldri blir legalisert ELLER avkriminalisert i Norge!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

" Politiets teori er nå at drapet ble begått i en blandingsrus av alkohol og hasj, som det er kjent at kan føre til psykoser."

Hvorfor ikke overskriften "alkohol er farligere enn mange tror"?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå venter jeg bare på at de rusavhengige skal komme susende og fortelle hvor fantastisk livet blir bare du doper deg, fortrinsvis på hasj...

Men, en har sett alt dette fra utsiden i flere tiår. Ingen, absolutt INGEN av de en har sett ruse seg lever i dag normale liv. De som sluttet tidsnok lever tilnærmet normale liv, resten påstår de har verdens kuleste liv. For oss på utsiden kan de ha det så kult de bare vil, livene deres er ikke mye å trakte etter uansett.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk burde lese seg bedre opp på ting... At hasj kan utløse psykoser er ikke så rart da man er stemplet kriminell dersom man er bruker og det fører jo med seg en del negative effekter for psyken. THC som virkemiddel er mye mindre farlig enn både nikotin, koffein og sist men absolutt ikke minst alkohol. Mange av de negative effektene av hasj skyldes det faktumet at det er ulovlig. Hvordan ville du ha følt deg i offentlighet når du vet at det er en viss sjangs for at folk ser at du har brukt et "narkotisk" stoff? Hasj fungerer slik at man gjerne blir konfliktsky, dvs at de aller fleste som er ruset på thc vil holde seg unna krangling og ubehagelige konfrontasjoner. Man kan altså med stor sikkerhet si at det ikke var hasj som førte til den tragiske hendelsen som skjedde, men derimot alkohol (som også er humørforsterkende og i den sammenheng direkte farlig for folk som er rundt en sint alkoholpåvirket).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk burde lese seg bedre opp på ting... At hasj kan utløse psykoser er ikke så rart da man er stemplet kriminell dersom man er bruker og det fører jo med seg en del negative effekter for psyken. THC som virkemiddel er mye mindre farlig enn både nikotin, koffein og sist men absolutt ikke minst alkohol. Mange av de negative effektene av hasj skyldes det faktumet at det er ulovlig. Hvordan ville du ha følt deg i offentlighet når du vet at det er en viss sjangs for at folk ser at du har brukt et "narkotisk" stoff? Hasj fungerer slik at man gjerne blir konfliktsky, dvs at de aller fleste som er ruset på thc vil holde seg unna krangling og ubehagelige konfrontasjoner. Man kan altså med stor sikkerhet si at det ikke var hasj som førte til den tragiske hendelsen som skjedde, men derimot alkohol (som også er humørforsterkende og i den sammenheng direkte farlig for folk som er rundt en sint alkoholpåvirket).

Det var en liten selvmotsigelse der. Uthevet den for deg :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bryr meg ikke om hva du har sett eller tror moraase, jeg bryr meg om statistikk og forskning og begge tingene viser at du tar feil dersom du mener at thc i seg selv er farligere enn de andre nevnte virkemidlene. Om du vil lære mer om emnet foreslår jeg at du sjekker opp hard/soft drugs på wikipedia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest True Khaleesi

Gammelt nytt, for min del iallefall. Men flott at det kommer mer og mer fram at hasj kan føre til langt mer enn avslapning og spisekick.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om hva du har sett eller tror moraase, jeg bryr meg om statistikk og forskning og begge tingene viser at du tar feil dersom du mener at thc i seg selv er farligere enn de andre nevnte virkemidlene. Om du vil lære mer om emnet foreslår jeg at du sjekker opp hard/soft drugs på wikipedia.

Selvmedisinerende personer er vel de som vanskeligst ser klart.

Uansett, thc er et stoff som fremkaller psykoser. Når gjorde koffein og nikotin det?

http://www.forskning.no/artikler/2004/desember/1101990242.52

Og nei, det er ikke politiet som får frem paranoiaen, det er thc'en i seg selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier pollitiet at de TROR, ikke at de vet. Det er ingen som vet ennå om dette er utløst av en psykose ennå.

Som mørland nevner og jeg siterer: I hasj er det et stoff, CBD, som har en mekanisme som holder THC-psykosen i sjakk, men får du tak i et hasj-produkt med mye THC og lite CBD, har du større risiko for å gå inn i en psykose ved hasjrøyking, sier Mørland.

Man burde fram til i dag forstå hva CBD(cannabidioder) er for noe. Legaliserer man dette og regulerer det, så kunne vi kontrolere innholdet i hasjen. Vi kunne ha en minimums grense på ca 3-4% cbd og og en maksimumsgrense på ca 8-10% THC. Takket være forbudet så er hasj røykere langt mere utsatt for psykoser enn hva som er strengt talt nødvendig.

Om det i det heletatt viser seg at denne saken har noe som helst sammenheng med hasj, så kunne den faktisk ha vært unngått hvis hasjen hadde nok CBD. Desverre har den Norske befolkning sagt nei til slike reguleringer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om hva du har sett eller tror moraase, jeg bryr meg om statistikk og forskning og begge tingene viser at du tar feil dersom du mener at thc i seg selv er farligere enn de andre nevnte virkemidlene. Om du vil lære mer om emnet foreslår jeg at du sjekker opp hard/soft drugs på wikipedia.

Standard svar fra hasjrøyker. Jeg har selv i min "ville" ungdom vært del av et slikt miljø. Så langt jeg har sett har hasjrøyking kun ført til tildels ekstrem latskap, sosialklient/playstation-type personer, psykiske problemer, rusmisbruk, dårlig helse, dårlig hukommelse osv. Lista er lang. Sammenligningen med hasj og andre rusmidler er også et villspor da de fleste hasjrøykere røyker relativt ofte. Man kan heller ikke bare ta seg "en liten en" for å kose seg eller slappe av slik man kan med alkohol. Når det kommer til hasj blir man ruset hver eneste gang noe som kvalifiserer hasjrøykere til rusmisbrukere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en gang.....?

Les denne rapporten (jeg ved ikke om den findes på nett, dog):

Spunt et al. 1994: The role of marijuana in homicide

Se forøvrig følgende tråder:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=606159&st=0

http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=591948

http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=577267

Er det joe som helst poeng i å ta denne debatten igjen? Tilhengerne har jo for lengst vist at de ikke er villige til å ta forskningen i betraktning. De har sin egen pseudoforskning, støttet av noen kreative fortolkninger av seriøse forskningsresultater.

Jeg ved ikke om jeg orker dette en gang til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det joe som helst poeng i å ta denne debatten igjen? Tilhengerne har jo for lengst vist at de ikke er villige til å ta forskningen i betraktning. De har sin egen pseudoforskning, støttet av noen kreative fortolkninger av seriøse forskningsresultater.

Jeg ved ikke om jeg orker dette en gang til.

???

Har ikke fulgt debatter om legalisering her på kvinneguiden, men om det du sier her har hold i fakta så er det jo ganske rart.. da andre forum hvor dette blir debatert er ganske motsatt.

det er en grunn til at det som fins av "anti-cannabis" filmer ikke bruker penger på å vise frem forskning og fakta om emnet, men å dramatisere og bruke det de kan av virkemidler til å påvirke seeren i sin retning på grunn av følelser.

Mens det som blir lagd av pro-legalisering faktisk holder seg til forskning.

ref for eksempel the union.

og les i bladet til folk som studerer dette emnet; rus og samfunn.

Norges fremste ekspert på rusmiddelpolitikk er for legalisering, han har forsket på dette i over 25 år. Willy pedersen heter han.

Hasj er ikke ufarligt, men det har heller ikke noe som helst å si på legaliseringsspørsmålet.

Det eneste som betyr noe, er hvorvidt forbudet fungerer eller ikke. Forbudet kunne fungert om vi hadde brukt norges militære forsvar på å bekjempe smugling og salg, men en slik krig er vel seriøst ikke ønskelig? se på mexico.. forbudet gir kriminelle miljøer inntekter på størrelsen med et mindre statsbudsjett. Og de gjør i praksis akkurat som det passer dem. Politiet er en vits i denne kampen, intet mer.

Legaliser og kontroler.. Det er vist gang på gang at liberalisering ikke øker forbruket nevneverdig, til gjengjeld får man absurde fordeler ovenfor behandling, kontroll, inntekter og resurser som vi i dag gir til a og b gjengen blandt annet...

Før du i det hele tatt tenker å svare meg med hånende spørsmål uten det minste kunnskap på emnet som eg må si eg regner med at er tilfellet her. så les igjennom denne tråden her, der eg har tatt med ett br utvalg med kilder: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=607550&st=0

Den er bare på 2 sider så dere burde klare dette folkens..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håner ikke mine meddebattanter, så det kan du ta helt med ro.

Den tråden du henviser til, kommer ikke med noe nytt. Har du lest de trådene jeg linket til?

Jeg tror du illustrerte poenget mitt ganske godt. Jeg tror det er lide poeng i å ta denne diskusjonen en gang til. Dere vil ikke høre.

Forøvrig er ikke Willy Pedersen så liberal som dere vil ha det til, og han har ingen formell kundskab om de medisinske aspektene av saken.

edit: Hvis du mener jeg er kundskabsløs på emnet, så les de trådene jeg linket til, og vurdér på nytt.

Endret av Giacomo_P
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal lese gjennom trådene dine litt senere..

kn du fortelle meg hva jeg ikke vil høre? sånn i korte enkle trekk om det er mulig.

mener du hvirkelig at det medisinske aspektet har noe som helst verdi i legaliseringsspørsmålet? og om det har.. er det ikke i så fall et rungende godt argument for å legalisere slik t man kan få kontroll over stoffet i den grd det er mulig (dersom det faktisk er farligt (i forhold til annet))?

for jeg regner med at du vet hvor fritt markedet i realiteten er i dag?

Eneste måten å få minsket skadene narkotika har og kan ha på et samfunn er å få best mulig kontroll over det.. Et forbud er dagens desidert største hinder mot å ha noe som helst kontroll.

Har du by the way lest "skador av hasj och marijuana" som ble gitt ut i 09? det er den våre mest kontroversielle avdelinger i det offentlige, NNPF linker til som fagstoff til å støtte sin sak.. Man kan ikke si at den konkluderer med at det er livsfarligt om man ser i forhold til alkohol, eller nikotin for eksempel.

Jeg regner med at du ikke er fornøyd med dagen politikk, hva vil du gjøre anderledes om det ikke er å liberalisere..

Og jo, Willy pedersen er liberal han.. med mindre han har endret noe meninger de siste månedene.. if so; ser gjerne kilder på det.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å oppsummere dette i korte trekk, udover at jeg mener det er naivt å tro at det illegale markedet vil forsvinde ved en evt. legalisering. Jeg kjender ikke deg fra før, og det kan godt være du er mere reflektert end de jeg har debattert med tidligere. Det er i så fald opp til deg å bevise.

Jeg reagerer lidt på at du tydeligvis mener de medisinske aspektene er "verdiløse" i legaliseringsspørsmålet. Vilde du sagt det samme om vi snakket om heroin? I så fald kan vi jo bare droppe receptplikt på legemidler i sin helhed.

Ad Willy Pedersen, strekker ikke hans legaliseringsiver seg lenger end til at han ser for seg en mulig "strengt regulert omsetning". Jeg kan finde kilden for dette senere, hvis det er interessant.

Men jeg ved fortsatt ikke om jeg gidder denne debatten en gang til. Jeg setter imidlertid pris på at du vil lese de aktuelle trådene. Det er dessverre mye å lese.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser vi går litt i den vanlige fellen å ikke helt diskutere samme sak.

Når jeg snakker om legalisering så snakker jeg om "legaliser og kontroller" altså det Willy støtter. "strengt regulert omsetning".. Akkurat hvor strengt, og hvor kontrollert er det mye som må vurderes før man kan konkludere med.

Jeg snakker IKKE om "hallo, hasj er jo bare godt for deg.. fan, det skulle vært lovlig, mann.." legaliseringstanken .. :gjeiper:

Først og fremst må vi akseptere at ungdom og narkotika er et for stort problem til at vi skal holde på de samme holdningene som vi en gang hadde for sex og ungdom. Tiden der det eneste skolen underviser om narkotika baserer seg på skremselstaktikk der en ødelagt rusmissbruker kommer inn i klassen og forteller om at hele livet hans er ødelagt bare på grunn av hasj er forbi for lenge siden.

Dagens ungdommer har tilgang til hele forskningsrapporter og statistikker som viser noe helt annet på nettet.

Selv om politiet gjør det de kan for å svartmale hasj så ofte de kan.. som i eksempelet som denne tråden begynte med. så fungerer bare den taktikken på ungdommer som ikke har noen interesse for ulovlige rusmidler uansett.

De som har, ler av utspillet til politet.. ikke nødvendigvis fordi politiet har feil.. men fordi det hele blir fremstilt som "HASJ DREPER!!" med en gang det er funnet spor av thc relatert til en kriminell handling. Mens det er voldsaker på voldsaker hver eneste helg der alkohol er involvert.. uten at noen snakker om det.. Og samtidig vet de fleste om noen i nær omkrets som har dødd av kreft, etter lang tids nikotinforbruk.. Hykleriet er så åpenbart at det er et hån mot ungdommen å tro at det skal fungere preventivt mot noe som helst

Så lenge dette ikke blir seriøst debattert offentlig, så vil ikke undervisningen, eller holdningene hos befolkningen endres. Og er det noe samfunnet taper på så er det de polariserte meningsytringene som blir til fordi folk flest ikke vet noe som helst om narkotika utenom det de har lest i avisene.. og dermed slenger merkelappen "stoner" på enhver person som har lest seg opp og blitt legaliseringstilhenger...

Nei, det illegale markedet vil aldri forsvinne helt. alkohol er lovlig, men folk lager og selger heimebrendt allikevel. Det store flertall kjøper dog drikken sin på polet.

Dagens priser på cannabis er helt absurde, 100 kroner grammet er standar for dårlig hasj på gaten i Norge.. marijuana koster ofte opp til 200 kr per gram.. det er dyrere en gull.. En statlig produksjon av cannabis ville utklassert all tenkelig konkuranse fra kriminelle miljøer på pris, selv inkludert dryge avgifter..

Ja, det medisinske aspektet er for meg totalt irrelevant.. For når man kan minske farene ved å legalisere noe, så kan man ikke la være å legalisere på grunn av farene... <----- det er jo selve poenget til å legalisere..

Jeg har ingen interesse av å legalisere for at jeg skal kunne begynne å røyke.. jeg vil legalisere fordi jeg har sett hvilke skader forbudet kombinert med stoffet kan gjøre.. SKADEBEGRENSNING folkens, thats the name of the game..

Det er direkte umoralsk å holde noe forbudt bare på grunn av moralen.. når man faktsik skader samfunnet som en direkte konsekvens av den moralen.

Bergen har mye rekruttering til heroinbruk

Amsterdam har full stagnasjon på rekruteringen til heroin.

Norge setter hasj i samme bås som heroin

Nederland har lyktes å lage et skille.

Nederland sin avkriminaliseringspolitikk er faktisk en avgjørelse basert på farligheten av cannabis, der konklusjonen er at "det er ikke så farlig".. En legalisering i norge håper jeg kan gå mer på at vi vil gjøre det MINDRE farligt...

For ufarligt er det ikke.

Nååå skal eg ut på fjelltur med hunden min ;)skal begynne å lese dine tråder etterpå, er glad i å diskutere og å lese.. så gjør ikke noe at de er lange ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en faktor at folk som er litt utenfor, eller sliter litt også lettere tyr til hasj? Da blir det litt vanskelig å isolere hasj som den eneste årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det joe som helst poeng i å ta denne debatten igjen? Tilhengerne har jo for lengst vist at de ikke er villige til å ta forskningen i betraktning. De har sin egen pseudoforskning, støttet av noen kreative fortolkninger av seriøse forskningsresultater.

Jeg ved ikke om jeg orker dette en gang til.

Forstår du at det virker på akkurat samme måte sett fra den andre siden? At det gang på gang er gammel propaganda type Reefer madness (satt på spissen) som blir dratt frem.

For min del synes jeg alle slike diskusjoner blir ødelagt av anekdoter om søsken på heroin og sirkelargumentasjon.

Det er jo tydelig at forbudslinjen så langt har vært en stor suksess :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røykte selv hasj for mange år tilbake, og etter egen erfaring håper jeg det aldri blir lovlig i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...