Gå til innhold

For mange utlendinger i nabolaget og på skolen til barna


AnonymBruker

  

53 stemmer

  1. 1. Hvordan vil du reagere på øking av antall utlendinger i nabolaget og på skolen?

    • Jeg og familien flytter til et sted med flere norske
      28
    • Vi blir, men kjører barna til en skole med flere norske
      2
    • Vi blir og barna går på naboskolen uansett antall norske
      16
    • Jeg vet ikke
      5
    • Annet, som ikke er listet ovenfor
      2


Anbefalte innlegg

Det er veldig lett å bli stemplet som rasist når du ikke trives blant all slags folk.

Det er det. Slik som det er lett å bli stempla som islamofil om man ikke er enig med folk som ikke trives blant all slags folk. Hva med at vi alle slutter å slenge sånt etter hverandre? Det hadde gjort debatten så mye bedre, for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjelder ikke det for alle innbyggere med "dårlige" lønninger, uavhengig av etnisitet?

Ja, så klart gjelder det for alle. Når det blir en stor opphopning av folk med lav sosioøkonimisk status gir det grobunn for kriminalitet - uavhengig av etnisitet. Jeg mener et godt tiltak kunne vært å spre kommunal boligbygging jevnere utover, slik at man iallfall unngår trygdeghettoer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt barna mine i en skole eller barnehage hvor mer enn 50 % hadde ikke-vestlig bakgrunn.

Hadde det vært over 20% hadde jeg begynt å se på boligannonser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel knapt folk i Oslo som er fra Oslo i mer enn tre generasjoner tilbake. "Alle" i Oslo er enten fra bøgda eller fra et annet land. Og typisk nok er det innflytterne fra andre steder i norge som blir de mest urbane og de som er mest kritiske til "folk fra bøgda" :hoho:

Nei, dette er nok en myte. Svært mange familier har bodd i Oslo i mange generasjoner. Det er tross alt snakk om en stor by.

Og som du sikkert vet er de kulturelle forskjellene større mellom By og landsbygd, enn mellom storbyer i ulike land. Oslofolk har mer til felles med bybeboere i utlandet enn med folk fra landsbygda i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ikke enda, nei. Ikke før vi er nede i 10% av verdens befolkning eller noe sånt?

Det er vi for lengst. Pr. I dag utgjør hvite europeere ca 7% avverdens befolkning mot 25% i 1900. Med den rådende befolkningsutvikling så vil vi utgjøre 1% av verdens befolkning ved utgaqngen av dette århundret.

Om alle mennesker er snille med hverandre og repekterer selv mikroskopiske minoriteters rett til integritet på egne premisser så er for så vidt ikke denne utviklingen et problem, men har vi empiriske data som støtter et slikt syn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vi for lengst. Pr. I dag utgjør hvite europeere ca 7% avverdens befolkning mot 25% i 1900. Med den rådende befolkningsutvikling så vil vi utgjøre 1% av verdens befolkning ved utgaqngen av dette århundret.

Om alle mennesker er snille med hverandre og repekterer selv mikroskopiske minoriteters rett til integritet på egne premisser så er for så vidt ikke denne utviklingen et problem, men har vi empiriske data som støtter et slikt syn?

Du får prøve å formere deg litt da vennen min.. ikke bare sitte hjemme og skrive dritt på nettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en ond sirkel.

Innvandrere med manglende utdannelse og dermed lavtlønnede jobber (gjerne i kombinasjon med en hjemmeværende kone) bosetter seg i områder med lave boligpriser. Etterhvert flytter de norske ut fra området, prisene synker og enda flere innvandrere kommer til. De få norske (etnisk eller født i Norge) som er igjen flytter ut, og området blir nesten 100% fremmedkulturelt. Beboerne i området (og kanskje spesielt barna) får problemer med å bli integrert, og nivået på utdannelsen blir dårligere pga språklige utfordringer.

For å slutte denne onde sirkelen tror jeg vi må legge til rette for mer utdannelse til nyankomne innvandrere, jobbe for å få innvandrerkvinnene ut i arbeid og fortsette å satse på bosetting i landlige områder (dessverre er det, etter min oppfatning, større skepsis til innvandrere i de små bygdene, og endel innvandrere "tør" kanskje ikke flytte dit i frykt for å ikke bli akseptert i samfunnet).

Dersom mine barn skulle begynt på en skole der 99% av barna ikke var norske hadde nok jeg valgt å flytte/bytte skole, fordi jeg vil at barna mine også skal omgåes norske barn, i tillegg til at jeg vil at de skal få best mulig kvalitet på skolen.

I området jeg bor i (i Bergen) er ca 20% innvandrere, og det ser jeg ikke på som noe problem. Barn har godt av å lære litt om andre kulturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...