Gå til innhold

For mange utlendinger i nabolaget og på skolen til barna


AnonymBruker

  

53 stemmer

  1. 1. Hvordan vil du reagere på øking av antall utlendinger i nabolaget og på skolen?

    • Jeg og familien flytter til et sted med flere norske
      28
    • Vi blir, men kjører barna til en skole med flere norske
      2
    • Vi blir og barna går på naboskolen uansett antall norske
      16
    • Jeg vet ikke
      5
    • Annet, som ikke er listet ovenfor
      2


Anbefalte innlegg

Dette er dårlige unnskyldninger. Mer enn 90% av Norges befolkning bor ikke i Oslo. Hvorfor ikke gjøre som nordmenn og flere innvandrergrupper og bosette seg der nordmenn bor? Østkanten av Oslo er det dyrt sammenliknet med forsteder, tettsteder, småbyer og andre steder rundt om i landet, der nordmenn flest bor. De innvandrerne som gjør det bra, er de som bosetter seg med nordmenn. De som flytter vekk fra nordmenn og bosetter seg med sine egne i Oslo Øst (mye dyrere enn resten av landet) gir barna sine et dårlig utgangspunkt for å klare seg i Norge.

Selvfølgelig har innvandrerne et valg - Men realiteten er at en god del ønsker å bo i nærheten av folk fra samme kultur, til tross for at de betaler en pris i høyere boutgifter. Det kan problematiseres og mislikes, men det endrer ikke de aktuelle invandrernes preferanser. Jeg mener også at man bør se på måter å snu denne trenden på - men jeg har ingen fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes det er litt rart at selvsegrering av minoritetene er greit, men om de etninsk norske gjør det, er der fremmedfrykt og rasisme:s

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har innvandrerne et valg - Men realiteten er at en god del ønsker å bo i nærheten av folk fra samme kultur, til tross for at de betaler en pris i høyere boutgifter. Det kan problematiseres og mislikes, men det endrer ikke de aktuelle invandrernes preferanser. Jeg mener også at man bør se på måter å snu denne trenden på - men jeg har ingen fasit.

Den største prisen de betaler er likevel ikke høyere boutgifter, men prisen barna deres betaler over manglende integrering. Disse innvandrerne ønsker å bo sammen med sine egne istedet for å gjøre en aktiv innsats for å integrere seg og sine barn, som faktisk betyr at man må oppgi noe. Det er et valg de tar, og det må problematiseres. Det som ikke skal problematiseres er at nordmenn ønsker å gi barna sine norske verdier og kultur, i Norge. Det er helt naturlig og slik det bør være, også for innvandrerforeldre. Men tanken om at "like barn leker best" er uutholdelig å innrømme for mange som tror på det flerkulturelle paradis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er litt rart at selvsegrering av minoritetene er greit, men om de etninsk norske gjør det, er der fremmedfrykt og rasisme:s

Ja, at nordmenn ønsker å gi barna sine norsk kultur, språk og oppvekst for å klare seg i arbeidsmarkedet når man bor i Norge er altså feil, men at innvandrere ønsker å gi barna sine mest mulig pakistansk/somalisk oppvekst, språk og kultur når de bor i Norge er altså greit. Verden er opp-ned i multikulturland.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man sliter med at folk kommer fra et sted og man tror det finnes noe som heter "utenlandsk kultur" eller "norsk kultur" bør man rett og slett ikke bosette seg i en by.

Vi har mye fin og delvis fraflyttet landsbygd her i landet, med billig og trekkfull boligmasse. Velkommen skal dere være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største prisen de betaler er likevel ikke høyere boutgifter, men prisen barna deres betaler over manglende integrering. Disse innvandrerne ønsker å bo sammen med sine egne istedet for å gjøre en aktiv innsats for å integrere seg og sine barn, som faktisk betyr at man må oppgi noe. Det er et valg de tar, og det må problematiseres. Det som ikke skal problematiseres er at nordmenn ønsker å gi barna sine norske verdier og kultur, i Norge. Det er helt naturlig og slik det bør være, også for innvandrerforeldre. Men tanken om at "like barn leker best" er uutholdelig å innrømme for mange som tror på det flerkulturelle paradis.

Jeg er enig i mye av dette, men det gir fremdeles ingen løsninger. Like barn leker best - derfor flytter nordmenn vekk fra områder der innvandrertettheten er for høy. Dette gir et signal om at nordmenn heller ikke ønsker å bo tett på innvandrerne. Dersom nok innvandrere flytter etter til "norskere" områder flytter nordmenn videre... Og sånn går no dagan. Noen har råd til å flytte til hvitere områder innad i Oslo, mens for andre blir overgangen større og mer altomfattende.

Jeg mener ikke at man ikke skal problematisere - men samtidig dumper man all skyld over på innvandrere som ikke ønsker å flytte fra familie/venner/likesinnede og ut på landsbygda. Det at like barn leker best er vel en like stor faktor for dem, som den er for hvite nordmenn. Vi kan sitte og si at innvandrerne for alles beste (inkludert deres eget) i anstendightens navn BØR flytte på bygda slik at det blir bedre plass i Oslo til hvite nordmenn... Men masse BØR og pekefingre løser ingen problemer. Hvordan skal man motivere innvandrere til å flytte til bygda hvor det er færre venner/familie, færre jobber og vanskeligere å bygge nettverk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i mye av dette, men det gir fremdeles ingen løsninger. Like barn leker best - derfor flytter nordmenn vekk fra områder der innvandrertettheten er for høy. Dette gir et signal om at nordmenn heller ikke ønsker å bo tett på innvandrerne. Dersom nok innvandrere flytter etter til "norskere" områder flytter nordmenn videre... Og sånn går no dagan. Noen har råd til å flytte til hvitere områder innad i Oslo, mens for andre blir overgangen større og mer altomfattende.

Jeg mener ikke at man ikke skal problematisere - men samtidig dumper man all skyld over på innvandrere som ikke ønsker å flytte fra familie/venner/likesinnede og ut på landsbygda. Det at like barn leker best er vel en like stor faktor for dem, som den er for hvite nordmenn. Vi kan sitte og si at innvandrerne for alles beste (inkludert deres eget) i anstendightens navn BØR flytte på bygda slik at det blir bedre plass i Oslo til hvite nordmenn... Men masse BØR og pekefingre løser ingen problemer. Hvordan skal man motivere innvandrere til å flytte til bygda hvor det er færre venner/familie, færre jobber og vanskeligere å bygge nettverk?

Men hvorfor tror du at 90% av nordmenn bor på bygda? Vet du ikke at de fleste nordmenn bor i sentrale strøk? For du må da vite at de aller fleste nordmenn ikke bor i Oslo (og en minimal andel nordmenn bor på Frogner og Holmenkollåsen). Du setter altså opp et falskt premiss som jeg ser mange gjør. Alternativene for innvandrere er enten Oslo øst, eller finnmarksvidda. Ingen mellomting overhodet. Spør deg selv hvor nordmenn bor, og spør deg selv hvorfor ikke innvandrere kan bosette seg der. Hele premisset er nærmest absurd. Det fremstilles som at det er umulig for innvandrere å bo der nordmenn bor. Det handler ikke om at "hvite nordmenn skal ha bedre plass i Oslo" (hvor mindre enn 10% av nordmenn bor), men at innvandrere må gjøre en innsats for å integrere seg i det samfunnet de har flyttet til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det er riktig/ønskelig/uungåelig - men realiteten er at mange ønsker å være i et miljø med likesinnede. Flytter man til bygder og tettsteder (trenger ikke dra så langt som til Finnmarksvidda) vil man gå fra et kjent miljø med likesinnede og struktur for utøvelse av tradisjoner til en situasjon hvor det kanskje finnes noen få andre familier med lik bakgrunn. Det er vel omtrent samme grunn som at mange nordmenn bosatte seg i klumper når de utvandret til Amerika. Ikke nødvendigvis ønskelig, men neppe overraskende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg komme med noe konkret som kan hjelpe så må det være at man avvikler multikulturideologien som oppfordrer innvandrere til å fastholde sin egen kultur og tradisjon i møtet med det moderne norske samfunnet. Man må slutte å gi statsstøtte til alle mulige etnisk-organiserte grupperinger for å fremme sin egen kultur. Dette skaper bare skiller langs etniske linjer. Og selvsagt mener innvandrere at det er lettest å opprettholde sin egen kultur, som jo myndighetene fremmer, dersom de flytter dit sine egne er i flertall.

Nordmenn har ingen problemer med innvandrerandel på et lavt nivå. Det ser man da også at mange innvandrergrupper glir lett inn i samfunnet der de er i desidert mindretall og ikke fastholder sin ukultur. Ja, derfor var integereringen bedre på 70-tallet med få innvandrere hvor de ble tvunget til å forholde seg til nordmenn enn i dag. Denne multikultur ideologien fremmer segregering, ikke integerering.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anti-rasist

Utenlendinger vil holde seg sammen med sine likemenn, og det vil jeg også som nordmann. Så jeg flyttet fra denne bydelen på østkanten i Oslo, der det var altfor mange utenlendinger, og flyttet nærmere sentrum, til en bydel som det var mest nordmenn i. Ikke vestkanten, men det fins bydeler som ikke er på vestkanten, som er overbefolket av etnisk normenn.

Andre grunnen til at jeg også flyttet, er at disse utenlandske barna lagde mye bråk og ugagn på skole og skolevei. Barna mine var redde og ble ofte frastjålet ting. Mitt ene barn, som er naturlig lyshåret, ble ofte mobbet av de utenlandske barna.

Selv om jeg likte nabolaget, så var det at jeg tok med barna og flyttet det beste som hadde skjedd oss.

Selv vil jeg si at amerikanere, engelskmenn, dansker, svensker og de fleste som bor i europa, er veldig like oss etniske nordmenn.

Merker stor forskjell i forhold til afrikanere, de var midtøsten. De er mer utagerende og voldsomme når de blir mange.

De fra asia(f.eks kina, japan, india) er også mer lik oss.

Det er sånn jeg ser det, iallfall!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det er riktig/ønskelig/uungåelig - men realiteten er at mange ønsker å være i et miljø med likesinnede. Flytter man til bygder og tettsteder (trenger ikke dra så langt som til Finnmarksvidda) vil man gå fra et kjent miljø med likesinnede og struktur for utøvelse av tradisjoner til en situasjon hvor det kanskje finnes noen få andre familier med lik bakgrunn. Det er vel omtrent samme grunn som at mange nordmenn bosatte seg i klumper når de utvandret til Amerika. Ikke nødvendigvis ønskelig, men neppe overraskende.

Premisset du legger opp til er jo at man enten må bo i Oslo Øst, eller på en avsidesliggende bygd. Det er som om resten av landet ikke eksisterer. Det var det jeg ville få frem som et absurd premiss. Mange innvandrere flytter vekk fra nordmenn-tette områder og til Oslo Øst. Det er dette som er problemet. Det er ingen fare for at nordmenn flytter vekk fra innvandrere så lenge de viser stor vilje til å integrere seg og ikke er uforholdsmessig mange. Fremdeles er 90% av Norges befolkning norske, og det mangler ikke på steder innvandrere kan flytte til dersom de ønsker å bo der nordmenn bor (noe mange innvandrere gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig, men samtidig... Dersom en stor del av venner/familie allerede bor i Oslo har man som nyinnflyttet svært få grunner for å flytte til Tynset eller Alta. Samtidig er arbeidsmarkedet for ufaglærte størst i sentrale strøk. Har man først bestemt seg for å bo i Oslo må man ta til takke med de boligene man har råd til på drosjesjåfør/renholderlønn - og disse ligger på Østkanten...

Gjelder ikke det for alle innbyggere med "dårlige" lønninger, uavhengig av etnisitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter å skjære alle over én kam, og det er helt legitimt å ønske at norske barn skal vokse opp i en norsk kultur. Hvorfor ikke bare flytte til Afrika, siden du tydeligvis ikke bryr deg?

Det er faktisk ikke legitimt. Alt tyder på at det motsatte er tilfelle.

Det er dog legitimt å hevde khosaenes, yanomamienes, samenes, eskimoenes, baskernes, palestinernes, jødenes og masaienes rett til kulturell og etnisk integritet. Det er IKKE legitimt å hevde nordmennenes, svenskenes, danskenes, boernes, irenes eller tyskernes kulturelle og etniske integritet. Det er nemlig rasisme og fremmedfrykt.

FN's folkemordkonvensjon gjelder ikke for hvite europeere! Vi er nemlig ikke å betrakte som urbefolkning eller autonome folk med folks rettigheter. Vi skal oppløses og fragmenteres for våre forfedres påståtte synder i henhold til gammel jødisk/kristen forståelse om arvesynd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk ikke legitimt. Alt tyder på at det motsatte er tilfelle.

Det er dog legitimt å hevde khosaenes, yanomamienes, samenes, eskimoenes, baskernes, palestinernes, jødenes og masaienes rett til kulturell og etnisk integritet. Det er IKKE legitimt å hevde nordmennenes, svenskenes, danskenes, boernes, irenes eller tyskernes kulturelle og etniske integritet. Det er nemlig rasisme og fremmedfrykt.

FN's folkemordkonvensjon gjelder ikke for hvite europeere! Vi er nemlig ikke å betrakte som urbefolkning eller autonome folk med folks rettigheter. Vi skal oppløses og fragmenteres for våre forfedres påståtte synder i henhold til gammel jødisk/kristen forståelse om arvesynd.

...ikke enda, nei. Ikke før vi er nede i 10% av verdens befolkning eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner personlig en del folk/familier som har flyttet før barna begynte på skolen kun fordi de var bekymret for den store andelen ikke-vestlig-kulturelle barn som kom til å være i barnas klasse. Syns også ofte jeg leser om at folk flytter pga dette. Det som er litt morsomt, er at de samme menneskene samtidig taler veldig varmt for et flerkulturelt fellesskap og et mangfold. Samtidig som de flytter seg og sine barn til steder der ikke-vestlig innvandring er ikke eksisterende. Det blir for meg veldig pussig, hyklersk og langt mellom liv og lære.

Jeg syns det blir lite troverdig når ressurssterke mennesker som snakker varmt om økt innvandring og flerkulturelt samfunn samtidig tar med seg barna sine og refelrett flykter fra steder der innvandrerne bor, til steder der det er totalt fritt for ikke-vestlige innbyggere, hvis man ser bort fra de fillipinske au-pairene da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenlendinger vil holde seg sammen med sine likemenn, og det vil jeg også som nordmann. Så jeg flyttet fra denne bydelen på østkanten i Oslo, der det var altfor mange utenlendinger, og flyttet nærmere sentrum, til en bydel som det var mest nordmenn i. Ikke vestkanten, men det fins bydeler som ikke er på vestkanten, som er overbefolket av etnisk normenn.

Andre grunnen til at jeg også flyttet, er at disse utenlandske barna lagde mye bråk og ugagn på skole og skolevei. Barna mine var redde og ble ofte frastjålet ting. Mitt ene barn, som er naturlig lyshåret, ble ofte mobbet av de utenlandske barna.

Selv om jeg likte nabolaget, så var det at jeg tok med barna og flyttet det beste som hadde skjedd oss.

Selv vil jeg si at amerikanere, engelskmenn, dansker, svensker og de fleste som bor i europa, er veldig like oss etniske nordmenn.

Merker stor forskjell i forhold til afrikanere, de var midtøsten. De er mer utagerende og voldsomme når de blir mange.

De fra asia(f.eks kina, japan, india) er også mer lik oss.

Det er sånn jeg ser det, iallfall!

Men hvorfor kaller du deg "anti rasist" når du bruker et helt innlegg på å karakterisere ulike folkegrupper? Og hva er poenget med kalle seg anti-rasist når du flytter vekk fra det flerkulturelle miløet? Det er enkelt å være anti-rasist når man lever i et homogent miljø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvorfor kaller du deg "anti rasist" når du bruker et helt innlegg på å karakterisere ulike folkegrupper? Og hva er poenget med kalle seg anti-rasist når du flytter vekk fra det flerkulturelle miløet? Det er enkelt å være anti-rasist når man lever i et homogent miljø...

Det er veldig lett å bli stemplet som rasist når du ikke trives blant all slags folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i grunnen det er for mange innlendinger her i Osloområdet.

Innlendingene kommer gjerne fra Hedmark eller Oppland og er dårlig tilpasset livet i en by. De er vant til å bli subsidiert og sliter med å tilpasse seg arbeidsmarkedet. Ikke forstår de kulturen vår heller.

Mange bor i trange blokkleiligheter og sliter med alkoholisme og rusmisbruk. De bærer preg av innavl, er stygge og lukter vondt.

Det beste er om man har en kvote på innlendingene slik at vi slipper at de tar over kulturen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i grunnen det er for mange innlendinger her i Osloområdet.

Innlendingene kommer gjerne fra Hedmark eller Oppland og er dårlig tilpasset livet i en by. De er vant til å bli subsidiert og sliter med å tilpasse seg arbeidsmarkedet. Ikke forstår de kulturen vår heller.

Mange bor i trange blokkleiligheter og sliter med alkoholisme og rusmisbruk. De bærer preg av innavl, er stygge og lukter vondt.

Det beste er om man har en kvote på innlendingene slik at vi slipper at de tar over kulturen vår.

Det finnes vel knapt folk i Oslo som er fra Oslo i mer enn tre generasjoner tilbake. "Alle" i Oslo er enten fra bøgda eller fra et annet land. Og typisk nok er det innflytterne fra andre steder i norge som blir de mest urbane og de som er mest kritiske til "folk fra bøgda" :hoho:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...