Gå til innhold

For mange utlendinger i nabolaget og på skolen til barna


AnonymBruker

  

53 stemmer

  1. 1. Hvordan vil du reagere på øking av antall utlendinger i nabolaget og på skolen?

    • Jeg og familien flytter til et sted med flere norske
      28
    • Vi blir, men kjører barna til en skole med flere norske
      2
    • Vi blir og barna går på naboskolen uansett antall norske
      16
    • Jeg vet ikke
      5
    • Annet, som ikke er listet ovenfor
      2


Anbefalte innlegg

Hot topic, men jeg vil bare sjekke hva er det KG brukere mener om saken. Jeg selv velger å flytte til en bydel, kommune med flere norske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du tror ikke det er noe forskjell på utlendingene....du trar dem bare over et kam?????? :dry:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er ment som utlendinger som ikke kan norsk og med helt forskjellig kultur enn norsk. :klo:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at det alltid skal være sånne prippne folk som skal komme med "drar du alle under en kam", når det har eksplodert med innvandring... BEgynner å bli kraftig lei av vi skal føye oss etter alle som kommer inn.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt barna mine i en skole eller barnehage hvor mer enn 50 % hadde ikke-vestlig bakgrunn.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flyttet med ungene fra et sted med overtall av innvandrere. Og jeg vil bare presisere at det hadde jeg gjort om det var overtall av danske, polske, pakistanske og afrikanske. Eneste unntak kunne vært de med engelsk som morsmål, ettersom engelsk er andrespråket til de aller fleste her i Norge. Om disse engelske er brune eller hvite ville vært likegyldig. Jeg vil at mine barn skal få en så bra undervisning som de kan, det får de ikke om lærere må bruke tid på å forklare språket til de andre barna. Det handler ikke om rasisme i det hele tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ville jeg aldri ha bodd på østkanten i utgangspunktet, så det er ikke en aktuell problemstilling. Vest er best!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde rektor på aktuell skole med over 80% fremmedspråklige (merk: jeg kalller dem ikke innvandrere, det er ikke det som er temaet) kunne fremlegge en ordentlig forklaring på hvordan de jobbet for å sikre at alle barn ble sett og opplært på riktig nivå i f.eks. norsk hadde saken vært en annen.

Hadde vi vært trygge på at barnet fikk skikkelig opplæring og at ikke undervisningen led under at så mange faktisk ikke snakker norsk i det hele tatt første dag på skolen kunne vi blitt. Vi fikk en lengre "politisk korrekt" enetale uten innhold og substans. Vi flyttet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytter folk fordi de ikke liker utviklingen i nabolaget? Det er kjent fenomen fra naturen at levende organismer flytter til steder med bedre forhold, bedre klima, mer mat eller vann, mer trygghet. Kanskje mennesker gjør det samme, men ikke bare klima, mat og vann som grunner, men flere ting? Slik som enkelte grupper folk som kommer hit foretrekker å bosette seg blant andre medlemmer av samme folkegruppe, er det det samme med nordmenn som foretrekker å bosette seg blant andre nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler det i utgangspunktet ikke om innvandring. Vårt valg av bosted er basert på følgende:

Et trygt nabolag:

- Jeg føler meg rimelig trygg når barna er ute

- Fritt for skyteepisoder

- Barna risikerer ikke å komme hjem uten mobil eller lommebok fordi det har blitt stjålet

- Fritt for voldelige gjenger

Skole:

- Det er så god ro i timene at læreren kan bruke nok tid på å undervise, framfor å måtte konsentrere seg om å holde ro i klassen.

- Det er god nok kontroll med voldelige gjenger og våpen, slik at skolegård og skolevei føles trygt for barna.

Dette har vært våre kriterier for valg av bydel, bosted og skole. Men det er nok et faktum at det er en vesentlig lavere andel innvandrere her enn i andre bydeler. Klassen har også flere innvandrerbarn som har byttet skole fra steder med en høy andel innvandrerbarn, fordi undervisningen på den gamle skolen holdt så dårlig kvalitet at de ikke lærte noe. Hvorfor? Fordi mye av lærernes tid går med til å holde ro nok til å kunne undervise.

Det er vår rett å velge som vi gjør. Jeg har ingen moralsk plikt til å velge bosted med mer kriminalitet, enten det er innvandring som er årsaken til kriminaliteten, eller om det er etnisk norske som er årsaken. Det er ett fett. Jeg har ikke tenkt til å la sønnen min vokse opp med vold, kriminalitet og skolegang med dårlig kvalitet, enten det er i innvandrermiljøer eller i etnisk norske miljøer man finner det. Det er min moralske plikt.

Når det er sagt er det regjeringen som har ansvar for å ta tak i disse problematikkene, enten det skyldes innvandrere eller etnisk norske. Og all den tid områder med mye innvandring topper statistikkene, så er det der de bør ta tak. Å legge ansvaret på borgerne er feil, å skylde på etnisk norsk fraflytting er feil. Det er ikke det som er årsaken til problemene, årsaken er en forfeilet integreringspolitikk. Og den må tas tak i på et større plan enn å oppfordre folk til å bosette seg i områder med mye kriminalitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror ikke det er noe forskjell på utlendingene....du trar dem bare over et kam?????? :dry:

Det heter å skjære alle over én kam, og det er helt legitimt å ønske at norske barn skal vokse opp i en norsk kultur. Hvorfor ikke bare flytte til Afrika, siden du tydeligvis ikke bryr deg?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt barna mine i en skole eller barnehage hvor mer enn 50 % hadde ikke-vestlig bakgrunn.

Foreløpig går det ann å "flykte" når skolen eller barnehagen fylles opp med ikke-vestlige. Men det som mange overser, er at hver eneste kommune, hvert eneste lite tettsted i Norge fylles nå opp med innvandrere. Snart så er det ikke lenger noe sted i Norge som man kan "flykte" til. Og hva vil nordmenn gjøre da?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

egentlig litt dumt at de fleste valgte å flytte til et mer norsk sted med familien sin. Det er jo egentlig da problemene med utlendingene blir enda større. Nordmenn flytter fra utlendingene og det betyr at flere utlendinger kommer til å bo på samme sted. Da slipper de å integrere og lære språket og det fører til masse klagene nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Undervisningen på de skolene som har mer enn 50% innvandrere er ikke dårligere enn undervisningen andre steder, tvert om(vi har faktisk mer ressurser). Det jeg bekymrer meg over er det faktum at innvandrere i disse miljøene rundt disse skolene ikke er integrerte overhodet, de aller aller fleste av de. De er i flertall. De trenger faktisk ikke lære seg norsk. De trenger ikke forholde seg til norsk kultur. De forstår ikke hva ungene deres holder på med og de engasjerer seg ikke i lokal-miljøet. De har holdninger som er hinsides det vi liker å tenke på.

Hilsen lærer i Groruddalen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på... Faglig sterke og motiverte barn fra ressurssterke familier (etnisk norske eller ikke) har ikke noe spesielt å vinne faglig på å bytte til en "hvitere" skole. De vil jevnt over få gode resultater samme hvilken skole de går på. Så om jeg ville flyttet eventuelle barn hadde vært avhengig av flere faktorer, kanskje først og fremst miljøet i nabolaget.

Jeg ville nok flyttet dersom miljøet var dominert av én etnisk/religiøs gruppe, der det var vanskelig for barna å finne likesinnede. Dersom nabolaget bestod av en miks muslimer/tamiler/vietnamesere/norske med variert bakgrunn og grad av religiøs tilknytning ville jeg vært mindre bekymret enn dersom det bestod overveiende av sterkt religiøse somaliere for eksempel. Jeg ville nok også vært mer innstilt på å flytte dersom jeg hadde et barn med stort behov for ekstra oppfølging.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig går det ann å "flykte" når skolen eller barnehagen fylles opp med ikke-vestlige. Men det som mange overser, er at hver eneste kommune, hvert eneste lite tettsted i Norge fylles nå opp med innvandrere. Snart så er det ikke lenger noe sted i Norge som man kan "flykte" til. Og hva vil nordmenn gjøre da?

Hei, det handler vel ikke om "innvandrere" - i hvert fall ikke for mange av oss, men om miljø og oppførsel. De innvandrerne som går i klassen til sønnen min, er faktisk ålreite, ingen problemer der.

At det skal innvandrere til hver kommune og tettsted vil ikke utgjøre noe problem, så lenge det ikke er ensbetydende med voldelige gjenger og økt kriminalitet. Det er denne forskjellen regjeringen bør ta inn over seg. Dersom økt innvandring = mer kriminalitet, så er det vel ikke noe rart at folk reagerer? Så kanskje regjeringen burde tenke over hvordan de skal få til innvandringsspredning uten negative effekter før de plasserer dem rundt omkring i Norges land?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

egentlig litt dumt at de fleste valgte å flytte til et mer norsk sted med familien sin. Det er jo egentlig da problemene med utlendingene blir enda større. Nordmenn flytter fra utlendingene og det betyr at flere utlendinger kommer til å bo på samme sted. Da slipper de å integrere og lære språket og det fører til masse klagene nordmenn.

Hvis disse innvandrerne var interessert i å integrere seg og lære språket så hadde de ikke flyttet til Oslo Øst i utgangspunktet. Det er det som er problemet. Ikke at nordmenn ønsker norske verdier og oppvekst for sine barn når de bor i Norge. Mange innvandrergrupper bosetter seg spredt rundt i landet, med nordmenn og de klarer seg bra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å flytte. Når skolen har godt over 60% ikke-vestlige innvandrere og de dominerer både på skolen og i nærmiljøet så opplevde jeg en kultur som jeg ikke ville at unger skulle vokse opp i. Flyttet til et område med veldig få ikke-vestlige innvandrere og det var et bevisst valg.

Ikke snakk om integrering og at når vi norske flytter så gjør vi det vanskeligere for de ikke-vestlige å bli integrert. Min erfaring er at mange faktisk ikke ønsker å bli integrert. De som vil la seg integrere møter jeg på ulike arenaer nettopp fordi de deltar i samfunnet og lar ungene sine delta på lik linje som norske barn.

trio

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis disse innvandrerne var interessert i å integrere seg og lære språket så hadde de ikke flyttet til Oslo Øst i utgangspunktet. Det er det som er problemet. Ikke at nordmenn ønsker norske verdier og oppvekst for sine barn når de bor i Norge. Mange innvandrergrupper bosetter seg spredt rundt i landet, med nordmenn og de klarer seg bra.

Litt enig, men samtidig... Dersom en stor del av venner/familie allerede bor i Oslo har man som nyinnflyttet svært få grunner for å flytte til Tynset eller Alta. Samtidig er arbeidsmarkedet for ufaglærte størst i sentrale strøk. Har man først bestemt seg for å bo i Oslo må man ta til takke med de boligene man har råd til på drosjesjåfør/renholderlønn - og disse ligger på Østkanten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig, men samtidig... Dersom en stor del av venner/familie allerede bor i Oslo har man som nyinnflyttet svært få grunner for å flytte til Tynset eller Alta. Samtidig er arbeidsmarkedet for ufaglærte størst i sentrale strøk. Har man først bestemt seg for å bo i Oslo må man ta til takke med de boligene man har råd til på drosjesjåfør/renholderlønn - og disse ligger på Østkanten...

Dette er dårlige unnskyldninger. Mer enn 90% av Norges befolkning bor ikke i Oslo. Hvorfor ikke gjøre som nordmenn og flere innvandrergrupper og bosette seg der nordmenn bor? Østkanten av Oslo er det dyrt sammenliknet med forsteder, tettsteder, småbyer og andre steder rundt om i landet, der nordmenn flest bor. De innvandrerne som gjør det bra, er de som bosetter seg med nordmenn. De som flytter vekk fra nordmenn og bosetter seg med sine egne i Oslo Øst (mye dyrere enn resten av landet) gir barna sine et dårlig utgangspunkt for å klare seg i Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...