Gå til innhold

Kritisk tenkning mangler i skolene


Feeky

Anbefalte innlegg

Den store skrekken må jo være å ende opp som i deler av USA, der lærere ikke tør undervise i evolusjonslæren i frykt for å fornærme religiøse foreldre.

Vel, her i Norge går man motsatt vei. Lærerne får ikke lenger synge kristne julesanger eller ta med barna på juleavslutning i kirken - av frykt for å støte folk fra andre religioner (eller helst humanister, virker det som).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Alle mesterpuggerne jeg kjenner har klart seg i det virkelige liv, de fleste meget godt. Den som ikke kan noe annet enn å søke seg frem til informasjonen på nettet, sliter ved første strømbrudd.

Det er en balanse her, og det er ikke bare på internett en kan søke informasjon vet du.

Hvorfor skal jeg kunne alle paragrafene i en lov - er det ikke bedre at jeg lærer å finne loven, om den gjelder meg eller tilfellet det er snakk om? Hvorfor skal jeg pugge årstall i historie, er det ikke godt nok at jeg vet de store trekkene i historien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en balanse her, og det er ikke bare på internett en kan søke informasjon vet du.

Hvorfor skal jeg kunne alle paragrafene i en lov - er det ikke bedre at jeg lærer å finne loven, om den gjelder meg eller tilfellet det er snakk om? Hvorfor skal jeg pugge årstall i historie, er det ikke godt nok at jeg vet de store trekkene i historien?

Det kommer jo an på hva du skal bli. Skal du bli historiker eller lærer bør du absolutt kunne begge deler. Jo mer du kan, jo større muligheter har du til å forstå sammenhenger og tenke kritisk rundt dette. Det går folk rundt der ute som ikke aner når andre verdenskrig (for ikke å snakke om den første) fant sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Unge i dag har ikke samme behov for å kunne pugge som generasjonene som vokste opp uten internett og tilgangen på informasjon som vi har i dag. I dag kreves kompetanse som er mer rettet inn mot hvordan man skal søke opp riktig informasjon mest hensiktsmessig, derfor støtter jeg trådens tittel om at vi trenger mer kritisk tenkning i skolen i dag.

Pugging er ikke helt uaktuelt enda, nei, men i mange fag er ikke pugging lenger det man ser på som den eneste eller beste læringsmetoden.

Når det gjelder karakterer, så mener jeg at de ikke sier alt om hvordan det står til i skolen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på lærerne er unektelig et problem i dag. I min tid (nå følger jeg meg veldig gammel), tok vi det for gitt at læreren nærmest var et orakel, og at han i hvert fall uten problemer hadde fått toppkarakterer i den prøven han deler ut. I dag er det ikke slik. Man må regne med å få en mattelærer som har hanglet gjennom til en middelmådig karakter. De flinkeste blir ikke lenger lærere, og yrket har tapt seg voldsomt når det gjelder prestisje. Det vil neppe forandre seg før yrket igjen får høyere status (og høyere lønn). Det hjelper ikke å være god pedagog hvis du ikke kan faget du skal undervise .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var enig i det første avsnittet, men i det tredje kommer du inn på det jeg nettopp mener er årsaken til forfallet i skolen. Man MÅ ha basiskunnskapene på plass for å kunne tenke kritisk. Mange elever i dag er jo helt sjanseløse om de ikke får ha med seg læreboka på eksamen. Kunnskapen må inn FØRST. Puggeskole har blitt et skjellsord, men man klarer rett og slett ikke å tenke kritisk hvis man ikke har kunnskap om tingene det snakkes om. Man bør begynne med å la elevene legge igjen lærebøkene og vise hva de faktisk kan. Så kan man gå videre med å vise at man klarer å tenke kritisk rundt det man har lært. Vi kan ikke ha en generasjon som må google for å finne svaret på alle verdens små og store problemer.

Helt klart. Mente aldri at man skulle slutte med å lære bort basiskunnskapene. Jeg mener dog at man (der det er mulig) bør ha innslag av debatt, tankemyldring etc.

Endret av Feeky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Det kommer jo an på hva du skal bli. Skal du bli historiker eller lærer bør du absolutt kunne begge deler. Jo mer du kan, jo større muligheter har du til å forstå sammenhenger og tenke kritisk rundt dette. Det går folk rundt der ute som ikke aner når andre verdenskrig (for ikke å snakke om den første) fant sted.

Vi snakker grunnskolen nå. Ikke spesialisering.

Når disse krigene fant sted er basiskunnskap. Når slaget ditt eller general datt levde er ikke. Skjønner du forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Kvaliteten på lærerne er unektelig et problem i dag. I min tid (nå følger jeg meg veldig gammel), tok vi det for gitt at læreren nærmest var et orakel, og at han i hvert fall uten problemer hadde fått toppkarakterer i den prøven han deler ut. I dag er det ikke slik. Man må regne med å få en mattelærer som har hanglet gjennom til en middelmådig karakter. De flinkeste blir ikke lenger lærere, og yrket har tapt seg voldsomt når det gjelder prestisje. Det vil neppe forandre seg før yrket igjen får høyere status (og høyere lønn). Det hjelper ikke å være god pedagog hvis du ikke kan faget du skal undervise .

Dette er jeg ikke helt uenig i. Samtidig hjelper det heller ikke å være kjempegod i et fag om du ikke har pedagogiske evner eller kompetanse. Begge deler er viktig.

At yrket har tapt prestisje er et problem. I tillegg mener jeg skolene skulle ansatt flere faglærere, selv om jeg ser styrken allmennlæreren har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker grunnskolen nå. Ikke spesialisering.

Når disse krigene fant sted er basiskunnskap. Når slaget ditt eller general datt levde er ikke. Skjønner du forskjellen?

Man bør rett og slett kunne så mye som mulig. Nå finnes det jo folk som ikke synes det er viktig å kunne noe særlig om verdenskrigene heller. TS spør om det er negativt at skolene kun lærer bort basiskunnskap. Jeg har stikk motsatt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts snakker jo om europa. Frankrike er i europa..

Det er ikke så viktig å vite hvor Frankrike er, vet du. Det er bare å søke det opp på Google maps. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg er enig i endel av det du sier, men jeg tror ikke det bare er skolesystemet som har skylda. Jeg tror norske elever (og senere studenter) ofte mangler motivasjon for å prestere best mulig fordi vi har det så innmari godt materielt sett, og at en av de viktigste årsakene til at land om Kina, India og noen andre østasiatiske land gjør det så bra innen utdanning, er at man faktisk har fattigdomspisken hengende over seg hvis man ikke gjør det bra - og _veldig_ bra. I tillegg har de høyere lærekrav og høyere progresjon i fagene, noe jeg ikke ser noen grunn til at vi ikke burde hatt her også. Ei jeg kjente ra Hong Kong fortalte at hun var ganske overrasket over det lave nivået på klassetrinnet hun begynte i da hun kom til Norge. Dette er over 20 år siden. Kritisk tenkning - der vet jeg ikke hvor flinke de er i de mer autoritære læresystemene fra tidlig av? Det går kanskje mest på å øve opp kreativitet/løsningstekning innen tekniske fag. Men vi kunne godt hatt mer av både det, og å lære opp elevene til å delta i timene, her til lands. Som universitetsstudent ser jeg at mange internasjonale studenter er flinkere enn de norske til å delta aktivt med spørsmål og svar i forelesningene, og at forelesere med høyere utdanning fra utlandet (bl.a Frankrike) er mer ivrige på å få med studentene også... mens andre igjen (ikke nødv.vis norske/norskutdannede) kutter av dialogen selv om studentene i utgangspunktet er ivrige.

Hehe ja. typisk i en forelesning på en norsk skole. Læreren spør: "Er det noen som har spørsmål?" Ingen eller bare et par stykker rekker opp hånda. vanligvis ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller ikke la barna få vanen med å se sånn søppel .

Jeg var så heldig å ha foreldre som ikke lot meg få lov til å se på Big Brother, Hotel Cæsar og annen dritt som var populært da vi var små.

Barn burde ikke forsøple hjernene sine med slikt fjas. Og i dag finnes det jo så utrolig mye mer av det og, det er jo nesten vanskelig å unngå å komme over.

Tankeløse rosabloggere med voldsomt fokus på utseende er heller ikke noe særlig å bruke tiden sin på når man er liten.

Håper ikke det stemmer at barn i dag blir mer og mer opptatt av disse tingene, og mindre og mindre nysgjerrige.

Internett kan jo brukes til å lære så utrolig mye bra og spennende, ikke bare søppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Jeg var så heldig å ha foreldre som ikke lot meg få lov til å se på Big Brother, Hotel Cæsar og annen dritt som var populært da vi var små.

Barn burde ikke forsøple hjernene sine med slikt fjas. Og i dag finnes det jo så utrolig mye mer av det og, det er jo nesten vanskelig å unngå å komme over.

Tankeløse rosabloggere med voldsomt fokus på utseende er heller ikke noe særlig å bruke tiden sin på når man er liten.

Håper ikke det stemmer at barn i dag blir mer og mer opptatt av disse tingene, og mindre og mindre nysgjerrige.

Internett kan jo brukes til å lære så utrolig mye bra og spennende, ikke bare søppel.

Hvor liten er du da siden det gikk på tv da du var liten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Vel, her i Norge går man motsatt vei. Lærerne får ikke lenger synge kristne julesanger eller ta med barna på juleavslutning i kirken - av frykt for å støte folk fra andre religioner (eller helst humanister, virker det som).

Er ikke dette greit da? Informasjon om ulike religioner er allmennkunnskap og hører hjemme i skoleverket. Det samme er opplæring om hvordan verden fungerer; fysikk, forskningsmetode, kjemi, samfunnsfag og så videre.

Utøvelse av religion derimot, kan folk gjøre på fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja. typisk i en forelesning på en norsk skole. Læreren spør: "Er det noen som har spørsmål?" Ingen eller bare et par stykker rekker opp hånda. vanligvis ingen.

Og de som har noe å spørre om, gjentar gjerne bare det læreren nettopp har forklart, noe de ikke fikk med seg fordi de ikke fulgte med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Man bør rett og slett kunne så mye som mulig. Nå finnes det jo folk som ikke synes det er viktig å kunne noe særlig om verdenskrigene heller. TS spør om det er negativt at skolene kun lærer bort basiskunnskap. Jeg har stikk motsatt inntrykk.

Jeg synes det er viktig at man lærer kritisk tenkning, forskjellen på vitenskapelige bevis og teori og en hvilken som helst annen teori. Jeg synes det er viktigere enn at man kan det meste på rams fordi en har pugget det. DET er mitt poeng - og trådstarters.

Det finnes altså noe som er basis kunnskap - f.eks. gangetabellen, når store historiske begivenheter fant sted, gode lese og skriveferdigheter, etc - og så finnes det en del unødvendig pugging. Jeg ønsker at man legger til kritisk tenkning, vitenskapsmetode, filosofi etc til basiskunnskapen slik at en lærer mer om hvordan en kan skille god og dårlig informasjon fra hverandre i et informasjonsoverflodssamfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor liten er du da siden det gikk på tv da du var liten?

I følge Wikipedia begynte Big Brother i Norge i 2001, og Hotel Cæsar i 1998. Jeg gikk på barneskolen da, og de fleste klassekameratene fulgte med på begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

I følge Wikipedia begynte Big Brother i Norge i 2001, og Hotel Cæsar i 1998. Jeg gikk på barneskolen da, og de fleste klassekameratene fulgte med på begge deler.

Dæven jeg er gammel. Jeg var russ det året jeg. Ok dette var veldig off topic. men syns det er rart at foreldre lot barneskolebarn se big brother. Så små unger er jo ikke gamle nok til å se på sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven jeg er gammel. Jeg var russ det året jeg. Ok dette var veldig off topic. men syns det er rart at foreldre lot barneskolebarn se big brother. Så små unger er jo ikke gamle nok til å se på sånt.

Jeg føler meg fryktelig gammel merkelig ofte selv.

Men ja, det var et problem. Læreren vår forsøkte å ta tak i det, og pratet om det i klassen, og oppfordret foreldre til å begrense det, men med lite hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...