Gå til innhold

Kritisk tenkning mangler i skolene


Feeky

Anbefalte innlegg

For det første: Frykten for at noen skal føle seg såret eller utelatt hemmer læringen i Europa. Det virker viktigere å få ut en hel haug med middelmådige elever enn å såre de som henger litt etter eller noen andre. Noe som er en av hovedgrunnene til Kina og noen andre asiatiske lands oppsving de siste årene er kynismen i skolesystemet. Er du ikke god nok, så må du og skolen samme finne en vei slik at du kan komme opp på nivået til de andre, istedenfor å dra alle ned med seg, noe som virker ganske populært i mange europeiske land.

For det andre: Har vi kommet til en grense hvor det rett og slett er håpløst at skolene baserer seg på å nærmest utelukkende lære bort basiskunnskaper?

Burde skolene ha mer fokus på å lære elevene hvordan man tenker, og ikke hva man tenker? Karakterene er nødvendigvis ingen indikator på hvor smart en elev er, bare hvor mye eleven gidder å pugge.

Kritisk tenkning er den viktigste delen i utvikling av samfunn, men er samtidig noe som stort sett alltid møtes med skepsis eller verre om det kan virke sårende for noen. F. eks så tviler jeg på at norske skoler tør å starte med å oppfordre elevene til å være kritiske til det de tror på, rett og slett fordi veldig mange religiøse foreldre vil bli sure fordi de ikke får lov til å (etter min mening) hjernevaske ungene sine i fred. Samme gjelder i mange andre fag, f. eks samfunnsfag og politikk, dog kanskje ikke i like stor grad.

Det jeg ønsker er at vi lærer ungene å tenke for seg selv, ikke bare fylle de opp med tanker som resten av samfunnet også vet.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første: Frykten for at noen skal føle seg såret eller utelatt hemmer læringen i Europa. Det virker viktigere å få ut en hel haug med middelmådige elever enn å såre de som henger litt etter eller noen andre. Noe som er en av hovedgrunnene til Kina og noen andre asiatiske lands oppsving de siste årene er kynismen i skolesystemet. Er du ikke god nok, så må du og skolen samme finne en vei slik at du kan komme opp på nivået til de andre, istedenfor å dra alle ned med seg, noe som virker ganske populært i mange europeiske land.

For det andre: Har vi kommet til en grense hvor det rett og slett er håpløst at skolene baserer seg på å nærmest utelukkende lære bort basiskunnskaper?

Burde skolene ha mer fokus på å lære elevene hvordan man tenker, og ikke hva man tenker? Karakterene er nødvendigvis ingen indikator på hvor smart en elev er, bare hvor mye eleven gidder å pugge.

Kritisk tenkning er den viktigste delen i utvikling av samfunn, men er samtidig noe som stort sett alltid møtes med skepsis eller verre om det kan virke sårende for noen. F. eks så tviler jeg på at norske skoler tør å starte med å oppfordre elevene til å være kritiske til det de tror på, rett og slett fordi veldig mange religiøse foreldre vil bli sure fordi de ikke får lov til å (etter min mening) hjernevaske ungene sine i fred. Samme gjelder i mange andre fag, f. eks samfunnsfag og politikk, dog kanskje ikke i like stor grad.

Det jeg ønsker er at vi lærer ungene å tenke for seg selv, ikke bare fylle de opp med tanker som resten av samfunnet også vet.

Hva mener dere?

Jeg er ganske enig med deg, og jeg synes og et sånt fag burde innføres tidlig. Kall det filosofi eller hva man vil.

Det fordrer gode lærere med stor åpenhet, for det finnes ikke noe rett og alt i et sånt fag.

Skolene burde heller ikke bruke så mye bøker i historie og flere andre fag, men la elevene finne opplysninger selv og lære kildekritikk.

Noe av disse tankene finnes i IB skole systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg synes egentlig at mye av det som inngår i ex phil burde vært grunnskolepensum. Filosofi, vitenskapsteori etc.

Eventuelt kunne man hatt Sofies verden som tvungen lesing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig at mye av det som inngår i ex phil burde vært grunnskolepensum. Filosofi, vitenskapsteori etc.

Eventuelt kunne man hatt Sofies verden som tvungen lesing.

Tvungen lesning er aldri bra, mye bedre å gjøre ungene så nyskjerrige at de må lese .

Utrolig mye rart jeg har fått mine til å lese på den måten .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i endel av det du sier, men jeg tror ikke det bare er skolesystemet som har skylda. Jeg tror norske elever (og senere studenter) ofte mangler motivasjon for å prestere best mulig fordi vi har det så innmari godt materielt sett, og at en av de viktigste årsakene til at land om Kina, India og noen andre østasiatiske land gjør det så bra innen utdanning, er at man faktisk har fattigdomspisken hengende over seg hvis man ikke gjør det bra - og _veldig_ bra. I tillegg har de høyere lærekrav og høyere progresjon i fagene, noe jeg ikke ser noen grunn til at vi ikke burde hatt her også. Ei jeg kjente ra Hong Kong fortalte at hun var ganske overrasket over det lave nivået på klassetrinnet hun begynte i da hun kom til Norge. Dette er over 20 år siden. Kritisk tenkning - der vet jeg ikke hvor flinke de er i de mer autoritære læresystemene fra tidlig av? Det går kanskje mest på å øve opp kreativitet/løsningstekning innen tekniske fag. Men vi kunne godt hatt mer av både det, og å lære opp elevene til å delta i timene, her til lands. Som universitetsstudent ser jeg at mange internasjonale studenter er flinkere enn de norske til å delta aktivt med spørsmål og svar i forelesningene, og at forelesere med høyere utdanning fra utlandet (bl.a Frankrike) er mer ivrige på å få med studentene også... mens andre igjen (ikke nødv.vis norske/norskutdannede) kutter av dialogen selv om studentene i utgangspunktet er ivrige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig at mye av det som inngår i ex phil burde vært grunnskolepensum. Filosofi, vitenskapsteori etc.

Eventuelt kunne man hatt Sofies verden som tvungen lesing.

Å ha den sammenblandinga mellom faktabok og (laber)skjønnlitteratur som TVUNGEN lesning, vil nok heller skade enn gavne,spør du meg... :filer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Tvungen lesning er aldri bra, mye bedre å gjøre ungene så nyskjerrige at de må lese .

Utrolig mye rart jeg har fått mine til å lese på den måten .

Jeg skulle skrevet "tvungen" - det jeg mente var at det burde være pensum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man hadde vunnet mye på å legge ned alt som heter Idol, RealityTV og beautyblogger (over halve kg). Er det noe som promoterer hjernedød er det vel nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle skrevet "tvungen" - det jeg mente var at det burde være pensum.

Det er jo en shitty bok.

God litteratur er det i alle tilfeller ikke, og noen god lærebok er det heller ikke.Ingen grunner for å ha den boka på pensum så unger kan lære seg en filosofisk tilnærming til ting.

At mange har lest den, betry ikke at det er ei god bok. Det betry at mange ville ha filosofien på kjappeste måte.

Boka er grunn, og historien i den er kjedelig. Slutten på boka er dårlig.

Har man lært noe? Veel...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det i skolene i Frankrike?

Det er ikke noe slaraffenliv som i Norge, iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Frykten for at noen skal føle seg såret eller utelatt hemmer læringen i Europa. Det virker viktigere å få ut en hel haug med middelmådige elever enn å såre de som henger litt etter eller noen andre. Noe som er en av hovedgrunnene til Kina og noen andre asiatiske lands oppsving de siste årene er kynismen i skolesystemet. Er du ikke god nok, så må du og skolen samme finne en vei slik at du kan komme opp på nivået til de andre, istedenfor å dra alle ned med seg, noe som virker ganske populært i mange europeiske land.

For det andre: Har vi kommet til en grense hvor det rett og slett er håpløst at skolene baserer seg på å nærmest utelukkende lære bort basiskunnskaper?

Burde skolene ha mer fokus på å lære elevene hvordan man tenker, og ikke hva man tenker? Karakterene er nødvendigvis ingen indikator på hvor smart en elev er, bare hvor mye eleven gidder å pugge.

Jeg var enig i det første avsnittet, men i det tredje kommer du inn på det jeg nettopp mener er årsaken til forfallet i skolen. Man MÅ ha basiskunnskapene på plass for å kunne tenke kritisk. Mange elever i dag er jo helt sjanseløse om de ikke får ha med seg læreboka på eksamen. Kunnskapen må inn FØRST. Puggeskole har blitt et skjellsord, men man klarer rett og slett ikke å tenke kritisk hvis man ikke har kunnskap om tingene det snakkes om. Man bør begynne med å la elevene legge igjen lærebøkene og vise hva de faktisk kan. Så kan man gå videre med å vise at man klarer å tenke kritisk rundt det man har lært. Vi kan ikke ha en generasjon som må google for å finne svaret på alle verdens små og store problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror man hadde vunnet mye på å legge ned alt som heter Idol, RealityTV og beautyblogger (over halve kg). Er det noe som promoterer hjernedød er det vel nettopp det.

Eller ikke la barna få vanen med å se sånn søppel .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er jo en shitty bok.

God litteratur er det i alle tilfeller ikke, og noen god lærebok er det heller ikke.Ingen grunner for å ha den boka på pensum så unger kan lære seg en filosofisk tilnærming til ting.

At mange har lest den, betry ikke at det er ei god bok. Det betry at mange ville ha filosofien på kjappeste måte.

Boka er grunn, og historien i den er kjedelig. Slutten på boka er dårlig.

Har man lært noe? Veel...

Det kan godt være at det finnes gode alternativer til Sofies Verden. Da JEG leste den (har ikke ex phil fra før) gikk en god del lys opp for meg angående kritisk tenkning.

Jeg ser forøvrig ikke noe godt forslag fra deg på et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg var enig i det første avsnittet, men i det tredje kommer du inn på det jeg nettopp mener er årsaken til forfallet i skolen. Man MÅ ha basiskunnskapene på plass for å kunne tenke kritisk. Mange elever i dag er jo helt sjanseløse om de ikke får ha med seg læreboka på eksamen. Kunnskapen må inn FØRST. Puggeskole har blitt et skjellsord, men man klarer rett og slett ikke å tenke kritisk hvis man ikke har kunnskap om tingene det snakkes om. Man bør begynne med å la elevene legge igjen lærebøkene og vise hva de faktisk kan. Så kan man gå videre med å vise at man klarer å tenke kritisk rundt det man har lært. Vi kan ikke ha en generasjon som må google for å finne svaret på alle verdens små og store problemer.

Jeg synes ikke noe om pugging for i det virkelige liv er det ikke mester puggeren som klarer seg. Det er den som vet hvor man finner den riktige og oppdaterte informasjonen som kommer lengst.

Enkelte ting - som f.eks. gangetabellen - er det greit å kunne fordi man sparer tid på det. Andre ting kan det være greit å vite hvor man skal slå opp. Kjemiske symboler er det greit å vite - f.eks. slike ting som H2O, N osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest strykebrett

Jeg er enig med trådstarter. Litt innføring i vitenskapelig metode for eksempel kunne nok spart mange fra å bli svindlet med tanke på mange produkter som selges i dag.

Den store skrekken må jo være å ende opp som i deler av USA, der lærere ikke tør undervise i evolusjonslæren i frykt for å fornærme religiøse foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var enig i det første avsnittet, men i det tredje kommer du inn på det jeg nettopp mener er årsaken til forfallet i skolen. Man MÅ ha basiskunnskapene på plass for å kunne tenke kritisk. Mange elever i dag er jo helt sjanseløse om de ikke får ha med seg læreboka på eksamen. Kunnskapen må inn FØRST. Puggeskole har blitt et skjellsord, men man klarer rett og slett ikke å tenke kritisk hvis man ikke har kunnskap om tingene det snakkes om. Man bør begynne med å la elevene legge igjen lærebøkene og vise hva de faktisk kan. Så kan man gå videre med å vise at man klarer å tenke kritisk rundt det man har lært. Vi kan ikke ha en generasjon som må google for å finne svaret på alle verdens små og store problemer.

Det samme gleder for øvrig i matematikk og logikk.De klarer seg ikke uten kalkulator, PC og formelsamling.

Snart kan de ikke en gang skrive uten et tastatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gleder for øvrig i matematikk og logikk.De klarer seg ikke uten kalkulator, PC og formelsamling.

Snart kan de ikke en gang skrive uten et tastatur...

Nettopp. Det virker som de får sjokk bare av tanken på å måtte regne selv, for det er jo bare ikke mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om pugging for i det virkelige liv er det ikke mester puggeren som klarer seg. Det er den som vet hvor man finner den riktige og oppdaterte informasjonen som kommer lengst.

Alle mesterpuggerne jeg kjenner har klart seg i det virkelige liv, de fleste meget godt. Den som ikke kan noe annet enn å søke seg frem til informasjonen på nettet, sliter ved første strømbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...