Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 timer siden, Druid skrev:

Morsomt nok er det riktige ordet på engelsk "bank holidays" (refererer til dager bankene har stengt)

Bank holidays og holidays er to forskjellige ting.  Holidays er helligdager, mens bank holidays er dager da banker tradisjonelt var stengt for administrasjon.  Etterhvert begynte alle andre å stenge også de dagene, og så ble det bare til tilfeldige fridager.  Det er altså ikke noe religiøst med en bank holiday, men det er det med holidays.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Brimi skrev:

At den minste skjeen vi har ikke er en teskje :P Det er en kaffeskje eller no sånt xD

Jeg har hatt problemer med å forklare mannen min at måleenheten spiseskje er ikke det samme som skjeene vi spiser med (og tilsvarende med teskjeene våre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kara W skrev:

Jeg har hatt problemer med å forklare mannen min at måleenheten spiseskje er ikke det samme som skjeene vi spiser med (og tilsvarende med teskjeene våre).

Det skjønte jeg ikke. Spiser dere ikke av spiseskjeer?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mynona skrev:

Det skjønte jeg ikke. Spiser dere ikke av spiseskjeer?

Jo, men spiseskjeene våre (altså de vi spiser av) er ikke nødvendigvis en spiseskje store (15 ml).  Når en oppskrift sier at man skal ha i en spiseskje bakepulver så kan man ikke bruke skjeen fra bestikkskuffen, men må bruke måleskjeen (hvis man bryr seg om å være nøyaktig, vell å merke)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kara W skrev:

Jo, men spiseskjeene våre (altså de vi spiser av) er ikke nødvendigvis en spiseskje store (15 ml).  Når en oppskrift sier at man skal ha i en spiseskje bakepulver så kan man ikke bruke skjeen fra bestikkskuffen, men må bruke måleskjeen (hvis man bryr seg om å være nøyaktig, vell å merke)

Åhh.. jaja. jeg har alltid brukt spiseskjeen når jeg måler, men varierende størrelse på toppen :P 

Cup som de bruker som måleenhet i USA irriterer meg. Greit hvis alle målene er i cups, for da kan man jo bruke en hvilken som helst kopp. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Kara W skrev:

dette er sjukt irriterende, hvorfor kunne de ikke vært 10ml altså 1/10 dl. vedkommende som fant ut at en 1ss = 1/6,6666 dl skulle hatt juling  :frkk:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mynona skrev:

Åhh.. jaja. jeg har alltid brukt spiseskjeen når jeg måler, men varierende størrelse på toppen :P 

Cup som de bruker som måleenhet i USA irriterer meg. Greit hvis alle målene er i cups, for da kan man jo bruke en hvilken som helst kopp. 

En cup er 2,5 dl, mens en norsk (kaffe)kopp er 1,5 dl.  Men som du sier så er det veldig greit om alle tingene måles i samme enhet, for da kan man bruke hva man vil.

Det tok meg lang tid å forstå hva en kniv-sodd var for noe (som selvfølgelig er knivs-odd, og er betegnelsen for så mye krydder man får plass til på tuppen av en kniv).

En måleenhet jeg fortsatt ikke forstår er en strøken (ev toppet) spiseskje.  En spiseskje er jo 15 ml.  Hvis man mener noe annet så kan man vell skrive det?

Og så er jeg kanskje litt over gjennomsnittet pedantisk og liker å gjøre ting korrekt :fnise: 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Kara W skrev:

En cup er 2,5 dl, mens en norsk (kaffe)kopp er 1,5 dl.  Men som du sier så er det veldig greit om alle tingene måles i samme enhet, for da kan man bruke hva man vil.

Det tok meg lang tid å forstå hva en kniv-sodd var for noe (som selvfølgelig er knivs-odd, og er betegnelsen for så mye krydder man får plass til på tuppen av en kniv).

En måleenhet jeg fortsatt ikke forstår er en strøken (ev toppet) spiseskje.  En spiseskje er jo 15 ml.  Hvis man mener noe annet så kan man vell skrive det?

Og så er jeg kanskje litt over gjennomsnittet pedantisk og liker å gjøre ting korrekt :fnise: 

Jeg kunne ikke vært mer enig!

Tusen takk for info om at en cup er 2.5 dl også, jeg lager ofte mat fra amerikanske oppskrifter og jeg trodde jeg kunne bruke en vanlig kopp. Nå skal jeg notere det i oppskriftene mine. Jeg vil ha ting riktig :opplyser:   :biggrin:

Anonymkode: 44920...3c8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2017 den 22.46, Kara W skrev:

Dette med "cup" irriterer meg! Har gjort at jeg har gjort. feil i oppskrifter mange ganger. Til slutt skaffet jeg meg et målebeger med "cup" på. ;)

På 19.4.2017 den 19.05, Brimi skrev:

At den minste skjeen vi har ikke er en teskje :P Det er en kaffeskje eller no sånt xD

Er det ikke?! Ops ... det har jeg aldri tenkt over!

På 19.4.2017 den 22.30, Kara W skrev:

Er det ikke?! Jeg har alltid tatt ei spiseskje fra kjøkkenskuffa og brukt i oppskrifter. 

En annen ting jeg ikke fant ut før i voksen alder var at det finnes både spiseskje og barneskje, og forskjellen på de. Jeg visste kanskje om det, men det er ikke noe jeg tenkte over. 

På 19.4.2017 den 22.46, Kara W skrev:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dags dato sliter jeg litt med at det jeg kaller tøymykner også blir kalt skyllemiddel. Hvorfor?! Når noen sier skyllemiddel så hender det jeg spør om de mener tøymykner, for å være heeeelt sikker på at jeg ikke misforstår de, selv om jeg egentlig vet at det er tøymykner. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, K@tt skrev:

Til dags dato sliter jeg litt med at det jeg kaller tøymykner også blir kalt skyllemiddel. Hvorfor?! Når noen sier skyllemiddel så hender det jeg spør om de mener tøymykner, for å være heeeelt sikker på at jeg ikke misforstår de, selv om jeg egentlig vet at det er tøymykner. 

Etter at mormor døde, skulle moren min lære morfar å vaske klær. Og hun hadde da skrevet en lapp med oppskrift osv. Hun hadde jo skrevet skyllemiddel, for det er det hun kaller det. Han ringte en gang og kunne ikke finne skyllemiddelet. Han hadde bare noe som het tøymykner :ler: 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mynona skrev:

Etter at mormor døde, skulle moren min lære morfar å vaske klær. Og hun hadde da skrevet en lapp med oppskrift osv. Hun hadde jo skrevet skyllemiddel, for det er det hun kaller det. Han ringte en gang og kunne ikke finne skyllemiddelet. Han hadde bare noe som het tøymykner :ler: 

Godt vi er flere ... :fnise:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, K@tt skrev:

Er det ikke?! Ops ... det har jeg aldri tenkt over!

Jeg har heller ikke tenkt over det før :P Nei, skjeen er fra et Hardangerbestikk. Den er knøttliten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har såkalte teskjeer i 5 størrelser i skuffen og 6 forskjellige størrelser på spiseskjeer, en av spiseskjeene er så finurlig i utformingen at det er et mål som en av de store såkalte teskjeene....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har tatt meg lang tid å fortå at KG er basert på klikker, noe er tillatt for noen men ikke tillatt for andre. Elger man seg inn med de rette så kan man visst ta seg tilrette...

Anonymkode: 2026f...f9b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor Spotify har spilt de samme sangene om og om igjen og ikke alle sangene :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

For en fantastisk tråd!

Har alltid trodd at brakkvann var et vann som lå i ro. Typisk myrvann etc. Lærte for 1 mnd siden at det betyr at vannet er både ferskvann og saltvann...

Endret av Juliannaos
Skrivefeil
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leke gjemsel har vel alle gjort som barn. Kom på nå at det betyr å gjemme seg selv. Har ikke tenkt tanken før🤣

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2017 den 8.49, Juliannaos skrev:

Å leke gjemsel har vel alle gjort som barn. Kom på nå at det betyr å gjemme seg selv. Har ikke tenkt tanken før🤣

:alice:Mind. Blown.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...