rockerøya Skrevet 1. juni 2014 #3501 Del Skrevet 1. juni 2014 Er noe jeg enda ikke har forstått så hvis noen vil forklare meg det t det fett:-) Hva fasan er en stråmann? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 1. juni 2014 #3502 Del Skrevet 1. juni 2014 Er noe jeg enda ikke har forstått så hvis noen vil forklare meg det t det fett:-) Hva fasan er en stråmann? En stråmann er ikke en ekte mann men et fugleskremsel. På et forum fungerer stråmannargumentasjon omtrent slik: Du sier at jorda er rundt, og at du liker boka "jorda rundt på åtti dager". Din motdebattant bruker en stråmann, og hevder at siden du mener at jorda er flat, så er denne boka bare ren fiksjon, og slettens ikke basert på en sann historie. Stråmannargumentet er at du skal påstå at jorda er flat, noe du slettens ikke gjør. Stråmenn betyr med andre ord at du tillegges synspunkter du ikke har, gjerne stikk motsatt av hva du mener og hva du uttrykker. Med stråmannen som forutsetning, motargumenterer så din motstander. Altså diskuterer motstanderen din ikke med deg, men med en stråmann han selv har konstruert, personifisert ved deg. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugar&Spice Skrevet 1. juni 2014 #3503 Del Skrevet 1. juni 2014 En stråmann er ikke en ekte mann men et fugleskremsel. På et forum fungerer stråmannargumentasjon omtrent slik: Du sier at jorda er rundt, og at du liker boka "jorda rundt på åtti dager". Din motdebattant bruker en stråmann, og hevder at siden du mener at jorda er flat, så er denne boka bare ren fiksjon, og slettens ikke basert på en sann historie. Stråmannargumentet er at du skal påstå at jorda er flat, noe du slettens ikke gjør. Stråmenn betyr med andre ord at du tillegges synspunkter du ikke har, gjerne stikk motsatt av hva du mener og hva du uttrykker. Med stråmannen som forutsetning, motargumenterer så din motstander. Altså diskuterer motstanderen din ikke med deg, men med en stråmann han selv har konstruert, personifisert ved deg. herregud jeg lærte så sinnsykt mye av det her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magetaske Skrevet 1. juni 2014 #3504 Del Skrevet 1. juni 2014 Har alltid trodd det hette "celebral parese", og ikke cerebral parese. Dèt var flaut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 1. juni 2014 #3505 Del Skrevet 1. juni 2014 En stråmann er ikke en ekte mann men et fugleskremsel. På et forum fungerer stråmannargumentasjon omtrent slik: Du sier at jorda er rundt, og at du liker boka "jorda rundt på åtti dager". Din motdebattant bruker en stråmann, og hevder at siden du mener at jorda er flat, så er denne boka bare ren fiksjon, og slettens ikke basert på en sann historie. Stråmannargumentet er at du skal påstå at jorda er flat, noe du slettens ikke gjør. Stråmenn betyr med andre ord at du tillegges synspunkter du ikke har, gjerne stikk motsatt av hva du mener og hva du uttrykker. Med stråmannen som forutsetning, motargumenterer så din motstander. Altså diskuterer motstanderen din ikke med deg, men med en stråmann han selv har konstruert, personifisert ved deg. Åh. Jeg trodde det var å henge seg opp i en bagatell, jeg. Eksempel på min tankegang: Debattant: "Jeg syns lærerne bør få slippe å sitte 7,5 timer daglig på sklolen, når de arbeider bedre med hjemekontor." Motdebattant: "At du ikke greier å skrive ordet hjemmekontor beviser at lærene bør være mer enn 7,5 timer på skolen". Altså at stråmann var å ugyldiggjøre hele argumentet ved å kverulere mot en liten detalj. Men skal se nøyere etter fremover, for du har sikkert rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 2. juni 2014 #3506 Del Skrevet 2. juni 2014 Åh. Jeg trodde det var å henge seg opp i en bagatell, jeg. Eksempel på min tankegang: Debattant: "Jeg syns lærerne bør få slippe å sitte 7,5 timer daglig på sklolen, når de arbeider bedre med hjemekontor." Motdebattant: "At du ikke greier å skrive ordet hjemmekontor beviser at lærene bør være mer enn 7,5 timer på skolen". Altså at stråmann var å ugyldiggjøre hele argumentet ved å kverulere mot en liten detalj. Men skal se nøyere etter fremover, for du har sikkert rett. Dette er heller ikke helt utelukket. For å henge seg opp i en bagatell, og dermed diskreditere alt motstanderen sier fordi bagatellen er feil, er i høyeste grad stråmannsargumentasjon. En stråmann brukes jo som avledningsmanøver. Wikipedia gir følgende eksempler på stråmannargumenter: Det er flere måter å sette opp en stråmann på: Gjengi bare en del av motstanderens argumenter, tilbakevise dem, og lat som alle argumentene til motstanderen dermed er tilbakevist. Gjengi motstanderens argumenter i svekket form, tilbakevise dem, og lat som originalargumentet har blitt tilbakevist. Gjengi en feilaktig utgave av motstanderens argumenter, avblås dem, og lat som at motstanderens posisjon i diskusjonen har blitt redusert. Velg ut en person som forsvarer dårlig som «forsvareren», avblås denne personens argumenter, og lat som at alle argumenter på denne siden av diskusjonen har blitt slått. Finn opp en fiktiv person, hvis handlinger eller trosretninger er sterkt kritisert, og lat som om denne personen representerer gruppen som er «motstanderen» i diskusjonen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 2. juni 2014 #3507 Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) "Skinnet bedrar." Jeg trodde alltid at det dreide seg om et skinn, hud, at det som er utenpå skjuler hva som ligger innenfor. Helt til jeg nylig leste uttrykket på svensk: "Skenet bedrar.." Å, javel. I samme gaten som "det er ikke gull alt som glimrer," altså. Det blir jo i grunnen noe av det samme, men feil ord. Edit,: bredrar, faktisk... Endret 2. juni 2014 av Emera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kv84 Skrevet 2. juni 2014 #3508 Del Skrevet 2. juni 2014 At jeg har noe galt med hjernen, fordi jeg har så vondt for å huske ting, ikke en dritt sitter, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 2. juni 2014 #3509 Del Skrevet 2. juni 2014 "Skinnet bredrar." Jeg trodde alltid at det dreide seg om et skinn, hud, at det som er utenpå skjuler hva som ligger innenfor. Helt til jeg nylig leste uttrykket på svensk: "Skenet bredrar.." Å, javel. I samme gaten som "det er ikke gull alt som glimrer," altså. Det blir jo i grunnen noe av det samme, men feil ord. Haha, jeg tror jeg har tenkt på hud og lær, jeg også, som i at man ikke skal "skue hunden på hårene". Men skinn kan jo være glitring og glans også! Men det heter "bedrar", du har en r for mye der 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 2. juni 2014 #3510 Del Skrevet 2. juni 2014 Men det heter "bedrar", du har en r for mye der Å, herre, er det mulig! Jeg er riktignok sliten i dag, men... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shinigami Skrevet 2. juni 2014 #3511 Del Skrevet 2. juni 2014 "Skinnet bedrar." Jeg trodde alltid at det dreide seg om et skinn, hud, at det som er utenpå skjuler hva som ligger innenfor. Helt til jeg nylig leste uttrykket på svensk: "Skenet bedrar.." Å, javel. I samme gaten som "det er ikke gull alt som glimrer," altså. Det blir jo i grunnen noe av det samme, men feil ord. Edit,: bredrar, faktisk... Og der lærte jeg noe nytt idag også... *flau* 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 2. juni 2014 #3512 Del Skrevet 2. juni 2014 Se der, vi er flere, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kv84 Skrevet 2. juni 2014 #3513 Del Skrevet 2. juni 2014 Nå skjønner jeg ingen ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kråkefjas Skrevet 2. juni 2014 #3514 Del Skrevet 2. juni 2014 "Skinnet bedrar." Jeg trodde alltid at det dreide seg om et skinn, hud, at det som er utenpå skjuler hva som ligger innenfor. Helt til jeg nylig leste uttrykket på svensk: "Skenet bedrar.." Å, javel. I samme gaten som "det er ikke gull alt som glimrer," altså. Det blir jo i grunnen noe av det samme, men feil ord. Edit,: bredrar, faktisk... Sken har samme dobbeltbetydning på svensk også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 2. juni 2014 #3515 Del Skrevet 2. juni 2014 HAHA! Der lærte jeg noe nytt, i dag også! (Men kommer for alltid til å synge rakkamakkafo!! for full hals når jeg hører den sangen :D) ÅHH! Den sangen hadde jeg nesten glemt!!!! Fy fasan! hehe..var litt kul den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 2. juni 2014 #3516 Del Skrevet 2. juni 2014 Sangtekster kan lett misforstås... Lurte lenge på hva "å svei" betydde, kunne jeg ikke trøndersk likevel? Åge A. - å fuglan ska vi svei* (vis vei). Flere som har lurt på dette, har jeg hørt takk spinnwild! den posten var helt rå! Lo så tårene trillet herre min skaper.....Mye morsomt i denne tråden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoftKitty Skrevet 2. juni 2014 #3517 Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) At "tube'n" som i undergrunnsbanen i London/Paris/andre storbyer kalles "tube" fordi sporene ligger i tubes=rør... Det er vel bare undergrunnsbanen i London som kalles "The Tube". I Paris og Praha heter det "Metro" og i New York "Subway"..tror jeg? I Sverige er det "Tunnelbanan" og i Norge "T-banen".. flere husker jeg ikke:) Endret 2. juni 2014 av SoftKitty 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ixnay Skrevet 3. juni 2014 #3518 Del Skrevet 3. juni 2014 (endret) "Skinnet bedrar." Jeg trodde alltid at det dreide seg om et skinn, hud, at det som er utenpå skjuler hva som ligger innenfor. Helt til jeg nylig leste uttrykket på svensk: "Skenet bedrar.." Å, javel. I samme gaten som "det er ikke gull alt som glimrer," altså. Det blir jo i grunnen noe av det samme, men feil ord. Edit,: bredrar, faktisk... Åh nå lærte jeg noe nytt og I tillegg brukfte jeg faktisk litt tid på å koble det du skrev med betydningen. Skjønte det ikke i går - nå gikk det et lys opp. Snakk om å være treig da Endret 3. juni 2014 av Ixnay Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 3. juni 2014 #3519 Del Skrevet 3. juni 2014 trudde tidligere at kuer var rene melkefabrikker som kunne produsere melk uten å være gravide Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugar&Spice Skrevet 3. juni 2014 #3520 Del Skrevet 3. juni 2014 trudde tidligere at kuer var rene melkefabrikker som kunne produsere melk uten å være gravide Eeeeeeeeeeeh.... Kødder du nå?!?! I dag lærte jeg min 22 år gamle romkamerat at det heter avokado, og ikke advokado. Hun holdt på å trille av stolen! Og så ble hun sur for at ingen andre har sagt fra til henne tidligere da jeg sa hun sa det feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå