Gå til innhold

Sår som er 7 cm dype


Gjest EryMax

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva vil du fram til, bare klage over tidligere behandling - du hører jo ikke på de gode rådene du får? Hvis det ikke var puss og lukt fra såret ditt sist du var der, ville de kanskje at det skulle gro av seg selv, men når det åpenbart er infeksjon har du ikke noe annet alternativ enn å oppsøke lege på nytt. Hva med fastlege eller privatklinikk? Ring eller møt opp tidlig om morgenen på legekontoret og forklar tydelig hva som er symptomene (dypere, lukt, puss) og krev å få en time. Hvis du da ikke prøver legevakta først.

Jeg er verdens treigeste til å komme meg til lege, men jeg har litt greie på mikrobiologi, og dype sår som vokser og verker skal du ikke ta for lett på. Er du skikkelig heldig kan stivkrampebakterier kose seg innerst der (du er forhåpentligvis vaksinert), i tillegg er kjøttetende bakterier direkte livsfarlige. Det er sannsynlig at du trenger en antibiotikakur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, det du kan/bør/skal gjøre er å troppe opp på legevakta og si følgende:

Nå har jeg vært hos lege flere ganger med dette såret. Det gror ikke, tvert imot blir det bare verre og verre, det er infisert og dette går jeg ikke med på lenger. Jeg nekter å gå herfra før jeg har fått SKIKKELIG sårbehandling! Så get on it!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke legevakta som ba meg om det, men Nordlandssykehuset. Å drar jeg på legevakta, så henviser de meg til den samme poliklinikken som sa jeg var frisk.

da sier du: Jeg står her til dere har gjort noe med såret!!! så får de ringe politiet om de vil. Så går du ut i media med det. Lag litt oppstyr hvis dem ikke tar deg seriøst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt legeskrekk, å liker ikke å plage legevakta. Jeg synes det er flaut å dra til legen nemlig. Redd for å virke som en hypokonder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har litt legeskrekk, å liker ikke å plage legevakta. Jeg synes det er flaut å dra til legen nemlig. Redd for å virke som en hypokonder.

Trust me, det er ikke flaut å oppsøke lege med det såret ditt altså.. Er mer motsatt faktisk :P

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som de andre sier, dra på legevakta og si at du ikke drar før de har gjort noe.

Jeg hadde selv et lignende sår for noen år siden, langt ifra så dypt, men det at det ble hvitt rundt osv. Det var på foten. Jeg våknet midt på natta etter et par dager av at jeg var kvalm og helt klart hadde feber. Når jeg skulle reise meg opp så klarte jeg ikke å sette foten ned fordi det var for smertefullt og la den henge nedover. Når jeg fikk på lyset så jeg at jeg hadde fått noen rare merker rundt omkring, og benet mitt var lillarødt og veldig hovent til litt over kneet. Jeg fikke selvfølgelig beskjed om å komme meg på legevakta så fort som mulig når jeg ringte, fordi jeg hadde fått blodforgiftning.

Det som skremmer meg mest er hvor utrolig fort det skjedde, såret var jo vondt og litt betent, men at det skulle bli sånn hadde jeg ikke trodd! Kom deg på legevakta!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt legeskrekk, å liker ikke å plage legevakta. Jeg synes det er flaut å dra til legen nemlig. Redd for å virke som en hypokonder.

Ja, synes heller ikke du skal plage legevakten med et ti centimeter dypt, betent sår som bare blir verre. Vent noen dager til infeksjonen har spredd seg enda mer og du kanskje må amputere. Så får legen noe skikkelig å jobbe med.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lurer på hvordan du VET hvor mange cm såret er inn i foten. Stapper du noe inn for å måle??

Det er åpenbart ut fra det bildet at såret er infisert, og trenger antibiotika. Bare slik kan du drepe de kjøttetende bakteriene som eter seg inn i foten din.

Mange har legeskrekk, og jeg ser hva du sier. Men ved sepsis er dødsfaren stor, og selv om det kan virke overdrevet, så er dette noe som typisk var veldig lite, som kan bli (er?) noe veldig stort og alvorlig. Det er ikke for å skremme deg, men du KAN faktisk komme til å måtte amputere om bakteriene spiser nok. Du KAN komme til å få livsvarige nerveskader. Du KAN få sepsis (blodforgitning) og dø. I verste fall.

Gå til legen, og si at du skal ha hjelp. Du har rett på hjelp, at de tar prøver av bakteriene, at du får antibiotika, og blir vist hvordan du skal stelle såret riktig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede prøvd 10 dagers kur med antibiotika

Da må du få en ny. Antibiotika er ikke én medisin, men mange ulike. Ikke alle former virker på alle bakterier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...