Gå til innhold

Downs syndrom barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ta opp et litt vanskelig tema. Jeg var litt usikker på om jeg skulle opprette dette emnet, men jeg valgte alikevel å gjøre det.

Jeg lurte på om det er noen som har et barn med downs som angrer på at hun ikke tok abort. Kanskje fordi det var mye vanskeligere å ha et barn med downs enn de trodde på forhånd eller fordi de var i mot abort men nå angrer på at de ikke har tenkt mere over det..

eller...

om det er noen er som har et barn med downs som syns det er lettere eller akkurat som forventa.

kjæresten min er over 35 og vi har snakket mye om barn i det siste. Etter 35 år øker sjansen på å få et barn med downs og vi tenkte det var lurt å snakke om evt abort før dette kanskje blir aktuelt. Det er veldig enkelt å si ja, vi tar abort, men det er et barn det er snakk om. Vi er klare over at det kanskje blir helt annerledes hvis hun blir gravid, at meningen vår blir endret helt, men likevel tenkte vi at det var lurt å snakke om det nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du får skyte meg om jeg tar veldig feil her nå, men kan ikke du bære frem barnet om du er under 35? (siden du sier at hun er over 35, hvis hun blir gravid osv, men jeg ser jo at du er kvinne også).

om dere vil være på den "sikre" siden, mener jeg( forutsatt at du er under 35, og kan bære frem barn da) :)

Skrevet

ja, det er en mulighet som vi har tenkt på, men hun ønsker å kjenne en baby i sin egen magen. Jeg er en del yngre enn henne og har forhåpentligvis 18 fruktbare år igjen, så for meg haster det ikke hvis du skjønner:)

Hun er 36 år og det er jo en del kvinner som får et sunt barn i denne alderen så vi vil jo prøve det:)

Men vi vil bare være forberedt på det verste og tenke godt over forskjellige muligheter. Det er så lett å si at ' nei, jeg klarer ikke å sørge for et barn med downs, jeg er ikke flink med funksjonshemmede barn' og bare ta abort.

Skrevet

Det ligger langt inn for folk å si de ønsker barnet sitt ikke var født, så der tror jeg ikke du får mye svar. Veldig forståelig, foreldres kjærlighet til sitt barn er enorm.

De fleste downs barn fødes av kvinner under 35 ;)

Skrevet

Det blir ikke en plutselig endring i risikoen for å få barn med downs om man er over 35, den skjer gradvis. Den er på ca 0,25% (1:400) når man er 35 og 1% (1:100) når man er 40.

• Liker 1
Skrevet

Å få barn med Downs er en ting, men at to kvinner får barn... Det ville jeg heller vært usikker og skeptisk til. Sikkert lettere for et barn å leve med Downs enn to mammaer.

Om dette er tilfellet da?

Skrevet

Jeg tror ikke du vil finne noen som kan si det, klart de har tøffe tider av og til de også. Både med barnet og det offentlige, men at de angrer vil jeg ikke tro noen sier.

Vi blir vel alle litt frustrerte på våre barn av og til, men vi ville ikke vært foruten, slik tror jeg det er med de som får funksjonhemmede barn også.

Skrevet

Det ligger langt inn for folk å si de ønsker barnet sitt ikke var født, så der tror jeg ikke du får mye svar. Veldig forståelig, foreldres kjærlighet til sitt barn er enorm.

De fleste downs barn fødes av kvinner under 35 ;)

Var det jeg tenkte da jeg åpnet tråden. Tvilte veldig, men valgte å gjøre det alikvel. Tror ikke jeg får særlig mye svar heller. Tror ikke heller at jeg kunne ha skrevet noen sted at jeg hadde ønsket at barnet mitt ikke hadde blitt født. Men jeg har lest i en tråd om man blir lykkelig når man får barn at det var flere som hadde valgt å ikke få barn hvis de hadde visst på forhånd hvordan det skulle bli (hun ene hadde et alvorlig sykt barn da). så tenkte at det kanskje var en liten sjanse at det var noen som ville reagere.

Og det stemmer at fleste downs barn fødes av kvinner under 35, men det har vel å gjøre med at det blir født mye flere barn under 35 år enn over:) fakta er alikevel at man har større sjanse etter 35.

Og jeg skjønner veldig godt at dette skjer gradvis. Blir ikke slik at når man fyller 35 så har man plutselig en større sjanse;) leste de samme tallene på nettet jeg og:)

• Liker 1
Skrevet

Å få barn med Downs er en ting, men at to kvinner får barn... Det ville jeg heller vært usikker og skeptisk til. Sikkert lettere for et barn å leve med Downs enn to mammaer.

Om dette er tilfellet da?

Ikke at det har noe med tråden min å gjøre i det hele tatt men værsågod: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=569949

• Liker 12
Skrevet

Jeg har en bekjent som har et barn med Downs og hun kan fint si at hun skulle ønske at barnet ikke var født, dette har hun sagt fra dag én.

Hun har to barn til som ikke har Downs og de blir helt klart favorittisert.

Det er vondt å se dette, merkelig nok så er hun ikke flau over å si at hun ikke er så glad i barnet med Downs.

• Liker 1
Gjest badeand1
Skrevet

Jeg har en bekjent som har et barn med Downs og hun kan fint si at hun skulle ønske at barnet ikke var født, dette har hun sagt fra dag én.

Hun har to barn til som ikke har Downs og de blir helt klart favorittisert.

Det er vondt å se dette, merkelig nok så er hun ikke flau over å si at hun ikke er så glad i barnet med Downs.

Stakkars!

• Liker 6
Skrevet

Jeg angrer..

• Liker 4
Gjest SummerJudith
Skrevet

Jeg angrer..

HVA???? hun er like mye menneske som du! skerp deg

• Liker 1
Skrevet

HVA???? hun er like mye menneske som du! skerp deg

Og hvem er du til å dømme egentlig? Vet du i det hele tatt hvor vanskelig det er?!

• Liker 13
Gjest SummerJudith
Skrevet

Og hvem er du til å dømme egentlig? Vet du i det hele tatt hvor vanskelig det er?!

Søstra mi er autist og hun har mange selvskaper der folk fra klasssen hennes kommer. OG mange har de har downs syndrom og de er akuratt nesten som alle andre!!!!!!!!!!!! Slutt å dømm de er mennesker med følelser, jeg tror de merker om mamman dems ikke liker dem!!!!

Skrevet

Søstra mi er autist og hun har mange selvskaper der folk fra klasssen hennes kommer. OG mange har de har downs syndrom og de er akuratt nesten som alle andre!!!!!!!!!!!! Slutt å dømm de er mennesker med følelser, jeg tror de merker om mamman dems ikke liker dem!!!!

Ironisk nok dømmer du andre.

• Liker 11
Gjest SummerJudith
Skrevet

Ironisk nok dømmer du andre.

Ja, jeg dømmer deg for du er heftig egoistisk. ønske ditt eget barn ikke ble født??? verste jeg har hørt. Selvom søstra mi er annerledes er hun verdens snilleste og jeg kunne ikke tenkt meg et liv uten henne.

Skrevet

Ja for alle med downs syndrom er selvsagt helt like . :ironi: Det er forskjellige grader av det. Noen får normale liv, andre blir låst inne på institusjon.

• Liker 10
Gjest SummerJudith
Skrevet

Ja for alle med downs syndrom er selvsagt helt like . :ironi: Det er forskjellige grader av det. Noen får normale liv, andre blir låst inne på institusjon.

håper virkelig du kødder med at du er mamman til en med downs, stakkars! selvfølgelig vet jeg at alle ikke er like, jeg har mer erfaring enn de fleste

Skrevet

Ja, jeg dømmer deg for du er heftig egoistisk. ønske ditt eget barn ikke ble født??? verste jeg har hørt. Selvom søstra mi er annerledes er hun verdens snilleste og jeg kunne ikke tenkt meg et liv uten henne.

Selvsagt er jeg glad i ungen min, men det gjør vondt å se på andre barn utvikle seg og se at han henger sånn etter. Jeg aner jo heller ingenting om fremtidsutsiktene hans. Vil han kunne leve selvstendig, eller vil han måtte bo hos meg til han fyller 50 år? Vil han kunne få venner og kjæreste? Vil han ha en mental alder over 12, eller under 6?

• Liker 12
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...