Gå til innhold

Hvordan få slutt på voldtekten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du mener at mange kommer fra land hvor Norge ikke har slik avtale? Da må det jobbes å få avtaler med alle land som er overrepresentert når det gjelder overfallsvoldtekter. Skal vi se - en som kommer hit å søke beskyttelse begår noe straffbart som fører til soning. Når de vet at de vil sone i hjemlandet (hvor de rømte fra), blir det kanskje mindre attraktivt å begå slike straffbare handlinger? Fordi alternativet å sone i norsk luksusfengsel har ikke slik effekt.

La oss ta et tenkt eksempel. En fra Somalia begår en overfallsvoldtekt i Norge. Voldtektsofferet var en norsk kvinne som gikk beruset hjem fra fest i lette sommerklær. Han sendes til Somalia. For det første er det knapt sentralmakt der. Lite fungerende rettssystem. Når saken kommer på bordet i det lokale stammerådet så viser dokumentene fra den norske etterforskningen at Kvinnen hadde gått uten følge av en mann fra familien. Hun hadde ikke dekket kroppen med klær, men kledd seg lett. Hun hadde ikke dekket håret. Hun hadde drukket alkohol.

Tror du han ville bli straffet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tanken er "god" men det vil jo ikke fungere, det er jo åpenbart.

- Svært få av de som voltar blir tatt og dømt

- Mange av de som voldtar har norsk statsborgerskap og kan ikke sendes ut av landet

- Det svekker rettsstaten at enkelte forbrytere bare skal får en flytur hjem til ukjente forhold mens andre (nordmenn) kommer i fengsel for samme forbrytelse

- Forholdene i de ulike landene forbryterne skulle sendes tilbake til er svært forskjellige, så "straffen" vil variere voldsomt

- De fleste vil ikke måtte sone noen dom for voldtekt i slike land. I Afghanistan f.eks. vil det jo være den voldtatte kvinnen som straffes, ikke mannen.

- Det vil være umulig/svært ressurskrevende å utarbeide utleveringsavtaler med land som har helt annen rettsoppfatning, andre lover og annet system enn vi har i Norge.

Det jeg ER for, er at voldtektsforbrytere som er asylsøkere eller ikke har varig oppholdstillatelse blir utvist/får søknaden avvist etter at de har sonet dom i fengselet. Men dette vil dessverre gjelde veldig få av alle de som voldtar.

Disse enkle løsningene som folk ofte har på sånne problemer fører bare til vondt verre! Utrykk som "få dem på hue ut av landet" er ren idioti. Selv omd et er det man umiddelbart tenlker. Prøv å tenk LITT lenger. LITT.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ta et tenkt eksempel. En fra Somalia begår en overfallsvoldtekt i Norge. Voldtektsofferet var en norsk kvinne som gikk beruset hjem fra fest i lette sommerklær. Han sendes til Somalia. For det første er det knapt sentralmakt der. Lite fungerende rettssystem. Når saken kommer på bordet i det lokale stammerådet så viser dokumentene fra den norske etterforskningen at Kvinnen hadde gått uten følge av en mann fra familien. Hun hadde ikke dekket kroppen med klær, men kledd seg lett. Hun hadde ikke dekket håret. Hun hadde drukket alkohol.

Tror du han ville bli straffet?

Det er avhengig av hva avtalen innebærer. Egentlig er det mulig å bruke midlene Norge gir som økonomisk støtte eller annen form for hjelp til disse land, for å presse fram slike avtaler. Da får han sone sine 5-6 år eller hva han får i somalisk fengsel. Det fins også andre straff som kan brukes, men jeg vil ikke nevne dem her for det er sikkert noen som blir veldig provosert (mens andre blir enige med meg). :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er mye fantasi ute og går en lørdags kveld. Dere skulle vel ikke hatt litt mye i glasset vel ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er avhengig av hva avtalen innebærer. Egentlig er det mulig å bruke midlene Norge gir som økonomisk støtte eller annen form for hjelp til disse land, for å presse fram slike avtaler. Da får han sone sine 5-6 år eller hva han får i somalisk fengsel. Det fins også andre straff som kan brukes, men jeg vil ikke nevne dem her for det er sikkert noen som blir veldig provosert (mens andre blir enige med meg). :fnise:

Hvem skal en slik avtale inngås med i et land uten fungerende sentralmakt?

Hva får deg eventuelt til å tro at avtalen vil fungere i et land hvor regjeringen bare kontrollerer noen kvartaler i sentrum av hovedstaden og det meste er styrt av varierende klanledere, krigende grupperinger og religiøse domsstoler?

Forbrytere bør dømmes og sone her, under vår kontroll. Så returnere de til hjemlandet etter sonet dom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er avhengig av hva avtalen innebærer. Egentlig er det mulig å bruke midlene Norge gir som økonomisk støtte eller annen form for hjelp til disse land, for å presse fram slike avtaler. Da får han sone sine 5-6 år eller hva han får i somalisk fengsel. Det fins også andre straff som kan brukes, men jeg vil ikke nevne dem her for det er sikkert noen som blir veldig provosert (mens andre blir enige med meg). :fnise:

Presse frem en avtale med hvem?

Døm dem til lange straffer her, og SÅ send dem hjem. Og erklær dem uønsket for all fremtid.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er akkurat dette, at jeg ikke vil at de soner her i luksusfengsel. I en fengsel med bare det mest nødvendige, kanskje, men ikke i luksusfengsel. Derfor vil jeg at de soner i hjemlandet. Jeg støtter forslaget (glemmer hvem sitt) om separate lukkede avdelinger uten høy standard for utlendinger. Selvfølgelig skal de ut for alltid etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jøss.

Politikerne er da vitterlig en del av "befolkningen" de og. Det er ikke som at de er en avvikende rase som mener det motsatte av hva resten av befolkningen mener. Hvem som helst har anledning til å bli politiker, og det er ikke som om man må gjennom en hjernevaskingsfase for å bli det...

Politikere skiller seg ganske klart fra resten av befolkningen. Politikerne er uten unntak løgnere, kjeltringer og drittsekker. Mange tror at vi har demokrati her i landet, men det har vi ikke. De som står på listen til stortingsvalget, blir valgt ut på bakrommet, og man blir ikke satt opp på listene med mindre man er løgner, kjeltring og drittsekk. Det er faktisk et absolutt krav for å bli kandidat til stortinget at man er løgner, kjeltring og drittsekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat dette, at jeg ikke vil at de soner her i luksusfengsel. I en fengsel med bare det mest nødvendige, kanskje, men ikke i luksusfengsel. Derfor vil jeg at de soner i hjemlandet. Jeg støtter forslaget (glemmer hvem sitt) om separate lukkede avdelinger uten høy standard for utlendinger. Selvfølgelig skal de ut for alltid etterpå.

Det er fint at du deler erfaringene du har fra fengselslivet med oss.

Kanskje du kan si litt om hva du sonet for ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at du deler erfaringene du har fra fengselslivet med oss.

Kanskje du kan si litt om hva du sonet for ?

Hva for nå? Eller trykker på AB bare for å skrive noe tull? :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva for nå? Eller trykker på AB bare for å skrive noe tull? :filer:

Når du uttaler deg i detalj om soningsforholdene i norske fengsler bør man vel forutsette at dette er noe du har erfaring fra.

For du snakker vel ikke om ting du ikke har greie på.

Gjør du vel ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett etter at Fremskrittspartiets Bård Hoxrud ble dømt for en seksualforbrytelse ble han utnevnt til flere verv i partiet.

Kanskje Stortingspartiene burde gå foran med et godt eksempel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du uttaler deg i detalj om soningsforholdene i norske fengsler bør man vel forutsette at dette er noe du har erfaring fra.

For du snakker vel ikke om ting du ikke har greie på.

Gjør du vel ?

Det er ikke noe hemmelighet, kjære du. Jeg trenger ikke å sone for å se det som står offentlig og andre land ler av.

Voila: Her eller Her, her også. Eller kanskje her ... Det fins så mye på nettet at man ikke en gang trenger å gå inn selv for å vite hvordan det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er akkurat dette, at jeg ikke vil at de soner her i luksusfengsel. I en fengsel med bare det mest nødvendige, kanskje, men ikke i luksusfengsel. Derfor vil jeg at de soner i hjemlandet. Jeg støtter forslaget (glemmer hvem sitt) om separate lukkede avdelinger uten høy standard for utlendinger. Selvfølgelig skal de ut for alltid etterpå.

Like tilfeller skal behandles likt, det er et grunnleggende prinsipp i norsk rett. At man ikke skal diskriminere på grunnlag av bl.a etnistet er et annet. Dette er også prinsipper Norge er bundet av gjennom folkerettslige avtaler, så hvordan har du tenkt til å gjennomføre dette?

Det er ikke noe hemmelighet, kjære du. Jeg trenger ikke å sone for å se det som står offentlig og andre land ler av.

Voila: Her eller Her, her også. Eller kanskje her ... Det fins så mye på nettet at man ikke en gang trenger å gå inn selv for å vite hvordan det er.

Og dette kaller du kilder? En blogg og useriøse nettsider fra utlandet? Hørt om kildekritikk?

Her kan du se hva slags forhold man soner under på Ila:

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/472287/

Kaller du dette å bo på hotell? Du har et verdensbilde som er vanvittig enkelt. Hvor gammel er du egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like tilfeller skal behandles likt, det er et grunnleggende prinsipp i norsk rett. At man ikke skal diskriminere på grunnlag av bl.a etnistet er et annet. Dette er også prinsipper Norge er bundet av gjennom folkerettslige avtaler, så hvordan har du tenkt til å gjennomføre dette?

Og dette kaller du kilder? En blogg og useriøse nettsider fra utlandet? Hørt om kildekritikk?

Her kan du se hva slags forhold man soner under på Ila:

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/472287/

Kaller du dette å bo på hotell? Du har et verdensbilde som er vanvittig enkelt. Hvor gammel er du egentlig?

Jeg ser bilder, tatt fra norske fengsler. Jeg leser hva slags fasiliteter det fins. Jeg ser reportasjer på tv. Og jeg tror ikke utenlandske kriminelle har noe å gjøre der. Jeg leser at Justisdepartementet jobber med å få flere avtaler på plass så at utenlandske kriminelle får sone hjemme. Så det må fins måter når man vil?

:skratte: Når du er uenig med noen, så spør du om alderen? Jeg er godt voksen. Det er ofte slik at noe som er enkelt, blir presentert som noe veldig komplisert. Ja, det er enkelt. Med mindre bildene og fasilitetene ikke stemmer med virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe hemmelighet, kjære du. Jeg trenger ikke å sone for å se det som står offentlig og andre land ler av.

Voila: Her eller Her, her også. Eller kanskje her ... Det fins så mye på nettet at man ikke en gang trenger å gå inn selv for å vite hvordan det er.

Oj, en blogger (som ikke kjenner saken) henviser til fire andre bloggere (som heller ikke kjenner saken).

Ja, da bare MÅ det være sånn da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ser bilder, tatt fra norske fengsler. Jeg leser hva slags fasiliteter det fins. Jeg ser reportasjer på tv. Og jeg tror ikke utenlandske kriminelle har noe å gjøre der. Jeg leser at Justisdepartementet jobber med å få flere avtaler på plass så at utenlandske kriminelle får sone hjemme. Så det må fins måter når man vil?

:skratte: Når du er uenig med noen, så spør du om alderen? Jeg er godt voksen. Det er ofte slik at noe som er enkelt, blir presentert som noe veldig komplisert. Ja, det er enkelt. Med mindre bildene og fasilitetene ikke stemmer med virkeligheten.

Grunnen til at jeg lurte er at du virker like refektert som en 14 åring. Har du sett litt av videoen fra Ila?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg lurte er at du virker like refektert som en 14 åring. Har du sett litt av videoen fra Ila?

Hvorfor skal jeg tro på dine subjektive oppfatninger om folk du ikke kjenner? Ikke gå inn personlige angrep, men gjerne snakk om teamet. Det fører ikke noe sted å prøve å "vinne" ved å spekulere om alderen min. Det er helt fint med meg om du er uenig, uansett alderen din.

Her er en "blogg" til. lenke Og en til.

Du kan nekte fakta så mye du vil. Du kan bli uenig med meg og mene at alle kriminelle må ha tilgang til dette. Du kan til og med mene at det ikke er mer fristende å bli kriminell i norsk fengsel enn å bo i gata. Det endrer ikke min mening om saken. Og igjen, alderen min har ingenting å gjøre her, kjære redd-for-å-bli-avslørt AB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg tro på dine subjektive oppfatninger om folk du ikke kjenner? Ikke gå inn personlige angrep, men gjerne snakk om teamet. Det fører ikke noe sted å prøve å "vinne" ved å spekulere om alderen min. Det er helt fint med meg om du er uenig, uansett alderen din.

Her er en "blogg" til. lenke Og en til.

Du kan nekte fakta så mye du vil. Du kan bli uenig med meg og mene at alle kriminelle må ha tilgang til dette. Du kan til og med mene at det ikke er mer fristende å bli kriminell i norsk fengsel enn å bo i gata. Det endrer ikke min mening om saken. Og igjen, alderen min har ingenting å gjøre her, kjære redd-for-å-bli-avslørt AB.

Hvilket team? :fnise:

Det var et spørsmål, intet annet. At du er så patetisk at du må ty til en AB-diskusjon mens du hevder at jeg går til personangrep, sier alt om deg. Jeg skriver alltid som AB, hvorfor har ikke du noe med, men det gjør meg ikke feig.

Nå er det nå en gang slik at jeg regner NRK for å litt mer pålitelig kilde enn en hvilken som helst blogger, som var det du linket til først. Norske fengsler er/har vært håpløst nedslitt, så det er på høy tid at noe gjøres med dette. Akkurat som det er nødvendig å pusse opp skoler og sykehjem, men selv om Norge er et rikt land så har ikke staten ubegrenset med penger. Man må ta litt og litt.

Jeg spør igjen, har du sett linken der du ser hvordan tilstanden er på Ila?

Lykke til med denne lovendringen og innføringen av dødsstraff. Det kommer ikke til å skje, for vi lever i et sivilisert land, selv om ordet sivilisert ikke kan brukes på alle landets innbyggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Temaet mente jeg selvfølgelig. Det eneste du skjønte var skrivefeilen. Ikke overrasket at du skriver som AB, ja. Nå er jeg sikker at du ikke leser mine innlegg. Jeg har aldri foreslått at dødsstraff innføres i Norge, men du antok at jeg har satt i fengsel og sonet + satt en alder på meg uten å kjenne meg. Tja, har ingenting å diskutere med slike som deg. Alt som ikke er NRK er blogg for deg. Latterlig at du nekter å se fakta om norsk luksus i fengsel. :fnise:Vær så god, da. Nå tror du at det fins luksusfengsel i Norge? Man trenger ikke å sone for å se hvordan det ser ut inne. :fnise: Gå og finn skrivefeilene mine igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...