Gå til innhold

Eivind Trædals Dagblad-kronikk Søppelmennesker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes Eivind og Eskild heller kan fortelle oss hvordan vi skal stanse overfallsvoldtektene. Hindre tigging og tyverier osv osv. Oslo har mange store å alvorlige utfordringer. Kan de ikke for engang skyld komme med noen forslag i stedet for å angripe folk som mener noe annet en dem? :tristbla: :tristbla:

Hvordan løser man problemene du nevner når man spør venstresiden? Ved å åpne alle grenser enda bredere og holde åpent for lengre perioder!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg ikke tenkt å analysere kronikken, men noe av det jeg reagerer mest på er personangrepene og generaliseringen som man ofte beskylder høyresida for å bedrive. Det er noe dobbeltmoralsk over å møte seg selv i døra på den måten. Jeg mener altså at hele premisset er feil. Dette mener jeg er pinlig.

På hvilke måte driver Trædal med personangrep. Jeg ser at forfatteren går til angrep på budskapet til disse herrene.

Du kaller det personangrep jeg kaller det kritikk av hatefulle ytringer. Du sier han kommer med geraliseringer. Kan du vise til noen av disse ?

Jeg innser at det var for å sette det på spissen, men jeg syns han bomma så det sang. Man MÅ ikke bruke sånn retorikk, spesielt når denne retorikken er det man kritiserer samme motstandere for. Dette skuffet meg, og er det jeg mener det var det aller dårligste.

Hvis man er opptatt av å få til et annet debattklima og en bedre form for nyansering, så er det en fordel å ikke basere hele kronikken sin på det samme som de man kritiserer.

Ja Trædal bruker sterke ord. Men iblant er det akkurat det som trengs for at folk skal våkne opp og reagere...

Endret av Haddy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men de er myntet på en hissig mann på gata... :roll:

Ja, jeg vet. Men jeg mistenker at ikke alle har fått det med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant det festlig at Kjetil Rolnes i Dagbladet 3. desember beskrev Mr. Trædal som "Alvorsgenerasjonens svar på Justin Bieber", apropos.. siste fra den kanten er: "altså ikke et skjellsord fra meg myntet på deg, men fra en hissig mann på gata på innvandrerungdom i Oslo" :ler:

Jaja, hvem bryr seg egentlig om hva den drittungen greier å trykke ut av seg . Det at Dagbladet må gi ham spalteplass skjønner jeg heller ikke. Hva og hvem er han ? Ingen !

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, hvem bryr seg egentlig om hva den drittungen greier å trykke ut av seg . Det at Dagbladet må gi ham spalteplass skjønner jeg heller ikke. Hva og hvem er han ? Ingen !

Ta deg en røyk du, Siv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja, hvem bryr seg egentlig om hva den drittungen greier å trykke ut av seg . Det at Dagbladet må gi ham spalteplass skjønner jeg heller ikke. Hva og hvem er han ? Ingen !

Tydelig vis så bryr det i alle fall sebastiansen ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, hvem bryr seg egentlig om hva den drittungen greier å trykke ut av seg . Det at Dagbladet må gi ham spalteplass skjønner jeg heller ikke. Hva og hvem er han ? Ingen !

Det der er et klassisk eksempel på personangrep.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Du sier han kommer med geraliseringer. Kan du vise til noen av disse ?

Ja. Jeg har også tenkt å redegjøre for hvorfor jeg mener generaliseringene hans er kritikkverdige.

For at det ikke skal ta hele kvelden og bli to meter langt, så tar jeg utgangspunkt i følgende tekstdel:

Hvis du skal skremme og trakassere minoriteter i Norge, må du gjøre det på riktig måte. Mannen burde starte en blogg, skrive kommentarer på nettavisene, skrive ei bok eller kanskje bli stortingspolitiker. Hvis mannen hadde vært stortingspolitiker eller forfatter, ville ikke en tilfeldig forbipasserende kunnet gå bort og be ham roe seg, og la minoritetene være i fred. Det ville jo være å kneble hans ytringsfrihet.

Dette mener jeg er generaliserende på følgende områder:

1: Han gjør ikke noe for å nyansere mellom kritikk og trakassering, som er to vidt forskjellige ting. Dette kan gi inntrykk av at han mener at alle som åpner kjeften sin i negativ retning rundt noe som har med innvandring å gjøre driver med trakassering.

2: Han putter bloggere, stortingspolitikere og forfattere i samme kategori som denne mannen som trakasserte. Ikke bare det, men han gjør veldig lite for å presisere at det finnes ulike grader av kritikk og trakassering, og at alle folk er ulike. Han kaster alle i samme sekken, og gir dem alle samme stempel. Det er ytterst viktig, etter min mening, å holde seg for god til denne generaliseringen.

3: Han tar bort en viktig del av legitimeringen av kritikk ved å si at "alle disse" skremmer og trakasserer. Ved å generalisere slik, gir han inntrykk av at all kritikk gjør minoriteter til redde ofre. Det tror jeg faktisk ikke er tilfelle, jeg har større tiltro til minoritetsgrupper enn som så.

4: Han, som burde visst bedre, og som virkelig burde skjønt at man ikke putter alle i samme kategori, gjør det likevel. Han skyter seg selv i foten. Dette er skuffende

Generelt: Det er tendensiøst, det er uten nyanse, det er mange store ord og liten grad av innsyn å spore hos Trædal her. Dette henger sammen med det jeg skrev i forrige innlegg: At han velger å generalisere, ved å kritisere andre for å generalisere, er faktisk pinlig å bevitne.

Angående personangrep: Det henger litt sammen med det jeg skrev om generalisering. Han putter alle i samme bås osv.

Jeg mener vi heller burde løfte slike debatter til å omhandle noe mer enn det samme gamle der man skjærer alle over en kam. I den forbindelse så er denne kronikken skuffende. Reglene for å unngå generalisering må gjelde Trædal i like stor grad som det gjelder islamkritikere av ymse slag.

Til slutt må jeg bare si at det er et svakhetstegn at man aldri skal kunne kritisere "sine egne". Og det er også skuffende at slike debatter som dette skal polariseres til å bli "venstresida" mot "høyresida". Jeg kunne- og ville, kritisert en islamkritiker på samme måte om han skrev en lignende artikkel.

Edit: skrivefeil.

Endret av D_flatmajor
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like håpløs respons fra Trædalen som det man vanligvis finner i et ordinært debattinnlegg på KG...

Skulle trodd Trædalen ville holdt et noe høyere nivå dersom han virkelig ønsker å bli tatt seriøst som journalist? :klo:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske folk ville ta med seg hva Ingvild Smines Tybring gjedde hadde å si i nyhetsinnslaget på NRK forleden dag. Kort oppsummert om de angrepene som foregår nå om dagen, på hennes mann Christian Tybring Gjedde:

"Slutt med dette.Det er farlig."

Ja, det er like farlig å holde på å stigamtisere og angripe mennesker med reelle, begrunnede politiske oppfatninger om å begrense og regulere innvandring, som det er å stigmatisere og angripe innvandrere.

Det er like ødeleggende for samfunnet vi lever i.

Og det er noen Trædal bør få med seg.

Når han går til det skritt å sette seg ned og skrive en kronikk basert på noe han så på et trikkestopp, og bruke denne personen han formodentlig så, som en spydspiss til å angripe meningsmotsdandere og skjære dem alle over en kam og sette dem i én bås, -så er det like skadelig som den kammen han selv mener de unge skautkledde jentene ble gredd med.

Trædal hopper til en rekke konklusjoner i sin kronikk, og hevder at navngitte personer har blitt tildelt berøm for innvadringsfiendtlighet, når det de har blitt berømt for er sitt politiske engansjement og samfunnsinnsats.

At Trædal ikke er enig i deres syn på innvandringspolitikk, betyr ikke at deres innsats i et demokratisk samfunn ikke er verdig til å bli anerkjent.

Trædal må få med seg at det er ikke meningsdiktatur her i landet.

Skal man få lov å ytre seg fritt må det åpne for mer enn én vinkling.Det må Trædal ta til seg. Den samme friheten han har til å komme med sine utspill, skal og gjelde for hans meningsmotstandere også.Noe annet er ufritt og skadelig.

Sånn sett er det Ingvild Smines Tybring Gjedde setter fokus på svært viktig.

Det kan ikke bli sånn at den diskriminering og ufrihet antirasistene påstår å kjempe mot plutselig, og på de mest kyniske måter, helt legitimt skal ramme dem som ikke er innvandringsvennlige.

Hva vet egegntlig Trædal om den personen han så på trikkestoppen på Løkka? Kjente han denne mannen såpass godt at han visste at denne mannen sine standpunkter og politiske overbevising sammefaller med standpunktene til dem Trædal henger ut i sin kronikk?

Vet han noe om vedkommendes mentale helse? Er det mulig den personen som angivelig åpenlyst sjikanerte unge jenter, og dermed brøt en rekkesosiale koder for adferd,muligens var i ubalanse mentalt sett, så han ble provosert av , sa og gjorde ting han ellers ville ytret på en mer balansert måte?

Ikke for å sykeliggjøre slike holdninger, - det vil jeg avklare med én gang siden jeg har forstått det er enkelte på KG som ikke greier å skille mellom det å ha en politisk overbevisning, og det at man i tillegg til å ha denne overbevisningen kan utvise symptomer på personlighetsforstyrrelser og psykose/psykisk stress.(...)(Nei, FRPs politiske plattform er ikke en paranoid shizofren psykose..)

Hvordan mener Trædal at han kunne stå der på trikkestoppet og se en tilfeldig utagerende person, og dermed vite "ALT" om denne personen og tilogmed vite hvem hans meningsfeller er?

Det er like unøyaktig, ubalansert og uintelligent som de som hevder å vite hvordan "alle muslimer er."

Og det er min konklusjon på Trædalen sine utspill i denne forbindelsen-.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg har også tenkt å redegjøre for hvorfor jeg mener generaliseringene hans er kritikkverdige.

For at det ikke skal ta hele kvelden og bli to meter langt, så tar jeg utgangspunkt i følgende tekstdel:

Hadde for min del vært helt ålreit om det hadde vært to meter langt :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja, hvem bryr seg egentlig om hva den drittungen greier å trykke ut av seg . Det at Dagbladet må gi ham spalteplass skjønner jeg heller ikke. Hva og hvem er han ? Ingen !

Du ahr sagt til meg før åå det forumet her at det måtte gå an å bli saklig og ikke være aggressiv i det man uttrykker til deandre debattantene.

Vel, da syns jeg du kan ta en liten kikk på hva du skriver om Trædal her, og lese det jeg har skrevet i innleggene mine over her, 02.15, 02.12 og 01.42. Så ser du hva min respons er, og hvordan jeg vanligens liker å prøve å skrive på dette forumet. (Du beskylte meg nemmmelig for å muligens stå bak utidig gnål i tråder..)

Så kan du se på din respons her over, og skjønner hvorfor det kan være vanskelg å forstå at man har med en seriøs person å gjøre, som egentlig kan utmerket godt å argumentere for seg.

Det hadde vært ok, og fint, om du hadde gått fram like saklig over her, som det du gjorde overfor meg i det innlegget der vi endelig hadde en typ samtale.

Siden jeg hadde hatt lyst til å lest dengjennom reflekterte siden av deg her også. Siden nettopp her er den nemlig viktig å få fram, og argumentere for..

Respektfull hilsen fra Outlandish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sagt til meg før på det forumet her at det måtte gå an å bli saklig og ikke være aggressiv i det man uttrykker til de andre debattantene.

Vel, da syns jeg du kan ta en liten kikk på hva du skriver om Trædal her, og lese det jeg har skrevet i innleggene mine over her, 02.15, 02.12 og 01.42. Så ser du hva min respons er, og hvordan jeg vanligens liker å prøve å skrive på dette forumet. (Du beskylte meg nemlig for å muligens stå bak utidig gnål i tråder..)

Så kan du se på din respons her over, og skjønner hvorfor det kan være vanskelg å forstå at man har med en seriøs person å gjøre, som egentlig kan utmerket godt å argumentere for seg.

Det hadde vært ok, og fint, om du hadde gått fram like saklig over her, som det du gjorde overfor meg i det innlegget der vi endelig hadde en type samtale.

Siden jeg hadde hatt lyst til å lest den gjennomreflekterte siden av deg her også. Siden nettopp her er den nemlig viktig å få fram, og argumentere for..

Respektfull hilsen fra Outlandish.

Beklager alle skriveleif, men jeg ble ørlittegranne engasjert.. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, hvem bryr seg egentlig om hva den drittungen greier å trykke ut av seg . Det at Dagbladet må gi ham spalteplass skjønner jeg heller ikke. Hva og hvem er han ? Ingen !

Det er faktsik svært viktig å få med seg hva "den drittungen greier å trykke ut av seg" siden en gang var også Anders Behring Breivk "en drittunge".

Trædal har tidligere greid å skape en manipulerende mediestorm omkring sin elskede Madina, og fikk henne tilbake inn i Norge igjen, etter en tur innom et badeland i Moskva. I et land er hun angivelig forventet i bli drept på åpen gate.

Etter en lovendring som mest sannsynlig ikke kommer noen andre papirløse til gode.

Derfor skal vi la vær å avfeie han og de utspillene han kommer med, og gi han skikkelig svar på tiltale.

Ikke fordi vi er "redd han" eller mener han har noe "makt" på noen vis, men fordi fyren også har rett til å ytre seg, og fordi ytringer man kommer med offentlig har effekt.

Outlandish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trædal har tidligere greid å skape en manipulerende mediestorm omkring sin elskede Madina, og fikk henne tilbake inn i Norge igjen, etter en tur innom et badeland i Moskva. I et land er hun angivelig forventet i bli drept på åpen gate.

Man drar ikke på BADELAND når man tror man skal dø-.

Outlandish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ahr sagt til meg før åå det forumet her at det måtte gå an å bli saklig og ikke være aggressiv i det man uttrykker til deandre debattantene.

Vel, da syns jeg du kan ta en liten kikk på hva du skriver om Trædal her, og lese det jeg har skrevet i innleggene mine over her, 02.15, 02.12 og 01.42. Så ser du hva min respons er, og hvordan jeg vanligens liker å prøve å skrive på dette forumet. (Du beskylte meg nemmmelig for å muligens stå bak utidig gnål i tråder..)

Så kan du se på din respons her over, og skjønner hvorfor det kan være vanskelg å forstå at man har med en seriøs person å gjøre, som egentlig kan utmerket godt å argumentere for seg.

Det hadde vært ok, og fint, om du hadde gått fram like saklig over her, som det du gjorde overfor meg i det innlegget der vi endelig hadde en typ samtale.

Siden jeg hadde hatt lyst til å lest dengjennom reflekterte siden av deg her også. Siden nettopp her er den nemlig viktig å få fram, og argumentere for..

Respektfull hilsen fra Outlandish.

Beklager alle skriveleif, men jeg ble ørlittegranne engasjert.. :nigo:

Det er faktsik svært viktig å få med seg hva "den drittungen greier å trykke ut av seg" siden en gang var også Anders Behring Breivk "en drittunge".

Trædal har tidligere greid å skape en manipulerende mediestorm omkring sin elskede Madina, og fikk henne tilbake inn i Norge igjen, etter en tur innom et badeland i Moskva. I et land er hun angivelig forventet i bli drept på åpen gate.

Etter en lovendring som mest sannsynlig ikke kommer noen andre papirløse til gode.

Derfor skal vi la vær å avfeie han og de utspillene han kommer med, og gi han skikkelig svar på tiltale.

Ikke fordi vi er "redd han" eller mener han har noe "makt" på noen vis, men fordi fyren også har rett til å ytre seg, og fordi ytringer man kommer med offentlig har effekt.

Outlandish

Du har rett, jeg beklager, men jeg ble nok og noe engasjert her. Det smerter meg å se hva som skjer med Christian TG.

Angående " guttungen" , han er etter min mening en gjøkalv for rødt el. Lignende. Hva som kom først, at han var kjæreste med russerinnen eller satt på saken aner jeg ikke . Jeg håper han aldri får innpass som seriøs journalist, kanskje han kan starte sin egen lille blekke, han får sikkert statstøtte..

Når det gjelder trusler som de TG er utsatt for, så er det trusler man får dersom man kritiserer innvandring, ikke Ap eller Sv.

Ap eller Sv har ikke medlemmer som er så rabiate at de er villig til å gå i fengsel for å få has på TG.

FRP har heller ikke det. Tror du det er sannsynlig at en eller rasende FrPer kommer til å angripe "guttungen" ? Neida, vi raser på forum, og privat og i aviser og fra masse forskjellige talestoler, men vi går ikke til fysisk angrep.

Hvorfor er da TG underlagt politibeskyttelse , hvorfor er familiens bevegelsesfrihet innskrenket ?

Hvilkne grupperinger er det som ikke bruker det demokratiske systemet, men heller går til fysisk angrep ? (nei , svaret er ikke ABB)

Endret av sebastianen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, jeg beklager, men jeg ble nok og noe engasjert her. Det smerter meg å se hva som skjer med Christian TG.

Angående " guttungen" , han er etter min mening en gjøkalv for rødt el. Lignende. Hva som kom først, at han var kjæreste med russerinnen eller satt på saken aner jeg ikke . Jeg håper han aldri får innpass som seriøs journalist, kanskje han kan starte sin egen lille blekke, han får sikkert statstøtte..

Når det gjelder trusler som de TG er utsatt for, så er det trusler man får dersom man kritiserer innvandring, ikke Ap eller Sv.

Ap eller Sv har ikke medlemmer som er så rabiate at de er villig til å gå i fengsel for å få has på TG.

FRP har heller ikke det. Tror du det er sannsynlig at en eller rasende FrPer kommer til å angripe "guttungen" ? Neida, vi raser på forum, og privat og i aviser og fra masse forskjellige talestoler, men vi går ikke til fysisk angrep.

Hvorfor er da TG underlagt politibeskyttelse , hvorfor er familiens bevegelsesfrihet innskrenket ?

Hvilkne grupperinger er det som ikke bruker det demokratiske systemet, men heller går til fysisk angrep ? (nei , svaret er ikke ABB)

Jeg tror ikke du hr forstått noe av det jeg ville fram til i det hele tatt. Synd.

I rest my case.

Outlandish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...