Gå til innhold

Jeg maser, han behandler meg som en hushjelp.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg tar av meg husarbeidet, og han hjelper til HVERDAG, nettopp fordi jeg ikke maser på ham, og blir veldig glad når han hjelper til. nå har det blitt en vane hos ham, og jeg opplever aldri slike ting som du ts beskriver. og nei jeg er ikke en dritt utlending som bare gjør dette for å få asyl, jeg er født og oppvokst her, har utdannelse og god jobb, og mannen min er veldig lykkelig med meg

Som jeg skrev til IGrosny, man starter aldri forhold med masing. Masingen kommer ETTER at man har sett at motparten aldri gjør noe. Man flytter sammen og går en god stund, flere år, hvor man har det fint sammen og finner sin plass i hjemmet. Man er tilbøyelig til å overse småting og henger seg ikke opp i det. Så går det år etter år etter år. Da er det ikke lenger sjarmerende å plukke opp etter den andre, eller man merker at den mannen som i et forsøk på å vinne sin kone gjorde mye husarbeid gjør mindre og mindre og mindre. Hva gjør man da? Det er svært sjelden at masing kommer før motpartens latskap, det er latskapen som forårsaker masingen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan man forsåvidt være enig i, men du ser ting veldig ensidig. Er det bare kvinnens ansvar å gi lyst til å prestere, og aldri mannens ansvar å faktisk prestere noe? Skal man ikke kunne ha noen som helst forventninger kun basert på at man er voksne mennesker som begge har et ansvar om å holde et hjem i orden? Du glemmer også en viktig ting. Ingen forhold starter med masing. Å kreve prestasjon kommer først når man har oppdaget mangel på denne prestasjonen. Hvor lenge mener du man skal holde på å rose mannen i skyene og gi lyst til å gjøre noe før det er lov å sette krav?

Det springende punktet er at gubben trenger å lære seg gode vaner, og gjør han det ofte nok så blir det mer eller mindre automatisert.

Her er det jo uvanene som er automatisert.

Det er greit å ta en skikkelig samtale, og stille krav. Men gjentatt hyppig masing fungerer altså frastøtende og demotiverende.

En foredragsholder sa en gang at for hver negative melding, så må man gi ett høyere antall positive. Jeg husker ikke tallene, men for kjærlighetsforhold var det kanskje 1:5 eller 1:10.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Dere er klar over at dere sier at jenter skal hore seg ut for å få husarbeidet gjort? Det er jo på kanten latterlig. Jeg blir ikke i det minste sexhumør av å måtte se på rot hele dagen, eller å ta lengt mer enn min del. Dessuten er jeg voksen, og mannen min er voksen. Jeg er ikke mammaen hans som skal måtte gi ros hver gang han setter i maskinen, eller belønne ham for å gjøre noe man kan forvente av enhver.

Derimot blir jeg lykkelig, fornøyd og langt mer interessert i sex når jeg slipper å være masete, slipper å se på rotet, og slipper å skryte av ham som av en femåring. Det er ingen som blir kåt av å måtte ta mammarollen for sin voksne mann.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er klar over at dere sier at jenter skal hore seg ut for å få husarbeidet gjort? Det er jo på kanten latterlig. Jeg blir ikke i det minste sexhumør av å måtte se på rot hele dagen, eller å ta lengt mer enn min del. Dessuten er jeg voksen, og mannen min er voksen. Jeg er ikke mammaen hans som skal måtte gi ros hver gang han setter i maskinen, eller belønne ham for å gjøre noe man kan forvente av enhver.

Derimot blir jeg lykkelig, fornøyd og langt mer interessert i sex når jeg slipper å være masete, slipper å se på rotet, og slipper å skryte av ham som av en femåring. Det er ingen som blir kåt av å måtte ta mammarollen for sin voksne mann.

Ingen mann som blir kåt av en dame med en sex-drive som er så avstumpet at hun ikke kommer med mindre søpla er tømt heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er klar over at dere sier at jenter skal hore seg ut for å få husarbeidet gjort? Det er jo på kanten latterlig. Jeg blir ikke i det minste sexhumør av å måtte se på rot hele dagen, eller å ta lengt mer enn min del. Dessuten er jeg voksen, og mannen min er voksen. Jeg er ikke mammaen hans som skal måtte gi ros hver gang han setter i maskinen, eller belønne ham for å gjøre noe man kan forvente av enhver.

Derimot blir jeg lykkelig, fornøyd og langt mer interessert i sex når jeg slipper å være masete, slipper å se på rotet, og slipper å skryte av ham som av en femåring. Det er ingen som blir kåt av å måtte ta mammarollen for sin voksne mann.

Du blir iallfall ikke kåt av å kjefte på gubben, eller?

Disse damene som klarer å få meg til å være ryddegutt i stedet for rotegutt har aldri kjørt noe treningsopplegg. Så kanskje det er ett blindspor. Men de har ALDRI kjeftet.

Jeg tror ikke du kjefter heller. Er mannen din en ekte ryddegutt, eller har han rotehistorikk? Spør han. Kanskje han har vært rotete før, med masete dame???

Noen menn er faktisk ryddige rett ut fra boksen. Men ikke alle.

Jeg fungerer faktisk slik som mannen din nå. Kanskje fordi relasjonen er god, kjærlig og gjensidig respektfull. Kanskje det handler om trivsel? Kanskje mannen din trives hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, han skal få en blowjob fordi du vil oppmuntre han til å fortsette med den oppførselen (ryddingen).

BJ er jo en deilig idé, men man skal heller ikke undervurdere effekten av ett hyggelig blikk, eller ord, eller bare god stemning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Du blir iallfall ikke kåt av å kjefte på gubben, eller?

Disse damene som klarer å få meg til å være ryddegutt i stedet for rotegutt har aldri kjørt noe treningsopplegg. Så kanskje det er ett blindspor. Men de har ALDRI kjeftet.

Jeg tror ikke du kjefter heller. Er mannen din en ekte ryddegutt, eller har han rotehistorikk? Spør han. Kanskje han har vært rotete før, med masete dame???

Noen menn er faktisk ryddige rett ut fra boksen. Men ikke alle.

Jeg fungerer faktisk slik som mannen din nå. Kanskje fordi relasjonen er god, kjærlig og gjensidig respektfull. Kanskje det handler om trivsel? Kanskje mannen din trives hos deg?

Han har hatt perioder med mye rot. Som oftest kommer disse ved permisjonsstart med nytt barn, og det kan jeg skjønne. Det er uvant både for ham og jeg at en er hjemme om dagen. Vi har akkurat gått gjennom en slik periode. Det jeg har gitt beskjed om er at jeg ikke vil mase, men heller ikke kommer til å være kjæresten hans om han ikke gjør sin del. Nå har jeg nemlig to små barn, og orker ikke at han skal være en tredje. Nå gjør han mye, og jeg gjør litt mer siden jeg er hjemme. Og det er greit. Poenget mitt er at mammarollen, om det innebærer å skyte overdrevent eller mase, er jeg fullstendig uinteressert i å inneha over mannen min.

Og ja, vi har det veldig godt sammen nå :)

Og Adonis, her har du og jeg så grunnleggende motstridende syn som det går an. Jeg forventer at han skal gjøre ting for å gjøre meg lykkelig, deriblant husarbeid, akkurat som jeg gjør ting for å gjøre ham lykkelig, (blowjobs ble nevnt), men også at jeg lager god mat, gir ham oppmerksomhet etc. Disse tingene forventer jeg fra begge uansett. Ikke som en belønning for oppvasken..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unasett hvordan man angriper dette så er jo situasjonen slik at mannen roter og TR kjefter og blir ute av seg. En negativ spiral som aksellererer i full fart mot et gedigent samlivsproblem. Det som startet med en "skjev" arbeidsfordeling er i ferd med å ende opp i et samlivsproblem. Jeg synes dere skal oppsøke familierådgivning. Det er ikke sikkert mannen din blir en ryddigere mann umiddelbart - men det kan være at å snakke om dette i en litt annen kontekst kan belyse problemene litt annerledes enn når dere står midt oppi gjørma. Dessuten kan en tredje person til stede virke skjerpende på begge. Det er kort vei mellom det stedet dere er nå - og full krise.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Månestøv

Jeg må si meg enig i dette med positiv forsterkning, selv om det strengt tatt ikke skulle være nødvendig. Adonis slår meg som en særdeles bitter fyr..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilbøyelig til å være enig med damene her for en gangs skyld. Er man voksen bør man ha lært å rydde opp etter seg, vaske opp, støvsuge, holde det reint og ryddig rundt seg enten man er mann eller kvinne. Det bør være en selvfølge. Bortskjemthet og latskap er eneste årsak til at man ikke tar i et tak og hjelper til hjemme. Eneste unntaket jeg kan se er hvis dama er hjemmeværende husmor og mannen er i fult arbeid.

Jeg har dog et spørsmål til damene her. Sånn innerst inne, syntes dere det er litt umandig med menn som gjør husarbeid? Det er faktisk mitt inntrykk til tross for klagene jeg leser her. Damene vil jo gjerne ha en såkalt ekte mann med stor m og da bør han vel heller være ute å hugge ved enn å hjelpe til med oppvasken?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Adonis, her har du og jeg så grunnleggende motstridende syn som det går an. Jeg forventer at han skal gjøre ting for å gjøre meg lykkelig, deriblant husarbeid, akkurat som jeg gjør ting for å gjøre ham lykkelig, (blowjobs ble nevnt), men også at jeg lager god mat, gir ham oppmerksomhet etc. Disse tingene forventer jeg fra begge uansett. Ikke som en belønning for oppvasken..

Poenget er, slik det engelske ordtaket sier: "you'll catch more flies with honey than with vinegar". Folk forbedrer seg veldig sjelden av å bli kjeftet på. Tvert imot. Det som fungerer best er ros og positivitet. At så mange damer i forhold ikke forstår dette gjør ihvertfall at jeg forstår hvorfor mange par krangler så uhorvelig mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig i dette med positiv forsterkning, selv om det strengt tatt ikke skulle være nødvendig. Adonis slår meg som en særdeles bitter fyr..

På hvilken måte framstår jeg som bitter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Røyskatt*

Jeg har dog et spørsmål til damene her. Sånn innerst inne, syntes dere det er litt umandig med menn som gjør husarbeid? Det er faktisk mitt inntrykk til tross for klagene jeg leser her. Damene vil jo gjerne ha en såkalt ekte mann med stor m og da bør han vel heller være ute å hugge ved enn å hjelpe til med oppvasken?

Jeg syns det er umandig å ikke ta oppvasken ;) Jeg syns det er mandig når man gjør sin del (og jeg går IKKE etter for å sjekke hvordan det blir gjort), når han leiker med ungene, når han mater og skifter bleie, OG når han hugger ved. Men jeg syns og at det er gøy å hogge ved.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mye gnisninger mellom meg og mannen min i en lang stund. Vi har to små barn som naturlig nok betyr redusert søvn samt mye jobb mens de er våkne. Jeg er hjemmeværende og har av den grunn tatt på meg brorparten av husarbeidet. Det er mulig dette har bidratt til situasjonen nå, for han har tydeligvis glemt hvordan det var å ta sin del av husarbeidet. Jeg føler han behandler meg som en hushjelp. Det er helt greit at jeg vasker gulv og klær, rydder o.l. mens jeg er hjemme, men jeg forventer som et absolutt minimum at han rydder opp etter seg selv. Daglig må jeg nærmest gå etter ham for å ordne opp. Det ligger tomme doruller på badegulvet, og det flyter av tomme bleiepakker han aldri gidder å kaste. På stuegulvet slenger det tomflasker etter at han har drukket opp brusen sin og hentet en ny. Når han lager mat til minstemann står grøtpakken åpen på kjøkkenbenken eller middagsglasser står åpent og skittent eller søl på benken er ikke tørket opp. Han rydder av bordet og tar oppvasken hver dag, men han vasker konsekvent aldri av middagsbordet (som blir til størknet skit som JEG må skrubbe av dagen etter før jeg dekker på) og jeg må komme etter ham og tørke opp vannsøl rundt vasken og fjerne gørra i kummen. Har han reparert noe ligger verktøyet slengende der han forlot det. Hans side av soverommet ser ut som en slagmark, han gidder ikke engang legge rene klær tilbake i skapet. Jeg legger det på senga når han er hjemme fra jobb, men jeg synes ikke det rettferdiggjør at jeg må gå rundt og plukke opp etter ham.

hans og han slenger det rett på gulvet og plukker derfra når han kler på seg om morgenen.

Han er helt fantastisk med barna og om mulig tar han barna mer enn jeg gjør

Han synes at jeg maser og kritiserer, og det gjør jeg nok. Jeg har vanskelig for å be ham gjøre noe på en blid måte når det er så mye av det, så jeg har generelt blitt ganske sur med tiden, og han gir klart uttrykk for at han ikke orker å ha det slik. Jeg føler meg låst. Ikke kan jeg si noe, men hvordan er det mulig å be ham rydde etter seg uten at det oppfattes som mas. Jeg kan ikke la ting ligge, for det går utover meg og barna. Jeg har prøvd å la det gå noen dager uten at jeg sier noe som helst. Det fører vanligvis til at han er blid og fri fra mas, mens mitt humør synker proporsjonalt med alt rotet og skiten jeg må se på at bygger seg opp rundt oss. Det er vanskelig å glede seg over rent gulv når jeg ser rotet hans på kjøkkenbenken. Så blir det gjerne en eksplosjon fra min side og han blir sur og sint fordi jeg maser og sånn går det. Jeg vet ikke mine arme råd. Jeg har ikke lyst til å skilles pga husarbeid (jeg er jo også glad i ham og vi har det veldig bra på alle områder bortsett fra dette), men jeg orker ikke gå rundt og være konstant irritert, sur og kjeftete. Hvordan skal jeg ta tak i dette, og hva har dere i lignende situasjoner gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unasett hvordan man angriper dette så er jo situasjonen slik at mannen roter og TR kjefter og blir ute av seg. En negativ spiral som aksellererer i full fart mot et gedigent samlivsproblem. Det som startet med en "skjev" arbeidsfordeling er i ferd med å ende opp i et samlivsproblem. Jeg synes dere skal oppsøke familierådgivning. Det er ikke sikkert mannen din blir en ryddigere mann umiddelbart - men det kan være at å snakke om dette i en litt annen kontekst kan belyse problemene litt annerledes enn når dere står midt oppi gjørma. Dessuten kan en tredje person til stede virke skjerpende på begge. Det er kort vei mellom det stedet dere er nå - og full krise.

Igjen så skjærer du igjennom og gir det enkle og geniale svaret:

"Familierådgivning..."

Det med hvilken vei spiralen går er jo helt avgjørende.

Positiv spiral er herlig!

Kanslje jeg fungerer ryddig nå fordi jeg opplever positiv spiral???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Meg som siterte ts over, skulle jo være med en kommentar. TS, dette var det jeg leste at han gjør litt hjemme også. Kanskje du ikke legger merke til at han også gjør litt, fordi du er så oppgitt over det han ikke gjør?

Det er klart at kvelden er fritid for deg, på lik linje med han, men når man har familie, så betyr det jo gjerne at begge to må bidra litt på kveldstid også, selv om det da blir du som på en måte fortsetter jobben din utover kvelden.

Dersom dere begge hadde jobbet ute, er det ikke sikkert du heller hadde orket å gjøre alt som du gjør i dag, hver eneste kveld.

Det er iallfall slik vi har det hjemme, noen dager må vi begge ta i skikkelig et tak etter jobb, og noen dager orker vi ikke. Noen dager orker den ene, andre dager den andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alle bikkjer (men ikke jeg, for jeg er en gris). Det er ikke så stor forskjell på dyr og mennesker som mange skal ha det til.

[/quote

Snakk for deg selv du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er, slik det engelske ordtaket sier: "you'll catch more flies with honey than with vinegar". Folk forbedrer seg veldig sjelden av å bli kjeftet på. Tvert imot. Det som fungerer best er ros og positivitet. At så mange damer i forhold ikke forstår dette gjør ihvertfall at jeg forstår hvorfor mange par krangler så uhorvelig mye.

Kanskje det er en liten mentalitetsforskjell her på Norske og utenlandske damer? Eller kanskje det mest er de smarteste utlendingene som kommer hit?

Veldig mange kloke Norske damer er forøvrig oppe på dette forståelsesnivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilbøyelig til å være enig med damene her for en gangs skyld. Er man voksen bør man ha lært å rydde opp etter seg, vaske opp, støvsuge, holde det reint og ryddig rundt seg enten man er mann eller kvinne. Det bør være en selvfølge. Bortskjemthet og latskap er eneste årsak til at man ikke tar i et tak og hjelper til hjemme. Eneste unntaket jeg kan se er hvis dama er hjemmeværende husmor og mannen er i fult arbeid.

Jeg har dog et spørsmål til damene her. Sånn innerst inne, syntes dere det er litt umandig med menn som gjør husarbeid? Det er faktisk mitt inntrykk til tross for klagene jeg leser her. Damene vil jo gjerne ha en såkalt ekte mann med stor m og da bør han vel heller være ute å hugge ved enn å hjelpe til med oppvasken?

All ære til deg. For det eneste vetuge svaret her inne. Det er IKKE umandig av en mann å gjøre husarbeid. Snarere tvert i mot. Jeg er forlovet med en som er flink til å rydde etter seg. Dette er faktisk selvlært. Ikke noe man trenger å læres opp til som en annen kjøter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...