Gå til innhold

Røykfri med e-sigarett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Så kjekt å lese om hvor bra det har gått med dere -skikkelig flinke er dere. Eg følger med på sidene og skal gå over til kun e sig når min siste prince mild pakke er tom. Rekner med det blir i kveld eller morgen tidlig. Har nå 11 stk igjen og gleder meg nesten til det er tomt. Eg syns e røyken smaker bra og virker å være en god erstatning, men er selføgelig spent ifht abstinens symptom de første dagene. Ved tidligere røykeslutt har dette stort sett konstant uro og endelaus gråt og emosjonalitet. Håper nikotinet i e sig hjelper på å mildne desse, men er forbredt på litt og skal tåle det.

Supert at vi har ein slik tråd der vi kan følge med og støtte hverandre.

Godt Nytt Røykfritt år om eg ikkje er innom imorgen:)

Hvis du opplever slike abstinenser som du forteller om her, må du dampe litt mer! Du kan redusere gradvis etterhvert. :)

Lykke til når røykpakken er tom! Dette skal gå veldig bra.

Godt nytt røykfritt år til deg også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt nytt år alle sammen! :heiajente:

Håper alle har kommet seg godt igjennom feiringen. :)

I år har jeg ikke sett de store "i år skal jeg stumpe røyken-annonseringene" som jeg ofte har sett tidligere år, der alle kjendiser i stor stil har sagt at deres nyttårsforsett var å stumpe røyken.

Annonseringene var kanskje ikke helt troverdige ("jada jada, vi har hørt den før"), men de var i alle fall optimistiske og positive. :jepp:

I år har det vært veldig lite fokusert på nyttårsforsetter.

I år har fokuset vært realistisk og negativt:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10024741

Rundt 80 prosent av de som prøver å kutte røyken holder i maksimum 10 dager før de begynner igjen. Det er dyster statistikk, men enda verre er det etter et år. Da er det kun 3-4 prosent som fortsatt har klart å holde seg unna røyken,

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/nordmenn-tror-de-klarer-aa-stumpe-roeyken-selv-3671551.html

Men nyttårsaften har 200 000 av dem en plan for det nye året: De vil slutte. Og de er optimister, viser en ny undersøkelse uført av Ipsos Mori.

Vi er på europatoppen i å ha tro på at vi klarer det – men nekter å søke hjelp, viser undersøkelsen.

(klippet bort setning)

Dermed er det får som kommer til å klare det, advarer psykolog Per Krister Halck. Han er en av Norges fremste eksperter på røykeadferd og hevder vil de færreste av de søm vil slutte 1. januar vil lykkes.

Vel, har de rett?

Jeg må dessverre innrømme at jeg har vært av dem som har bidratt til disse negative tallene.

Jeg har vært av dem som har holdt i maksimum 10 dager.

Jeg har vært av dem som hadde stor tro på at jeg skulle klare å slutte, men nektet å bruke de hjelpemidlene vi har tilgjengelig, som kunne øke sannsynligheten for å lykkes.

Men det positive er at jeg har tro på at det er mulig å lykkes så lenge jeg lærer av mine tidligere forsøk!

- Jeg har lært at det å bruke hjelpemidler øker sannsynligheten for å lykkes for min del. (Det bekreftes ved at jeg har kommet meg over 10-dagers-barrieren med god margin.)

- Jeg har lært at det er riktig for meg å bruke tid, sette meg små mål, og ta ting skritt for skritt. Vaner som jeg har brukt mange år på å innarbeide, kan ikke avlæres i løpet av dager.

- Jeg har lært at 1.januar er ikke datoen å innføre nye endringer på for min del, noen dager før eller etter fungerer mye bedre for meg.

- Jeg har også lært at jeg taper ikke om jeg mislykkes en gang eller ti, jeg taper bare hvis jeg nekter å prøve flere ganger.

Nå håper jeg å høre fra dere andre. :)

Hvordan går det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk bra med meg også! Hurra! Godt nytt år:)

Kjempebra! Jeg er stolt på dine vegne!

Håper dette blir et godt nytt år for deg også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Så fint det har godt bra gjennom nytt års kvelden. Jeg har vært røykfri i 25,5 timer nå og det har gått over all forventning. Damper en del og har gått en laaang tur nå. Deilig!

Litt tifeldig at det blei igår eg sluttet, har ikke noe med nytt år egentlig. Eg har ikke noe forhold til nyttårsforsetter, men positive endringer er bra uansett kortid en starter de tenker eg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Så fint det har godt bra gjennom nytt års kvelden. Jeg har vært røykfri i 25,5 timer nå og det har gått over all forventning. Damper en del og har gått en laaang tur nå. Deilig!

Litt tifeldig at det blei igår eg sluttet, har ikke noe med nytt år egentlig. Eg har ikke noe forhold til nyttårsforsetter, men positive endringer er bra uansett kortid en starter de tenker eg:)

Gratulerer med første røykfri døgn! Eller, jeg bør vel si andre røykfri døgn nå.

Kjempeflott!

Jeg gir deg en kake du kan kose deg med, for snart er du over det verste. :gratulerer:

Hilsen Trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Champix er et medikament som fikk meg til å stumpe røyken. Og jeg synes det var lett til tross for 6 års røyking, men ville nok aldri klart det uten Champix. Man får det hos fastlegen på resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Går fortsatt veldig bra her, tror faktisk aldrig eg har sluttet med så lite abstinenser før:) Håper det fortsetter slik. Vaper en del da og det er nok derfor det har gått så greit.

Har prøvd det meste på markede før, zyban det mest effektiva etter e sig. Champix tålte eg ikkje, plaster-lite effektivt, tyggis enda mindre.. Men dette er siste gang jeg slutter for nå skal eg ikkje begynne igjen.

Ha en fin dag alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Går fortsatt veldig bra her, tror faktisk aldrig eg har sluttet med så lite abstinenser før:) Håper det fortsetter slik. Vaper en del da og det er nok derfor det har gått så greit.

Har prøvd det meste på markede før, zyban det mest effektiva etter e sig. Champix tålte eg ikkje, plaster-lite effektivt, tyggis enda mindre.. Men dette er siste gang jeg slutter for nå skal eg ikkje begynne igjen.

Ha en fin dag alle sammen:)

Så flott at du også opplever dette, nesten alle sammen sier det samme.

Jeg har heller aldri opplevd et så effektivt hjelpemiddel. :)

Lykke til videre. Det skal bli veldig morsomt å følge framgangen din i tiden som kommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt røykfritt nyttår TS, og dere andre som prøver! :)

Takk for det!

Et riktig godt nytt år til deg også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Elliane og Sophie-Ann, hvordan går det med dere? Damper dere fortsatt? :)

Jeg har vært røykfri i litt over 5 uker nå. Nikotininntaket er ca halvert uten at jeg har gjort noe konkret for å oppnå dette, så det skal bli veldig spennede å se hva som skjer når jeg begynner med den planlagte nedtrappingen om 2,5 uke.

Ellers har jeg lest innlegg av andre røykesluttere på et annet forum, og jeg skjønner min opplevelse av både røyking og røykeslutt ikke er vanlig.

Som røyker hadde jeg ikke hoste, kalde hender og føtter, dårlig luktesans, dårlig hud, og mange av de andre "plagene" som ofte følger med, den eneste fysiske endringen jeg har opplevd etter røykeslutt, er at jeg har fått bedre lungekapasitet.

Dette regner jeg med er årsaken til at jeg ikke deler opplevelsen av å ha fått et nytt liv, slik som mange sier de føler de har fått etter røykeslutt.

Etter røykeslutt har jeg heller ingen spesielle tanker eller følser om røykere eller røyk, som mange gir uttrykk for at de har etter røykeslutt.

Jeg synes ikke synd i de som røyker, som de som følger Allen Carrs filosofi gjør.

Jeg misunner ikke de som røyker.

Jeg reagerer ikke negativt på lukt eller syn.

Jeg registrerer at de røyker, og mer er det ikke med den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

Tusen takk for kake:) Hyggelig:)))

Her går det fortsatt over all forventning. Kan jeg dampe har jeg ingen problemer. Dersom eg feks går lang tid på jobb uten å dampe kan eg merke uroa komme, men så snart eg får anledning til å dampe igjen er alt bra.

Ellers så synst jeg det er tåplig at dette ikkje er godkjent for salg i norge. Det mest effektive hjelpemiddel for min del. I stedet bruker Norge millioner på kampanjer med skrekkbilder som etter mitt syn har lite virkning. Eg har aldrig reagert på desse kampanjene, hadde en egen evne til å distansere meg fra slike bilder når eg røykte. Samtidig har eg i mange år vært fullstendig klar over det er farlig, men for å klare å gjør noe med det har jeg hatt behov for et effektivt hjelpemiddel og det har eg funne nå.

God helg til dere, mine dampe venner!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Tusen takk for kake:) Hyggelig:)))

Her går det fortsatt over all forventning. Kan jeg dampe har jeg ingen problemer. Dersom eg feks går lang tid på jobb uten å dampe kan eg merke uroa komme, men så snart eg får anledning til å dampe igjen er alt bra.

Ellers så synst jeg det er tåplig at dette ikkje er godkjent for salg i norge. Det mest effektive hjelpemiddel for min del. I stedet bruker Norge millioner på kampanjer med skrekkbilder som etter mitt syn har lite virkning. Eg har aldrig reagert på desse kampanjene, hadde en egen evne til å distansere meg fra slike bilder når eg røykte. Samtidig har eg i mange år vært fullstendig klar over det er farlig, men for å klare å gjør noe med det har jeg hatt behov for et effektivt hjelpemiddel og det har eg funne nå.

God helg til dere, mine dampe venner!

Så flink du er!

Slike kampanjer som går på tv nå, har heller aldri påvirket meg. På samme måte som deg distanserte jeg meg når de ble vist.

Jeg tror slike kampanjer helst virker forebyggende, eller som en ekstra motivator for ikke å begynne igjen når man allerede har sluttet.

Ha en fin uke. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lenge siden noen har oppdatert denne tråden nå, og jeg lurer på hvordan det går med alle. :)

Jeg har vært røykfri med e-sigarett i 44 dager, og er veldig glad for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg klarte meg uten både champix og damping helt til nyttårsaften. Da røykte jeg noen røyk. Nå har jeg røykt når jeg har vært ute, ellers røykfri. Det hadde vært supert om jeg kunne holdt meg til det, for jeg har faktisk ikke lyst til å slutte helt. Men jeg røyker ikke i hverdagen, kun på fest og for meg som har røykt i 22 år, er dette ny rekord. Så jeg er nok ikke like flinke som dere andre, dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo fortsatt knallbra, du får i deg mye mindre drit enn om du hadde fortsatt å røyke hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...