Gå til innhold

Røykfri med e-sigarett?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tenkte å ta en kjapp oppsummering etter 2 uker.

Fysisk:

Abstinensene ble effektivt døyvet av e-sigaretten, men jeg opplevde likevel en god del ubehag (spesielt hodepine og søvnløshet) de første 3 dagene, samt litt av de første dagene etter at jeg har redusert nikotindosen.

Andre fysiske endringer har jeg ikke merket, fordi jeg hadde veldig få "røykesymptomer" i utgangspunktet.

Psykisk:

Jeg går fremdeles ut for å "røyke", selv om det ikke er nødvendig med tanke på lukt og passiv røyking, men jeg har ubevisst endret andre sider av røykevanene mine.

Jeg brukte å ta min første røyk om morgenen innen 15 minutter etter at jeg hadde stått opp.

Nå kan det gå 30-45 minutter før jeg tar "morgenrøyken".

"Koserøyken", "belønningsrøyken" og den "sosiale røyken" er nesten helt borte, nå "røyker" jeg kun ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Hei TS! Jeg er skikkelig stolt av deg! Har vært røykfri en uke selv, men bruker Nicorette:)

Hvordan tror du det kommer til å gå med Faktisk røykeslutt? Dvs når du slutter med e-cig også. Jeg ser for meg at det er en diger sprekksjanse, siden det "eneste " du har slutta med er de ekstra 4000 kemikaliene. Du er fortsatt avhengig av pustinga, nikotinen og håndbevegelsene og vanene. Hvordan planlegger du å gå fram?

Jeg har troa på deg, virker som du er maks motivert! Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei TS! Jeg er skikkelig stolt av deg! Har vært røykfri en uke selv, men bruker Nicorette:)

Hvordan tror du det kommer til å gå med Faktisk røykeslutt? Dvs når du slutter med e-cig også. Jeg ser for meg at det er en diger sprekksjanse, siden det "eneste " du har slutta med er de ekstra 4000 kemikaliene. Du er fortsatt avhengig av pustinga, nikotinen og håndbevegelsene og vanene. Hvordan planlegger du å gå fram?

Jeg har troa på deg, virker som du er maks motivert! Stå på!

Utrolig bra å ha klart en røykfri uke. Stå på videre du også! :)

Jeg ser innvendingene dine, men for meg er alternativet til å slutte ved hjelp av e-sigaretten å ikke slutte i det hele tatt. (Jeg har en ekstra utfordring mtp røykeslutt, som jeg ikke skal gå inn på her)

Jeg har derfor valgt å øke mine sjanser for å holde meg røykfri ved å ta et par ekstra skritt, Jeg har valgt å kvitte meg en avhengighet om gangen, i stedet for å kvitte meg med alle på en gang.

Planen videre er å først bli kvitt nikotinavhengigheten. Det er anbefalt å gjøre dette gradivs ved å bruke nikotinerstatningspreparater (NEP) i 2-6 mnd etter røykeslutt, med gradvis nedtrapping over de siste 4 ukene.

Jeg har tidligere prøvd plaster, tyggis, sublingvaltabletter og inhalator uten at det har hjulpet meg, e-sigaretten har vært det eneste hjelpemidlet som har gitt meg den hjelpen jeg har behov for.

Når nikotinavhengigheten er borte skal jeg bryte de siste vanene. Planen er at hele prosessen fra røykeslutt til slutt med e-sigaretten skal ta 6 mnd.

Jeg har stor tro på at dette skal gå veldig bra, men det fine er at hvis jeg får en sprekk, sprekker jeg uten å få i meg kullos, nikotin, tjære, 4000 kjemikalier... hvis jeg sprekker får jeg i meg damp. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Høres fornuftig ut! Synes det virker som dugar stålkobtroll p hva som er dine triggere og risikoer!

Jeg vurder å handle e-cig i tifelle sprekk jeg og, men det blir dyre penger "bare for å ha i veska" :)

Hvor billig kan man egentlig få dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut! Synes det virker som dugar stålkobtroll p hva som er dine triggere og risikoer!

Jeg vurder å handle e-cig i tifelle sprekk jeg og, men det blir dyre penger "bare for å ha i veska" :)

Hvor billig kan man egentlig få dem?

Det vet jeg ikke, men jeg har sett såkalte "disposables" (engangssigaretter) som visstnok ikke er så veldig dyre. (som for eksempel disse)

Ellers så selges det ombord på fly, kanskje også på tax-free, og de er sikkert ikke så dyre heller.

Om disse er nikotinfri vet jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å kjøpe meg en e-sigg uten nikotin og kun med smak. Tenker å ta en eller to vanlige sigaretter om morgenen (det er morgenrøyken som er "viktigst" for meg), for så å bruke e-siggen resten av dagen. De andre sigarettene jeg røyker ellers er som regel bare for å fylle en pause. Men er litt skeptisk mtp om jeg da blir avhengig av e-siggen og aldri klarer å legge bort denne. Vet man noe om den kan være skadelig? Selvfølgelig mindre skadelig enn hva vanlige sigaretter men alikevel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å kjøpe meg en e-sigg uten nikotin og kun med smak. Tenker å ta en eller to vanlige sigaretter om morgenen (det er morgenrøyken som er "viktigst" for meg), for så å bruke e-siggen resten av dagen. De andre sigarettene jeg røyker ellers er som regel bare for å fylle en pause. Men er litt skeptisk mtp om jeg da blir avhengig av e-siggen og aldri klarer å legge bort denne. Vet man noe om den kan være skadelig? Selvfølgelig mindre skadelig enn hva vanlige sigaretter men alikevel....

Du finner sikkert svar i denne rapporten.

Så vidt jeg vet er det ingen kjente bivirkninger ved bruk av e-sig uten nikotin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke røykt vanlige sigaretter siden søndag. Drar bare frem e-siggen når jeg får lyst, drar noen drag og ferdig :) Men det er MYE mer nikotin i disse enn de vanlige røykene, så jeg får dundrende hodepine hvis jeg røyker for mye.

Endret av Sophie-Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke røykt vanlige sigaretter siden søndag. Drar bare frem e-siggen når jeg får lyst, drar noen drag og ferdig :) Men det er MYE mer nikotin i disse enn de vanlige røykene, så jeg får dundrende hodepine hvis jeg røyker for mye.

Kjempebra! Du er flink. :)

Hvor sterk er din e-væske?

Min er 8 mg/ml (tilsvarer styrken på Prince White/mild), men jeg har kjøpt nikotinfri e-væske, og tynner ut e-væsken til den styrken jeg ønsker å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempebra! Du er flink. :)

Hvor sterk er din e-væske?

Min er 8 mg/ml (tilsvarer styrken på Prince White/mild), men jeg har kjøpt nikotinfri e-væske, og tynner ut e-væsken til den styrken jeg ønsker å ha.

Takk!!

Min er 6mg, men de sigrarettene jeg pleide å røyke inneholdt 0,4mg. Grønne Kent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!!

Min er 6mg, men de sigrarettene jeg pleide å røyke inneholdt 0,4mg. Grønne Kent.

Nå vet jeg ikke helt hvordan din sigarett fungerer, men hvis jeg tar utgangspunkt i min e-sigarett, gir en dråpe e-væske ca 2-3 trekk.

To dråper (4-6 trekk) med en styrke på 6 mg vil (med min e-sigarett) da gi en nikotinmengde på 0,3 mg, noe lavere enn din sigarett.

Din sigarett fungerer kanskje ikke helt som min, men poenget var å vise at det ikke er så mange trekkene som skal til før det blir "for mye". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare et filter jeg skrur på, ferdig! Ikke noe fylle på...

www.nucig.co.uk

Jeg så ikke hvor store ampullene er, men det sto at en ampull tilsvarte 15 sigaretter. Jeg mistenker da at innholdet er ganske konsentrert, og da skal det enda mindre til før det blir "for mye".

Håper du har klart å finne den rette balansen, eller i alle fall at du finner den ganske snart. :)

Men jeg så at de hadde tomme ampuller og nikotinfri refills til din sigarett også, så da kan du redusere nikotinmengden hvis du ønsker det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg "dampet" litt mer enn jeg har gjort de siste dagene, for min røykende mann kom hjem.

Jeg har ikke lyst på røyk, jeg klarer meg veldig bra med e-sigaretten, men det har med den sosiale vanen å gjøre.

Nå var det litt spesielt i dag, men i morgen må jeg være streng igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:frustrert: Hei!

Dett virker å være noe for meg så nå har jeg også bestily start kit fra totaly wicked. Blir spennende, har prøvd diverse før som tyggis, plaster, zyban og champix. Med zyban har jeg klart å være røykfri i ca 6 mnd men begynner en tid etter å ha sluttet med tbl.

Lurer litt på hvordan jeg skal legge det opp. Er det lurt å prøve noen dager mens ein fortsatt røyker og så eks gå over til kun e sigarett etter noen dager?

Har bestilt ulike styrker på nikotin væske 36 mg, 18mg og 11mg. Vil 36 gi mye hodepine tenker dere? Bestilte det da jeg røyker mye dvs 20-25 for dag. Røyker prince mild.

Gleder meg faktisk til å slutte, både farlig og flaut å røyke men har hatt store problemer ved slutt tidligere. Blir rett og slett depressiv og gråter for alt og ingenting. Ikkje lett å fungere i jobb på den måten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...