Gå til innhold

15 år og gravid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes godt at du kan hjelpe henne med noen våkenetter iallefall. Men det med å treffe venner og slikt må hun finne ut av selv. Det er hennes ansvar å få barnet og da må hun førsteprioritere barnet, alltid. Men som sagt, det er ingenting i veien for at du kan avlaste henne litt enkelte netter dersom det skulle være behov for det.

Skjønner ikek hvorfor så mange er imot å hjelpe henne litt. Hun blir jo mest sannsynlig alenemor, og da er det faktisk helt normalt at bestemødre/tanter/søstre o.l., hjelper litt til. Dette er jo også normalt for noen eldre mødre, altså at de får lit hjelp. Er da ikke kriminelt å avlaste litt. Spesielt ikke i en slik spesiell situasjon. Ansvar vil hun mest sannsynlig lære uavhengig om du hjelper henne noen netter eller ei.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, vi er ikke samme menneske.

To personer, men samme mening ;)

Skrevet

Jeg synes godt at du kan hjelpe henne med noen våkenetter iallefall. Men det med å treffe venner og slikt må hun finne ut av selv. Det er hennes ansvar å få barnet og da må hun førsteprioritere barnet, alltid. Men som sagt, det er ingenting i veien for at du kan avlaste henne litt enkelte netter dersom det skulle være behov for det.

Skjønner ikek hvorfor så mange er imot å hjelpe henne litt. Hun blir jo mest sannsynlig alenemor, og da er det faktisk helt normalt at bestemødre/tanter/søstre o.l., hjelper litt til. Dette er jo også normalt for noen eldre mødre, altså at de får lit hjelp. Er da ikke kriminelt å avlaste litt. Spesielt ikke i en slik spesiell situasjon. Ansvar vil hun mest sannsynlig lære uavhengig om du hjelper henne noen netter eller ei.

Nå er det vel ingen som mener at hun ikke skal få "vanlig" besteforeldrehjelp.

Men det er forskjell på en voksen person som får barn, som bor for seg selv, der man slipper å ha både barn og barnebarn i hus 24/7.

Skrevet

Nå er det vel ingen som mener at hun ikke skal få "vanlig" besteforeldrehjelp.

Men det er forskjell på en voksen person som får barn, som bor for seg selv, der man slipper å ha både barn og barnebarn i hus 24/7.

På side 1 i denne debatten er det flust av de som mener at hun skal få minst mulig hjelp og ta alle våkenettene selv.

Klart det er forskjell, men det er vel ikke det som er saken her? Bestemoren her er innstilt på å hjelpe dattera si, noe jeg vil påstå er helt naturlig. Det siste hun vil er nok å sende dattera til egen leilighet for å bo for seg selv. Poenget er heller ikke forskjell på borteboende og hjemmeboende, men graden av hjelp man yter. Helt naturlig å hjelpe mer til dersom barnet og barnebarnet bor hjemme.

• Liker 1
Skrevet

Det med våkenettene kommer jo i stor grad an på om hun tar permisjon eller ikke. Er hun hjemme med barnet et år, sier det seg selv at hun også tar våkenettene, da moren formodentlig fremdeles skal på jobb. Tar hun ikke permisjon, er det kanskje mer åpning for at moren hjelper til rundt tentamen/eksamen, men jeg synes fremdeles det i hovedsak er datterens ansvar. Moren skal på jobb hver dag som alle andre, og det er ikke så greit om du har vært oppe hele natten med en skrikende baby.

Skrevet

Adopter bort om hun ikke takler ansvaret.. Livet er brutalt.

Skrevet

abort er the "easy way out", når man har sex, vet man konsekvensene av det, nemlig det kan bli barn ut av det.

ta ansvar for dine handlinger! en 15åring er ung ja, men med hjelp av foreldrene sine, bør hun kunne forsette livet...mener jeg=)

Å ta abort er også å ta ansvar for sine handlinger. Selv om man vet konsekvensene av sex, kan ting skje. En 15-åring har ikke mye erfaring, og seksualundervisningen er ofte begredelig, foreldre synes det er flaut å snakke om det...kanskje vet man ikke hvordan man skal bruke kondom riktig, man tør ikke gå til legen og be om p-piller fordi man er redd foreldrene skal få vite det - og uhell skjer. Dessverre er mange så bastante i sine abortmeninger at mange ungdommer ikke ser det som et alternativ. Det er mange faktorer som spiller inn.

Jeg har snakket med mange unge mødre, og det er gjennomgående at de har en oppfattelse at abort ikke er noe "ordentlige jenter" gjør, de har vrangforestillinger om at det ikke er bra for kroppen og at det kan medføre ufrivillig barnløshet senere. Mange har også ikke brukt prevensjon fordi de av en eller annen grunn innbiller seg at de er sterile. Jeg tror en bedre seksualopplysning tidligere i skolegangen kunne stukket hull på mye av dette.

Skrevet

Hei! Les litt i denne bloggen. Om hvordan man kanskje ikke burde gjøre det? Hun var 13år, og venter en til. Det er masse informasjon om hennes førstefødte. Greit å få litt innblikk i hvordan HUN tenker i en slik situasjon. Jeg vil tro det ikke er lett, og derfor er en støttende/behjelpelig mor/bestemor kanskje en oppløfter i hverdagen :)

Lykke til :)

Mener ikke det er et godt eksempel å komme med. Den familien får jo ungen i hytt og pine. 13-åringen(Tina) fikk unge med sønnen (Hans Øyvind), og moren hennes fikk unge med faren til Hans Øyvind. For ei røre! Stebroren/ søsteren til hans Øyvind) blir altså onkel/ tante til sine egne foreldres barnebarn.

Høres dysfunksjonelt ut hele greia.

Skrevet

Stebroren/ søsteren til hans Øyvind) blir altså onkel/ tante til sine egne foreldres barnebarn.

Høres dysfunksjonelt ut hele greia.

Eh, finnes det noen annen måte å bli ekte onkel/tante på? Dersom du er onkel eller tante til noen så innebærer jo det at foreldrene dine er besteforeldre til det samme barnet.

Og hvor har du det fra at Moren til Tina fikk barn sammen med faren til Hans-Øyvind? Står ingenting i bloggen om det.

For øvrig ganske sykt å bli bestemor i en alder av 28 :P

Skrevet

Eh, finnes det noen annen måte å bli ekte onkel/tante på? Dersom du er onkel eller tante til noen så innebærer jo det at foreldrene dine er besteforeldre til det samme barnet.

Og hvor har du det fra at Moren til Tina fikk barn sammen med faren til Hans-Øyvind? Står ingenting i bloggen om det.

Hun har nevnt det flere ganger, bl.a. i kommentarfeltet i dette innlegget.

Syns synd på jenta og hele familien hennes egentlig... Hele situasjonen er bare trist.

Skrevet

Skrev litt feil...Blir stebror til sin egen nevøs mor OG far, var det jeg tenkte, men fikk ikke ordlagt meg riktig!

Jo, det var jo sånn hun traff Hans Ø., ved at foreldrene demmes var kjærester. Vet ikke om de bodde sammen da men.

Skrevet

Skrev litt feil...Blir stebror til sin egen nevøs mor OG far, var det jeg tenkte, men fikk ikke ordlagt meg riktig!

Jo, det var jo sånn hun traff Hans Ø., ved at foreldrene demmes var kjærester. Vet ikke om de bodde sammen da men.

Han var jo ikke stebroren hennes, det blir en overdrivelse. Moren hennes var sammen med faren hans.

Fra bloggen:

Jeg har aldri sett på han som stebror men ja.. Mamma fikk barn med faren til Hans Øyvind ja..
Skrevet

JEG velger å kalle han stebror. Foreldrene deres fikk jo barn sammen som er hennes halvsøster. Selv om hun ikke har "sett" på han som en stebror, så vil jeg i aller høyeste grad definere dem som stesøsken.

• Liker 2
Skrevet

JEG velger å kalle han stebror. Foreldrene deres fikk jo barn sammen som er hennes halvsøster. Selv om hun ikke har "sett" på han som en stebror, så vil jeg i aller høyeste grad definere dem som stesøsken.

Ikke jeg. Fikk inntrykk av at det var et veldig kort forhold, og moren hennes har jo fått barn med halve bygda.

Skrevet

Hun skriver også at hun traff H.Ø. hjemme hos seg selv. Det betyr vel at foreldrene deres har kommet ganske langt i forholdet når de involverer barna og får et barn sammen...

Skrevet

Hun skriver også at hun traff H.Ø. hjemme hos seg selv. Det betyr vel at foreldrene deres har kommet ganske langt i forholdet når de involverer barna og får et barn sammen...

Som sagt, den moren ser ut til å ha en svært lav terskel for å få barn med folk, og da går jeg ut fra at hennes allerede eksisterende barn blir involvert ganske tidlig og. Hvis foreldrene deres ikke bodde sammen en gang, synes jeg ikke man kan definere dem som stesøsken. Lovlig er man jo ikke stesøsken før foreldrene er gift, så at de bor sammen bør være et minimumskrav for å bruke den beskrivelsen.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg ser ikke helt hvorfor man skal spekulere om slektsforhold til en blogger i en tråd som omhandler noe annet :klo:

Jenta trenger definitivt hjelp og støtte, men har man tatt et valg om ikke å ta abort eller adoptere bort barnet, ja så må man også ta ansvar for barnet.

Jeg tenker at det vel ville vært lurt av jenta å prøve og komme seg gjennom ungdomskolen, for så heller å ta et år permisjon med barnet før hun begynner på videregående. Kjipt å måtte gå opp igjen eller ta opp igjen eksamen på ungdomsskolen hvis man kan unngå det!

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Men jentungen kan tydeligvis påtvinge sine foreldre et ekstra barn???

følg med. loven nekter foreldre å påtvinge abort så det er lite de kan gjøre. ingen lege kommer til å utføre aborten om jenta ikke vil det

• Liker 1
Skrevet

Da bare får man bare jentungen til å se sitt eget beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...