Gå til innhold

15 år og gravid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Les litt i denne bloggen. Om hvordan man kanskje ikke burde gjøre det? Hun var 13år, og venter en til. Det er masse informasjon om hennes førstefødte. Greit å få litt innblikk i hvordan HUN tenker i en slik situasjon. Jeg vil tro det ikke er lett, og derfor er en støttende/behjelpelig mor/bestemor kanskje en oppløfter i hverdagen :)

Lykke til :)

Har lest litt på den bloggen, å den er helt syk.

Jenta blei gravid med sin stebror.

Jentas mormor skulle være på sykehuset med barnebarnet. Hun var jo selv et barn, å 13 åringer på sykehus har gjerne foreldrene der hele tiden.

Hun er bare 16, men skal ha enda et barn. Skulle tro hun hadde lært med førstemann.

Hennes egne foreldre var unge når de fikk henne. Mor 16 og far 20. Som mor så datter ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

15 åringen har tydeligvis klart å ta et voksent valg, da må man også regne med at hun tat ansvaret som følger med valget hennes.

Du kan ikke regne med det. Du aner ikke hvor mange unger på den alderen som tror at så lenge de har sex første gangen så blir de ikke gravid. Ganske mange tror det faktisk. Du kan ikke forvente at den graviditeten var hverken gjennomtenkt eller planlagt.

Det at hun valgte å beholde trenger ikke nødvendigvis ha vært et voksent valg.

Endret av BettyBoop28
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Da antar jeg at du enten ikke har jobb eller at du ville sagt opp jobben din for å være dagmamma for barnebarnet.

Hvordan du skal klare å forsørge deg på det er meg en gåte...

Kunne tatt permisjon jeg. Om ikke jeg fikk det hadde jeg betalt noen for å være dagmamma. Hadde ikke forventet at en femtenårig jentunge skulle ha råd til det

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med situasjonen, men jeg skriver ned mine tanker alikevel.

Jeg tror det er viktig at du er veldig støttende ovenfor datteren din - men samtidig gir tydelig beskjed om at barnet er hennes hovedansvar. Det vil ikke si at du ikke ønsker å bidra - du ønsker jo det beste både for barnet og barnebarnet ditt, men du er bestemoren til barnet ; ikke moren. Pass også på at du ikke overtar i for stor grad, slik at din datter føler seg dum og spilt utover sidelinjen ("jeg klarer ikke skifte bleier jeg, mamma gjør det på 15 sekunder liksom, jeg må være en dårlig mor som ikke klarer det engang.."). La henne prøve selv først, og veiled henne vennlig dersom hun ønsker det.

Samtidig vil det nok være naturlig at du stiller opp noe mer enn "normalt", iom at hun antageligvis blir alenemor og blir sittende helt alene med alt ansvar. Jeg er 25 og barnløs, men jeg vet at dersom jeg hadde fått et barn alene nå hadde mine foreldre stilt opp i større grad enn om jeg fikk barn med en mann i livet mitt.

Skrevet

Kunne tatt permisjon jeg. Om ikke jeg fikk det hadde jeg betalt noen for å være dagmamma. Hadde ikke forventet at en femtenårig jentunge skulle ha råd til det

Like presis.

Der har du det. En 15 åring har ikke økonomi til å ha barn, ergo abort er det eneste rette.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Like presis.

Der har du det. En 15 åring har ikke økonomi til å ha barn, ergo abort er det eneste rette.

Men når man ikke kan tvinge noen til å ta abort og jentungen nekter hva faen skal en gjøre.. Kaste jentungen på dør og si hade jenta mi nå må du klare deg selv. Hvem kommer til å lide mest da tror du? Jo babyen. Så når jentungen nekter abort så kan man ikke straffe babyen med å overlate den til et liv med omsorgssvikt.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jenten er gravid og skal bli mor, så da må hun bli voksen fort. Babyen er i hovedsak hennes ansvar. Men en 15 åring er fortsatt foreldrenes ansvar.

Hvor mye foreldrene bør stille opp kommer an på hvor mye hjelp hun faktisk trenger. Blir det en sovebaby eller en gråtebaby? Hvordan takler hun den nye tilværelsen? Siden hun er alene kan det være en god støtte å ha noen med seg på helsestasjonen, så sant rollene mellom mor og mormor er avklart. Kanskje trenger hun ekstra hjelp til rollen som både mor og umyndig datter. Jeg ville vært ekstra på vakt i forhold til dette med fødselsdepresjon.

Den første tiden som mor kan det være utrolig verdifult om noen passer barnet slik at man selv får sove noen timer, eller bare gå en tur på butikken alene.

Babyen er hennes ansvar, men det betyr ikke at hun ikke trenger hjelp. Det blir absolutt en balansegang. Men etter hvert kan hun for eksempel lage middagen et par ganger i uken eller være den som har ansvaret for familiens klesvask. Så får hun en tilvenning til den biten også, og hjelpen går litt mer begge veier.

Men jeg tror at det kan være lurt med et års pause fra skolen, i hvert fall før hun begynner på vgs. Den overgangen kan nemlig være tøff uten et lite barn.

Endret av Fru Filifjonka
  • Liker 2
Skrevet

Hadde vært fint å høre TS tanker etter alle svar...?

Det går sikkert bra, men avhenger av at de voksne holder hodet kaldt.

Helsestasjon etc vil ganske sikkert følge ekstra opp. Barnet vil fort havne i barnevernets mapper om det viser seg at jentungen ikke takler ansvaret, mormor får ikke automatisk lov å ta over rollen hennes av den grunn.

Jenta får overgansstønad som blir pålagt mormor å holde oversikt på.

Problemer kan muligens oppstå om FARMOR finner det for godt..

Forøvrig, man må bare vente og se. Ingen drømmesituasjon, men det er vanlig og vil helst gå bra.

Skrevet

Gro Nylander har en fin bok om det å bli mamma, jeg ville kjøpt den til henne.

For en stund siden leste jeg en bok om det å være ung mor, lurer på om den rett og slett het Ung mor. Men det husker jeg dessverre ikke.

Skrevet

Men når man ikke kan tvinge noen til å ta abort og jentungen nekter hva faen skal en gjøre.. Kaste jentungen på dør og si hade jenta mi nå må du klare deg selv. Hvem kommer til å lide mest da tror du? Jo babyen. Så når jentungen nekter abort så kan man ikke straffe babyen med å overlate den til et liv med omsorgssvikt.

Ikke tvinge noen til abort? Det er bare å sette hardt mot hardt det.

Skrevet

Men jentungen kan tydeligvis påtvinge sine foreldre et ekstra barn???

Skrevet

du er brutal "gjest", abort kan ikke være løsningen for alle!

Like presis.

Skrevet

Jeg er realist.

Skrevet

Må abort være så brutalt da?

Av to onder, hva er da det værste? Å gi avkall på ungdommen, få ansvar i 18+ eller ta en abort?

Skrevet

abort er the "easy way out", når man har sex, vet man konsekvensene av det, nemlig det kan bli barn ut av det.

ta ansvar for dine handlinger! en 15åring er ung ja, men med hjelp av foreldrene sine, bør hun kunne forsette livet...mener jeg=)

Må abort være så brutalt da?

Av to onder, hva er da det værste? Å gi avkall på ungdommen, få ansvar i 18+ eller ta en abort?

Skrevet

abort er the "easy way out", når man har sex, vet man konsekvensene av det, nemlig det kan bli barn ut av det.

ta ansvar for dine handlinger! en 15åring er ung ja, men med hjelp av foreldrene sine, bør hun kunne forsette livet...mener jeg=)

Niks, noen ganger er det så enkelt at det ikke passer å få barn, og da er ikke abort den enkleste løsningen, det er den beste løsningen.

Skrevet

"gi avkall på ungdommen" hva går hun glipp av? fester, en mulig graviditet til? russe feiring? vennine krangler, buuuhuu! Hun skal ha barn nå, hun valgte å ha sex.

Skrevet

Vel, jentungen kan for sin egen straff i så henseende. Hun skulle tenkt på prevensjonsbruk før hun skrevde. Dunme jentunge som skulle hatt juling.

Men jentungen kan tydeligvis påtvinge sine foreldre et ekstra barn???

Jeg vet ikkeom du er samme person, men dette er en veldig kald og kynisk holdning syns jeg - for det første, hva om jenta brukte piller, og kondom? Jeg gjorde det, to ganger faktisk opplevde jeg å bli gravid PÅ prevensjon! Første gang var jeg 16 og valgte abort - hvorpå min mor kastet meg ut fordi hun ikke huset mordere..

Dessuten er det ikke lov å slå mennesker som ikke gjør som du vil..

Og hun påtvinger vel ikke foreldrene et ekstra barn? De blir besteforeldre og i min verden er normale besteforeldre kjærlige, de hjelper til når de kan og de liker barnebarna sine og holder ikke foreldrenes mangler mot dem..

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikkeom du er samme person, men dette er en veldig kald og kynisk holdning syns jeg.

Nei, vi er ikke samme menneske.

Skrevet

Vel, jentungen kan for sin egen straff i så henseende. Hun skulle tenkt på prevensjonsbruk før hun skrevde. Dunme jentunge som skulle hatt juling.

Ja for det blir hun mindre gravid av???

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...