Carrot Skrevet 27. november 2011 #41 Skrevet 27. november 2011 Men det handler jo ikke om straff. Hun er 15 år og skal bli mamma, det er nødvendig at hun lærer seg å håndtere ting på egenhånd. Moren ville gjøre henne en kjempebjørnetjeneste ved å ta alt ansvaret. Nei det er jeg ikke enig i, moren gjør henne sterkere ved å være der når hun trenger henne, ved å gi henne råd når hun ber om det, støtte henne så hun kan være en god mor for sitt barn - det er å lære henne håndtere ting på egenhånd, å være en støtte når hun ikke mestrer hjelper henne lære til neste veikryss, så hun kan gjøre det selv.. Å tro at man skal bli voksen over natten om man blir med barn er en veldig gammeldags og hard lekse å skulle gi barn og indirekte også barnebarn. 4
:-) anna Skrevet 27. november 2011 #42 Skrevet 27. november 2011 Jeg hadde selvfølgelig ikke tatt alt ansvaret, om det da ikke kom til det punktet at det var nødvendig. En femtenåring er ikke moden nok til å håndtere en baby helt alene, og har fakisk langt dårligere muligheter til å skape et godt hjem for en liten baby, enn en tredveåring med jobb, hus og mann. Jeg tror jeg hadde prøvd å få til en løsning der jeg og femtenåringen i fellesskap ble enige om hva hun skulle gjøre og hva jeg skulle bidra med. Om det faktisk viste seg at femtenåringen ikke mestret mesteparten av ansvaret på egen hånd, hadde jeg uten tvil tatt over mer av ansvaret til hun ble klar for mer. Det er tross alt snakk om en liten baby. Jeg hadde nok hjulpet henne med ting, men mer tilrettelagt enn å gjøre ting for henne. Men jeg hadde strukket meg langt for at hun skulle få en utdannelse.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #43 Skrevet 27. november 2011 Ser mange mener man ikke skal hjelpe i fht våkenetter osv, vel - jeg var knapt nitten når jeg fikk min første, som hadde ekstrem kollik - skrek 18 timer pr 24 i over tre mnd - mens faren jobbet omtrent døgnet rundt gikk jeg og bar, og bar og bar - hadde ikke svigermor trått til ville det aldri gått bra, aldri... Jeg tror det beste man kan gjøre er å være tilstede, svare på de ting som dukker opp av spørsmål, bistå ved ønsker om hjelp samtidig som foreldrerollen ikke er over selv om jenta har blitt mor skal man nå oppdra en tenåringsmor, en utfordring man ikke helt kan forberede seg på tror jeg... Det er litt forskjell på å hjelpe til med et barn som har kolikk. Det varer som oftest i 3 mnd, å alle vet at det er en ekstremt slitsom tid når det står på som værst. Men å legge til side egne behov og eget liv for å ta seg av et barnebarn som en 15 åring har valgt å få blir feil. Jeg er ganske sikker på at 15 åringen ikke har den minste snøring på hva det vil si å ha ansvaret for et barn. At barnet krever deg hele tiden, at barnet skal ha dekket sine primære behov osv.
:-) anna Skrevet 27. november 2011 #44 Skrevet 27. november 2011 Nei det er jeg ikke enig i, moren gjør henne sterkere ved å være der når hun trenger henne, ved å gi henne råd når hun ber om det, støtte henne så hun kan være en god mor for sitt barn - det er å lære henne håndtere ting på egenhånd, å være en støtte når hun ikke mestrer hjelper henne lære til neste veikryss, så hun kan gjøre det selv.. Å tro at man skal bli voksen over natten om man blir med barn er en veldig gammeldags og hard lekse å skulle gi barn og indirekte også barnebarn. veldig enig!!
Carrot Skrevet 27. november 2011 #45 Skrevet 27. november 2011 Men å legge til side egne behov og eget liv for å ta seg av et barnebarn som en 15 åring har valgt å få blir feil. Jeg er ganske sikker på at 15 åringen ikke har den minste snøring på hva det vil si å ha ansvaret for et barn. At barnet krever deg hele tiden, at barnet skal ha dekket sine primære behov osv. Det at hun ikke vet hva hun går til er overhode ikke et poeng på hvorfor man ikke skal hjelpe til! Tvert imot. Når man er femten har man rett til å bestemme over egen kropp, man kan ikke tvinges til abort - men man skal da sørenmeg ikke straffes for å ha valgt beholde et barn heller... Det er kaldt og kynisk i mine øyne. 1
SmallTalk Skrevet 27. november 2011 #46 Skrevet 27. november 2011 Hadde dette vært min 15-åring så hadde ihvertfall ikke jeg påtatt meg noe mer ansvar enn å fortsette å være moren til 15-åringen og å være mormoren til babyen. Ergo: Nattevåk, bleieskift, hyling, skriking, mating, klesvask etc hadde ikke vært min oppgave å ta meg av annet enn de gangene jeg hadde tilbudt meg å være barnevakt. Når man som 15-åring er så dum at man velger å beholde en unge så får man faktisk være voksen nok til å ta seg av ungen også. Og da får man slutte å henge i skjørtekanten til mor, og å begynne å ta ansvar for seg selv og barnet sitt. Form all del, man kan godt spørre om hjelp og råd, men det er ikke noe man kan kreve å få. Forøvrig så bør 15-åringen klare å ta eksamnene i mai/juni. Det er eksamner på ungdomsskolen det er snakk om nå, og det bør det være mulig å bestå uten altfor mye hokus pokus. 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #47 Skrevet 27. november 2011 Det at hun ikke vet hva hun går til er overhode ikke et poeng på hvorfor man ikke skal hjelpe til! Tvert imot. Når man er femten har man rett til å bestemme over egen kropp, man kan ikke tvinges til abort - men man skal da sørenmeg ikke straffes for å ha valgt beholde et barn heller... Det er kaldt og kynisk i mine øyne. Hvis man velger å få et barn så skal man da vel for sørenmeg ikke lempe ansvaret for dette over på andre heller da. En på 15 vet ikke at det følger ansvar med å få barn, 15 åringen vet igrunnen ikke hvilket valg hun tar og burde dermed heller ikke få lov til å føde et barn.
:-) anna Skrevet 27. november 2011 #49 Skrevet 27. november 2011 I dette tilfellet kommer det et barn til verden med en 15 år gammel mor. Jeg forstår eventuell besteforeldrefrustrasjon over at femtenåringen har valgt som hun har gjort. men man må jo stikke fingeren i jorda og si at her kommer det et barn. Sånn er situasjonen, og nå må vi gjøre det beste ut av det. Men spørsmålet er jo hvordan man er en god mor for femtenåringen sin i denne situasjonen. Er det greit å si at "du har tatt et voksenvalg, da får du stå for det også!?" Jeg synes man er en god mor om man hjelper og bistår femtenåringen så godt man kan slik at konsekvensene av det som har skjedd blir minst mulig dramatisk. Jeg tror faktisk ikke at femtenåringen kommer til å suse videre uten å skjønne konsekvensen av at man har fått et barn. Det er jo helt åpenbart at en femtenåring vil trenge mer hjelp og bistand enn de fleste andre nybakte mødre. Om man ikke er villig til å gi den hjelpen, må man i det minste sørge for at den er tilgjengelig fra fagfolk. Om ikke synes jeg ikke man er en spesielt god mor selv. 2
Gjesten Skrevet 27. november 2011 #50 Skrevet 27. november 2011 Så indirekte skal barnet straffes? Det er da ingen straff å måtte oppdra sitt eget barn! Kjære vene, hun er kanskje ung, men hun er ikke et lite barn helt ute av stand til å tenke. Hun visste jo hva hun gjorde ved å velge å beholde.
Clara11 Skrevet 27. november 2011 #51 Skrevet 27. november 2011 Det er da ingen straff å måtte oppdra sitt eget barn! Kjære vene, hun er kanskje ung, men hun er ikke et lite barn helt ute av stand til å tenke. Hun visste jo hva hun gjorde ved å velge å beholde. Tror Carrot sikta til babyen... 1
B18 Skrevet 27. november 2011 #52 Skrevet 27. november 2011 Jeg så på underage and pregnant for noen dager siden, i england er dt vanlig at jenter blir gravide i denne alderen. de fleste av mødrene i serien hjalp døtrene sine, slik at datteren kan fullføre skole osv. Ser ikke noe galt i det. Hun er bare 15år, hun trenger din hjelp! jeg ser noen kalde mennersker her inne sier, det er hennes ansvar å ta av barnet. Men det er også ditt ansver å ta av barnet ditt ->Dattra de! og det gjør du...ved å gi henne en hjelpende hånd i oppfostringen av babien. 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #53 Skrevet 27. november 2011 Huff ser det ligger en tråd her om "straffing av gravid datter", men jeg poster alike vel. Vår datter på 15 er gravid, venter barn i Februar. Som sagt så hav vi vært igjennom alle diskusjoner om abort/ikke abort. Datteren min ville ikke ta abort og vi følte ikke at vi kunne true henne til det. Så da blir det barn her. men hun er ett barn selv. Hvordan skal jeg hjelpe henne med dette å bli mamma. Jeg vil jo ikke ta over allt ansvaret, for dette er hennes val og hennes barn. Sammtidig så vil jeg at hun skal gå skole, få utdannelse og jobb. Er det andre her som har vært/er i samme situasjon? Hvordan la dere opp fremtidig skolegang. Håper at hun skal kunne begynne på v.g skole til høsten igjen. Vi har fått en avtale med ungdomsskolen nå den siste terminen om at hun kan ha MYE fravær bare hun står til eksamen. Hvor mye burden en hjelpe i en sånn situasjon, hvor mye barnepass burde jeg gjøre. Hvor mange nattevåker burdejeg ta for henne, hvor mye passav baby for at hun skal treffe venne, osv? Vil at hun sakal ta annsvar for valget sitt og for barnet sitt, sammtidig som jeg vil at hun skal få en trygg fremmtid? Pappaen til barnet er en tott, men han er jo bare 16 så er vel ikke så overaskende. Men tror ikke at datteren min kan vente så mye hjelp i form av annsvar, barnepass og nattevåke fra den kanten. Tipps taes imot med takk. Hilsen trist mor, (men forventningsfull bestemor da) Hei! Les litt i denne bloggen. Om hvordan man kanskje ikke burde gjøre det? Hun var 13år, og venter en til. Det er masse informasjon om hennes førstefødte. Greit å få litt innblikk i hvordan HUN tenker i en slik situasjon. Jeg vil tro det ikke er lett, og derfor er en støttende/behjelpelig mor/bestemor kanskje en oppløfter i hverdagen Lykke til
Carrot Skrevet 27. november 2011 #54 Skrevet 27. november 2011 Det er da ingen straff å måtte oppdra sitt eget barn! Kjære vene, hun er kanskje ung, men hun er ikke et lite barn helt ute av stand til å tenke. Hun visste jo hva hun gjorde ved å velge å beholde. Nå tenkte jeg mer på barnet også egentlig.. Og jeg er slett ikke sikker på at en femtenåring VET hva hun gjør når hun velger beholde barnet, kanskje hun velger det fordi hun har et rosenrødt syn på dette å skulle bli mor, eller fordi hun ikke våger tanken på abort, redselen for å angre - stempelet, det kan være mange andre grunner enn at hun vet hva hun går til... Jeg var atten når jeg ble gravid, knapt nitten når jeg ble mor - jeg var vant med barn, hadde passet dem fra jeg var ganske liten - men jeg vil ikke si jeg var forberedt på hva det virkelig vil si å være mor av den grunn... Jeg syns det virker hardt å skulle si "du valgte det selv, så du får bare klare det"
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #55 Skrevet 27. november 2011 Tror Carrot sikta til babyen... Hvis babyen tar skade av at mor (15 åring) tar ansvar for den burde den adopteres bort.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #56 Skrevet 27. november 2011 Jeg så på underage and pregnant for noen dager siden, i england er dt vanlig at jenter blir gravide i denne alderen. de fleste av mødrene i serien hjalp døtrene sine, slik at datteren kan fullføre skole osv. Ser ikke noe galt i det. Hun er bare 15år, hun trenger din hjelp! jeg ser noen kalde mennersker her inne sier, det er hennes ansvar å ta av barnet. Men det er også ditt ansver å ta av barnet ditt ->Dattra de! og det gjør du...ved å gi henne en hjelpende hånd i oppfostringen av babien. Kalde mennesker duliksom. Alvorlig talt. Dere som mener at vi som ville latt jenta ta ansvaret for sitt valg, mener at vi straffer jenta, synes dere ikke at foreldrene (besteforeldrene) blir straffet ved å få et ekstra barn å ta seg av? Ved å få ekstra arbeid som nattevåk, masse klesvask, barnevakt, oppdragere osv... Man kan regne med at mor til 15 åringen er fra 40 - 50 år. Hun har helt sikkert en jobb sjøl å har behov for nattesøvn for å klare å gå på jobb. Kanskje har hun andre barn som trenger oppfølging. Hun kan ha en hobby/ aktivitet som hun endelig har fått begynt med siden hennes egne barn har begynt å vokse til. Skal hun legge alt til side for å ta konsekvensen av 15 åringens utrolig dårlige valg?
B18 Skrevet 27. november 2011 #57 Skrevet 27. november 2011 De damene som hjelper døttrene sine i en sån krise, har et liv, men av kjærlighet til deres barn, så hjelper de så mye de KAN. Kanskje de mødrene føler et ansvar? og føler seg bedre ved å hjelpe. Kalde mennesker duliksom. Alvorlig talt. Dere som mener at vi som ville latt jenta ta ansvaret for sitt valg, mener at vi straffer jenta, synes dere ikke at foreldrene (besteforeldrene) blir straffet ved å få et ekstra barn å ta seg av? Ved å få ekstra arbeid som nattevåk, masse klesvask, barnevakt, oppdragere osv... Man kan regne med at mor til 15 åringen er fra 40 - 50 år. Hun har helt sikkert en jobb sjøl å har behov for nattesøvn for å klare å gå på jobb. Kanskje har hun andre barn som trenger oppfølging. Hun kan ha en hobby/ aktivitet som hun endelig har fått begynt med siden hennes egne barn har begynt å vokse til. Skal hun legge alt til side for å ta konsekvensen av 15 åringens utrolig dårlige valg? 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #58 Skrevet 27. november 2011 De damene som hjelper døttrene sine i en sån krise, har et liv, men av kjærlighet til deres barn, så hjelper de så mye de KAN. Kanskje de mødrene føler et ansvar? og føler seg bedre ved å hjelpe. Eller de føler at de ikke har noen valg ettersom datteren har tatt et valg som også berører dem. 15 åringen har bl.a tatt et valg på foreldrenes vegne.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #59 Skrevet 27. november 2011 Min datter er 24 år, har samboer og et barn. Jeg er så heldig å få være mye sammen med mitt barnebarn. Ja, min mor også. Fordi min datter fikk skader under læretiden kan hun ikke jobbe innen det hun har fagbrev på. Hun har derfor begynt på skole igjen. Min mor og jeg bytter på å være sammen barnet. Og vi ser på oss selv som kjempeheldige som får være så mye sammen med barnet. Er barnet mye våkent om natten eller foreldrene bare veldig slitne tar vi barnet på rommet der vi (den av oss som er der) sover. Jeg ser ingen grunn til å være vrang bare av prinsipp, ikke når/om man har muligheten til å kunne gjøre ting enklere for andre. Og i hvert fall ikke når det er en så stor glede som å være med barnebarnet. Bare en selv vet hvor mye en kan/orker å stille opp! Sunn fornuft er fint å ha med.
Gjest "gjest" Skrevet 27. november 2011 #60 Skrevet 27. november 2011 Jeg rister egentlig på hodet av foreldrene som ikke ser til at det blir abort i slike saker hvor jenter som ikke er ferdig med videregående blir gravide, men men.... Det er stor forskjell mellom å ta alt ansvaret og hjelpe henne med å ikke få dårlige karakterer og få stryk... Hvorfor er kommentarer om at datteren selv må ta ansvar idiotiske? Det er å forholde seg til realiteten. Jenta er 15 år, hun har hatt sex som har gitt følger. Hun har selv valgt å beholde barnet. Synes ikke det er annet enn rett og rimelig at hun da også tar ansvaret for barnet hun har valgt å få. Totalt enig med AB her. Det at hun ikke vet hva hun går til er overhode ikke et poeng på hvorfor man ikke skal hjelpe til! Tvert imot. Når man er femten har man rett til å bestemme over egen kropp, man kan ikke tvinges til abort - men man skal da sørenmeg ikke straffes for å ha valgt beholde et barn heller... Det er kaldt og kynisk i mine øyne. Vel, jentungen kan for sin egen straff i så henseende. Hun skulle tenkt på prevensjonsbruk før hun skrevde. Dunme jentunge som skulle hatt juling. Eller de føler at de ikke har noen valg ettersom datteren har tatt et valg som også berører dem. 15 åringen har bl.a tatt et valg på foreldrenes vegne. Nemlig. ---------------------- Ellers da så har vel baby en pappa også, hvor hen er han i bildet?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå