Gå til innhold

Mistenker vold i leiligheten over - HASTER!


Miki

Anbefalte innlegg

Du ringer selvfølgelig ikke nødnummeret (112).

I et sånt tilfelle så hadde jeg ringt politiet og så fikk de avgjøre om de hadde kapasitet til å komme. Vanlig nummer til politiet er 02800

Feil. Ring 112 umiddelbart.

Sånn som du har skrevet her er situasjonen av en slik karakter at det kreves umiddelbar utrykning mtp bevissikring. Det kan være at vedkommende er registrert med slike saker fra før for alt du vet.

Ikke vær redd for å ringe med en gang, bry deg!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere har hørt på i TO TIMER? Noen kan være i livsfare og dere hører på i to timer for så å legge ut melding på forum? Og enda mer sjokkerende får råd om å ikke blande dere / ikke ringe nødtelefon?

Ansvarsfraskrivelse og bystandereffekt. Les om Kitty Genovese...

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i verden om jeg går opp! Kommer til å få et slag i trynet om jeg går opp dit. Det er helt vilt! Det har roet seg nå, og har til og med åpnet et vindu. Om politiet kommer nå vil de ikke få noe ut av saken fordi det høres ut som om de rydder opp etter seg.

Det er nok ingen vanlig krangel. Det plager naboene også. Det er så mye bråk at leiligheten vår rister og ting faller ned fra hyller og vegger...

:S Unnskyld meg.. men dere burde virkelig ikke la slike ting foregå så lenge uten å ringe politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i verden om jeg går opp! Kommer til å få et slag i trynet om jeg går opp dit. Det er helt vilt! Det har roet seg nå, og har til og med åpnet et vindu. Om politiet kommer nå vil de ikke få noe ut av saken fordi det høres ut som om de rydder opp etter seg.

Det er nok ingen vanlig krangel. Det plager naboene også. Det er så mye bråk at leiligheten vår rister og ting faller ned fra hyller og vegger...

:S Unnskyld meg.. men dere burde virkelig ikke la slike ting foregå så lenge uten å ringe politiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke døm meg! Jeg har aldri vært i en sånn situasjon før og vet ingenting om hva jeg skal gjøre.

Vi ringte huseier for råd og hun sa at hun ville ta seg av det. De har fått advarsler om bråk før, men huseier vil se nærmere på saken. Hun er heller ikke klar over at de har en dame der.

Det er faktisk så mye brøling og banning at det er rett og slett ikke trygt for noen å gå opp. Jeg må faktisk tenke på egen sikkerhet før jeg tenker på andres, desverre.

Må legge til at vi ringte huseier før jeg postet her og senere på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Excuse me? Om dere hører noe utenom det vanlig hvorfor i det hele tatt tenke på hva dere skal gjøre? Jeg har i alle fall aldri vært en sånn person. Her jeg bor var det i fjor et forferdelig leven. Ei jente hylte og grein og jeg tenkte hun holdte på å bli drept. Nei jeg satte meg ikke på KG for å diskutere det, jeg ringte politiet men noen hadde vært i forkjøpet. Uansett i slike situasjoner der vold kan være involvert, aldri tenk på hva du skal gjøre. Det blir i såfall opp til politiet å vurdere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Huseier er vel og bra det, og jeg skjønner at dere ikke vil gå opp, men hva med politiet?

At man ikke har vært i en sånn situasjon før og lurer på hvordan man skal reagere er helt naturlig, men les igjennom første innlegget ditt i tillegg til det der du beskriver at ting faller ned i din leilighet pga det som skjer over. Da vil det være naturlig å ringe politiet for å varsle, om ikke annet for ordensforstyrrelse. Kanskje har de hatt saker med disse folka før, og kan bedømme dette på bedre grunnlag enn det du kan.

Jeg må ærlig si at jeg ikke skjønner denne voldsomme frykten mange har for å ta kontakt med politi, da de helt fint kan vurdere ut fra det du sier om de skal rykke ut eller ikke, men de kan ikke rykke ut om du ikke melder fra!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring alltid politiet for sikkerhets skyld. Jeg gikk forbi ett vindu engang og der var noe på tok. Jeg ringte 02800 og forklarte hva jeg hørte og sentral vurderte at en patrulje ble sendt med en gang. De krever å få komme inn i leiligheten og sjekke ut tingenes tilstand. Ser de tegn på vold blir det pågripelse og opp til politijurist om tiltale skal taes ut. Evt voldsoffer blir tatt med til mottak og får da tilgang til hjelp som h*n ikke har klart selv.

Er det ikke vold men bare bråk så er jo ingen skade skjedd og de får da beskjed om å dempe seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liss`pia

Ring politiet, du er uansett anonym. Om det så ikke er fysisk vold vil de nok få seg en tankevekker.

Det verste er når naboer aner at det er noe gale men IKKE gjør noe i frykt for at de tar feil. Har en barnedomsvenninne som vokste opp med to foreldre som var alkoholikere, det var fult leven i hjemmet, deriblant vold OFTE. Ingen av naboene i det tettbebodde byggefeltet ringte politiet selv om ALLE var klar over hva som foregikk. Makan!! Det verste var at barna (inkl.min venninne) ofte "rømte" over til naboen. Fy faen!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SummerJudith

Dette er dårlig gjort av deg! Du sitter å hører på ille bråk i TO TIMER, og det eneste du gjør til slutt er å gå inn på kvinneguiden og skrive et innlegg?? :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om man aldri har vært borti lignende før og ikke vet hva man skal gjøre så er det vel ikke helt logisk å sitte å høre på det i 2 timer uten å foreta seg noe.

Det er klart du må ringe politiet omgående.

Som du selv sier bor det også to gutter der oppe, tenk hva de går gjennom.

Du kan ringe politiet anonymt om det er det du er redd for, men for all del ikke lat som ingenting, de som bor der kan befinne seg i livsfare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv sier bor det også to gutter der oppe, tenk hva de går gjennom.

Det var vel to unge gutter (menn) som bor der. Altså deler leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere har hørt på i TO TIMER? Noen kan være i livsfare og dere hører på i to timer for så å legge ut melding på forum? Og enda mer sjokkerende får råd om å ikke blande dere / ikke ringe nødtelefon?

Ansvarsfraskrivelse og bystandereffekt. Les om Kitty Genovese...

Jeg er helt enig i at det er skammelig at mennesker utviser så lite medmenneskelighet og at det ikke tørr å ta litt risiko for potensielt å hjelpe et annet menneske.

Med fare for å avsporing (mod kan gjerne skille ut, eller slette, dette innlegget)

Du anbefaler en annen bruker å lese om Kitty Genovese. Jeg mistenker at du selv ikke har lest så mye om den saken og ikke vet hva du snakker om. Å skumlese en wikipedia artikkel ekvivalerer ikke å ha gjennomgående god kjennskap til en sak.

Basert på egne erfaringer har ikke-fagpersoner, såvel som fagpersoner, en forståelse av den saken som ikke samsvarer med virkeligheten.

Jeg fornekter ikke all den gode forskning som kom ut av det enorme media-trykket, men jeg oppfordrer deg til å utvise en noe mindre bastant tilnærming til å poste innlegg her :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper virkelig du ringer neste gang!

Om det ikke bor noen jente der og du ofte hører det. Kanskje litt drøyt, men tenkte kidnapping jeg da..

Håper ikke du sitter og hører på neste gang og bare sender et innlegg på kvinneguiden...

stakkars hun jenta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke døm meg! Jeg har aldri vært i en sånn situasjon før og vet ingenting om hva jeg skal gjøre.

Vi ringte huseier for råd og hun sa at hun ville ta seg av det. De har fått advarsler om bråk før, men huseier vil se nærmere på saken. Hun er heller ikke klar over at de har en dame der.

Det er faktisk så mye brøling og banning at det er rett og slett ikke trygt for noen å gå opp. Jeg må faktisk tenke på egen sikkerhet før jeg tenker på andres, desverre.

Må legge til at vi ringte huseier før jeg postet her og senere på kvelden.

Okey, vanskelig situasjon og det er lett for oss å sitte her og fortelle hva vi ville gjort blablabla.. Er det stille der oppe nå? Hører du noe som helst? Du kan ringe 02800 og si ifra om det som har skjedd, legg en bekymringsmelding slik at de har det på papiret, i tilfelle det skulle skje igjen, og du(eller en annen nabo ) ringer og da ser de at denne adressen har blitt annmerket før. Slik ser de at det ikke er ett engangstilfelle og da har de enda større grunn til å rykke ut. Ring ivei, asap, det er det de er her for.

Viss det skjer igjen så ringer du 112. Fortell at du hørte det før, hvor lenge det pågikk og detaljer de trenger å vite. Si du er redd for egen sikkerhet og ikke minst for damen der oppe å si til politiet at de MÅ komme.

Om jenta: bor hun der? er navnet hennes på døra/postkassen? viss hun ikke er registrert der og du aldri ser hun og ingen av de andre som bor der heller er det noe som ikke stemmer, noe kan være alvorlig galt! Hold et øye med hva som skjer.

Men for øyeblikket ringer du 02800 og sier ifra! :) Gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det går da alltids an å ringe politiet for neste gang. Det involverer jo egentlig ikke deg i saken. Kan jo be om å være anonym? Win/win.

Men det trenger altså ikke være noe.. Jeg og exen min pleide å krangle sånn hele tiden. Vi var bare veldig dramatiske egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke døm meg! Jeg har aldri vært i en sånn situasjon før og vet ingenting om hva jeg skal gjøre.

Vi ringte huseier for råd og hun sa at hun ville ta seg av det. De har fått advarsler om bråk før, men huseier vil se nærmere på saken. Hun er heller ikke klar over at de har en dame der.

Det er faktisk så mye brøling og banning at det er rett og slett ikke trygt for noen å gå opp. Jeg må faktisk tenke på egen sikkerhet før jeg tenker på andres, desverre.

Må legge til at vi ringte huseier før jeg postet her og senere på kvelden.

Beklager, men dette var feigt.. Du har fått veldig klare råd på hva du skal gjøre. Her må du tenke på andre enn deg selv og faktisk samle litt mot og ringe politiet. Operatørene er erfarne polititjenestemenn som desverre alt for ofte tar imot slike meldinger..

Hva om det har skjedd før? Det kan skje igjen! Det er alt for mange usikre menn med skrudde holdninger som reagerer med vold; http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=607993

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...