Gå til innhold

Du som skal se "Flukten fra Bolivia" i kveld

Bernardette

Anbefalte innlegg

"Flukten fra Bolivia" er også spekulativ ordbruk, for å gjøre henne til noe annet i nordmenns øyne enn det hun er...

Det fins de som flykter med fare for sine egne liv, fra krig og tortur.Slike mennesker må gjennom ganske mye før de ofte settes på fly og sendes i retur.

En ung mann på 17 år, et barn, ble satt på glattcelle her i Norge så han ikke skulle drepe seg selv, før de satte han på fly ut av landet.

Ingen sympati der i gården.

...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg ikke sett dokumentaren, men jeg etterlyser litt saker fra Bolivia (medier/fengsel/myndigheter). Har noen hørt noe om dette? Vil de i det hele tatt ha henne tilbake? Bryr de seg like mye om saken som vi gjør, eller er de norske jentene som rømte bare to i mengden? Regner ikke med at tredjemann er spesielt profilert der borte, de må jo ha tusenvis av fattige smuglere i fengsel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, jeg har lyst til å se denne dokumentaren. Vet noen om det går ann å se den på nettet?

Du kan se den på TVNorge WebTV, men må ha abonnement. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir hun ikke stilt for retten her i Norge?

Syns det er helt vanvittig at hun først kan bryte loven og havne i fengsel der, så bryte loven ved å rømme og reise til Norge uten pass og så skal hun bare gå fri. Det sender vel ganske feil signaler?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns forøvrig også det er underlig at mediene her er ute etter å gi Stina Brendemo Hagen rollen som beudringsverdig. Noe hun slett ikke er.

Det inntrykket har ikke jeg. Den eneste som har fått et noenlunde godt inntrykk i media er jo hun Christina. Media har gjort narr av tredjemann som er igjen, og ikke akkurat fremstilt Stinas flukt i et godt lys. Fokuset har vært med på journalisten som hjalp henne, hvem som betalte og at hun har prestert å bli smelt på tjukka i fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt vanvittig at hun først kan bryte loven og havne i fengsel der, så bryte loven ved å rømme og reise til Norge uten pass og så skal hun bare gå fri. Det sender vel ganske feil signaler?

Svært feile signaler, spør du meg.

Noen som er villige til å smugle Moland og French? :sjenert: Bare sånn på privaten, lizm...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ung mann på 17 år, et barn, ble satt på glattcelle her i Norge så han ikke skulle drepe seg selv, før de satte han på fly ut av landet.

Siden han prøvde faktisk.

Men de holdt han i live til de fikk shippet han ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes narkotikasmugling er forkastelig, og enda mer forkastelig når man smiler og er glad og villig vekk forteller hvordan man flyktet fra straffen man er dømt til.

Det er vel ingen som noensinne har trodd det var gøy og lett og livsgivende å sitte i utenlandsk fengsel?

pøh!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fordi Norge ikke har noen utleveringsavtale med Boliva, og hun er allerede dømt der nede.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok opp dokumenteren og har sett den nå. Underlig å lage en slik dokumentar uten å ta stilling til sakens innhold og om hun er skyldig eller ikke. Vi ser bare en jente på en tilsynelatende "flukt" uten særlig hinder, bortsett fra at hun måtte vente på pass og papirer.

Hvem hjalp henne? Hvordan ble dette finansiert? Dette magasinet? En leilighet i Rio er ikke billig. Cashe ut flybilletter på flyplassen, chartre fly....Leie/bestikke folk til å frakte henne i båt...

Pengene flyr. Familien betalte kausjonen så vidt jeg forsto, og det virket ikke som de hadde penger til å finansiere en flukt.

At ingen kjente henne igjen i Kiel eller i Oslo er underlig, hun er jo lett gjenkjennelig....

Jeg tror henne når hun sier hun var redd. Jeg er jo LIVREDD bare jeg har med en skvett alkohol for mye i bagasjen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fordi Norge ikke har noen utleveringsavtale med Boliva, og hun er allerede dømt der nede.

Blir ikke dette det samme som at Jemen ikke har utleveringavtale til Storbritania? ....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett dokumentaren, men synes alt er respektløst ovenfor Bolivia. Et land som forsøker å gjøre noe med det kjempestore narkotikaproblemet, men så viser narkotikasmuglere, landene de kommer fra og ikke minst media en total respektløshet. Jeg synes Norge burde sende henne tilbake til fengselet i Bolivia.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok opp dokumenteren og har sett den nå. Underlig å lage en slik dokumentar uten å ta stilling til sakens innhold og om hun er skyldig eller ikke. Vi ser bare en jente på en tilsynelatende "flukt" uten særlig hinder, bortsett fra at hun måtte vente på pass og papirer.

Hvem hjalp henne? Hvordan ble dette finansiert? Dette magasinet? En leilighet i Rio er ikke billig. Cashe ut flybilletter på flyplassen, chartre fly....Leie/bestikke folk til å frakte henne i båt...

Pengene flyr. Familien betalte kausjonen så vidt jeg forsto, og det virket ikke som de hadde penger til å finansiere en flukt.

At ingen kjente henne igjen i Kiel eller i Oslo er underlig, hun er jo lett gjenkjennelig....

Det er vel ingen tvil om at Alfa har stått for en stor del av finansieringen, men så har jo også magasinet gått konkurs i ettertid. Siden moren har stått for en del av filmingen, så har vel familien fått noe av inntektene for salget av dokumentaren til TVN.

Syns ikke det er så underlig at ingen kjente henne igjen på Kielbåten. Hun er på ingen måte en person som man snur seg etter og på Kielbåten er det hundrevis av mennesker. Og der går man også med solbriller fordi om det ikke er sol...

Blir ikke dette det samme som at Jemen ikke har utleveringavtale til Storbritania? ....

Tror det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tenker på de som jobber i tollen/grensevakt på Kielfergen, ihvertfall i Norge burde vært informert om denne damen og hatt øynene åpne. Hun var vel etterlyst på det tidspunkt hun kom til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er tilfelle, så burde i hvert fall Norge sende henne tilbake. Jemen nekter å sende Farouk til Storbritannia, men de kan hvis de vil. Vil Norge at det skal skje, så bør jo vi gå foran med et godt eksempel...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis det er tilfelle, så burde i hvert fall Norge sende henne tilbake. Jemen nekter å sende Farouk til Storbritannia, men de kan hvis de vil. Vil Norge at det skal skje, så bør jo vi gå foran med et godt eksempel...

Enig! Man akker seg og klager over at Jordan ikke utleverer Farouk, men våre egne forbrytere skal få flykte hjem uten konsekvenser. Nå er Farouks forbrytelse verre siden han er en morder, men likevel. Narkotikasmugling ER alvorlig.

Tenk om Jordansk fjernsyn lagde en spennende reportasje om Farouk som flyktet etter å ha myrdet Martine, med han som smilte og lo, og deretter levde trygt og fritt i hjemlandet sitt??? EKKELT.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tenker på de som jobber i tollen/grensevakt på Kielfergen, ihvertfall i Norge burde vært informert om denne damen og hatt øynene åpne. Hun var vel etterlyst på det tidspunkt hun kom til Norge?

Det er ikke hverken tollere eller grensevakter til stede når du går om bord i Kiel.

Og hva skulle tollerene i Norge har gjort? Hun meldte seg jo til polititet med en gang hun kom uansett.

Endret av Sol79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble voldsomt skuffet over den dokumentaren!

- hun får fri mikrofon, og kan gråte litt og samle sympati

- journalisten fra alfa sier han valgte det menneskelige aspektet. helt i orden, men tror han at det er alment interessant? alle kriminelle har et menneskelig aspekt. skal vi slutte å arrestere folk da?

- ikke en eneste gang i dokumentaren blir sbh, eller noen andre, konfrontert med handlingene eller dommen. propaganda lang vei

- hele dokumentaren er bygget på føleri (mor, venn, sbh), og ingen er kritiske, hverken til sine egne handlinger eller til saken generelt

jeg blir provosert at måten de framstiller det på. spiller fin musikk og filmer tårene til sbh når hun kommer til norge, mens moren sier at hun er stolt av datteren fordi hun er så sterk.

my as.

tydelig at det var en del av avtalen for å bli smuglet hjem, men jeg tror produsentene hadde kommet bedre ut av det om de vinklet saken mer korrekt.

på andre forum står det navnet på en milliardær som skal ha sponset alfas redningsaksjon. gidder ikke å skrive navnet her, da blir det sikkert slettet.. kan jo også være feil. uansett, det kostet over to mill.

Endret av palle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg gidder se det. Syns det hele er litt flaut. Men jeg syns uansett hvem du er, skal man sone i landet sitt, ikke der du blir tatt. Er du amerikaner og gjør noe dritt her, så send h*n tilbake til usa og personen får ta straffen der. Men det er bare min mening.

Men hva tror folk? Har hun (de) gjort det? Eller er det bare hun ene, Madeleine, og de to andre var litt mer uvitende?

Så om man blir tatt for noe som er ulovlig i utlandet, men som er lovlig i Norge, så skal man sone her likevel? Eller blir dommen slettet når man da bare har endret soningsland til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...