Gå til innhold

Du som skal se "Flukten fra Bolivia" i kveld


Bernardette

Anbefalte innlegg

Ouch!

Vel, vi trenger ikke flere av hennes kaliber i samfunnet. Politisk ukorrekt mening i aller høyeste grad, ja - men det får så være. :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan klarer man å bli eller forbli så tjukk i boliviansk fengsel??? Skulle jo tro man ble tynn som ei sild under sånne omstendigheter.

Kanskje hun spiste noen av de andre fangene? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penget her er ikke om man er for liberalisering av narkolovgivningen eller ikke. Poenget er at når det først er ulovlig å smugle, så blir det feil å forskjellsbehandle noen av de som er dømt, fordi de har klart å gjøre seg berømt gjennom media osv.

Har faktisk større respekt for folk som selger dop enn for folk som er så dumme at de smugler 11 kilo kokain for skarve 20 000 hver. Det er bare patetisk. Skal man først være kriminell så bør man i det minste ha vurderingsevne nok til å veie inntekt opp mot risiko. Det hadde ikke disse jentene, de ble tatt; da får de ta straffen.

Poenget er at når staten misbruker sin makt mener jeg det er greit å stikke av. Var det galt av jøder å rømme fra nazistene?

Narkotikaindustrien, og dermed smuglingen, har mange ofre. De som blir avhengige, de som blir ofre for gjengkriminaliteten rundt narkotikaen, de som blir utnyttet i produksjonen og mange, mange fler.

Avhengige valgte selv å bruke narkotika.

Drap, og medvirkning til drap er allerede forbudt.

Slavearbeid er allerede forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sin fulle rett til hva da?

Det må du nesten be henne om å definere, siden jeg er en av dem i tråden som syns hun kunne blitt returnert til soning i Bolivia ASAP, og at det er en skam at Norge har latt henne entre landet igjen på falske premisser uten straff.

Jeg syns også at media kunne holdt seg for god til å plastre henne opp på avisforsider og i dokumentarer og framstille henne som et jævla offer som fortjener vår sympati...

Men det er nå min mening.

Hva HUN mener er jo helt tydelig noe ganske annet. ... :filer:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at når staten misbruker sin makt mener jeg det er greit å stikke av. Var det galt av jøder å rømme fra nazistene?

Avhengige valgte selv å bruke narkotika.

Drap, og medvirkning til drap er allerede forbudt.

Slavearbeid er allerede forbudt.

Det var smugling også, sist jeg sjekka. Smuglingen gjør at det er et marked for den kyniske utnyttelsen.

Endret av chikako
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du nesten be henne om å definere, siden jeg er en av dem i tråden som syns hun kunne blitt returnert til soning i Bolivia ASAP, og at det er en skam at Norge har latt henne entre landet igjen på falske premisser uten straff.

Jeg syns også at media kunne holdt seg for god til å plastre henne opp på avisforsider og i dokumentarer og framstille henne som et jævla offer som fortjener vår sympati...

Men det er nå min mening.

Hva HUN mener er jo helt tydelig noe ganske annet. ... :filer:

Jeg syns forøvrig det er ganske så underlig at den norske regjeringen helt tydelig snur seg og ser i en annen retning mens begge disse kokain-kurerene piler tilbake til hjemlandets trygge havn.

Og jeg skjønner ikke helt hvordan de får dette til å rime med å behandle alle mennesker likt...

En eller flere korrupte jævler MÅ være med i bildet her, selv om Norge påstår at det ikke fins korrupsjon her til lands..

Denne saken vitner nemlig om noe HELT annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget er at når staten misbruker sin makt mener jeg det er greit å stikke av. Var det galt av jøder å rømme fra nazistene?

Du kan da ikke på ramme alvor mene at dette er en god sammenligning?? Det er i aller høyeste grad respektløst overfor de som måtte bøte med livet i konsentrasjonsleirer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre mennesker som gjør det Stina Brendemo Hgen har gjrot, for å komme seg i trygghet i Norge blri hevet på huet og rævva ut av landet.

Staten internerer dem i Maria Ameli-stil til de får booket dem på fangetransport tilbake til Langtvekkistan.

Brendemo Hagen får eget TV program det hun franstilles som offer som fortjente å komme hjem.

Hvor mange andre nordmenn som sitter fengslet i utlandet får nyte godt av denne behandlingen som Brendemo Hagen har fått?

Og ikke minst : HVEM tok imot penger under bordet så hun kom seg inn igjen i landet.

Jeg nekter å tro at vedkommende ikke fins.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst : HVEM tok imot penger under bordet så hun kom seg inn igjen i landet.

Jeg nekter å tro at vedkommende ikke fins.

Så dum er jeg nemmelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var smugling også, sist jeg sjekka. Smuglingen gjør at det er et marked for den kyniske utnyttelsen.

Ja, det er dessverre forbudt. Selv om man driver narkotikavirksomhet uten kynisk utnyttelse.

Du kan da ikke på ramme alvor mene at dette er en god sammenligning?? Det er i aller høyeste grad respektløst overfor de som måtte bøte med livet i konsentrasjonsleirer.

Selvsagt er det mer alvorlig, men prinsippet er det samme: Blair sier man må straffes fordi det er ulovlig og ingen bør rømme fordi det er urettferdig for de andre.

Penget her er ikke om man er for liberalisering av narkolovgivningen nürnberglovene eller ikke. Poenget er at når det først er ulovlig å smugle være jøde, så blir det feil å forskjellsbehandle noen av de som er dømt, fordi de har klart å gjøre seg berømt gjennom media osv.

Forresten heller ingen som har forklart meg hva som prinsipielt skiller narkotikasmugling fra vinimport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har vel ingen utleveringsavtale med Bolivia, så det blir vel ikke forskjellsbehandling, alle som rømmer fra Bolivia ville vel blitt behandlet likt i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har vel ingen utleveringsavtale med Bolivia, så det blir vel ikke forskjellsbehandling, alle som rømmer fra Bolivia ville vel blitt behandlet likt i Norge

Det er jeg fullstendig klar over. Men det betyr ikke at jeg ikke mener hun burde blitt shippet dit.Hun og venninna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er dessverre forbudt. Selv om man driver narkotikavirksomhet uten kynisk utnyttelse.

I dette tilfellet ser det jo ut som to av deltakerne kan ha utnyttet den tredje av smuglerne ganske grovt, ved at hun ikke var klar over hva reisen til Bolivia innebar. I tillegg til at de bidrar i sterk grad til å holde narkotikaproduksjon til noe som er økonomisk lønnsomt å drive med. Det er klart det må slås ned på smuglerne når det gjelder narkotikaproduksjon; de er en forutsetning for at virksomheten kan være økonomisk lønnsom.

Endret av chikako
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dessverre forbudt. Selv om man driver narkotikavirksomhet uten kynisk utnyttelse.

Selvsagt er det mer alvorlig, men prinsippet er det samme: Blair sier man må straffes fordi det er ulovlig og ingen bør rømme fordi det er urettferdig for de andre.

Jeg har ikke sagt det du sier der. Samfunnet sier at man må straffes fordi det er ulovlig. Jeg har sagt at slik narkotikalovgivningen er per i dag, så straffes man for de lovovertredelsene man gjør, og da er det også slik at man må ta straffen. Normalt sett. Nå ser vi jo at man bare kan rømme, så slipper man unna.

Poenget mitt, som du velger å overse, er at slik samfunnet er lagt opp så er smugling ulovlig. Man kan være for eller imot, men dessverre hjelper det lite. Jeg er selv for liberalisering av narkotikapolitikken og avkriminalisering av narkotika, og man finner vel knapt tilsvarende eksempler på et område hvor politikken er mer feilslått. Men, per i dag er det ulovlig, og da bør de som dømmes for de samme forbrytelsene behandles likt. Det er det jeg reagerer på i denne saken. Det var tre jenter som ble dømt, to av dem har rømt til Norge og den tredje sitter igjen og soner.

Forresten heller ingen som har forklart meg hva som prinsipielt skiller narkotikasmugling fra vinimport.

I prinsippet; ingenting. Men så har vi disse lovene da...

Endret av Blair
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Uten forbud hadde det uansett blitt så og si slutt på det.

Hevder du at det å oppheve et norsk forbud mot innføring av narkotika vil få slutt på alle problemene knytta til den illegale,internasjonale narkotikaindustrien? "Samfunnet" er ikke bare det norske samfunn, men også det internasjonale, som vi tar del i.

Når det gjelder "samfunnets kostnader", om det er et problem da er det ikke narkotika eller misbruker/bruker som er årsaken, men hvordan samfunnet håndterer det.

Det er delte meninger om det å beregne ruskostnader i fagmiljøene.

"Han argumenterer for at kostnadsestimater innenfor rusmiddelfeltet ikke kan gjøres nøytralt eller vitenskapelig. Resultatet avhenger av vårt syn på når menneskelige valg er frie og hvilke ønsker og behov som er legitime. Siden det ikke er enighet om dette, vil kostnadsestimatene nødvendigvis bli subjektive." Det er derfor ikke så enkelt at man kan estimere den nøyaktige samfunnsmessige kostnaden. Eller, det kan altså synes å være et definisjonsspørsmål.

Om noen tvinger andre til å bruke narkotika skal de selvsagt straffes, om noen tvinger andre til å spise gulrøtter skal de straffes de også..

Hvis Stina hadde prøvd å smugle illegale gulrøtter fra Bolivia til Norge, i visshet om at gulrøtter var ulovlig i Norge og gitt at gulrotindustrien på verdensbasis hadde svært alvorlige implikasjoner for gulrotbrukere og samfunn, for så å rømme fra sin gulrotdom i Bolivia så hadde jeg kunnet følge sammenligningen. Nå er det ikke slik. Konsekvensen av boliviansk kokain og bolivianske gulrøtter er ulike. Derfor forkaster jeg denne sammenligningen.

Om du tenker på avhengighet, så er det ikke selgerne som gjør dem avhengige.

Begrepet "avhengighet" og dets innhold er interessant nok i seg selv, men man trenger ikke å mene at Stina har "gjort et gitt menneske avhengig" for å mene at avhengighet er et problem knytta til narkotikaindustri, og at Stinas rolle som narkotikasmugler ikke er 100% uten betydning i spørsmål knytta til avhengighetsproblematikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dette tilfellet ser det jo ut som to av deltakerne kan ha utnyttet den tredje av smuglerne ganske grovt, ved at hun ikke var klar over hva reisen til Bolivia innebar. I tillegg til at de bidrar i sterk grad til å holde narkotikaproduksjon til noe som er økonomisk lønnsomt å drive med. Det er klart det må slås ned på smuglerne når det gjelder narkotikaproduksjon; de er en forutsetning for at virksomheten kan være økonomisk lønnsom.

Om de la kokain bagasjen til den tredje jenten uten at hun visste det er det ikke greit nei, det skal jeg innrømme.

Hvorfor er det viktig å bli kvitt narkotikaproduksjon?

Jeg har ikke sagt det du sier der. Samfunnet sier at man må straffes fordi det er ulovlig. Jeg har sagt at slik narkotikalovgivningen er per i dag, så straffes man for de lovovertredelsene man gjør, og da er det også slik at man må ta straffen. Normalt sett. Nå ser vi jo at man bare kan rømme, så slipper man unna.

Poenget mitt, som du velger å overse, er at slik samfunnet er lagt opp så er smugling ulovlig. Man kan være for eller imot, men dessverre hjelper det lite. Jeg er selv for liberalisering av narkotikapolitikken og avkriminalisering av narkotika, og man finner vel knapt tilsvarende eksempler på et område hvor politikken er mer feilslått. Men, per i dag er det ulovlig, og da bør de som dømmes for de samme forbrytelsene behandles likt. Det er det jeg reagerer på i denne saken. Det var tre jenter som ble dømt, to av dem har rømt til Norge og den tredje sitter igjen og soner.

Det er ikke snakk om noen tilfeldigheter her, de slipper straff fordi de rømte. Og om samfunnet er lagt opp slik at Norge ikke utleverer mennesker til Bolivia eller dømmer dem på nytt, så hvorfor er du mot det da?

I prinsippet; ingenting. Men så har vi disse lovene da...

Du mener man skal godta alle lover?

Hevder du at det å oppheve et norsk forbud mot innføring av narkotika vil få slutt på alle problemene knytta til den illegale,internasjonale narkotikaindustrien? "Samfunnet" er ikke bare det norske samfunn, men også det internasjonale, som vi tar del i.

Jeg ønsker selvfølgelig narkotika og medisiner legalisert over alt, men litt er bedre enn ingen ting.

Det er delte meninger om det å beregne ruskostnader i fagmiljøene.

"Han argumenterer for at kostnadsestimater innenfor rusmiddelfeltet ikke kan gjøres nøytralt eller vitenskapelig. Resultatet avhenger av vårt syn på når menneskelige valg er frie og hvilke ønsker og behov som er legitime. Siden det ikke er enighet om dette, vil kostnadsestimatene nødvendigvis bli subjektive." Det er derfor ikke så enkelt at man kan estimere den nøyaktige samfunnsmessige kostnaden. Eller, det kan altså synes å være et definisjonsspørsmål.

Man trenger ikke vite hvor mye det koster, frihet er viktigere. Selv tror jeg at om man enten beskatter narkotika eller aller helst fjerner velferdsstaten helt, så vil det lønne seg.

Hvis Stina hadde prøvd å smugle illegale gulrøtter fra Bolivia til Norge, i visshet om at gulrøtter var ulovlig i Norge og gitt at gulrotindustrien på verdensbasis hadde svært alvorlige implikasjoner for gulrotbrukere og samfunn, for så å rømme fra sin gulrotdom i Bolivia så hadde jeg kunnet følge sammenligningen. Nå er det ikke slik. Konsekvensen av boliviansk kokain og bolivianske gulrøtter er ulike. Derfor forkaster jeg denne sammenligningen.

Poenget var at du mente narkotikabruk ikke nødvendigvis var frivillig, så jeg kom med det kanskje dårlige eksempelet at alle som tvinger noen til å gjøre noe, enten det er å ta narkotika eller spise gulrøtter skal straffes uansett. Jeg mente ikke det var noen likheter.

Begrepet "avhengighet" og dets innhold er interessant nok i seg selv, men man trenger ikke å mene at Stina har "gjort et gitt menneske avhengig" for å mene at avhengighet er et problem knytta til narkotikaindustri, og at Stinas rolle som narkotikasmugler ikke er 100% uten betydning i spørsmål knytta til avhengighetsproblematikk.

Veldig få ting er 100% uavhengig, men her er det selvfølelig en klar indirektesammenheng mellom de som smugler/selger stoff og at brukere blir avhengige. Men jeg mener voksne mennesker skal ta ansvar for sine egne liv, uansett blir de færreste avhengige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det viktig å bli kvitt narkotikaproduksjon?

Mnja...Jeg vettikke....Det fører til krig, drap, vold, avhengighet, lidelse, barn som lider, ødelagte lokalsamfunn osv.. Listen fortsetter i det uendelige.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnja...Jeg vettikke....Det fører til krig, drap, vold, avhengighet, lidelse, barn som lider, ødelagte lokalsamfunn osv.. Listen fortsetter i det uendelige.

Og de som er villige til å smugle skiten er dessverre ikke små, ærverdige personer som Staten burde klappe på hodet og smugle hjem. Uansett hvor mye av smuglerpengene de betaler med.

Dere skjønner at det var mer med i bagasjen hjem enn bare klæra til jentungen..? Yes?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg mener egentlig....

Hun ene er jo frikjent av norsk rett. Og ja, jeg har faktisk en smule mer tiltro til en norsk rett enn en boliviansk rett hvor det nesten garantert hersker korrupsjon og annet svineri. Sjansen for å få en rettferdig rettsak i et land som Bolivia, anser jeg som minimal.

Det som dog er ganske oppsiktsvekkende, og nærmest komisk, er at det tilsynelatende hersker en oppfatning av at de fleste ønsker at Hagen skal råtne i et boliviansk fengsel med elendige soningsforhold, samtidig som man i Norge støtter 3 års fengsel for grove sex-overgrep mot barn og kvinner - en forbrytelse som etter min mening er 10 ganger verre en forsøk på narkosmugling.

Synes heller man skal kjempe for at pedo-svin og voldtektsforbrytere får sin fortjente straff, dvs. 15-20 år i fengsel (ikke HOTELL)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...