Gå til innhold

alkoholnekt i samværshelgene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Y

Utgangspkt er at det ikke skader barnet eller har noe å si.

Dette er en prinsippsak fra samboerens side. Han har ingen rett til å nekte henne å drikke et glass vin etter barnet har lagt seg, eller nekte henne å spise en sjokolade (hvis det var det saken hadde gjeldt).

Du kan ikke sammenligne alkohol og sjokolade. Nei, han kan ikke nekte henne noe som helst. Men hvis hun ikke er villig til å strekke seg en milimeter, så burde hun innse at hun ikke er klar for stemorsrollen. Den innebærer ofte at man må gi mye... Gubben gjør det han tenker er best for barnet sitt, og at dere klandrer det synes jeg er helt patetisk. For en utrolig trassig tankegang.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor skriver TS at mannen drikker seg driting annenhver helg? kan du vennligst sitere?

I åpningsinnlegget står det at han drikker "flere flasker øl" annenhver helg. Jeg er gjennomsnittlig stor og trenger hvertfall 7-8 flasker før jeg er i nærheten av noe som kan kalles full.

Uansett hadde det ikke spilt noen rolle, det er en prinsippsak for mannen at barnet skal ha det helt alkoholfritt hjemme hos han, og det bør respekteres. Hvis det er det som skal til for at faren føler han tar barnet på alvor, bør det være et veldig lite offer fra stemors side. Uansett hvor irrasjonelt hun mener det er. Hele resten av tiden kan TS drikke vin til det tyter ut av ørene hennes.

Du konkluderer med at fars prinsipper skal respekteres uten gode argumenter for hvorfor.

Er det bare hans meninger i denne saken som er viktige. Du bagatteliserer retten til Ts å få ghøre det hun har lyst til. og dermed innskrenke hennes liv. Hvis det er viktig for henne å kunne ta seg et glass vin, når hun ønsker det. Så er det noe hun bør få lov til så lenge det ikke skader noen.

Skrevet

Du kan ikke sammenligne alkohol og sjokolade. Nei, han kan ikke nekte henne noe som helst. Men hvis hun ikke er villig til å strekke seg en milimeter, så burde hun innse at hun ikke er klar for stemorsrollen. Den innebærer ofte at man må gi mye... Gubben gjør det han tenker er best for barnet sitt, og at dere klandrer det synes jeg er helt patetisk. For en utrolig trassig tankegang.

Hvorfor kan jeg ikke sammenligne det?

Der finnes foreldre som ikke ønsker det i sitt hus.

Poenget mitt var å ta fokuset vekk fra alkohol og heller se at han nekter henne noe uten en god grunn. Så hva hvis msn byttet ut vinglasset med sjokolade.... Samme mening da?

Skrevet

Du konkluderer med at fars prinsipper skal respekteres uten gode argumenter for hvorfor.

Er det bare hans meninger i denne saken som er viktige. Du bagatteliserer retten til Ts å få ghøre det hun har lyst til. og dermed innskrenke hennes liv. Hvis det er viktig for henne å kunne ta seg et glass vin, når hun ønsker det. Så er det noe hun bør få lov til så lenge det ikke skader noen.

Ja, i denne saken synes jeg det. Det er viktigere at faren føler han opptrer ansvarlig som helgepappa enn at stemor får drikke et glass vin. småbarnsForeldre er ofte irrasjonelle, og det må til en viss grad respekteres.

Skrevet

Hvorfor kan jeg ikke sammenligne det?

Der finnes foreldre som ikke ønsker det i sitt hus.

Poenget mitt var å ta fokuset vekk fra alkohol og heller se at han nekter henne noe uten en god grunn. Så hva hvis msn byttet ut vinglasset med sjokolade.... Samme mening da?

Hva vet du om hans grunner? For alt vi vet er det ikke sikkert det blir med det ene glasset, og hvor går grensen? Alkohol og sjokolade kan ikke sammenlignes nei. Du vet man fortsatt kan kjøre bil etter inntak av en stor freia eller?

• Liker 1
Skrevet

Eller det kan være at han ikke er klar siden han lager prinsippsak ut av noe som ikke skader barnet.

Skrevet

Hva vet du om hans grunner? For alt vi vet er det ikke sikkert det blir med det ene glasset, og hvor går grensen? Alkohol og sjokolade kan ikke sammenlignes nei. Du vet man fortsatt kan kjøre bil etter inntak av en stor freia eller?

Jeg svarer ut fra Ts opplysninger..

Skrevet

Hvor har jeg samnenlignet virkningen? Det er ikke det jeg har snakket om.

Jeg har forklart at sammenligningen handler om å nekte noe uten en god grunn - enten det er vin eller sjoklade.

Skrevet

Ja, i denne saken synes jeg det. Det er viktigere at faren føler han opptrer ansvarlig som helgepappa enn at stemor får drikke et glass vin. småbarnsForeldre er ofte irrasjonelle, og det må til en viss grad respekteres.

Så følelsene til faren - selv om de er irrasjonelle - er viktigst?

Ingen kan kreve respekt på et slikt grunnlag.

Skrevet

Ja, faktisk så er det fars ønsker som må respekteres i denne saken, mener jeg. Det far og mor som sammen setter grensene for hva som er greit i forhold til barnet.

Hvis stemor ikke ønsker å respektere dette, bør hun ta seg et glass et annet sted. Jeg syns dette med alkohol og barn er et viktig standpunkt og ta, og far bør respekteres her. Hvis ts syns dette går på tvers av hvordan hun vil leve, er det sannsynligheter for uenigheter senere også, dersom de får barn sammen. Ulike verdier er viktige å snakke om, og bli enige.

Jeg og min mann har litt ulikt syn på alkohol, jeg har vokst opp uten foreldre som drikker hjemme, mens han har vokst opp med foreldre som drikker vin til maten. Vi har gått flere runder på dette, og sammen blitt enige om at det går greit for begge parter at det skjeldent nytes alkohol sammen med barna, men at det er greit med et glass vin til maten ved høytider eller andre anledninger. Vi drikker ikke alkohol hver helg, men det er i orden for meg om han ønsker å ta seg et glass etter leggetid, siden det skjer høyst skjeldent. Da er jeg likevel edru og i stand til å kjøre om noe skulle ske. Jeg syns det er greit å inngå kompromisser, hvis man diskuterer skikkelig hva som ligger bak det man mener.

Til dere som syns det er hysterisk å ikke ville nyte alkohol sammen med barn, så har faktisk forskningen vist at foreldre som nyter alkohol sammen med barn, får barn som drikker mer enn barn som ikke har foreldre som nyter alkohol sammen med dem. Man kan synse det man vil, men sånn er det faktisk. Når det er sagt, så er jo det snakk om vin etter leggetid i TS sin tråd, så det blir jo noe annet enn å nyte alkohol sammen med barnet. Men, jeg mener uansett at stemor bør ha respekt for hans ønsker, siden det er hans barn, og dersom hun har problemer med å kutte ut vinen har hun et alkoholproblem. Jeg tror ikke vi ser hele bildet her, jeg oppfatter at samboer syns hun drikker for mye/for ofte, ettersom dette er så viktig for han. Men det er ren spekulasjon, det kan jo være rett og slett at prinsippet om å være edru når barnet er der, er så viktig.

Jeg syns han høres ut som en flott pappa jeg! :)

• Liker 2
Skrevet

Ja, faktisk så er det fars ønsker som må respekteres i denne saken, mener jeg. Det far og mor som sammen setter grensene for hva som er greit i forhold til barnet.

...........

dersom hun har problemer med å kutte ut vinen har hun et alkoholproblem.

Du skriver ikke noe om hvorfor det kun er fars ønsker som skal respekteres?

Så lenge far har valgt å flytte sammen med et annet menneske, bør han oppføre seg deretter, hvis ikke kan det lett føre til et ødelagt forhold. Jeg forstår ikke hvorfor ikke TS og samboer kan diskutere dette temaet på samme måte som dere har gjort, og inngå kompromisser.

Jeg synes det er tendensiøst å vise til at TS kan ha et alkoholproblem, bare fordi hun ønsker å få bestemme hva hun kan og ikke kan gjøre i sitt eget hjem, så lenge man ikke snakker om forhold som i det hele tatt går utover barnet.

Her kan man se at alkoholmisbruk ikke handler om dette: http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/skjema/alkohol-audit-3240.html .

Om du er uenig i det, får du evt. be de legge inn "ønsker du å ta deg et glass vin, selv om samboeren din nekter deg det?" I tilfelle kan du ha et problem....

Skrevet

Så barnets far og mor skal få bestemme hva stemor skal gjøre og ikke? Mor har iallefall ingen rett til å fortelle stemor hva som er greit og ikke, så hun kan tas ut av hele problemstillingen først som sist.

Nå er det nok av tråder her hvor det blir påpekt at stebarn ikke er stemors barn, og det er ikke annerledes her. Stemor har lite og ingenting å si i forhold til oppdragelsen av stebarn, og da har far og spesielt mor lite og ingenting med å sette irrasjonelle krav til stemor. Barnet er i samværstiden fars ansvar. Så lenge dette glasset med vin ikke påvirker stemor i den grad at barnet på noen måte vil merke at hun har drukket det, ser jeg virkelig ikke hvorfor far og eventuelt mor har noen som helst rett til å kreve hverken det ene eller det andre av henne.

Stemor har også rett til å bestemme hva hun skal kunne og ikke kunne gjøre i eget hjem, og det er ingen grunn til at hun ikke skal kunne ta seg et glass vin så lenge det ikke er hun som har ansvaret for dette barnet. Og så lenge hun ikke drikker foran barnet, tar hun hensyn til fars ønsker uten å måtte tilsidesette sine.

• Liker 2
Skrevet

Det er meg som var anonym over der.

Jeg er til deres opplysning selv stemor.

Nå mener jeg likevel at barnet må settes først, før stemors egne behov, det er noe man går inn i som stemor. Hvis hun og far til barnet ikke kan bli enige om prinsipper for hvordan de skal forholde seg til samvær med barnet, er det desverre stemors behov som må settes til side.

Og jeg er enig, de burde kunne snakke sammen om dette, men for meg virker det som ts ikke ønsker å ta hensyn til det far ønsker, selv om de har snakket om det.

Rent personlig; jeg er selv restriktiv i forhold til alkohol, men jeg syns far her er i overkant prinsippfast, men jeg syns likevel at han må få lov til det, ettersom det er hans barn.

Jeg mener stemødre/stefedre absolutt bør ha noe å si for barnas oppdragelse, men jeg syns at far og mor bør få legge de store linjene, og steforeldre bør respektere dette. Ellers tror jeg man fort får problemer i forholdet.

Jeg er enig i at mor ikke skal diktere hva stemor kan gjøre, men her er det jo far som sier hva han ønsker. Hvis far ikke mente dette, syns jeg saken ville vært helt annerledes, da far har like mye å si i oppdragelsen som mor.

• Liker 1
Skrevet

Nå mener jeg likevel at barnet må settes først, før stemors egne behov, det er noe man går inn i som stemor....

Det er greitt at barn skal settes først, men på hvilken måte går det utover barnets behov, om TS tar seg et glass vin etter barnet har lagt seg? Så lenge det ikke går utover barnet, er ikke argumentet ditt godt nok.

• Liker 1
Skrevet

Det er greitt at barn skal settes først, men på hvilken måte går det utover barnets behov, om TS tar seg et glass vin etter barnet har lagt seg? Så lenge det ikke går utover barnet, er ikke argumentet ditt godt nok.

Vel, jeg er i utgangspunktet enig med deg, men det er jo ikke faren til barnet, og det hans privilegium å vurdere hva som er best for barnet eller ikke..

Skrevet (endret)

Det er meg som var anonym over der.

Jeg er til deres opplysning selv stemor.

Nå mener jeg likevel at barnet må settes først, før stemors egne behov, det er noe man går inn i som stemor. Hvis hun og far til barnet ikke kan bli enige om prinsipper for hvordan de skal forholde seg til samvær med barnet, er det desverre stemors behov som må settes til side.

Og jeg er enig, de burde kunne snakke sammen om dette, men for meg virker det som ts ikke ønsker å ta hensyn til det far ønsker, selv om de har snakket om det.

Rent personlig; jeg er selv restriktiv i forhold til alkohol, men jeg syns far her er i overkant prinsippfast, men jeg syns likevel at han må få lov til det, ettersom det er hans barn.

Jeg mener stemødre/stefedre absolutt bør ha noe å si for barnas oppdragelse, men jeg syns at far og mor bør få legge de store linjene, og steforeldre bør respektere dette. Ellers tror jeg man fort får problemer i forholdet.

Jeg er enig i at mor ikke skal diktere hva stemor kan gjøre, men her er det jo far som sier hva han ønsker. Hvis far ikke mente dette, syns jeg saken ville vært helt annerledes, da far har like mye å si i oppdragelsen som mor.

At du som stemor ville bøyd deg for fars ønsker i dette tilfellet, er ikke ensbetydende med at du skal det. Stemor drikker ikke sitt glass vin foran barnet, så hvor går dette ut over hensynet til barnet? Såvidt jeg kan se, er dette irrasjonelle krav av nettopp den grunn. At far er far er ikke grunn nok til å nekte stemor sitt glass vin, da dette ikke går ut over barnet på noen måte.

Om noe skulle skje, er det uansett far som skal ta ansvaret. Ikke stemor. Om det blir tur på legevakt eller sykehus, og stemor blir med, vil ikke ett glass vin ha påvirket henne nok til at hun ikke skal kunne være en støtte for far. Og i et sånt tilfelle vil det først og fremst være dét hun kan gjøre, siden hun ikke kan ta noen avgjørelser uansett. Og da vil ikke den minimale påvirkningen hun måtte ha ett sitt vinglass ha noen som helst betydning.

Nei, far skal ikke kunne sette urimelige grenser for stemor, ved å bruke barnet som unnskyldning. Så i situasjoner som denne har han omtrent like liten rett til å diktere hva stemor kan gjøre, som det mor har.

Endret av Raven Emerald
  • Liker 4
Skrevet

Jeg hadde funnet meg en egen leilighet, rett og slett fordi jeg hadde nektet å leve sammen med en som skulle overstyr meg på den måten. Før noens ier at da er alkoholen viktigere, vil jeg bare si at jeg ikke drikker alkohol i det hele tatt og har ikke gjort det på over 12 år. Men at man skal fortelle et voksent menneske hva hun får lov til og ikke lov til å gjøre i sitt eget hjem, er og blir for dumt for meg.

Et barn tar ikke skade av at de voksne tar et par glass vin etter barnet har lagt seg, og de som mener noe annet er overhysteriske. Far er jo edru i denne situasjonen, og kan fint kjøre barnet om noe skulle skje. Men som er voksent menneske, hadde jeg skulle hatt like mye å si i mitt eget hjem biologiske barn eller ikke. Får være måte på hva steforeldre skal måtte akseptere, og jeg forstår godt de som ikke ønsker å gå inn i et forhold der det finnes barn fra før av, for da har de jo IKKE noe de skulle ha sagt i sitt eget hjem engang i følge enkelte her inne.

Nei takke meg til min egen leilighet, der jeg kan gjøre hva jeg vil som et voksent menneske.

• Liker 3
Skrevet

Hvis hun og far til barnet ikke kan bli enige om prinsipper for hvordan de skal forholde seg til samvær med barnet, er det desverre stemors behov som må settes til side.

Hvorfor? Glasset med vin går ikke utover barnet.

På samme måten som far til barnet ikke ønsker å ta hensyn til TS. Og det er han som forlanger noe (som er urimelig) - ikke TS.

Vel, jeg er i utgangspunktet enig med deg, men det er jo ikke faren til barnet, og det hans privilegium å vurdere hva som er best for barnet eller ikke..

Så lenge han har valgt å bli samboer, og har planer om å legge irrasjonelle restriksjoner på TS, så snakker vi om overkjøring/manglende respekt for et annet menneske. Du kan ikke si at far skal få ha det privilegiumet. Ingen har en slik rett....

Skrevet

5 glass er ca 1 vinflaske, drikker du den over 5-6 timer er du langt fra full. Vi bor ikke uti bushen, sjer det noe er det jo bare å ringe drosje eller spørre naboer. Hva er det forresten for noe grusomt som kan skje med et sovende friskt barn?

Jo, jeg er definitivt full da, spesielt som småbarnsmor, da jeg drikker veldig sjelden. Jeg vil tro dette gjelder mange. Og jeg har ikke lappen selv, så selvfølgelig ville jeg bare ringt drosje. Jeg sier ikke at det er sannsynlig at det skjer noe, men bare det at barnet kan våkne og mor og/eller far er skikkelig på druen, det er ikke bra.

Å være på fylla annenhver helg er ikke foruroligende alkoholvaner. I åpningsinnlegget sto det at av hensyn til barnet, ønsket han at hun ikke skulle drikke. Stemor kan heller ta det vinglasset på torsdag hvis det er så forbannet viktig. Et glass alkohol er lite å ofre for husfreden. Dessuten kan det hende mor og far har en gjensidig avtale om at det ikke skal drikkes alkohol med barnet i hus, og da har faktisk stemor å respektere dette. Uansett hvor dumt hun synes det er.

Uenig, det er hennes hus også. Hun gjør ingen skade med ett glass vin, og jeg synes det er urimelig at far og mor skal kunne bestemme dette. Det går ikke ut over barnet.

• Liker 1
Skrevet

Til dere som mener at alkohol aldri skal nytes med barn i hus. Hva med oss som alltid har barn i hus? Skal vi aldri kunne nyte et glass vin eller en øl mens barna sover?

Hva med andre land, der det er helt normalt å drikke vin til maten? Det sies jo at man i en del andre land har et sunnere forhold til alkohol nettopp pga at man kan nyte et glass vin til mat uten å drikke seg full.

Jeg syns faktisk dette er noe du skal bestemme selv ts, så lenge det er måteholden bruk. Det får da være måte på hvor mye den andre parten skal legge føringene i et felles hjem.

Jeg har også vokst opp i et hjem hvor det ble tatt et glass vin eller to til kvelden. Og jeg har aldri sett mine foreldre hverken brisen eller full.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...