Gjest Solmåne Skrevet 20. november 2011 #61 Skrevet 20. november 2011 Når jeg var liten og bodde hos min mor, så var ikke det et særlig godt syn. Da mener jeg å se min mor være full. Det er helt forståelig at det ikke var et godt syn å se moren din være full, men denne tråden handler ikke om at TS skal drikke seg full foran barnet, men nyte et glass vin i helgene - og man blir ikke full av 1-2 glass vin, og TS nevner også at dette er etter barnet har lagt seg. 3
Gjest Ok... Skrevet 20. november 2011 #62 Skrevet 20. november 2011 . Når jeg var liten og bodde hos min mor, så var ikke det et særlig godt syn. Da mener jeg å se min mor være full. [/qu Har selv vokst opp med alkoholmisbruk. Selv er jeg ikke motstander av inntak av alkohol i hjemmet, så lenge folk ikke misbruker. Leser at du sliter med følgene av din barndom, og det er forståelig. Husk imidlertid at normalt bruk, er noe helt annet enn det du erfarte. Håper mannen din er enig i valget om totalavhold, og at du ikke tvinger ditt syn over på han. 3
Montefalco Skrevet 20. november 2011 #63 Skrevet 20. november 2011 Vel, nå kan ikke jeg snakke for gud og hver mann, men etter min egen erfaring så syns jeg ikke at det er greit. Når jeg var liten og bodde hos min mor, så var ikke det et særlig godt syn. Da mener jeg å se min mor være full. Og det er ikke et sundt alkoholforbruk.
Gjest Madelene1 Skrevet 20. november 2011 #64 Skrevet 20. november 2011 (endret) Det er helt forståelig at det ikke var et godt syn å se moren din være full, men denne tråden handler ikke om at TS skal drikke seg full foran barnet, men nyte et glass vin i helgene - og man blir ikke full av 1-2 glass vin, og TS nevner også at dette er etter barnet har lagt seg. jo, jeg beklager. Jeg er nok litt for sjapp til å overreagere og håper at folk ikke har tatt seg nær. Jeg tenker bare at det jeg så, er det ingen barns som fortjener å se, så da "hiver" jeg meg ut med taggene rett frem og forsvarer barnet. Selv om barnet kanskje ikke trenger å bli forsvart............... Beklager. Endret 20. november 2011 av Madelene1
Gjest Madelene1 Skrevet 20. november 2011 #65 Skrevet 20. november 2011 Spiller ingen rolle for deg om folk heter anonymbruker eller bananskall! Det er greit at du ikke er interessert i å diskutere med folk som er direkte usaklige men, i denne tråden ift tema så er det ikke usaklig å spørre hvorfor du skal bestemme over en voksen mann?? Såpas må du tåle. Gidder du ikke svare så neivel men, prat på en voksen måte iallefall. Skjerpings! Ja, det kommer helt på det samme, men hadde du hatt deg selv på avatar bilde så hadde det ikke vært det samme. Da kunne man sett personen som er så tøff bak pc skjermen. Eks. det er meg som er på avataren. meg og min datter. Og om du leser alt jeg skriver så får du med deg at jeg ikke har bestemt noe som helst over noen. på en voksen måte? eh, er det du som har skrevet de siste kommentarene til meg som anonym bruker?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #66 Skrevet 20. november 2011 Ja, det kommer helt på det samme, men hadde du hatt deg selv på avatar bilde så hadde det ikke vært det samme. Da kunne man sett personen som er så tøff bak pc skjermen. Eks. det er meg som er på avataren. meg og min datter. Og om du leser alt jeg skriver så får du med deg at jeg ikke har bestemt noe som helst over noen. på en voksen måte? eh, er det du som har skrevet de siste kommentarene til meg som anonym bruker? Det er omtrent ingen som har bilde av seg selv som avatar her inne.
Montefalco Skrevet 20. november 2011 #67 Skrevet 20. november 2011 Å være på fylla annenhver helg er ikke foruroligende alkoholvaner. I åpningsinnlegget sto det at av hensyn til barnet, ønsket han at hun ikke skulle drikke. Stemor kan heller ta det vinglasset på torsdag hvis det er så forbannet viktig. Et glass alkohol er lite å ofre for husfreden. Dessuten kan det hende mor og far har en gjensidig avtale om at det ikke skal drikkes alkohol med barnet i hus, og da har faktisk stemor å respektere dette. Uansett hvor dumt hun synes det er. Hvorfor i all verden skal stemor måtte akseptere en avtale mellom samboeren og hans barns mor. Det er hennes hjem, og hun skal da kunne leve normalt der. 4
Gjest Ok... Skrevet 20. november 2011 #68 Skrevet 20. november 2011 jeg er samboer med en mann som har en liten gutt. han er hos oss annenhver helg og en dag hver uke. jeg har en slitsom jobb og når det er helg så har jeg lyst på et lite glass rødvin på fredag eller lørdagskvelden. samboeren min drikker også (da helst flere flasker med øl)men kun de helgene han har barnefri. han drikker ikke når barnet er her. han vil ikke at jeg skal drikke heller da. jeg drikker meg ikke full! bare et lite glass rødvin på kvelden når barnet har lagt seg. men det prøver han å forby meg. han vet at jeg ikke prøver å bli full (skal jeg bli brisen må jeg drikke minst fire glass vin). men en liten slurk med vin er i hans øyne helt fyfy når det er barn i huset som sover. jeg skjønner ikke helt tankegangen hans. så regner med at det er PRINSIPPET det går på.... så hvis han fortsatt var sammen med barnets mor så kunne ingen av dem noensinne drikke en liten øl da? og han er imot bruk av barnevakt og sette bort barnet hos besteforeldre osv. han er jo glad i alkohol selv. Jeg tolker dette som at det ikke er vinglasset som er viktig, men at samboeren din vil sette regler i deres hjem uten at din mening blir hørt og respektert. Hadde det vært snakk om alkoholbruk som kunne skadet barnet hans, hadde han hatt et argument. Her er det kun snakk om hans personlige meninger og ønsker. Da bør man ha såpass respekt for at andre ikke er enige, og ikke påtvinge sitt syn. Jeg tenker altså at samboeren din er urimelig og kanskje også respektløs i forhold til ditt syn i saken. Hvorfor skal ikke din mening telle her (så lenge det ikke skader barnet)? Håper dere kan snakke sammen og finne en løsning, der begge kan ha respekt for den annens mening/syn. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #69 Skrevet 21. november 2011 Å være på fylla annenhver helg er ikke foruroligende alkoholvaner. I åpningsinnlegget sto det at av hensyn til barnet, ønsket han at hun ikke skulle drikke. Stemor kan heller ta det vinglasset på torsdag hvis det er så forbannet viktig. Et glass alkohol er lite å ofre for husfreden. Dessuten kan det hende mor og far har en gjensidig avtale om at det ikke skal drikkes alkohol med barnet i hus, og da har faktisk stemor å respektere dette. Uansett hvor dumt hun synes det er. Foruroligende og foruroligende, jeg ser på det som mer "risikofylt" å drikke seg dritings annenhver helg (hvis det er det han gjør da, å ta 4-5 øl hjemme ser jeg ikke på som fyll) enn å drikke et (og kun et) lite glass selv om det er barn i huset. Jeg tenker det er synd det ikke går an å være litt rundere i kantene dersom det er slik at ingen av dem har et alkoholproblem, og stemor ikke drikker mer enn det ene glasset, og lurer på hva bakgrunnen er for at faren vil ha det så strengt. Dersom det er fordi han selv føler han blir fristet til å drikke, men ikke greier å stoppe ved ett glass, ville jeg latt være å drikke i solidaritet med ham. Men det kan sikkert være andre grunner også. Jeg bare synes det er rart å ha helt alkoholfritt hjem når barnet er der, hvis man har et avslappet og moderat/lavt (kontrollert) alkoholforbruk ellers.
Gjest Eurodice Skrevet 21. november 2011 #70 Skrevet 21. november 2011 Å være på fylla annenhver helg er ikke foruroligende alkoholvaner. I åpningsinnlegget sto det at av hensyn til barnet, ønsket han at hun ikke skulle drikke. Stemor kan heller ta det vinglasset på torsdag hvis det er så forbannet viktig. Et glass alkohol er lite å ofre for husfreden. Dessuten kan det hende mor og far har en gjensidig avtale om at det ikke skal drikkes alkohol med barnet i hus, og da har faktisk stemor å respektere dette. Uansett hvor dumt hun synes det er. Du kan tro det er festlig med en full, snøvlende mann. Så du mener at stupfyll annenhver helg er helt i orden, for da har ikke faren barnet sitt der. Tror du samboeren synes det er så koselig? Han nekter henne å ta et glass vin en fredags/lørdagskveld, et GLASS. Barnet sover til og med. Dessuten er det ikke hennes ansvar. Det er bare tåpelig det du skriver at hun kan ta det på torsdagskvelden. Det er etter en arbeidsuke det kan være godt å slappe av med et glass vin for henne. Det blir ingen full av, men det blir man av å bælme litervis med øl. 2
Gjest ok.... Skrevet 21. november 2011 #71 Skrevet 21. november 2011 Å være på fylla annenhver helg er ikke foruroligende alkoholvaner. I åpningsinnlegget sto det at av hensyn til barnet, ønsket han at hun ikke skulle drikke. Stemor kan heller ta det vinglasset på torsdag hvis det er så forbannet viktig. Et glass alkohol er lite å ofre for husfreden. Dessuten kan det hende mor og far har en gjensidig avtale om at det ikke skal drikkes alkohol med barnet i hus, og da har faktisk stemor å respektere dette. Uansett hvor dumt hun synes det er. Hvis det ikke er vinglasset som er viktig, men at en i forholdet skal ha vetorett for hans meninger er viktigere. Synes du da fremdeles at hun skal gi seg for husfredens skyld?
HopelessFear Skrevet 21. november 2011 #72 Skrevet 21. november 2011 Barn har godt av å se foreldrene drikke et glass vin til kvelds/middag. Det lærer barnet at det er mulig å nyte alkohol med varsomhet og respekt det fortjener. Derrimot om mor hadde tatt seg en flaske, så hadde jeg reagert mer.
Genesis Skrevet 21. november 2011 #73 Skrevet 21. november 2011 Du kan tro det er festlig med en full, snøvlende mann. Så du mener at stupfyll annenhver helg er helt i orden, for da har ikke faren barnet sitt der. Tror du samboeren synes det er så koselig? Han nekter henne å ta et glass vin en fredags/lørdagskveld, et GLASS. Barnet sover til og med. Dessuten er det ikke hennes ansvar. Det er bare tåpelig det du skriver at hun kan ta det på torsdagskvelden. Det er etter en arbeidsuke det kan være godt å slappe av med et glass vin for henne. Det blir ingen full av, men det blir man av å bælme litervis med øl. Hva i all verden har dette med saken å gjøre? Om gubben drikker 8 eller 15 øl annenhver lørdag er da revnende likegyldig, det er ikke det vi diskuterer. Da er heller ikke barnet tilsetede. Faren mener sannsynligvis at alkohol er noe som hører festlivet til, og ikke er kompatibelt med barn. Det er hans virkelighet, andre kan føle det annerledes. Hvis det ene glasset med vin er så viktig at stemoren ikke klarer å respektere dette, er hun neppe voksen nok til å gå inn i et forhold som inkluderer barn. Egentig synes jeg at prinsippet om å ikke nyte alkohol med små barn i huset er helt okei. Et glass kan fort bli til to, og har man spist litt lite den dagen blir det kanskje tre uten at man tenker noe mer over saken. Det er snakk om EN kveld i uka hvor hun må klare seg uten et glass vin. Med så mye utfordringer man møter i langvarige forhold er det faktisk no som heter choose your battles. Dessuten skal man være veldig forsiktige når det kommer til andres barn. Det er et følsomt tema, og å slå seg vrang for noe så latterlig som et glass vin tyder jo nesten på at det glasset kanskje er litt for viktig... 1
Genesis Skrevet 21. november 2011 #74 Skrevet 21. november 2011 Hvis det ikke er vinglasset som er viktig, men at en i forholdet skal ha vetorett for hans meninger er viktigere. Synes du da fremdeles at hun skal gi seg for husfredens skyld? Hvorfor må man gjøre akkurat dette til en prinsippsak da? Det burde være nok av andre ting å ta av. Som nevnt synes jeg at man skal tråkke varsomt når det kommer til andres barn. Spesielt småbarnsforeldre kan være noe paranoide av seg, og dette bør det til en viss grad kunne vises forståelse for. Det er ikke snakk om å danse etter gubbens pipe i alt og ingenting her. Det er da for svarte snakk om å avstå fra et glass vin. Noe alle bortsett fra akoholikere burde klare med letthet, og ikke tenke noe mer over saken. 1
Gjest ok.... Skrevet 21. november 2011 #75 Skrevet 21. november 2011 Hvorfor må man gjøre akkurat dette til en prinsippsak da? Det burde være nok av andre ting å ta av. Som nevnt synes jeg at man skal tråkke varsomt når det kommer til andres barn. Spesielt småbarnsforeldre kan være noe paranoide av seg, og dette bør det til en viss grad kunne vises forståelse for. Det er ikke snakk om å danse etter gubbens pipe i alt og ingenting her. Det er da for svarte snakk om å avstå fra et glass vin. Noe alle bortsett fra akoholikere burde klare med letthet, og ikke tenke noe mer over saken. Godt spm hvorfor gjør far dette til en sak, når det ikke går utover barnet.... TS klarer sikkert fint å tilpasse seg, men jeg ser ikke at der er noen gode argumenter for hvorfor.... 1
Djungelvrål Skrevet 21. november 2011 #76 Skrevet 21. november 2011 Hva i all verden har dette med saken å gjøre? Om gubben drikker 8 eller 15 øl annenhver lørdag er da revnende likegyldig, det er ikke det vi diskuterer. Da er heller ikke barnet tilsetede. Faren mener sannsynligvis at alkohol er noe som hører festlivet til, og ikke er kompatibelt med barn. Det er hans virkelighet, andre kan føle det annerledes. Hvis det ene glasset med vin er så viktig at stemoren ikke klarer å respektere dette, er hun neppe voksen nok til å gå inn i et forhold som inkluderer barn. Egentig synes jeg at prinsippet om å ikke nyte alkohol med små barn i huset er helt okei. Et glass kan fort bli til to, og har man spist litt lite den dagen blir det kanskje tre uten at man tenker noe mer over saken. Det er snakk om EN kveld i uka hvor hun må klare seg uten et glass vin. Med så mye utfordringer man møter i langvarige forhold er det faktisk no som heter choose your battles. Dessuten skal man være veldig forsiktige når det kommer til andres barn. Det er et følsomt tema, og å slå seg vrang for noe så latterlig som et glass vin tyder jo nesten på at det glasset kanskje er litt for viktig... Nei prinsippet her er at hun ikke skal eller kan la andre bestemme over seg, hun er et voksent menneske. Å ta seg 1 glass vin i helga er noe voksne mennesker har lov til å gjøre! Eksen prøver tydeligvis å kontrollere henne og bruker ungen som unnskylding.
Gjest Eurodice Skrevet 21. november 2011 #77 Skrevet 21. november 2011 (endret) Hva i all verden har dette med saken å gjøre? Om gubben drikker 8 eller 15 øl annenhver lørdag er da revnende likegyldig, det er ikke det vi diskuterer. Da er heller ikke barnet tilsetede. Faren mener sannsynligvis at alkohol er noe som hører festlivet til, og ikke er kompatibelt med barn. Det er hans virkelighet, andre kan føle det annerledes. Hvis det ene glasset med vin er så viktig at stemoren ikke klarer å respektere dette, er hun neppe voksen nok til å gå inn i et forhold som inkluderer barn. Egentig synes jeg at prinsippet om å ikke nyte alkohol med små barn i huset er helt okei. Et glass kan fort bli til to, og har man spist litt lite den dagen blir det kanskje tre uten at man tenker noe mer over saken. Jeg mener absolutt at det har med saken å gjøre for samboerens del, altså kvinnen. Han vil nekte henne å ta seg et glass vin en lørdagskveld på grunn av at han har barnet sitt der, men hun skal altså finne seg i at samboeren drikker seg dritings annenhver helg mens barnet ikke er der. Det synes du er helt i orden? Endret 21. november 2011 av Belladonna 4
Genesis Skrevet 21. november 2011 #78 Skrevet 21. november 2011 Nei prinsippet her er at hun ikke skal eller kan la andre bestemme over seg, hun er et voksent menneske. Å ta seg 1 glass vin i helga er noe voksne mennesker har lov til å gjøre! Eksen prøver tydeligvis å kontrollere henne og bruker ungen som unnskylding. Hvilken eks, det er samboeren hennes vi snakker om. Jo, noen ganger må man faktisk ta andres synspunkter til etterretning og innfinne seg. Selvom man ikke er enig. Gi og ta kalles det, og er helt grunnleggende i et forhold mellom to mennesker. Å være voksen handler ikke om gjøre alt man har lyst til på etterhvert tidpunkt, men å komme frem løsninger alle kan leve med. Tydelig at dette er viktig for mannen hennes, og det ene glasse med vin burde strengt tatt ikke være så viktig for henne. Forøvrig ser jeg du kun er ute etter "ta" menn i alle tråder du svarer i her inne. Du kunne hvertfall tatt deg tid til å lese gjennom åpningsinnlegget før du gjorde deg opp en mening, men det er ting som tyder på at du ikke engang gadd såpass. 1
Gjest ok.... Skrevet 21. november 2011 #79 Skrevet 21. november 2011 Hvorfor må man gjøre akkurat dette til en prinsippsak da? Det burde være nok av andre ting å ta av. Som nevnt synes jeg at man skal tråkke varsomt når det kommer til andres barn. Spesielt småbarnsforeldre kan være noe paranoide av seg, og dette bør det til en viss grad kunne vises forståelse for. Det er ikke snakk om å danse etter gubbens pipe i alt og ingenting her. Det er da for svarte snakk om å avstå fra et glass vin. Noe alle bortsett fra akoholikere burde klare med letthet, og ikke tenke noe mer over saken. Y Utgangspkt er at det ikke skader barnet eller har noe å si. Dette er en prinsippsak fra samboerens side. Han har ingen rett til å nekte henne å drikke et glass vin etter barnet har lagt seg, eller nekte henne å spise en sjokolade (hvis det var det saken hadde gjeldt).
Genesis Skrevet 21. november 2011 #80 Skrevet 21. november 2011 Jeg mener absolutt at det har med saken å gjøre for samboerens del, altså kvinnen. Han vil nekte henne å ta seg et glass vin en lørdagskveld på grunn av at han har barnet sitt der, men hun skal altså finne seg i at samboeren drikker seg dritings annenhver helg mens barnet ikke er der. Det synes du er helt i orden? Hvor skriver TS at mannen drikker seg driting annenhver helg? kan du vennligst sitere? I åpningsinnlegget står det at han drikker "flere flasker øl" annenhver helg. Jeg er gjennomsnittlig stor og trenger hvertfall 7-8 flasker før jeg er i nærheten av noe som kan kalles full. Uansett hadde det ikke spilt noen rolle, det er en prinsippsak for mannen at barnet skal ha det helt alkoholfritt hjemme hos han, og det bør respekteres. Hvis det er det som skal til for at faren føler han tar barnet på alvor, bør det være et veldig lite offer fra stemors side. Uansett hvor irrasjonelt hun mener det er. Hele resten av tiden kan TS drikke vin til det tyter ut av ørene hennes. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå