hulaboer Skrevet 20. november 2011 #41 Skrevet 20. november 2011 hvis det at jeg ikke drakk den flasken med øl betydde så mye for henne i hennes syn på ting, så er jo en flaske øl en flaske øl, og et glass vin et glass vin? Hvorfor betyr det så mye at hun ikke tar et glass vin? Jeg skjønner det bare ikke. Det er jo ikke akkurat grøftefylla. Det er jo et sunt forhold til alkohol å nyte det med måte. Her kan det virke som han projiserer sin egen bruk av/holdning til alkohol over på henne. 1
Moscato Skrevet 20. november 2011 #42 Skrevet 20. november 2011 Vanligvis pleier KG å slakte stemødre som ikke vil rette seg etter det mor og far har blitt enige om når det gjelder barneoppdragelsen, men her blir jo stemor (ts) nærmest oppfordret til å oppføre seg som en trassig tenåring og dra fram vinflaska UANSETT hva far og mor har blitt enige om når det gjelder barnets oppdragelse. Ikke fordi stemors vinglass er viktige i seg selv, men fordi hun skal markere at samboeren ikke har makt til å nekte henne å ta disse glassene. Slik jeg ser det har ts ingen grunn til å oppføre segsom en drittunge fordi barnets far ikke vil at det skal drikkes alkohol mens barnet er i hus. Og ja, jeg synes det er drittungeoppførsel å gå imot fars barneoppdragelse ved å nekte å innrette seg bare fordi man kan nekte. SELVSAGT kan man være uenig i at dette (å drikke et par glass vin om kvelden) påvirker barnet i det hele tatt, men da får man for pokker sette seg ned og prate voksent om dette, og legge fram sine synspunkter når det gjelder risiko og grunner til å gjøre det slik eller sånn. Uansett synes jeg stemor inntil videre har å rette seg etter dette så lenge barnets foreldre er enige om at det ikke skal drikkes alkohol med barnet i hus. Får hun diskutert seg frem til en annen løsning som foreldrene er komfortable med er det også greit (jeg vet at barn tåler fint å se en flaske vin iblant), men stemor har ingen rett til å ta denne avgjørelsen på tvers av barnets foreldres synspunkter.
Ciara Skrevet 20. november 2011 #43 Skrevet 20. november 2011 Moscato: Jo, det har stemor rett til. Hun er et voksent menneske som vil drikke et glass vin i sitt eget hjem. Hun er ikke umyndig, og andre voksne mennesker har ingen rett til å nekte henne dette når dette ikke går ut over barnet på noen som helst slags måte. 6
LukaFrost Skrevet 20. november 2011 #44 Skrevet 20. november 2011 Ja, jeg misforsto. Uansett... Nå som vår datter er 7mnd, så er det greit at mannen tar seg en øl eller to. Men når hun blir litt eldre (dvs 3-4 år) så blir dette ikke aktuelt. Det er en regel jeg har satt. Hvorfor er vet verre å ta seg en øl om 3-4 år enn nå? Og hva gir deg rett til å segtte den regelen? Har ikke han like mye å si? 3
Moscato Skrevet 20. november 2011 #45 Skrevet 20. november 2011 Da får hun først diskutere det saklig med barnets far, og overbevise ham også om at det ikke har noe å si for barnets del. At man ikke er umyndig betyr ikke at man aldri skal måtte rette seg etter andre ønsker eller krav. Siden det er så opplagt for dere at stemor ikke skal behøve å la være å drikke fordi det ikke har noe å si for barnet, hvorfor ikke oppfordre henne til å legge fram saken for barnefar (han er jo tydeligvis av en annen oppfatning), så kan de begge begrunne sine synspunkter og bli enige om en løsning som passer for begge. Det er definitivt ikke konstruktivt å oppfordre til provokasjoner bare fordi de ikke er enige om dette.
Djungelvrål Skrevet 20. november 2011 #46 Skrevet 20. november 2011 Det er en viss forskjell på ett og fem glass vin. Hadde ikke problemer med å ta 5 glass vin heller da sønnen min var liten og sov. 1
Harlekin Skrevet 20. november 2011 #47 Skrevet 20. november 2011 5 glass vin, da hadde jeg vært i koma ... jeg synes over én vinflaske er for høyt konsum når man har ansvaret for barn. Men ett til to glass synes jeg er helt kurant. Jeg synes ikke mannen til TS skal kunne bestemme hva hun skal eller ikke skal kunne drikke, bare fordi han selv har et dårlig forhold til alkohol. Jeg synes mannens alkoholvaner er mye mer foruroligende enn TS'. 2
Alvina Skrevet 20. november 2011 #48 Skrevet 20. november 2011 Jeg drakk ikke da jeg var gravid og ikke når jeg ammet. Men ser ikke problemet med å ta seg et glass vin. For hva er problemet når man verken ammer eller er gravid.
Djungelvrål Skrevet 20. november 2011 #49 Skrevet 20. november 2011 5 glass vin, da hadde jeg vært i koma ... jeg synes over én vinflaske er for høyt konsum når man har ansvaret for barn. Men ett til to glass synes jeg er helt kurant. Jeg synes ikke mannen til TS skal kunne bestemme hva hun skal eller ikke skal kunne drikke, bare fordi han selv har et dårlig forhold til alkohol. Jeg synes mannens alkoholvaner er mye mer foruroligende enn TS'. 5 glass er ca 1 vinflaske, drikker du den over 5-6 timer er du langt fra full. Vi bor ikke uti bushen, sjer det noe er det jo bare å ringe drosje eller spørre naboer. Hva er det forresten for noe grusomt som kan skje med et sovende friskt barn? 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 20. november 2011 #50 Skrevet 20. november 2011 jeg er samboer med en mann som har en liten gutt. han er hos oss annenhver helg og en dag hver uke. jeg har en slitsom jobb og når det er helg så har jeg lyst på et lite glass rødvin på fredag eller lørdagskvelden. samboeren min drikker også (da helst flere flasker med øl)men kun de helgene han har barnefri. han drikker ikke når barnet er her. han vil ikke at jeg skal drikke heller da. jeg drikker meg ikke full! bare et lite glass rødvin på kvelden når barnet har lagt seg. men det prøver han å forby meg. han vet at jeg ikke prøver å bli full (skal jeg bli brisen må jeg drikke minst fire glass vin). men en liten slurk med vin er i hans øyne helt fyfy når det er barn i huset som sover. jeg skjønner ikke helt tankegangen hans. så regner med at det er PRINSIPPET det går på.... så hvis han fortsatt var sammen med barnets mor så kunne ingen av dem noensinne drikke en liten øl da? og han er imot bruk av barnevakt og sette bort barnet hos besteforeldre osv. han er jo glad i alkohol selv. Syns det virker overhysterisk. Unger har ikke vondt av å lære et sunt forhold til alkohol. Et glass vin i ny og ne er ikke farlig med barn til stede.
Athene Skrevet 20. november 2011 #51 Skrevet 20. november 2011 Her i huset kommer jeg og mannen til å nyte en flaske vin sammen i helgene, selv med barn i hus. De kommer også til å oppleve at mamma og pappa tar seg et glass vin til maten på restaurant eller på ferie. Det er jeg vokst opp med, jeg har aldri vært på stupfylla og har alltid hatt ett sunt forhold til alkohol da det var slike drikkevaner jeg vokste opp med. Hva TS og mannen blir enige om må følge av en dialog dem i mellom. Hverken det å nekte sin kjæreste noe som betyr mye for henne (ett glass vin i helgen) eller det å hente frem vinflaska selv om mannen er i mot, er et godt utgangspunkt for et sunt forhold. Her må man komme til enighet, en må velge å kompromissere eller man må velge en annen livspartner. Jeg tar forresten noen glass vin hver helg, til og med ett glass i hverdagene innimellom. Og jeg er ikke alkoholisert. Personlig er jeg motstander av å bruke alkohol til fylla, om vi først skal begynne å snakke om alkoholisert synes jeg helgefylla slår 2-3 glass hver helg hjemme.
Montefalco Skrevet 20. november 2011 #52 Skrevet 20. november 2011 Vanligvis pleier KG å slakte stemødre som ikke vil rette seg etter det mor og far har blitt enige om når det gjelder barneoppdragelsen, men her blir jo stemor (ts) nærmest oppfordret til å oppføre seg som en trassig tenåring og dra fram vinflaska UANSETT hva far og mor har blitt enige om når det gjelder barnets oppdragelse. Ikke fordi stemors vinglass er viktige i seg selv, men fordi hun skal markere at samboeren ikke har makt til å nekte henne å ta disse glassene. Slik jeg ser det har ts ingen grunn til å oppføre segsom en drittunge fordi barnets far ikke vil at det skal drikkes alkohol mens barnet er i hus. Og ja, jeg synes det er drittungeoppførsel å gå imot fars barneoppdragelse ved å nekte å innrette seg bare fordi man kan nekte. SELVSAGT kan man være uenig i at dette (å drikke et par glass vin om kvelden) påvirker barnet i det hele tatt, men da får man for pokker sette seg ned og prate voksent om dette, og legge fram sine synspunkter når det gjelder risiko og grunner til å gjøre det slik eller sånn. Uansett synes jeg stemor inntil videre har å rette seg etter dette så lenge barnets foreldre er enige om at det ikke skal drikkes alkohol med barnet i hus. Får hun diskutert seg frem til en annen løsning som foreldrene er komfortable med er det også greit (jeg vet at barn tåler fint å se en flaske vin iblant), men stemor har ingen rett til å ta denne avgjørelsen på tvers av barnets foreldres synspunkter. I sitt eget hjem har vel TS litt bestemmelsesrett? Hva biologisk mor mener om saken er helt uinteressant. Barnets far får pent lage reglene for barneoppdragelse i sitt nye hjem med sin nye samboer. Når det er barn i huset skal man ha visse begrensninger i alkoholkonsumet, men det blir for dumt å ikke kunne ta seg et glass eller tre når barna sover. 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #53 Skrevet 20. november 2011 Jeg synes samboeren overdriver, kanskje årsaken er at han synes det er surt å ikke drikke når hun kan kose seg med et glass eller to med vin. Skal han kunne nekte henne å drikke mens barnet hans er der, må hun kunne sette samme krav om at han ikke drikker når barnet ikke er der også, ut fra at hun ikke trives med at han blir stupfull. 3
Gjest BettyBoop28 Skrevet 20. november 2011 #54 Skrevet 20. november 2011 Jeg synes det er hysterisk å ikke kunne ta et glass vin så barna ser det, eller ta en øl/vin etter at de har lagt seg for kvelden. Å lære barn at det å kunne ta et glass en gang i blant, er sunnere enn å lære dem at grøftefyll i helgene/på ferie er topp! Vi har jo en merkelig holdning til alkohol her i landet. I helgene eller på ferie er det helt ok å drikke seg snublefull, men å ta et glass vin en gang i blant er fy-fy. Det merkelige er at jeg har inntrykk av at de foreldrene som er antialkohol med barn til stede hjemme er de samme som drikker seg kanakkas foran ungene om de er på familiesydenferie.. Bare et inntrykk jeg har. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #55 Skrevet 20. november 2011 Ja, jeg misforsto. Uansett... Nå som vår datter er 7mnd, så er det greit at mannen tar seg en øl eller to. Men når hun blir litt eldre (dvs 3-4 år) så blir dette ikke aktuelt. Det er en regel jeg har satt. Hvorfor? Og hvorfor bestemmer du over en voksen mann du som så vidt er myndig selv? 1
Gjest Madelene1 Skrevet 20. november 2011 #56 Skrevet 20. november 2011 Hvorfor er vet verre å ta seg en øl om 3-4 år enn nå? Og hva gir deg rett til å segtte den regelen? Har ikke han like mye å si? Ok. for å si det på en annen måte (for dere som er så pirkete) Vi satt den sammen. Dvs. Jeg foreslo det og han var enig. Punktum finale.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #57 Skrevet 20. november 2011 Vanligvis pleier KG å slakte stemødre som ikke vil rette seg etter det mor og far har blitt enige om når det gjelder barneoppdragelsen, men her blir jo stemor (ts) nærmest oppfordret til å oppføre seg som en trassig tenåring og dra fram vinflaska UANSETT hva far og mor har blitt enige om når det gjelder barnets oppdragelse. Ikke fordi stemors vinglass er viktige i seg selv, men fordi hun skal markere at samboeren ikke har makt til å nekte henne å ta disse glassene. Slik jeg ser det har ts ingen grunn til å oppføre segsom en drittunge fordi barnets far ikke vil at det skal drikkes alkohol mens barnet er i hus. Og ja, jeg synes det er drittungeoppførsel å gå imot fars barneoppdragelse ved å nekte å innrette seg bare fordi man kan nekte. SELVSAGT kan man være uenig i at dette (å drikke et par glass vin om kvelden) påvirker barnet i det hele tatt, men da får man for pokker sette seg ned og prate voksent om dette, og legge fram sine synspunkter når det gjelder risiko og grunner til å gjøre det slik eller sånn. Uansett synes jeg stemor inntil videre har å rette seg etter dette så lenge barnets foreldre er enige om at det ikke skal drikkes alkohol med barnet i hus. Får hun diskutert seg frem til en annen løsning som foreldrene er komfortable med er det også greit (jeg vet at barn tåler fint å se en flaske vin iblant), men stemor har ingen rett til å ta denne avgjørelsen på tvers av barnets foreldres synspunkter. Men stemor er jo myndig og bestemmer over seg selv, selvfølgelig kan hun gjøre det uavhengig av hva barnefar "bestemmer". Det er jo ikke å gå imot barneoppdragelsen, for det er ikke stemor som skal oppdras? Hva hvis far nektet stemor å spise kjøtt/karbohydrater/ting med sukker i/drikke lettbrus eller lignende? Det blir det samme, men jeg regner med du ikke synes det hadde vært greit? 2
Montefalco Skrevet 20. november 2011 #58 Skrevet 20. november 2011 (endret) Men hvorfor i all verden skal ikke foreldrene kunne ha et sundt alkoholkonsum med barn i huset? Innlegget er redigert som et ledd i rydding. Yvonne (mod) Endret 22. november 2011 av Yvonne 1
Gjest Madelene1 Skrevet 20. november 2011 #59 Skrevet 20. november 2011 (endret) Men hvorfor i all verden skal ikke foreldrene kunne ha et sundt alkoholkonsum med barn i huset? Vel, nå kan ikke jeg snakke for gud og hver mann, men etter min egen erfaring så syns jeg ikke at det er greit. Når jeg var liten og bodde hos min mor, så var ikke det et særlig godt syn. Da mener jeg å se min mor være full. Innlegget er redigert som et ledd i rydding. Yvonne (mod) Endret 22. november 2011 av Yvonne
Genesis Skrevet 20. november 2011 #60 Skrevet 20. november 2011 5 glass vin, da hadde jeg vært i koma ... jeg synes over én vinflaske er for høyt konsum når man har ansvaret for barn. Men ett til to glass synes jeg er helt kurant. Jeg synes ikke mannen til TS skal kunne bestemme hva hun skal eller ikke skal kunne drikke, bare fordi han selv har et dårlig forhold til alkohol. Jeg synes mannens alkoholvaner er mye mer foruroligende enn TS'. Å være på fylla annenhver helg er ikke foruroligende alkoholvaner. I åpningsinnlegget sto det at av hensyn til barnet, ønsket han at hun ikke skulle drikke. Stemor kan heller ta det vinglasset på torsdag hvis det er så forbannet viktig. Et glass alkohol er lite å ofre for husfreden. Dessuten kan det hende mor og far har en gjensidig avtale om at det ikke skal drikkes alkohol med barnet i hus, og da har faktisk stemor å respektere dette. Uansett hvor dumt hun synes det er. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå