Gå til innhold

alkoholnekt i samværshelgene

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er samboer med en mann som har en liten gutt. han er hos oss annenhver helg og en dag hver uke.

jeg har en slitsom jobb og når det er helg så har jeg lyst på et lite glass rødvin på fredag eller lørdagskvelden. samboeren min drikker også (da helst flere flasker med øl)men kun de helgene han har barnefri. han drikker ikke når barnet er her. han vil ikke at jeg skal drikke heller da. jeg drikker meg ikke full! bare et lite glass rødvin på kvelden når barnet har lagt seg. men det prøver han å forby meg. han vet at jeg ikke prøver å bli full (skal jeg bli brisen må jeg drikke minst fire glass vin). men en liten slurk med vin er i hans øyne helt fyfy når det er barn i huset som sover. jeg skjønner ikke helt tankegangen hans. så regner med at det er PRINSIPPET det går på.... så hvis han fortsatt var sammen med barnets mor så kunne ingen av dem noensinne drikke en liten øl da? og han er imot bruk av barnevakt og sette bort barnet hos besteforeldre osv. han er jo glad i alkohol selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange som mener det samme som han, overraskende nok.

Men jeg er enig med deg om at det må da fint gå an å ta både ett og to glass rødvin når barnet har lagt seg. Men samtidig, om det er slik at du føler at du trenger det glasset hver helg, og skylder det på en stressende jobb, kan det faktisk være greit å vurdere noen hvite helger.. Barn eller ei.

• Liker 16
Skrevet

Dette er vel noe du må ta opp med barnefaren. Men så lenge man drikker med måte, skulle det vel ikke være noen fare. Er selv alenemor og tar meg nå en øl selv om jeg har dattera, men drikker meg aldri full. Men som sagt du må nesten snakke med barnefaren om det.

• Liker 1
Skrevet

jeg er samboer med en mann som har en liten gutt. han er hos oss annenhver helg og en dag hver uke.

jeg har en slitsom jobb og når det er helg så har jeg lyst på et lite glass rødvin på fredag eller lørdagskvelden. samboeren min drikker også (da helst flere flasker med øl)men kun de helgene han har barnefri. han drikker ikke når barnet er her. han vil ikke at jeg skal drikke heller da. jeg drikker meg ikke full! bare et lite glass rødvin på kvelden når barnet har lagt seg. men det prøver han å forby meg. han vet at jeg ikke prøver å bli full (skal jeg bli brisen må jeg drikke minst fire glass vin). men en liten slurk med vin er i hans øyne helt fyfy når det er barn i huset som sover. jeg skjønner ikke helt tankegangen hans. så regner med at det er PRINSIPPET det går på.... så hvis han fortsatt var sammen med barnets mor så kunne ingen av dem noensinne drikke en liten øl da? og han er imot bruk av barnevakt og sette bort barnet hos besteforeldre osv. han er jo glad i alkohol selv.

Hvis du blir brisen etter så mye som 4 glass rødvin, så er det nok for mye alkohol i hverdagen for deg allerede.

Utover det, så ser jeg ikke problemet med at en eller begge tar seg litt øl/vin å kose seg med.

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Og jeg tenker at hvis han ønsker at barnet skal vokse opp i et hjem der det ikke drikkes når barnet er hjemme så forstår jeg han. Har du et problem med å ikke drikke alkohol annenhver helg?

Jeg forstår også at en far som ser barnet sitt bare annenhver helg ikke har lyst å bruke barnevakt. Han har lite nok tid med barnet som det er om ikke enda mer tid skal gå bort.

Er du helt sikker på at du passer til å bo sammen med en mann som tar ansvar for barnet sitt?

Skrevet

det plager deg at han ikke vil bruke

barnevakt eller besteforeldre når han ser barnet sitt kun annenhver helg og en dag i uken?

det plager deg å ikke drikke alkohol annenhver helg? selv om det bare er et glass?

tror ikke dere deler samme visjon her.

og jeg tror du begynner å bli for god venn med den vinflasken din.

kos deg med en deilig varm :kaffekopp::)

• Liker 8
Skrevet

nei nei nå misforstår dere. jeg har ikke bedt ham skaffe barnevakt når han er her! jeg bare nevnte det i den tenkte situasjonen at han fortsatt var sammen med barnets mor, at de da aldri ville tatt seg barnefri og dermed aldri kunne rørt alkohol, siden han er så nøye på det.

og nei, jeg syns ikke at 1-2 glass rødvin HVER ENESTE helg er grusomt og grenser til alkoholisme. jeg syns det er mye verre med grøftefyll annenhver helg sånn som han driver med.

• Liker 17
Skrevet

og nei, jeg syns ikke at 1-2 glass rødvin HVER ENESTE helg er grusomt og grenser til alkoholisme. jeg syns det er mye verre med grøftefyll annenhver helg sånn som han driver med.

Men forskjellen er at han ikke ser det som et problem å ha en "hvit helg" annenhver helg, mens det på dine innlegg virker som om det er et stort problem for deg å ikke kunne ta de glassene med vin for å "koble av etter en stressende uke".

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

nei nei nå misforstår dere. jeg har ikke bedt ham skaffe barnevakt når han er her! jeg bare nevnte det i den tenkte situasjonen at han fortsatt var sammen med barnets mor, at de da aldri ville tatt seg barnefri og dermed aldri kunne rørt alkohol, siden han er så nøye på det.

For han er det da slik at han ikke ser forskjell på å ta 1-2 glass og grøftefyll. Derfor vil han ha alkoholfritt hjem når barnet er der.

Jeg er forøvrig ikke slik at jeg mener at ingen kan drikke når barnet er i hus, men jeg ville respektert barnets far dersom det var dette han ønsket.

Skrevet

Jeg ser ikke problemet i at du tar deg et glass vin eller to på en fredag eller lørdagskveld selv om barnet er hos dere! Ingen blir full av to glass vin! Og skulle noe skje sånn at barnet f.eks trenger til legevakt så er nå far edru og kjørbar. Tviler på at ungen tar skade av at stemor tar seg et glass vin når han sover. Om så stemor tar seg et glass vin til lørdagsbiffen så tar ikke ungen skade av det heller...

Hva hvis dere får felles barn da? Skal dere aldri kunne dele ei flaske vin en lørdagskveld?

Nei, kos deg med vinglasset ditt du. Og si at du har et alkoholproblem for at du koser deg med litt vin i helgene synes jeg er langt over kanten og vel hysterisk.

• Liker 17
Skrevet

Det er så dumt atte, han kan IKKE nekte deg å ta et glass vin eller 5 mens barnet sover.

Er man uegnet som mor etter et glass vin??????

• Liker 4
Skrevet (endret)

det plager deg at han ikke vil bruke

barnevakt eller besteforeldre når han ser barnet sitt kun annenhver helg og en dag i uken?

det plager deg å ikke drikke alkohol annenhver helg? selv om det bare er et glass?

tror ikke dere deler samme visjon her.

og jeg tror du begynner å bli for god venn med den vinflasken din.

kos deg med en deilig varm :kaffekopp::)

Snakker vi om en umoden kverulant her eller? :kjefte: Voks opp!!

Endret av vinterspeil
  • Liker 5
Skrevet

jeg drikker aldrig med mine barn tilstede. barn fortjener edru voksne rundt seg. så det er nok noe du bør godta.

Skrevet

Kos deg med vinen med goood samvittighet! Kanskje faren kan ta et glass vin sammen med deg, stedet for å bøtte ned annenhver helg!

• Liker 1
Skrevet

jeg drikker aldrig med mine barn tilstede. barn fortjener edru voksne rundt seg. så det er nok noe du bør godta.

Barn lider ikke av at foreldre blir lett brisne en lørdagsveld!

Ta deg en bolle!

• Liker 2
Gjest Solmåne
Skrevet

Jeg har vokst opp med at foreldrene mine har pleid å tatt seg et glass vin til maten i helgene, og de har gitt meg et sunt bilde på alkohol. Jeg har aldri sett de veldig beruset og jeg foretrekker heller det at de drikker et glass vin i helgen som kos enn at de hadde drevet med fyll annenhver helg.

Ts har måtehold når det kommer til alkohol, og det blir helt feil at folk skal mene at det er galt med et glass vin etter barnet har lagt seg. Barnet får ikke se at hun drikker det ene glasset heller, og hun drikker heller ikke mye. Så hva er problemet? Jeg vil påstå at hun er et sunnere forbilde enn han som drikker veldig mye annenhver helg.

• Liker 8
Skrevet

Jøje meg, for ei holdning til alkohol! Har ts et usunt forhold til alkohol fordi hun slapper av med et glass i helgene? Hva da med Norges menn som tar en øl til fotballkampen? Og ang kjørbar finnes det faktisk taxi! Det er ikke påbudt å ha førerkort når en har barn! Snakk med samboeren din, og ikke bare la ham bestemme dette. I vårt hus tar vi et glass vin til god mat. Alkohol blir dermed verken skummelt eller mystisk, og de har aldri sett oss brisen.

• Liker 13
Skrevet

Jeg blir svært forbløffet over at mange her mener at et glass vin i helgen er for mye alkohol... Det er et mye mer fornuftig alkoholbruk å drikke litt hver helg enn å drikke masse annenhver helg. Så hvis dere skulle "bekymret" dere over alkoholforbruket til noen i den situasjonen TS beskriver, er det heller mannen hennes sitt forbruk.

TS: Jeg synes mannen din er irrasjonell når han nekter deg å ta et glass vin fordi barnet er hos dere. Greit at han ikke vil gjøre det selv, men at du heller ikke skal få ta noe synes jeg ikke er greit. Mange nordmenn har et sært forhold til alkohol - man skal ikke kunne ta et glass vin med barn til stede (og vise at man faktisk kan drikke med måte), men på julebord og andre tilstelninger skal man ta den helt ut. Barn har ikke vondt av å se foreldrene drikke et glass vin (eller mer hvis man tåler det uten å bli påvirket - her må man vite hva man tåler, for barn skal selvsagt ikke se foreldrene påvirket), jeg tror man gjør barna en bjørnetjeneste ved å gjøre alkohol til noe skjult og skummelt - og dermed ekstra spennende.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er helt greit at man drikker alkohol med barn i nærheten. Men det er BARE greit hvis man drikker moderate mengder og ikke blir full eller ubehagelig.

Skrevet

Jeg har vokst opp med foreldre som kunne ta seg en øl i ny og ned, eller en snaps. Har vokst opp med et sunt bilde av alkohol og hvordan det skal nytes. Som ungdom kom jeg aldri hjem full, drakk/drikker aldri for å bli full, kan nyte et glass vin, og det er det. Har vel vært full et par ganger, men liker det virkelig ikke og ser ikke poenget. Vil si både jeg og mine søsken har et ganske sunt forhold til alkohol og det har vi nok fått hjemmefra.

Bare drikk et glass rødvin du, høres ut som det er typen din som har problemer, som ikke kan nyte litt alkohol, men må på grøftefylla hver gang og dermed ikke skjønne at det er mulig å drikke litt uten å verken bli brisen eller full.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...