Gå til innhold

Dyrepels

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja, jeg har vært på flere gårder. Og der står oksene på bås hele livet, uten mulighet for å gå rundt omkring. Sa aldri noe om et mørkt rom. Det samme med griser, de bor rimelig tett innpå hverandre. Sauer er ute, men ikke om vinteren. Kyr er også ute, men ikke om vinteren.

Selv tror jeg at de fleste bønder gjør det de kan for at dyrene skal ha det bra, og det gjelder både sau, ku, gris, rev og mink. Poenget mitt er at det alltid finnes noen som ikke gjør jobben sin, og at kjøttproduksjon burde få et kritisk blikk vendt mot seg også.

Men dette begynner å dra seg langt vekk fra det opprinnelige tema. Poenget mitt er at det blir litt dobbeltmoralsk å synes at kjøttproduksjon er helt i orden og at det ikke burde være mer fokus på det, mens man samtidig er helt imot pelsdyrnæringen.

Storfe har blitt avlet for formålet i flere tusen år, de klarer seg ikke i vill tilstand, kuer må melkes jevnlig for å ikke få smerter og storfe har ikke det instinktet at de må vandre i flere km hver dag, svømme, jakte, grave ++ Man ser ikke ofte storfe med stresslidelser, utenom hos kalv som blir tatt fra moren for tidlig (noe som er forkastelig) Kylling og høns har det ikke stort bedre enn pelsdyr, men "frittgående" får hvertfall dekket noen av behovene sine. Det blir som å sammenligne ulv og hund.

pelsdyr har sittet i bur i litt over 100 år, mink og rev er fortsatt ville og er på ingen måte tilpasset et liv i et lite bur. Rev gnager av seg lemmer, spiser opp ungene, får tvangslidelser og er generelt livredde. Mink har svømmehud mellom tærne og oppholder seg alltid i nærheten av vann i vill tilstand, rev er skapt for bevege seg over lange distanser, jakte, og generelt få mental stimuli. Ville du puttet hunden din inn i et bur på den måten? det skal da ikke så mye til for å se at disse dyrene lider..?

Endret av Nebel86
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Storfe har blitt avlet for formålet i flere tusen år, de klarer seg ikke i vill tilstand, kuer må melkes jevnlig for å ikke få smerter og storfe har ikke det instinktet at de må vandre i flere km hver dag, svømme, jakte, grave ++ Man ser ikke ofte storfe med stresslidelser, utenom hos kalv som blir tatt fra moren for tidlig (noe som er forkastelig) Kylling og høns har det ikke stort bedre enn pelsdyr, men "frittgående" får hvertfall dekket noen av behovene sine. Det blir som å sammenligne ulv og hund.

Jeg klarer bare ikke å la være å si noe angående dette. At kuer må melkes for ikke å få smerter stemmer ikke. Pattedyr, inkludert kyr, produserer bare melk når de får et barn. Kuas barn, kalven, tar vi fra kua med en gang den er født slik at vi skal kunne drikke melka istedenfor. Melk som egentlig er ment for kalven, ikke for oss. Og slik fortsetter sirkelen. Kua blir tvangsinseminert,går drektig i flere måneder, kalver, kalven tas fra kua enten rett etter fødsel eller høyst et par dager slik at vi kan ta melka, kua blir tvangsinseminert på nytt... Og denne sirkelen holder på helt til kua etter ca (var det 5 år?) ikke produserer nok melk lenger og blir sendt til slakt. Det er ikke noe barmhejrtig i det hele tatt over at vi tar melka til kalven.

Gjest Survival
Skrevet

Det finnes også sauer i Norge som ikke har det så bra som de burde, men jeg synes det er kjempeflott at du holder deg til norske produkter og støtter den norske landbruksnæringen :)

Ja selvfølgelig! Men her jeg bor finner man ullprodukter fra gårdene i nærområdet, og der kan jeg dokumentere at sauene har det helt flott :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker de tingene jeg ønsker og tenker ikke dyrevelferd. Blir garantert halshogd her på forumet, men det kommer garantert ikke til å gjøre sånn at jeg endrer holdning.

Jeg er enig med deg! Har ikke noe i mot pels. Mennesker er over dyrene i næringskjeden, og det er naturlig å benytte de ressursene man har tilgjengelig. Jeg skal helt ærlig innrømme (som AB ;)) at jeg heller ikke har medfølelse med dyr. Dette kan kanskje ha noe med at jeg aldri har hatt kjæledyr?

Jeg synes også det er påfallende at de dyrene som får mest oppmerksomhet når det gjelder dyrevelferd er "søte" dyr. Er det noen/like mange som protesterer på samme måten som pelsmotstandere mot at hummer og krabbe blir kokt levende?

Gjest badeand1
Skrevet (endret)

Jeg er enig med deg! Har ikke noe i mot pels. Mennesker er over dyrene i næringskjeden, og det er naturlig å benytte de ressursene man har tilgjengelig. Jeg skal helt ærlig innrømme (som AB ;)) at jeg heller ikke har medfølelse med dyr. Dette kan kanskje ha noe med at jeg aldri har hatt kjæledyr?

Jeg synes også det er påfallende at de dyrene som får mest oppmerksomhet når det gjelder dyrevelferd er "søte" dyr. Er det noen/like mange som protesterer på samme måten som pelsmotstandere mot at hummer og krabbe blir kokt levende?

Samme gjelder meg angående barn. :P

Endret av mortem
  • Liker 2
Skrevet

Det er faktisk litt rart, at jeg satt hjemme og hylgråt da 50 måker ble skutt mens ikke en eneste tåre falt 22. juli. :snurt:

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke noe imot pels i seg selv, men ønsker selvsagt at dyrene blir godt behandlet på pelsfarmene.

Ellers skulle jeg ønske de mest aktive pelsmotstanderne kunne brukt tiden og engasjementet sitt på det jeg anser som viktigere saker.

• Liker 2
Gjest badeand1
Skrevet

Det er faktisk litt rart, at jeg satt hjemme og hylgråt da 50 måker ble skutt mens ikke en eneste tåre falt 22. juli. :snurt:

Samme her.. eller jeg gråt ikke da. Men følte det samme som deg.

Skrevet

Ellers skulle jeg ønske de mest aktive pelsmotstanderne kunne brukt tiden og engasjementet sitt på det jeg anser som viktigere saker.

Hvorfor skal de bruke sin tid på saker DU synes er viktig? Du kan vel bruke din egen tid på saker DU synes er viktig på samme måte som de bruker sin egen tid på det de synes er viktig?

• Liker 2
Gjest Survival
Skrevet

Nå gråt jeg på 22.juli da jeg hadde en kjenning på øya, men hvis vi ser bort i fra den gangen så har jeg et mye bløtere hjerte og føler en mer stikkende smerte når jeg ser et dyr blir mishandlet eller feilbehandlet. Jeg gråter gjerne tonnevis av å se bilder av mishandlede dyr, og gråter aldri på samme måten om mennesker. Det er ikke fordi at jeg ikke bryr meg om mennesker, snarere tvert imot. Jeg syns veldig synd på dem, men... et dyr, det er noe annerledes ved det fordi dyret kan ikke forsvare deg. Dyret kan ikke fortelle hvor det er vondt. Dyret har ikke en sjanse mot et menneske. Dessuten vil ikke dyr noe ondt. Ingen dyr er onde sånn som vi ser tendenser til hos mennesker.

• Liker 3
Gjest badeand1
Skrevet

Nå gråt jeg på 22.juli da jeg hadde en kjenning på øya, men hvis vi ser bort i fra den gangen så har jeg et mye bløtere hjerte og føler en mer stikkende smerte når jeg ser et dyr blir mishandlet eller feilbehandlet. Jeg gråter gjerne tonnevis av å se bilder av mishandlede dyr, og gråter aldri på samme måten om mennesker. Det er ikke fordi at jeg ikke bryr meg om mennesker, snarere tvert imot. Jeg syns veldig synd på dem, men... et dyr, det er noe annerledes ved det fordi dyret kan ikke forsvare deg. Dyret kan ikke fortelle hvor det er vondt. Dyret har ikke en sjanse mot et menneske. Dessuten vil ikke dyr noe ondt. Ingen dyr er onde sånn som vi ser tendenser til hos mennesker.

Helt enig.

Skrevet

Helt enig ang. dyr. Det er mye mer stikkende å se noen som ikke kan si noe, forsvare seg, vite om andre løsninger for ting osv enn mennesker som er smarte vesener som kan si ifra og så videre.

• Liker 2
Skrevet

... Mens jeg gråt i to uker etter 22. juli, og skulle gjerne skutt noen måker selv.

Jeg må si at jeg synes det er skremmende at så mange har mer medfølelse overfor dyr enn mennesker.

• Liker 4
Skrevet

Jeg må si at jeg synes det er skremmende at så mange har mer medfølelse overfor dyr enn mennesker.

Mennesker har større sannsynlighet for å være direkte ondskapsfulle enn hva dyr har. Dyr er ikke bevisst onde. Det er det mange mennesker som er.

Hilsen kyniker

• Liker 5
Gjest Sunshine23
Skrevet

Jeg kommer aldri til å gå med pels. Hadde ikke gjort for penger en gang. Skjønner ikke åssen folk kan fly rundt med ekte pels. Merker jeg blir litt uvel når jeg ser folk med svære pelskåper. Grøss.

• Liker 4
Skrevet

Jeg kommer aldri til å gå med pels. Hadde ikke gjort for penger en gang. Skjønner ikke åssen folk kan fly rundt med ekte pels. Merker jeg blir litt uvel når jeg ser folk med svære pelskåper. Grøss.

Du må ha hatt det jævleg i fjor då det var så kaldt, og det var mange som dro fram pelskåpa!

Gjest Sunshine23
Skrevet

Du må ha hatt det jævleg i fjor då det var så kaldt, og det var mange som dro fram pelskåpa!

Ja faktisk! Fysj

• Liker 4
Gjest badeand1
Skrevet

... Mens jeg gråt i to uker etter 22. juli, og skulle gjerne skutt noen måker selv.

Og jeg syns det er skremmende at du gjerne skulle skutt noen måker selv.

• Liker 2
Skrevet

Denne var søt, har ikke hørt den før :)

Jeg er selvfølgelig imot alt pelsoppdrett. Jeg bruker heller ikke fake pels fordi det bidrar til å holde pels i motebildet, og at det selvfølgelig er veldig lite miljøvennlig.

Dessverre synes jeg det er vanskelig å finne vinterjakker for tiden, så i fjor endte jeg med å kjøpe en vinterjakke som hadde falsk pels på hetten - som jeg tok av og la igjen hos ekspeditøren. Føltes ikke bra.

Synes derimot at biprodukter kan være greit. Skinn har jeg ikke så mye i mot siden det pleier å være et biprodukt av kjøttet folk spiser. Den industrielle kjøttproduksjonen spørs det vel dessverre om det blir slutt på, men jeg er glad for at så mange i alle fall tar avstand til pels (selv om det dessverre er altfor mange med Canada Goose-jakker her inne)..

Får bare plusset innlegget ditt en gang, så her: EKSTRAPLUSS! :blomst:

Skrevet

Veldig godt sagt :D jeg føler akkuratt det samme (bortsett fra 22.juli, da jeg gråt i bøttevis ettersom jeg kjente flere tilstede) men har aldri helt klart å sette ord på hvorfor..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...