Gå til innhold

Dyrepels


Gjest Madelene1

Anbefalte innlegg

Dette visste jeg ikke, har selv sauer som jeg klipper, sender ulla vekk osv. Nei, hingster får mye bedøvelse før de blir kastrert. Har hatt noen selv.

Men hvorfor kapper de den hudfalden av, hvorfor går det makk i den hudfolden, og går det ikke makk i det når de går blodige? Har hatt makk i sau ved et par anledninger, ganske lite, men likevel. Fælt. Min erfaring er at alle sauene har kommet seg sterkt etter litt medisinering og utskylling av makken, ekkelt nok, men å gå rundt med et stort åpent sår må jo være å be om bråk?

Du, eg er ikkje ekspert, men søk på "mulesing" så finn du truleg nokon som kan det betre enn meg, altså.

Det går makk i den hudfalden fordi han ikkje let seg halde rein, om eg har fatta det rett. Eg trur det rett og slett er snakk om flugelarvar, altså, dei legg egg i møkka som set seg fast, og så et dei av sauen. Ganske ekkelt. Eg veit ikkje om det er vanleg å få infeksjonar i kuttesåret, men tanken er vel at det blør så mykje at det vaskar ut det meste. Men sjekk heller ei skikkeleg nettside for dette altså, eg er som sagt ikkje ekspert. Er det merinosau du har? Eg trur det berre er desse merinosauane som har den hudfalden.

Takk for opplysinga om gjelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du, eg er ikkje ekspert, men søk på "mulesing" så finn du truleg nokon som kan det betre enn meg, altså.

Det går makk i den hudfalden fordi han ikkje let seg halde rein, om eg har fatta det rett. Eg trur det rett og slett er snakk om flugelarvar, altså, dei legg egg i møkka som set seg fast, og så et dei av sauen. Ganske ekkelt. Eg veit ikkje om det er vanleg å få infeksjonar i kuttesåret, men tanken er vel at det blør så mykje at det vaskar ut det meste. Men sjekk heller ei skikkeleg nettside for dette altså, eg er som sagt ikkje ekspert. Er det merinosau du har? Eg trur det berre er desse merinosauane som har den hudfalden.

Takk for opplysinga om gjelding.

Nei, jeg har de vanlige engelske rasene, og et par gammelnorske. Ingen av de har hudfolder på kroppen, så jeg må nok google dette her og lese mer, men for all del, tusen takk for alle opplysninger! Hos meg har det skjedd slik at sauene har fått et lite sår, eller blitt litt skitne, så har fluemakklarver blitt klekket ut fra egg i dette da, og dermed begynt å spise av sauene. Heldigvis har jeg alltid oppdaget i tidlig stadie, så det går greit å bli kvitt det.

Skal iallefall ikke ha noe merionotull dersom det er slik det skjer, at sauene lider av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falske jakker med pels fra kinesiske mårhunder. :sukk:

Nå vet ikke jeg om du er den samme som har påstått at fuskepels er pels fra hunder og katter, men vil bare presisere at fuskepels ikke er det samme som pels på piratkopierte varer. For øvrig er piratkopierte varer en uting uansett. Jeg har større problemer med at folk kjøper piratkopierte varer enn at folk går med pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet ikke jeg om du er den samme som har påstått at fuskepels er pels fra hunder og katter, men vil bare presisere at fuskepels ikke er det samme som pels på piratkopierte varer. For øvrig er piratkopierte varer en uting uansett. Jeg har større problemer med at folk kjøper piratkopierte varer enn at folk går med pels.

Det er slik fuskepels blir produsert i Asia. De gjør det slik fordi det er billigere enn å faktisk produsere syntetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Fuskepels kan være ekte pels forkledd som plastikkpels. Selv om fuskepels er navnet på plastikkpels. Så kjøper man noe med fuskepels, så er det som regel plastikkpels.

Fake merkeklær bruker "juksepels" der dyret ikke er det det blir utgitt for å være. Men det er alikevel ekte dyrepels.

Derfor bør man ta brenntesten på fuskepelsen for å forsikre seg om at den er uekte. Plast smelter og ekte hår smuldrer opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pelsen kommer fra dyr som har hatt det greit og hvor resten av dyret også brukes - FOR!

Hvis pelsen kommer fra dyr som har hatt fæle liv og hvor resten av dyreskrotten kasseres - IMOT!

Det blir etter min mening alt for svart/hvitt å si at man enten er for eller i mot pels.

Endret av Tonje!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pelsen kommer fra dyr som har hatt det greit og hvor resten av dyret også brukes - FOR!

Hvis pelsen kommer fra dyr som har hatt fæle liv og hvor resten av dyreskrotten kasseres - IMOT!

Det blir etter min mening alt for svart/hvitt å si at man enten er for eller i mot pels.

Helt enig med deg her. Det er derfor jeg spiser kjøtt med god samvittighet og ikke ser problemer med å bruke skinnsko eller å bruke norsk saueull fremfor pels av forskjellig slag som henger som "pynt" på jakkene fra de forskjellige kjedebutikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...