Gå til innhold

Dyrepels


Gjest Madelene1

Anbefalte innlegg

Poenger er at du skal vise motstand mot ekte pels!! og da hjelper det ikke å prøve å dra seg unna med unskyldninger, for det finnes ingen unskyldninger. Det er respektløst og alle andre fæle ord

Nå er det vel ikke opp til deg Mally, å avgjøre om andre skal vise motstand mot ekte pels..?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madelene1

Den vennninna hadde jeg nok dumpa tvert.

Hun er ei veldig god venninne så jeg kommer nok ikke til å dumpe henne.

Vi har bare to vidt forskjellige synspunkter ang pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Hun er ei veldig god venninne så jeg kommer nok ikke til å dumpe henne.

Vi har bare to vidt forskjellige synspunkter ang pels.

Hun burde hvertfall respektere at du ikke vil prøve pelsen. =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun burde hvertfall respektere at du ikke vil prøve pelsen. =)

Madelene1 skrev i det første innlegget at hun ikke sa til venninna hvordan hun følte det, så det er umulig for noen her å vite hvorvidt venninna ville respektert Medelene1s synspunkter eller ikke...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelene1

Hun burde hvertfall respektere at du ikke vil prøve pelsen. =)

Jo, det er jo selvfølgelig sant.

Hun gjør nok det også.

Jeg kommer nok til å si ifra om det om det skjer en gang til! :)

Jeg er totalt imot dyrepels og syns det er forferdelig at mennesker kan gå med slikt.

Og til dere som sier "min pelskåpe er lagd av dyr som ikke har blitt mishandlet" hvordan vet dere dette? Bor dere på denne gården?

Endret av Madelene1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det faktisk slik at 90% (eller var det 99%?) av pelsen som produseres i Norge blir eksportert til utlandet.

Den norske pelsdyrnæringen har også vært med på massiv markedsføring av pels i f.eks Kina, så faktisk har vi som nasjon bidratt til en oppblomstring av pelsbruk der.

Vi i Norge bør heller gå frem som et godt eksempel for andre land, og legge ned vår pelsdyrnæring. Noen land må være de første til å gjøre dette. Noen land har allerede tatt dette valget, nå må vi og andre land følge etter. Vi kan ikke sitte på gjerdet og si at det alltid vil være verre i andre land. Noen må ta det første steget slik at andre blir inspirert til det samme.

Litt over 90% blir eksportert til utlandet, og det er riktig at man prøver å utnytte markedet for pels i andre land. Men hvorfor kan ikke dette bli brukt på en positiv måte? Få frem at i Norge er pelsdyrnæringen drevet på en human måte (vet det er feil å si før man innfører strengere kontroller på alle gårdene...), og at alle som kjøper pels burde velge pels fra dyr som har hatt det bra. Næringen gir mange arbeidsplasser, og så lenge det er stor etterspørsel, så kommer ikke pelsnæringen til å legges ned på verdensbasis.

Ja, man kan legge ned hele pelsindustrien i Norge, men vi vet jo at det aldri kommer til å bli slutt på det uansett. Kina kommer ikke til å bry seg om lille Norge legger ned sin pelsdyrnæring. Jeg synes i likhet med deg at Norge burde stå frem som et eksempel når det gjelder denne saken - et eksempel på at dette er en næring som bør forandres og drives på en helt annen måte. Jeg har selv vært på besøk på et par av disse gårdene i Norge og har møtt rever som får mye omtanke og som lever i store bur med rent vann og mat. Jeg kunne oppriktig se at eieren brydde seg om dyrene, og at de brydde seg om han. Det ser mye triveligere ut for disse dyrene enn en okse som står i et fjøs hele livet for å si det slik.

Når det er sagt synes jeg det er flott at mange er imot pels, og jo flere som boikotter, jo mindre marked blir det jo for pelsdyrnæringen. Jeg vil bare få frem at jeg er fullstendig imot dyreplageri, og synes at alle som ikke klarer å drive pelsfarmen sin på en human måte må miste retten til å holde dyr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madelene1

Madelene1 skrev i det første innlegget at hun ikke sa til venninna hvordan hun følte det, så det er umulig for noen her å vite hvorvidt venninna ville respektert Medelene1s synspunkter eller ikke...

Ja, det stemmer det.

Og jeg kommer til å fortelle henne dette om dette skjer igjen.

Jeg vil ikke føle meg skitten bare fordi jeg er redd får å såre venninna mi.

Jeg setter nok foten ned om det skjer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. hvorfor ikke? Det finnes ingen gode argumenter på hvorfor man IKKE skal vise motstand til pels, men du kan jo prøve..

Her er noen tanker fra en gårdbruker. Selv synes jeg det er ganske underlig når flere kjendiser uten verken landbruksfaglig- eller husdyrvitenskaplig utdanning brer om seg med kommentarer om hva som er rett og riktig i norsk landbruk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min velbrukte gamle anorakk har ulveskinn på hetten.

Kan jeg risikere at rabiate pelsmotstandere går løs på meg i skiløypen til vinteren, eller? :frown:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke forstår er at "alle" vil ha slutt på pelsnæringen i Norge. Om man kutter ut pelsnæringen i Norge, så kommer jo fremdeles etterspørselen til pels til å være like stor. Da må man regne med at land der det ikke er like strenge krav til dyrehold tjener enda mer på pelsnæringen, og det blir enda mer dyreplageri. Jeg vet at det er flere gårder i Norge der dyrene ikke har det bra, men dette gjelder heldigvis svært få. Om man ser til andre land, som for eksempel Kina, så er dyreholdet _mye_ verre.

Det er kanskje trist for mange, men man kommer ikke til å slutte med pels. Det er mye mer konstruktivt å heller fokusere på å bedre forholdene dyrene lever under og få strengere kontroller.

For det første så eksporteres det aller meste ut av landet, så det synes jeg var et meget dårlig argument. Ved å kutte pelsnæringen i Norge tar vi et standpunkt mot dyremishandling, noe som er positivt.

Tar du Kina som eksempel? I kina har de det jo mye verre på menneske froten ogsp. Man må begynne i eget land, klart det er værre andre plasser men man har vel størst mulighet til å bidra til endring i eget land . Dessuten så blir jeg kvalm av å tenke på at dette flotte landet som er så bra på så mange områder fremdeles med hjemmel i lov driver med dyremishandling. Jeg synes det er ubegripelig og forkastelig.

Selv i pelsfarmer der alle dyrene er friske lever de under forhold som er helt uakseptable. I små bur, uten mulighet for å drive med noe som helst naturlig adferd.

At dette er lov er helt sinnsykt! Jeg håper så inderli vell at det blir avviklet i 2012, er virkelig usikker på hvordan jeg vil reagere om det ikke blir det..

De aller aller fleste i Norge er imot pelsnæringen, hadde de hatt en folkeavstemmning hadde det vært overveiende flertall for avvikling, forstår ikke hvorfor dette ikke skjer. Demokrati, skal ikke det være flertallet bestemmer?

Endret av johoo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med å legge ut en annen brukers post en gang til? Jeg har lest den før, tråden er ikke så lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med å legge ut en annen brukers post en gang til? Jeg har lest den før, tråden er ikke så lang.

Hadde ikke fått til siteringen skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johoo:

Så du synes det er bedre at vi legger ned pelsdyrnæringen i Norge slik at Kina får stappe enda flere rever inn i samme buret? Eksport eller ikke, etterspørselen er fremdeles den samme. Tror du at pelsdyrnæringen i andre land er bedre enn i Norge?

Det er da vel samme hvilket land pelsen blir produsert i, så lenge den blir produsert på best mulig måte? Jeg synes i alle fall det er bedre at Norge eksporterer pels til andre land enn at land med dårligere dyrehold får stå for all produksjonen.

Edit: "I kina har de det jo mye verre på menneske froten ogsp" - skal det være en unnskyldning? Uansett hvor ille et menneske har det, så er ikke det en unnskyldning for å drive med dyreplageri.

Endret av solkrem
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madelene1

johoo:

Så du synes det er bedre at vi legger ned pelsdyrnæringen i Norge slik at Kina får stappe enda flere rever inn i samme buret? Tror du at pelsdyrnæringen i andre land er bedre enn i Norge?

Det er da vel samme hvilket land pelsen blir produsert i, så lenge den blir produsert på best mulig måte? Jeg synes i alle fall det er bedre at Norge eksporterer pels til andre land enn at land med dårligere dyrehold får stå for all produksjonen.

Det beste hadde jo vært om alle land fikk forbud.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt i mot pels! Det er helt forferdelig at de dreper dyr grunnet vår lukshus! Disse dyrene de bruker har det heller ikke godt der de lever! De blir holdt i fangenskap i små bur, og får sykdommer som ikke leges!

HELT FORFERDELIG! :snurt:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Litt over 90% blir eksportert til utlandet, og det er riktig at man prøver å utnytte markedet for pels i andre land. Men hvorfor kan ikke dette bli brukt på en positiv måte? Få frem at i Norge er pelsdyrnæringen drevet på en human måte (vet det er feil å si før man innfører strengere kontroller på alle gårdene...), og at alle som kjøper pels burde velge pels fra dyr som har hatt det bra. Næringen gir mange arbeidsplasser, og så lenge det er stor etterspørsel, så kommer ikke pelsnæringen til å legges ned på verdensbasis.

Ja, man kan legge ned hele pelsindustrien i Norge, men vi vet jo at det aldri kommer til å bli slutt på det uansett. Kina kommer ikke til å bry seg om lille Norge legger ned sin pelsdyrnæring. Jeg synes i likhet med deg at Norge burde stå frem som et eksempel når det gjelder denne saken - et eksempel på at dette er en næring som bør forandres og drives på en helt annen måte. Jeg har selv vært på besøk på et par av disse gårdene i Norge og har møtt rever som får mye omtanke og som lever i store bur med rent vann og mat. Jeg kunne oppriktig se at eieren brydde seg om dyrene, og at de brydde seg om han. Det ser mye triveligere ut for disse dyrene enn en okse som står i et fjøs hele livet for å si det slik.

Når det er sagt synes jeg det er flott at mange er imot pels, og jo flere som boikotter, jo mindre marked blir det jo for pelsdyrnæringen. Jeg vil bare få frem at jeg er fullstendig imot dyreplageri, og synes at alle som ikke klarer å drive pelsfarmen sin på en human måte må miste retten til å holde dyr.

Pelsdyrnæringen i Norge gir ikke mange arbeidsplasser. Flesteparten som driver med pels gjør det ved siden av noe annet. Det er kun på deltid og næringen ville ikke overlevd om de ikke fikk tilskudd fra staten. Penger fra oss skattebetalere.

Du uttaler deg veldig skråsikkert. Teknsik sett kan vi faktisk ikke vite om pels aldri kommer til å bli nedlagt eller ei.

Hvorfor kan vi ikke gå frem som et så godt eksempel for Kina at vi legger ned hele pelsdyrnæringen.? Det virker som du tror at de vil ta etter oss om vi forbedrer forholdene for pelsdyrene her i Norge. Hvis du mener det er en mulighet, hvorfor er det da utenkelig at de en dag kan følge etter i å legge ned næringa? Hvor trekker du grensa i hvor langt de er villig til å følge Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er IMOT pels på det sterkeste. Er med på alt av underskriftskampanjer, demonstrasjoner, osv og har alltid elsket dyr.

For en måned siden fikk jeg 7000 kroner av pappa å kjøpe en tykk og varm jakke som tålte 20 minus. Pga for lite kunnskap gikk jeg for en safe jakke og gikk etter "moten" og kjøpte meg en Canada Goose. Dette fordi jeg har hørt og var sikker på at pelsen på kragen var laget av cayote som ble skutt fordi de var for mange. Og pelsen ble kun benyttet av de dyrene som allerede var avlivet og skulle bli det uansett.

Det jeg ser i etter tid er at det ligger mer bak enn som så. Disse dyrene er fanget på grusomme måter, og dyret har måttet lide.

Etter jeg fikk vite dette, blir jeg flau når jeg bærer jakken. Jeg skammer meg.

Burde jeg selge den? Jeg har ikke akkurat råd til å kaste så mange penger i søppelet, selv om jeg ikke vil at noen skal vite at jeg har kjøpt den. Men bare samvittigheten på at jeg har støttet pelsdyrnæringen.... uff,jeg er så fryktelig lei meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Jeg er IMOT pels på det sterkeste. Er med på alt av underskriftskampanjer, demonstrasjoner, osv og har alltid elsket dyr.

For en måned siden fikk jeg 7000 kroner av pappa å kjøpe en tykk og varm jakke som tålte 20 minus. Pga for lite kunnskap gikk jeg for en safe jakke og gikk etter "moten" og kjøpte meg en Canada Goose. Dette fordi jeg har hørt og var sikker på at pelsen på kragen var laget av cayote som ble skutt fordi de var for mange. Og pelsen ble kun benyttet av de dyrene som allerede var avlivet og skulle bli det uansett.

Det jeg ser i etter tid er at det ligger mer bak enn som så. Disse dyrene er fanget på grusomme måter, og dyret har måttet lide.

Etter jeg fikk vite dette, blir jeg flau når jeg bærer jakken. Jeg skammer meg.

Burde jeg selge den? Jeg har ikke akkurat råd til å kaste så mange penger i søppelet, selv om jeg ikke vil at noen skal vite at jeg har kjøpt den. Men bare samvittigheten på at jeg har støttet pelsdyrnæringen.... uff,jeg er så fryktelig lei meg.

Jeg hadde solgt den ja. Blir litt dobbeltmoral å gå med pelshetta når du veit at det er ekte pels. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er IMOT pels på det sterkeste. Er med på alt av underskriftskampanjer, demonstrasjoner, osv og har alltid elsket dyr.

For en måned siden fikk jeg 7000 kroner av pappa å kjøpe en tykk og varm jakke som tålte 20 minus. Pga for lite kunnskap gikk jeg for en safe jakke og gikk etter "moten" og kjøpte meg en Canada Goose. Dette fordi jeg har hørt og var sikker på at pelsen på kragen var laget av cayote som ble skutt fordi de var for mange. Og pelsen ble kun benyttet av de dyrene som allerede var avlivet og skulle bli det uansett.

Det jeg ser i etter tid er at det ligger mer bak enn som så. Disse dyrene er fanget på grusomme måter, og dyret har måttet lide.

Etter jeg fikk vite dette, blir jeg flau når jeg bærer jakken. Jeg skammer meg.

Burde jeg selge den? Jeg har ikke akkurat råd til å kaste så mange penger i søppelet, selv om jeg ikke vil at noen skal vite at jeg har kjøpt den. Men bare samvittigheten på at jeg har støttet pelsdyrnæringen.... uff,jeg er så fryktelig lei meg.

Huff da.

Jeg hadde verken solgt den eller brukt den. Ved å selge den slik at andre kan bruke den er man på en måte med på å bidra til markedsføring. Om du forstod hva jeg mente med det? Altså at man bidrar til at noen andre går rundt med jakka promoterer canada goose jakker og pels.

Jeg hadde donert den til en dyrerettighetsorganisasjon sli akt de kan bruke den i demonstrasjoner og lignende.

Endret av _Hufsa_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...