Gå til innhold

Til dere som mener voldtekt er jentas feil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke hørt noen si at det er jentas feil. Men jeg har hørt mange si at jenter må ta forhåndsregler og jeg vet at mange reagerer på det, fordi de ikke vil la seg innskrenke av faren for å bli voldtatt. Og jeg er enig i det. Vi kvinner bør kunne gå dritings gjennom Slottsparken i kort skjørt kl 03 om natta, uten å skulle bekymre oss over at vi kan bli voldtatt. Jeg syns det er ille at jenter skal tenke over hva de har på seg, eller hvor de går, fordi de kan bli voldtatt hvis de gjør et uklokt valg eller blir for full.

Samtidig - dette er reaiteten. Vandrer man dritings alene rundt, går man alene gjennom parken, så risikerer man mer enn om man ikke gjør det. Og jeg vet med meg selv at jeg vil heller ta forhåndsregler, enn så kjipt det er, enn å få livet ødelagt for alltid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte uskyldig og harmløst, fordi man har snakket om det på forhånd og er enige om at det er helt ok. Dessuten er det da minst like mange menn som "skryter" (er ikke helt enig i ordvalget ditt) av det samme.

Her skal man selvsagt ikke bare anta at alt er greit, men ligger man naken i sengen med partneren sin natt etter natt, er det vel egentlig bare rart om en hånd ikke kommer borti et "upassende område" på et eller annet tidspunkt. Det er for meg himmelvid forskjell på å legge seg bak sin sovende partner og kjærlig stryke over venusberget hennes, og på å bestemme seg for å benytte anledningen til å kjøre penis opp i baken hennes, siden hun aldri godtar det i våken tilstand. Om jeg legger hånden rundt partners penis etter vi har lagt oss, og han har sovnet først, er det ofte ingenting seksuelt over det engang. Det er kun snakk om nærhet. Jeg kan like gjerne legge hånden over magen hans og oppnå den samme følelsen av nærhet - det koker bare ned til hvordan det for øyeblikket er mest behagelig å plassere armen.

Kjæresten min trenger ikke be om tillatelse hver gang han har lyst til å kysse meg, stryke meg over brystene, eller ta meg på rumpa. Vi har til og med sex uten at vi har planlagt det, eller samtykket med ord først. Det som er viktig er å huske på at et nei er et nei, uavhengig av hva grunnen måtte være. Ønsker du ikke at din egen partner overhodet skal ta på deg mens du sover, er det du som er spesielt følsom (uten at det nødvendigvis er noe galt i det), og bør sørge for å gjøre oppmerksom på det - først og fremst for din egen del. At man ikke helt uten videre masturberer eller har samleie med en sovende partner er derimot noe som bør kunne forventes. Det er tross alt forskjell på å "plutselig prøve seg" i våken tilstand, og på å "forsyne seg" av en som for øyeblikket ikke er istand til å samtykke/nekte.

Partner hverken eier eller bestemmer over kroppen min, men bare ved å være i et sunt og normalt forhold, har jeg gitt ham visse friheter som andre mennesker ikke har. At en fremmed mann plutselig begynner å kna brystene mine er faktisk noe helt annet enn om partneren min gjør det, selv om handlingen er den samme. Den ene har min velsignelse, og vi kan gjerne kalle det "forspill". Den andre utfører en krenkende handling - et seksuelt overgrep - fordi han ikke har noen som helst rett eller tillatelse til å ta på meg. Jeg kan si "nei!" i begge situasjoner, men poenget er at den fremmede aldri skulle så mye som prøvd seg på noe slikt i utgangspunktet.

Menn har selvfølgelig akkurat den samme retten som kvinner til å bestemme over egen kropp, og det er et like stort overgrep om en fremmed kvinne begynner å kna på en mann, men jeg setter altså ikke likhetstegn ved "partner tok meg på penis/vulva mens jeg sov" og "mørketall når det gjelder voldtekter begått i forhold". Det er helt klart gråsoner her, men vi må huske på at situasjonen er annerledes når man er i et forhold, og at det dermed ikke kan dømmes ut fra handlingen alene. "Så holdt han meg fast og bare kjørte på, mens jeg skrek av fulle lunger" kan være en beskrivelse av en grusom voldtekt, men det kan også være en beskrivelse av en særdeles hyggelig kveld med kjæresten.

Jeg gadd ikke lese hele innlegget ditt, fordi du naturligvis skulle begynne med synsing og overanalysering (why am i not surprised?) men nå var dette et sva til en som nevnte partnervoldtekt. Og jeg snakker ikke om tilfeller der ting er snakket om på forhånd, men heller om tilfeller der jenter er sexuelt frustrerte etter lange tørkeperioder og bare "setter i gang" selv. Lest flere tråder om slikt. Jeg ville bare faktiskt få fram det at kvinner også voldtar partner, men mørketallene er nok utrolig høye der. Så da vet du det, så ikke bruk 5 avsnitt på tøvsnakk, når du ikke en gang skjønner poenget mitt og må ha det inn med teskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gadd ikke lese hele innlegget ditt, fordi du naturligvis skulle begynne med synsing og overanalysering (why am i not surprised?) men nå var dette et sva til en som nevnte partnervoldtekt. Og jeg snakker ikke om tilfeller der ting er snakket om på forhånd, men heller om tilfeller der jenter er sexuelt frustrerte etter lange tørkeperioder og bare "setter i gang" selv. Lest flere tråder om slikt. Jeg ville bare faktiskt få fram det at kvinner også voldtar partner, men mørketallene er nok utrolig høye der. Så da vet du det, så ikke bruk 5 avsnitt på tøvsnakk, når du ikke en gang skjønner poenget mitt og må ha det inn med teskje.

Om du ikke engang har lest hele innlegget, skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å svare. Om innlegget mitt var for langt (og det kan det fort bli), så var ditt for kort og lite oppklarende. Hadde du lest alt, ville du sett at jeg også snakker om ting som ikke er avtalt på forhånd. Allikevel er det svært viktig å huske på at ens egen partner automatisk har større friheter enn en man ikke er i et forhold med - bare i kraft av å være partner.

Vi er faktisk helt enige om at kvinner voldtar, og jeg er sikker på at det er store mørketall (det sitter ofte langt inne for menn å skulle anmelde). Jeg forstår derimot ikke hvordan du får det til å bety at kvinner voldtar i større grad enn menn, for all statistikk og alle studier jeg har sett tyder på det motsatte. Om du tror at mørketallene er store for menn og dermed forskyver statistikken, så kan jeg garantere deg at de er skyhøye for kvinner som blir utsatt for voldtekt eller overgrep.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og om en jente er full og går alene, og går lettkledd...

betyr det at hun kan forsvare seg fullstendig mot en voldtekt om hun har på seg joggebukse og jakke og er edru?

Uansett om jeg hadde blitt voldtatt om jeg var edru eller full, så hadde jeg ikke klart å forsvare meg. Så det hadde da vel vært akuratt det samme...

voldtekstmennene vet da det. De går ikke bare etter de som er fulle og lettkledde. De vet da godt at den tynne jenta der aldri hadde klart å gi noen et blåmerke engang, og den buksa der går av like lett som et skjørt går opp.....

Og hvor står det at alle jenter som er blitt voldtatt var DRITAfulle og halvveis bevisstløse da de var på vei hjem og ble voldtatt?

Jeg kan da ha blitt nogenlunde klar i hodet igjen når byen stenger og er på vei hjem. Selv om jeg har på meg skjørt.

Det blir så latterlig å si at jenter får ta sånne forhåndsregler når det er totalt likegyldig for voldteksmannen om det blir gjort. Sålenge jenta går alene så driter vel de i om hu er full eller ikke. Og å ikke gå hjem alene om kvelden HVER gang er ikke MULIG.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. På mange forum så viser det seg at en del mennesker er av den oppfatning at det er jentas feil.

Ok.. Det med å ta forholdsregler er greit nok, men er det ikke å gå for langt at jeg skal måtte få kjæresten min til å hente meg på busstoppet når det tar 1-2 mintter å gå til huset? Alt jeg skal gjøre er å krysse hovedveien, men jeg har opplevd at det var en som huket tak i meg i det jeg gikk av bussen. Heldigvis kom jeg meg raskt unna.

Skal man måtte gå med livvakter? Eller bare ikke kunne være med på ting? Hvis jeg skal på et møte ved kinoen i Bergen og ingen andre kan gå sammen med meg til busstoppet skal jeg virkelig måtte holde meg hjemme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. På mange forum så viser det seg at en del mennesker er av den oppfatning at det er jentas feil.

Ok.. Det med å ta forholdsregler er greit nok, men er det ikke å gå for langt at jeg skal måtte få kjæresten min til å hente meg på busstoppet når det tar 1-2 mintter å gå til huset? Alt jeg skal gjøre er å krysse hovedveien, men jeg har opplevd at det var en som huket tak i meg i det jeg gikk av bussen. Heldigvis kom jeg meg raskt unna.

Skal man måtte gå med livvakter? Eller bare ikke kunne være med på ting? Hvis jeg skal på et møte ved kinoen i Bergen og ingen andre kan gå sammen med meg til busstoppet skal jeg virkelig måtte holde meg hjemme?

true.

Jeg har opplevd å faktisk nesten blitt voldtatt inne i en CDbutikk!!! Skal jeg være nødt til å ha med meg kjæresten min og overralt? Lenke meg fast til han? Eller kom han overgripern bare på meg fordi jeg ba meg så frem der ved CDhyllen?

Uansett om en jente blir voldtatt med buksa på, edru, eller full og lettkledd, så har voldtekstmannen hatt akuratt de samme tankene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

true.

Jeg har opplevd å faktisk nesten blitt voldtatt inne i en CDbutikk!!! Skal jeg være nødt til å ha med meg kjæresten min og overralt? Lenke meg fast til han? Eller kom han overgripern bare på meg fordi jeg ba meg så frem der ved CDhyllen?

Uansett om en jente blir voldtatt med buksa på, edru, eller full og lettkledd, så har voldtekstmannen hatt akuratt de samme tankene.

Hvordan er det mulig? Var det ikke andre tilstede? Butikkansatt, andre kunder? Du skriver "nesten".. Hva skjedde egentlig? Hva slags person var det og hva fikk han til å stoppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis noen som mener det: "Norske jenter har seg selv å takke"

Jeg kjenner jeg blir skremt, sint og trist :tristbla:

Det er bra det sies direkte, det feier unna noen fordommer. Det han sier om alkoholpåvirkning stemmer med tall fra politiet. Det betyr likevel ikke at den som drikker er uskyldig. Den som drikker og som begår overgrep i fylla, bør holde seg unna alkohol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra det sies direkte, det feier unna noen fordommer. Det han sier om alkoholpåvirkning stemmer med tall fra politiet. Det betyr likevel ikke at den som drikker er uskyldig. Den som drikker og som begår overgrep i fylla, bør holde seg unna alkohol.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Er det ikke heller slik at det bekrefter fordommene mange har mot afrikanske menn? At de kan gjøre hva de vil med fulle og lettkledde norske jenter?

Jeg synes spesielt denne setningen var skremmende: "Sånt skjer av og til. Når vi drikker for mye og blir fulle hender det at vi overfaller dem, men hvis vi ikke drikker, angriper vi ikke kvinner - men respekterer dem." Det virker som de mener at det ikke kan forventes at de skal ha noe selvkontroll hvis de drikker, så da er det jenta som må ta ansvar for at hun ikke møter på de når de er fulle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Er det ikke heller slik at det bekrefter fordommene mange har mot afrikanske menn? At de kan gjøre hva de vil med fulle og lettkledde norske jenter?

Jeg synes spesielt denne setningen var skremmende: "Sånt skjer av og til. Når vi drikker for mye og blir fulle hender det at vi overfaller dem, men hvis vi ikke drikker, angriper vi ikke kvinner - men respekterer dem." Det virker som de mener at det ikke kan forventes at de skal ha noe selvkontroll hvis de drikker, så da er det jenta som må ta ansvar for at hun ikke møter på de når de er fulle.

Utsagnene fjerner noen fordommer, fordi fordommer er å dømme noen på forhånd. Når det bekreftes at noen afrikanere ser slik på norske jenter, blir fordommene til sannhet. I noen tilfeller.

Enig i at deres forhold til alkohol skremmer. "Når vi drikker slipper vi å ta ansvar", litt av en holdning! Men dessverre har også mange nordmenn denne holdningen til alkohol. Dårlig unnskyldning, kaller jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er det mulig? Var det ikke andre tilstede? Butikkansatt, andre kunder? Du skriver "nesten".. Hva skjedde egentlig? Hva slags person var det og hva fikk han til å stoppe?

det var andre folk der ja. Han dyttet meg mot en hylle mens han tok meg på rumpa og holdt meg fast. Så begynte han å kneppe opp buksa si mens jeg ropte at han skulle slutte..... han drev å sa ting som 'kom igjen nå'... det er noen år siden, jeg husker ikke alt som skjedde i detalj.

Han tok kontakt med meg før det skjedde da og spurte hvor mye klokka var.... drev å snek rundt meg litt først... så skulle han si hadet til meg... lata som han gikk, og plutselig hadde han dytta meg mot ei hylle....

Sto en dame med en sønn på 8 år og måpte og ikke skjønte helt hva som skjedde. Jeg tror hun ikke helt visste om det var tull eller ikke.... Det skjedde på et rom 'bak' kassen så det var vanskelig å holde øye med for de ansatte trur jeg.

Men jeg fikk tilslutt sparka han vekk.. Vet ikke hvorfor han tilslutt løp vekk... han skjønte vel at det var en tapt sak i en CDbutikk......

Noen dager senere var jeg ute og sykla med ei venninne... da så vi han, og han spurte oss hvor mye klokka var. Idiot. Angrer meg på at jeg ikke anmeldte han, men jeg visste ikke bedre.. jeg var 15 år gammel.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dager senere var jeg ute og sykla med ei venninne... da så vi han, og han spurte oss hvor mye klokka var. Idiot. Angrer meg på at jeg ikke anmeldte han, men jeg visste ikke bedre.. jeg var 15 år gammel.....

edit: Og han var neger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HollyDolly

Hva er det du prover å sei her??

Meiner du at det er jenta si feil om ho er berusa og lettkledd men ikkje jenta si feil hvis hun har joggedress. joggesko whatever på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden er ryddet for spekulsjoner til skade for omtalte (tenk over ordlegging når det er snakk om identifisert person), og krenkende uttalelser.

Phaedra,mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulsjoner til skade for omtalte (tenk over ordlegging når det er snakk om identifisert person), og krenkende uttalelser.

Phaedra,mod

Jeg har forståelse for at du (som moderator) må slette visse innlegg, men synes samtidig det er synd, med tanke på at disse skremmende holdningene da ikke kommer frem. Det kan jo fort føre til at vi tror de ikke eksisterer, eller at vi tror de er langt mindre utbredt enn de faktisk er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forståelse for at du (som moderator) må slette visse innlegg, men synes samtidig det er synd, med tanke på at disse skremmende holdningene da ikke kommer frem. Det kan jo fort føre til at vi tror de ikke eksisterer, eller at vi tror de er langt mindre utbredt enn de faktisk er.

Et veldig godt poeng!

Dårlige holdninger forsvinner ikke ved å gjemme de i et skap, men kanskje ved å bli argumentert istykker. I det minste kan det føre til at den som sitter på skadelige holdninger blir konfrontert med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...