Gå til innhold

katter

AnonymBruker

66 stemmer

1. 1. burde det bli båndtvang

• ja
      11
    • nei
      55
    • kanskje
      0
    • vet ikke
      0

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er liksom ikke meningen at du skal anskaffe deg katt hvis du bor slik til at det er sannsynlig at den vil plage naboen. Hvis du liksom anskaffer deg katt likevel får du enten anskaffe deg en innekatt eller en katt som liker å gå i bånd. Kanskje det liksom bare er for mange katter i bynære strøk? Det er definitivt for mange som gir blaffen i at katten deres er til plage for andre.

liksom :P

Videoannonse
Annonse
Gjest gurimalla
Skrevet

liksom :P

Det var helt bevisst; svar på "hva skal man liksom gjøre" ;)

Skrevet

Jeg har en liten historie om en situasjon som kunne ha utvilket seg til enorm irritasjon over en katt, men som min fornuftige nabo og jeg løste i minnelighet.

En av mine katter er skrekkelig glad i hunder og oppsøker dem gjerne. På vei hjem fra jobb en dag, ble jeg oppringt av en oppgitt mann som lurte på om jeg hadde savnet en katt i flere dager. Det hadde jeg ikke, men jeg forsto jo at det nødvendigvis var min katt han snakket om siden han hadde funnet telefonnummeret mitt på kattens halsbånd. Det viste seg at pusefrøkna mi i flere dager hadde sittet utenfor hundegården hans og irritert vettet av hundene hans hvorpå det ikke var ørens lyd å få verken ute eller inne. Hun gikk altså dit om morgenen når hun slapp ut og hjem igjen når hundene ble tatt inn for kvelden.

Jeg forsto jo at situasjonen var uholdbar for den stakkars mannen, så vi ble enige om at jeg skulle holde katten inne når jeg ikke var hjemme selv og at han skulle ringe meg så snart han så henne slik at jeg kunne hente henne. Og hente henne måtte jeg. Flere ganger. Til slutt forsto imidlertid pus at hvis hun gikk dit, så ble hun hentet og brakt hjem og sluttet å gå dit. Vi løste altså dette problemet fordi mannen informerte meg og fordi vi samarbeidet.

• Liker 3
Skrevet

Og katten din har det fint? I så fall beviser jo det at katter kan like å være inne og luftes i bånd.

Jeg hadde ikke hatt noe mindre i mot det om det var hunder som gikk rundt og dreit i hagen min. Det er ikke katter jeg har noe generelt i mot.

Katten min er en rasekatt som har et hundeaktig gemytt, og de er kjent for å være lett å lære til å gå i bånd. Nå er han fremdeles en kattunge og vennes dermed til å gå i sele fra han er liten. I tillegg kostet han noen tusenlapper og er oversosial av seg (stoler på nesten hvem som helst), så å slippe ham løs ute er ikke et alternativ. Jeg tror nok at mange katter, uansett rase, kan læres å gå i bånd så lenge man starter mens de er små. Men greia er at katter liker å snuse rundt og jakte. De liker også å hoppe og klatre mye, noe som er dårlig kombo med bånd. Jeg er ikke for båndtvang selv om katta mi går fint i bånd/sele. Jeg har før hatt utekatter og synes katter flest bør få gå ute. Men jeg blir utrolig provosert når noen her i tråden mener katter i sele/bånd er dyreplageri, så da reagerer jeg også.

Katter bør få gå fritt, og selv om alle katteeiere bør kastrere og ID-merke kattene sine, er det nok temmelig umulig å dressere en katt til å bare gå på do inne eller holde seg unna andres hager. Katter som bæsjer midt på en plen uten å grave over mistenker jeg er ukastrert katter, så der tror jeg noen har ukastrerte hannkatter gående fritt til ergelse for både deg og katteeiere som gidder å ta vare på kattene sine.

Jeg tar alltid godt vare på kattene mine, men det er vanskelig å vite hvor kattene går når de er ute. Derfor setter jeg pris på at naboer sier ifra dersom de plages av katten(e) min(e), og det før de har irritert seg så lenge at de begynner å tenke ut groteske eller slemme måter å bli kvitt katten(e) på.

Skrevet

Min nabo burde i alle fall ha båndtvang på de tre kattene hun har skaffet seg. De tilbringer alt for mye tid på vår veranda og rett utenfor inngangsdøren vår. Kjipt med folk som skaffer seg katter som kjæledyr fordi de "passer på seg selv"...

Faktisk helt enig. Det finnes 100 000 hjemløse katter i Norge, dette er takket være dem som slipper ut kattene på egen hånd, gjerne ukastrerte... Katter blir påkjørt, forsvinner, smittes av FIV (katteaids) og Felv (Virus som fører til leukemi) pga slåssing, og de kan plages av sadister... En samlet risikovurdering er grunnen til at mine katter er innekatter, men de har fått kattegård der de kan være ute når vi er hjemme. Nå er jeg oppdretter da, og det ville være rimelig dumt å slippe ut fertile rasekatter, men om man ser på finn.no så er det jo nok av folk som gjør det, er mange blandingskatter der...

Mine katter stortrives selv om de ikke går fritt ute. Men må tilrettelegge for det, vi har flere takhøye klorestativer, kattene får være i nesten hele huset, så de har god plass, vi leker mye med dem, de har i tillegg selskap i hverandre, og aktiviserer hverandre.

Jeg synes at man skal ta hensyn til sine naboer når man bor i tettbebygde strøk, og mine katter plager ikke naboene. Hverken med pissing på hagemøbler, driting i blomsterbedene, eller med skriking i løpetiden...

Bor man sånn til at det er trygt for kattene i forhold til trafikk og sånt er det enda en ting å slippe dem ut. Men, ville fortsatt kastrert, siden katter kan streide en del, og brått har man en hankatt rundt hushjørnene om man har hunkatt selv. Eller ens egen hankatt kan tusle avgårde. Man bør også vente med å slippe ut katter alene til de har utvikla stedsans...

• Liker 1
Skrevet

Det er liksom ikke meningen at du skal anskaffe deg katt hvis du bor slik til at det er sannsynlig at den vil plage naboen. Hvis du liksom anskaffer deg katt likevel får du enten anskaffe deg en innekatt eller en katt som liker å gå i bånd. Kanskje det liksom bare er for mange katter i bynære strøk? Det er definitivt for mange som gir blaffen i at katten deres er til plage for andre.

Jeg fatter ikke at folk tør å la kattene gå fritt jeg da. Man leser jo om folk som legger ut rottegift, og glasskår i blomsterbedene pga naboenes katter. Og jeg skjønner godt at folk blir forbanna om fertile hankatter pisser ned hagemøbler, inngangsdør og andre ting. Parringsvræl kan og være ganske så plagsomme:(

Svigermors kastrerte utekatt kom hjem med et hull i buken, der tarmene tøyt ut, hva som har skjedd med ham aner vi ikke, men han var neppe påkjørt i følge veterinæren som avlivet ham...Da var jeg inderlig glad for at mine katter aldri er lenger unna enn i kattegården...

Jeg har et kattungekull her nå (rasekatter, jeg er registrert oppdretter, huskattavl er jeg ikke noe for) og jeg selger ikke kattunger til noen som skal ha utekatt. Katterasen min er sjelden, og det er ikke noe tvil om at det er rasekatter når du ser dem, så det ville nok være fristende for en uten skrupler å ta den med seg...

Ser det er mange her som mener at det er dyreplageri å ha innekatt. Det er bare tull. Så lenge man tilrettelegger, bruker tid, og gjerne har to katter så de har selskap, så har katter det helt topp som innekatter. Men de bør jo være vandt til det fra de er små. Men ofte kan det fungere å gå over til å ha innekatt i forbindelse med flytting, for da får katten uansett et nytt revir. Jeg har forresten aktive katteraser, ikke katter som trives best med å leke sofapute;)

Må være kjipt for allergikere, de må vel skalke alle luker så ikke det kommer inn katter, jeg vet om de som har dyr som går inn til folk så fort de ser en åpen dør/vindu. Katter kan også markere inne hos naboen når den først er der. Jeg hadde blitt rimelig forbanna om naboens katt hadde pissa ned f.eks sofaen min, særlig siden jeg har renslige katter selv, som aldri gjør noe utenfor kassene...

• Liker 1
Skrevet

Så katten min, som elsker å være ute (er i utgangspunktet villkatt), og gjerne kan være ute i flere dager i slengen, og bare kommer inn for å spise, burde omtrent ikke få lov til å leve da? Fordi det kan hende at den kanskje bæsjer i hagen til en av naboene, og katten hater å ha bånd på?

(Kan nevne at katten er sterelisert). Ikke alle katter trives inne, og ønsker å løpe fritt ute. Hvorfor skal jeg nekte dem det?

Skal du nekte alle fugler å fly over eiendommen din fordi de driter på bilen din da? Eller nekte alle andre dyr i naturen å gå fritt fordi de spiser fra buskene dine, eller kanskje driter i hagen din?

• Liker 2
Gjest gurimalla
Skrevet

Så katten min, som elsker å være ute (er i utgangspunktet villkatt), og gjerne kan være ute i flere dager i slengen, og bare kommer inn for å spise, burde omtrent ikke få lov til å leve da? Fordi det kan hende at den kanskje bæsjer i hagen til en av naboene, og katten hater å ha bånd på?

(Kan nevne at katten er sterelisert). Ikke alle katter trives inne, og ønsker å løpe fritt ute. Hvorfor skal jeg nekte dem det?

Skal du nekte alle fugler å fly over eiendommen din fordi de driter på bilen din da? Eller nekte alle andre dyr i naturen å gå fritt fordi de spiser fra buskene dine, eller kanskje driter i hagen din?

Hvis du bor slik til at katten din ikke kan være ute uten å oppholde seg i hagen til naboene bør du ikke ha katt. Det betyr ikke at din katt ikke skal leve, den bør bare bo hos noen andre. Kanskje er det for mange katter i Norge?

Sammenligninen mellom katter og ville dyr er direkte latterlig. Jeg forstår vel at ingen kan kontrollere fuglene, men nabokjerringa trenger ikke skaffe seg tre katter og la dem bo i hagen til naboen (min). Jeg er ingen kattehater, men jeg synes ikke boligområder egner seg som hjem for "villkatter".

• Liker 2
Skrevet

Hvor står det at katter har lov til å grave og drite i andres hager?

Hvor står det at katter ikke har lov til å grave og drite i andres hager?

• Liker 2
Skrevet

Hvis du bor slik til at katten din ikke kan være ute uten å oppholde seg i hagen til naboene bør du ikke ha katt. Det betyr ikke at din katt ikke skal leve, den bør bare bo hos noen andre. Kanskje er det for mange katter i Norge?

Sammenligninen mellom katter og ville dyr er direkte latterlig. Jeg forstår vel at ingen kan kontrollere fuglene, men nabokjerringa trenger ikke skaffe seg tre katter og la dem bo i hagen til naboen (min). Jeg er ingen kattehater, men jeg synes ikke boligområder egner seg som hjem for "villkatter".

Ja, det er for mange katter i Norge - men svaret er vel ikke å avlive dem som allerede er her og er kasterert? Du skjønner vel også at NETTOPP fordi det er overflod av katter, er omplassering noe som bør dreie seg om alvorligere ting enn at katten gjør fra seg på andres eiendom?

Skrevet

Oi, her er det enda en som har særdeles manglende kunnskaper om katter. Fint at du ikke er alene da, coffecup ;)

• Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

Oi, her er det enda en som har særdeles manglende kunnskaper om katter. Fint at du ikke er alene da, coffecup ;)

Jeg vet at det ikke er mange typer innekatter og at de fleste katter ikke er "båndkatter", mitt poeng er at hvis du bor et sted hvor du ikke bare kan slippe katten din ut uten at den plager andre må du vurdere hvilken type katt du skal ha (hvis du skal ha noen i det hele tatt da).

• Liker 1
Gjest CrazyCatlady
Skrevet

Hver gang det kommer en ny tråd om hvor plagsomme katter er så er jeg utrolig glad for at jeg bor i et kattevennlig nabolag.

Så mange irriterte mennesker det finnes der ute og enkelte ser jo ikke ut til å ha noen problemer med å vurdere og bruke vold mot et dyr som ikke gjør det for å være slem,men kun på grunn av sin naturlige atferd.

Hvis en katt plager deg så finn ut hvor dyret bor og snakk med eieren,og hvis det er en hjemløs katt så kan man ta kontakt med dyrebeskyttelsen el. lignende.Det å ikke gjøre noen ting mens man bare blir mer og mer irritert er i hvert fall ingen god løsning.

Dessuten så syns jeg at hvis man bor i et nabolag så må man faktisk godta at naboene har dyr.Man kan ikke forvente at alle naboene skal innrette seg etter dine ønsker og behov,men som eier bør man jo prøve å gjøre sitt beste for å samarbeide og forstå at ikke alle er like glad i dyr.

• Liker 2
Skrevet

Vil bare si noe til alle de her inne som påstår at katter liker å være inne/luftes i bånd.

Det er ikke så lett som å bare venne katter til å være inne fra de er bittesmå. Katter er født med instinkter, og har et stort behov for frihet. Det at det finnes noen katter som "liker" å være inne (har den sagt det selv, eller?), hører til unntakene. Det er selvsagt individuelle variasjoner innad i en art, men det betyr ikke dermed at det samme gjelder for hele arten.

Hva med inne-hunder da? Er det like greit? Tenker de fleste ville protestert heftig om et sånt forslag hadde kommet. Og ikke kom her og si at det er en helt annen sak, fordi hunder alltid går i bånd. For det første, så går ikke alle hunder i bånd (der jeg bor, er hunder i bånd heller unntaket). For det andre, er hunder flokkdyr og har lite eller ingenting imot å gå i bånd - i motsetning til katter.

Vil bare presisere at jeg på ingen måte syns det er "greit" at katter driter i andres hager, og ser jeg min egen katt (eller andres for den saks skyld) prøve seg på noe sånt, vil jeg umiddelbart skremme den bort. Men problemet er at man ikke kan passe på til alle døgnets tider. Så selv om det kanskje ser ut som om katteeiere "ikke bryr seg", så er ikke det nødvendigvis sant. Men hva kan vi gjøre, da? Det går ikke an å oppdra katten sin på samme måte som med hund (tro meg, jeg har prøvd!).

Så om det ikke er mulig å hindre kattene å bæsje i hagen din, så får du heller bare slutte å irritere deg over det. Det hjelper ikke å irritere seg grønn over det uansett! Det er heller ikke noe ulovlig over kattebæsj, så du kan ikke kreve noe av katteeieren heller. Du kan heller se på det som gratis gjødsling av blomsterbedet ditt ;)

• Liker 1
Skrevet

Hver gang det kommer en ny tråd om hvor plagsomme katter er så er jeg utrolig glad for at jeg bor i et kattevennlig nabolag.

Så mange irriterte mennesker det finnes der ute og enkelte ser jo ikke ut til å ha noen problemer med å vurdere og bruke vold mot et dyr som ikke gjør det for å være slem,men kun på grunn av sin naturlige atferd.

Hvis en katt plager deg så finn ut hvor dyret bor og snakk med eieren,og hvis det er en hjemløs katt så kan man ta kontakt med dyrebeskyttelsen el. lignende.Det å ikke gjøre noen ting mens man bare blir mer og mer irritert er i hvert fall ingen god løsning.

Dessuten så syns jeg at hvis man bor i et nabolag så må man faktisk godta at naboene har dyr.Man kan ikke forvente at alle naboene skal innrette seg etter dine ønsker og behov,men som eier bør man jo prøve å gjøre sitt beste for å samarbeide og forstå at ikke alle er like glad i dyr.

Enig med deg! Min erfaring er at de fleste mennesker er positive til katter, og de fleste katter gjør heller ikke særlig mye ut av seg. Der jeg bor, kryr det av katter, me har aldri sett noen av de gjøre fra seg i hagene. De går heller inn i buskene for å gjemme seg bort :)

Dessverre er det en del som liker å irritere seg over alt mulig, men som du sier, ønsker man å leve i sivilisasjonen, må man godta at det er katter og hunder i nabolaget.

• Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

Så om det ikke er mulig å hindre kattene å bæsje i hagen din, så får du heller bare slutte å irritere deg over det. Det hjelper ikke å irritere seg grønn over det uansett! Det er heller ikke noe ulovlig over kattebæsj, så du kan ikke kreve noe av katteeieren heller. Du kan heller se på det som gratis gjødsling av blomsterbedet ditt ;)

Nabolovens § 2 bestemmer at ingen må foreta seg noe som er urimelig eller unødvendig, til skade eller ulempe på naboeiendom. Du har mao ikke lov til å skaffe deg katt og gi blanke i hvor deg driter!

Jeg forstår at det er vanskelig med håndhevelse av denne bestemmelsen, men det er en opplysning til dere som påstår at det lov å la katten din bruke nabotomta som toalett.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er en katteelsker av dimensjoner, og katter betyr alt for meg her i verden. Men jeg har ikke tenkt å miste folkeskikken pga. min forkjærlighet for katter.

Naboen min får tåle å se kattene mine ute, men om kattene min gjør noe som blir til et problem for naboen min (som f.eks. å drite i hagen hans) så ser jeg på det som mitt ansvar å gjøre noe med det. Da hadde jeg først og fremst prøvd å få kattene til å slutte å gjøre slike ting, hadde ikke det fungert, hadde jeg vært villig til å holde dem inne eller eventuelt gitt dem bort. Min katt, mitt ansvar, og den eier ikke nabolaget og som katteeier må man nesten bare ta hensyn til andre.

• Liker 2
Skrevet

Enig! men, om man presser sin katts nærvær på sine naboer må man også tåle at naboene gjør noe for å holde de unna.. jeg støtter selvfølgelig ikke vold, men enkelte handlinger fra naboens side må man bare tåle

• Liker 1
Skrevet

Vil bare si noe til alle de her inne som påstår at katter liker å være inne/luftes i bånd.

Det er ikke så lett som å bare venne katter til å være inne fra de er bittesmå. Katter er født med instinkter, og har et stort behov for frihet. Det at det finnes noen katter som "liker" å være inne (har den sagt det selv, eller?), hører til unntakene. Det er selvsagt individuelle variasjoner innad i en art, men det betyr ikke dermed at det samme gjelder for hele arten.

Hva med inne-hunder da? Er det like greit? Tenker de fleste ville protestert heftig om et sånt forslag hadde kommet. Og ikke kom her og si at det er en helt annen sak, fordi hunder alltid går i bånd. For det første, så går ikke alle hunder i bånd (der jeg bor, er hunder i bånd heller unntaket). For det andre, er hunder flokkdyr og har lite eller ingenting imot å gå i bånd - i motsetning til katter.

Er ikke på en måte mange hunder "innehunder"? De er jo mye inne, blir luftet i bånd og får evt. stå litt ute i bånd. Eneste forskjellen på innekatter og innehunder er vel at kattene gjør fra seg i sandkasse mens hundene må ut for å gjøre sitt fornødne. Innekatter blir ofte luftet i bånd og har egen luftegård, så de er jo nesten som små hunder. Jeg ser ikke helt problemet med "innehunder" ihvertfall.

Kan du forklare nøyaktig hvorfor flokkdyr liker bedre å gå i bånd enn dyr som ikke er typiske flokkdyr? Og for å spørre like flåsete som deg; har du spurt hunden(e) om de liker å gå i bånd?

• Liker 1
Gjest badeand1
Skrevet (endret)

Det jeg ikke skjønner er hvorfor katter har rett til å bevege seg fritt på MIN eiendom! Uansett hva de gjør, om de driter eller graver. Og at katteeiere ikke tar ansvar for dette i det hele tatt! Det vitner om en liten evne til å se ting på en annen side enn sin egen.

Og hvordan skal de ta ansvar for en katt som er sin egen herre ute?

Endret av mortem
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...