Gå til innhold

katter

AnonymBruker

66 stemmer

1. 1. burde det bli båndtvang

• ja
      11
    • nei
      55
    • kanskje
      0
    • vet ikke
      0

Fremhevede innlegg

Skrevet

skriver under denna, fornuftig svar. Jeg elsker forresten katter, men liker hunder og andre dyr også. Tanken på å plage dyr sånn som dette mennesket beskriver kunne ikke falt meg inn en gang.

kjenner ingen hunde eiere som hater katter jeg. det er nok bare den andre veien.

hilsen ts

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kjenner ingen hunde eiere som hater katter jeg. det er nok bare den andre veien.

hilsen ts

Jeg kjenner noen :tunge1:

Ærlig talt, er dette en diskusjon om hvilke eier som er mest tolerante? Alle slags folk har dyr, både kjipe mennesker og bra mennesker.

Gjest gurimalla
Skrevet

Bare sprut litt vann på de, med en sånn flaske som man kan sprute vann på blomster, hver gang du ser de på terrassen eller ved døra, da slutter de nok å være der

Vi har prøvd det der mange ganger, men det virker som om de ikke bryr seg, de er tilbake etter 1 minutt. Det er helt sant.

Jeg vil også være litt forsiktig da jeg har små barn og jeg vil ikke at de skal få intrykk av at det er greit å plage dyr.

• Liker 1
Skrevet

Jeg respekterer at ikke alle er like glade i katter som det jeg er. Men synes det er rart at f.eks hundeeiere HATER katter, og at katteeiere HATER hunder. Det har blitt en sånn enten eller situasjon mange steder. Men i bunn og grunn er man ikke så ulike, man er glad i dyr-og spesielt ens eget kjæledyr.

Og om man har en kjærlighet til dyr i bunn, så undrer det meg at man bruker så sterke ord og ønsker så sterke tiltak som pleier å dukke opp i slike tråder.

At kattebæsj i hagen kan være irriterende har jeg ikke noe problem med å forstå. Men at det kan være et så stort problem som det skisseres her har jeg vanskelig for å tro. Høres ut som hele nabolagets katter har fellesdo på denne plenen, mens plenens eier står og ser på dagen lang. Særlig når atypisk katteadferd påstås så veldig, uten rom for at andre arter kan ha vært der. Merkelig situasjon.

Jeg syns ikke det er så rart at det er slik mellom katte og hundeeiere. Det er veldig strenge restriksjoner for hunder ift båndtvang og at man skal plukke og bæsjen. Mens katter kan løpe rundt fritt og bæsje hvor de vil. Hundeeiere er sikkert irritert over dette, mens katteeiere forsvarer seg uten at de egentlig har noen gode argumenter å forsvare seg med.

Det har seg slik at det er veldig mange katter rundt her om kring. Naboene har ikke like store hager som vi har, og vår ligger på en måte i midten av disse husene. Ved siden av et stort jorde. Jeg vet ikke hvor atypisk denne adferden er, jeg bare vet at det er sånn akkurat her. Kanskje det er innavl katter hele gjengen eller syke kattesosiale tendenser, det vet jeg ingenting om.

Det jeg syns er så spesielt er at katteeierne ikke er noe villig til å ta ansvar for deres egne dyr! Eller i det hele tatt innrømme at dette er et problem man må gjøre noe med. Syns ikke dere det er grusomt når det f.eks. ligger masse kattebæsj i sandkasser i barnehager? Og barna i verste fall får det i seg?

Skrevet

Hvordan mener du eierne skal vite at kattene gjør fra seg på tomta di? Skal de bare regne med at katten har bæsja der og tilby seg å holde orden i blomsterbeddene dine samtidig?

Det vet jeg ikke, vet ikke hvilke katter som tilhører hvilke hus engang jeg. Men det er nettopp det jeg mener! Eierne har ingen kontroll på dyrene sine i det hele tatt, og jeg kan ikke forstå at dette skal være helt greit, når det går utover andre som ikke vil ha katter.

Skrevet

Det vet jeg ikke, vet ikke hvilke katter som tilhører hvilke hus engang jeg. Men det er nettopp det jeg mener! Eierne har ingen kontroll på dyrene sine i det hele tatt, og jeg kan ikke forstå at dette skal være helt greit, når det går utover andre som ikke vil ha katter.

Hvis du ikke ser at katter har et behov for å bevege seg fritt som går langt utover det en hund har, så vitner det først og fremst om at du vet veldig lite om katter. Båndtvang på katt ville medføre traumer og problemer for katten. Enkeltkatter kan leve helt fint i en tilværelse med båndtvang, men flertallet vil få veldig redusert livskvalitet av det.

• Liker 3
Skrevet

Igjen, hvorfor skal det være mitt ansvar? Er ikke jeg som har skaffet meg katt!

Det er jo du som har ett problem tydeligvis. Ikke de som har katter og fullt lovlig lar dem ferdes fritt. Siden det er ditt problem, så må du jo regne med å bidra til å løse det selv. F.eks. gjennom å identifisere kattene og informere eierene om at det er et problem for deg at de gjør fra seg i din hage. Forhører man seg litt rundt er det vanligvis ikke noe problem å få rede på hvem som eier hvilken katt i et nabolag.

Du er også rimelig naiv hvis du tror at ditt fremtidige hundehold aldri vil medføre noe som helst ubehag for dine naboer. Hva hvis du f.eks. får en hund som har problemer med å være alene hjemme og står og uler dag ut og dag inn mens du er på jobb uten at noen tar seg bryet med å informere deg? Slikt kan være temmelig irriterende selv om man bor i enebolig og det eksisterer ikke noe forbud mot å la hunder bjeffe, i hvert fall ikke på dagtid. Det kan også hende at du får en hund som stikker av når den ser sitt snitt til det. Plagsomt for naboen som er livredd hunder? Absolutt! Poenget mitt er at når vi velger å bo tett sammen og å ha dyr, så vil det sjelden eller aldri forløpe helt friksjonsfritt.

• Liker 6
Skrevet

Jeg har samme problemet. Bortsett fra at det er en jævla elg som driter i hagen min. Kanskje på tide med båndtvang på de og. Kan kommunene se til å få bura de forbanna dyra så jeg slipper å få bæsj på hagen min kanskje?

• Liker 5
Skrevet

I borettslaget her bor det en katt som går i bånd. De som eier den går turer rundt i området. Katten ser ut som den skammer seg og er dritflau når de møter andre folk, hehe!

• Liker 2
Skrevet

Her i huset har jeg innekatt som luftes i bånd. Den gjør fra seg på sandkasse inne og trives godt med å gå i bånd. Naboens hund, derimot, driter hvor som helst på gårdsplassen og gjerne rett utenfor bildørene. Både den hunden og den andre til naboene bjeffer også en del og løper fritt rundt ute innimellom. Likevel går jeg ikke rundt og irriterer meg over hundene. Jeg er glad i dyr og inneforstått med at dyr betyr litt ekstraarbeid og "bekymringer".

Jeg blir rystet over enkeltes syn på både dyr og deres eiere. Hva med å flytte langt ut i hutiheita, unna folk og fe, og sitte der og surmule istedet?

• Liker 4
Skrevet

hilsen ts

Hvorfor er det da så mange tråder her om katter og alle plagene de gir folk, mens lignende tråder om hunder finnes knapt?

• Liker 2
Skrevet

Jeg har samme problemet. Bortsett fra at det er en jævla elg som driter i hagen min. Kanskje på tide med båndtvang på de og. Kan kommunene se til å få bura de forbanna dyra så jeg slipper å få bæsj på hagen min kanskje?

elgens bæsj er ikke full av bakterier som katter og hunder sin ;)

• Liker 1
Skrevet

alle andre dyr mennesker har er enten i bånd eller stengt inne.

• Liker 1
Skrevet

Og dere katteeiere snakker som om deres katter har rett til å være på alle andres tomter og hvor de nå enn vil, til enhver tid, bare fordi det ligger i deres natur.

Da lurer jeg på hvor i loven det står at katter ikke kan ferdes fritt?

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke vil ha katt, så får du flytte langt, langt uti skogen hvor det er flere mil til nærmeste nabo. Og da de fleste ikke vil ha sånne sure naboer som deg, er det en vinn-vinn-situasjon for begge parter.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal det være min oppgave å vise hvordan du skal lære opp katten din? Det er du som har anskaffet deg katt og det er du som står ansvarlig for at den ikke er til bry for andre.

Det blir som at du skal lære opp naboens bikkje som akkurat har bitt deg, til å ikke bite. Nei, det er vel naboens jobb, som er ansvarlig for bikkja.

Men det er vel som de fleste dyr, hvis de blir trent opp fra de er små, så kan de lære seg det meste. Selv katter kan ha det fint med å gå i bånd, det er bare at folk skaffer seg katter fordi de ikke gidder dette. Og slipper de ut så fort de finner veien tilbake etter å ha vært i hagen til naboen en tur. Ikke vet jeg, som sagt, dette er ditt ansvar å finne ut av.

Dette innlegget illustrerer bare hvor lite kunnskap du har om katter.

For det første er det helt latterlig å sammenligne en hund som biter med en katt som av og til bæsjer i hagen. For det andre, så er det ikke mulig å lære opp en katt til hva som helst, på samme måte som med en hund. Katter har en helt annen natur enn hunder, men det hadde du kanskje visst om du ikke var så opptatt med å syte over hvor irriterende katter er.

Jeg skulle gjerne gått med katten min i bånd, jeg. Da hadde jeg sluppet å bekymre meg for om den ble påkjørt eller skadet av andre dyr. Men som flere andre har forklart (du har visst problemer med å ta til deg kunnskap), så er katter ville dyr, som må kunne løpe fritt. Å sammenligne katter og hunder blir bare for dumt.

• Liker 1
Skrevet

Katten burde absolutt hatt båndtvang innimellom hjemme ho madammen, ser jeg for meg... ;)

Skrevet

Hvis du ikke vil ha katt, så får du flytte langt, langt uti skogen hvor det er flere mil til nærmeste nabo. Og da de fleste ikke vil ha sånne sure naboer som deg, er det en vinn-vinn-situasjon for begge parter.

Herlighet! fordi at man ikke liker katter så skal man jages til skogs??

å ikke like at katter bæsjer på plena er vel heller ikke et synonym til sur nabo

Er et kattemenneske selv, men mener overhodet ikke at det er helt OK at de bæsjer borte hos naboen.. Støtter påstanden om at de fleste ikke har kontroll på kattene sine, for jeg har ikke kontroll på hva mine driver på med når de er ute.. Når det er sagt så kommer jeg heller ikke til å bruke energi på å gjøre noe med dette - desverre

Jeg spruter vann på, jager eller kaster snøball etter (ikke for å treffe, men for å skremme) katter jeg ikke ønsker å ha på min eiendom

• Liker 1
Skrevet

Hva er det liksom meningen man skal gjøre da? forfølge katten rundt 24/7 i tilfelle den bæsjer? Og etter den har gravd det ned, skal vi finne frem spaden og grave det opp igjen? Noen katter trives best ute, og liker å klatre i trær, treffe andre katter, jakte og leke. Skal vi ta fra dem det, bare fordi vi må passe på hvor de gjør fra seg? Get real...

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en plett med sand i hagen som katten bruker til å drite i, og han graver godt og dekker til. Ikke luftgraving som hunder holder på med.

Om noen skulle finne katten min i full dagslys dritende midt på plenen deres, skal de gjerne få plukke opp katten og ringe meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...