Gå til innhold

katter

AnonymBruker

66 stemmer

1. 1. burde det bli båndtvang

• ja
      11
    • nei
      55
    • kanskje
      0
    • vet ikke
      0

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er jo du som har ett problem tydeligvis. Ikke de som har katter og fullt lovlig lar dem ferdes fritt. Siden det er ditt problem, så må du jo regne med å bidra til å løse det selv. F.eks. gjennom å identifisere kattene og informere eierene om at det er et problem for deg at de gjør fra seg i din hage. Forhører man seg litt rundt er det vanligvis ikke noe problem å få rede på hvem som eier hvilken katt i et nabolag.

Du er også rimelig naiv hvis du tror at ditt fremtidige hundehold aldri vil medføre noe som helst ubehag for dine naboer. Hva hvis du f.eks. får en hund som har problemer med å være alene hjemme og står og uler dag ut og dag inn mens du er på jobb uten at noen tar seg bryet med å informere deg? Slikt kan være temmelig irriterende selv om man bor i enebolig og det eksisterer ikke noe forbud mot å la hunder bjeffe, i hvert fall ikke på dagtid. Det kan også hende at du får en hund som stikker av når den ser sitt snitt til det. Plagsomt for naboen som er livredd hunder? Absolutt! Poenget mitt er at når vi velger å bo tett sammen og å ha dyr, så vil det sjelden eller aldri forløpe helt friksjonsfritt.

Du kan jo ikke dømme meg for noe som ikke har skjedd enda. Når jeg skal anskaffe meg hund så kommer jeg til å bruke mye tid og krefter på å oppdra den. I motsetning til de som får katter og bare setter de ut. Hvis noe sånt skjer, som at den står og bjeffer om dagen kommer jeg til å gjøre noe med det umiddelbart. Hva det er, vet jeg ikke. For jeg kommer til å forberede meg godt før jeg anskaffer meg hund, og kommer selvfølgelig til å snakke med naboene før jeg gjør det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke ser at katter har et behov for å bevege seg fritt som går langt utover det en hund har, så vitner det først og fremst om at du vet veldig lite om katter. Båndtvang på katt ville medføre traumer og problemer for katten. Enkeltkatter kan leve helt fint i en tilværelse med båndtvang, men flertallet vil få veldig redusert livskvalitet av det.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor katter har rett til å bevege seg fritt på MIN eiendom! Uansett hva de gjør, om de driter eller graver. Og at katteeiere ikke tar ansvar for dette i det hele tatt! Det vitner om en liten evne til å se ting på en annen side enn sin egen.

Skrevet

Her i huset har jeg innekatt som luftes i bånd. Den gjør fra seg på sandkasse inne og trives godt med å gå i bånd. Naboens hund, derimot, driter hvor som helst på gårdsplassen og gjerne rett utenfor bildørene. Både den hunden og den andre til naboene bjeffer også en del og løper fritt rundt ute innimellom. Likevel går jeg ikke rundt og irriterer meg over hundene. Jeg er glad i dyr og inneforstått med at dyr betyr litt ekstraarbeid og "bekymringer".

Jeg blir rystet over enkeltes syn på både dyr og deres eiere. Hva med å flytte langt ut i hutiheita, unna folk og fe, og sitte der og surmule istedet?

Og katten din har det fint? I så fall beviser jo det at katter kan like å være inne og luftes i bånd.

Jeg hadde ikke hatt noe mindre i mot det om det var hunder som gikk rundt og dreit i hagen min. Det er ikke katter jeg har noe generelt i mot.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

de freser rundt dagen lang. dessuten blir de ofte påkjørt. burde man ha dem i bånd?

hadde sikkert vært en ide, men nytter ikke å begynne med bånd på en voksen katt iallefall.

Skrevet

Da lurer jeg på hvor i loven det står at katter ikke kan ferdes fritt?

Hvor står det at katter har lov til å grave og drite i andres hager?

Skrevet

Fordi en katt eller to har det ok i bånd betyr ikke at alle har det, bare så det er sagt. Ei jeg kjenner oppfostret katten nærmest som en hund, og den katten er så sky nå at man knapt får sett halen på den.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke vil ha katt, så får du flytte langt, langt uti skogen hvor det er flere mil til nærmeste nabo. Og da de fleste ikke vil ha sånne sure naboer som deg, er det en vinn-vinn-situasjon for begge parter.

Åhh jeg er aldeles ikke en sur nabo :) Jeg er godt likt både her og der jeg har bodd før. Jeg har alltid stilt opp for naboene mine og de for meg. Om sommeren inviterer jeg på grilling eller vafler, øl eller vin :) Er nok mange som ville blitt trist hvis jeg skulle flyttet langt!

Skrevet

Jeg respekterer at ikke alle er like glade i katter som det jeg er. Men synes det er rart at f.eks hundeeiere HATER katter, og at katteeiere HATER hunder. Det har blitt en sånn enten eller situasjon mange steder. Men i bunn og grunn er man ikke så ulike, man er glad i dyr-og spesielt ens eget kjæledyr.

Og om man har en kjærlighet til dyr i bunn, så undrer det meg at man bruker så sterke ord og ønsker så sterke tiltak som pleier å dukke opp i slike tråder.

At kattebæsj i hagen kan være irriterende har jeg ikke noe problem med å forstå. Men at det kan være et så stort problem som det skisseres her har jeg vanskelig for å tro. Høres ut som hele nabolagets katter har fellesdo på denne plenen, mens plenens eier står og ser på dagen lang. Særlig når atypisk katteadferd påstås så veldig, uten rom for at andre arter kan ha vært der. Merkelig situasjon.

Enig i dette. Jeg lurer også litt på hvordan man bor med to mål tomt og jorder og skog i flere retninger, men likevel så tett med naboer og katter at en har et stort problem med kattebæsj. Men for all del, foreldrene mine bor landlig, men innimellom flere nabohus hvor de fleste en periode hadde 1-2 katter pr hus - og de fleste gjorde fra seg i bed og langs husvegger hos foreldrene mine... nå er det dessverre slik at endel katteeiere (som andre dyreeiere), ikke tenker godt nok over dyreholdet sitt. Eksempelvis kastrerer ikke alle kattene sine, eller tenker over at dersom omtrent alle de andre naboene allerede har katt, er tettheten så høy at det antagelig er et irritasjonsmoment for de som IKKE har, og en bør revurdere om det er rett å skaffe seg en utekatt selv. Og det er synd! Jeg tror folk hadde hatt et bedre, i hvert fall mer nøytralt, forhold til katter dersom alle katteeiere var ansvarlige.

Men det går ikke å lære en katt å ikke gå på naboens tomt altså... da jeg hadde katt snakket vi med naboen, slik at vi var sikre på at katten ikke var til sjenanse. Det å be naboer gi beskjed dersom det blir et stadig problem med bæsj, støy osv, synes jeg en godt kan gjøre. Nå bodde vi på en gård, så det var ikke noe stort problem, og han gjorde god nytte for seg, så naboen var nok like glad i ham som vi var.

Skrevet

Dette innlegget illustrerer bare hvor lite kunnskap du har om katter.

For det første er det helt latterlig å sammenligne en hund som biter med en katt som av og til bæsjer i hagen. For det andre, så er det ikke mulig å lære opp en katt til hva som helst, på samme måte som med en hund. Katter har en helt annen natur enn hunder, men det hadde du kanskje visst om du ikke var så opptatt med å syte over hvor irriterende katter er.

Jeg skulle gjerne gått med katten min i bånd, jeg. Da hadde jeg sluppet å bekymre meg for om den ble påkjørt eller skadet av andre dyr. Men som flere andre har forklart (du har visst problemer med å ta til deg kunnskap), så er katter ville dyr, som må kunne løpe fritt. Å sammenligne katter og hunder blir bare for dumt.

Jeg sammenligner ikke det med å bite, jeg prøver å få frem et poeng. Nemlig at det er du selv som skal oppdra katten din og ikke jeg. For å ta et annet eksempel da: Hvis bikkja mi står og bjeffer og bjeffer om dagen. Naboen klager. Da ber jeg da ikke naboen om å oppdra bikkja mi. Get it??

Hvorfor er det slik at mange katter trives inne da? Er dette noen spesielle raser? Dette spør jeg om fordi jeg lurer. Nei, har ikke masse kunnskap om katter. Jeg bare vet at det er plagsomt med bæsj i hagen og syns det er rart at ikke eiere tar ansvar for dette, eller i det minste skammer seg over det. Det er jo enda verre med de kattene som graver opp blomsterbedd da. Uff, så flau jeg hadde blitt om det var min katt!

Jeg har ingen problemer med å ta til meg kunnskap nei :) Faktisk så lærer jeg veldig fort, har alltid vært god til å lese og flink på skolen! :)

Skrevet

Herlighet! fordi at man ikke liker katter så skal man jages til skogs??

å ikke like at katter bæsjer på plena er vel heller ikke et synonym til sur nabo

Er et kattemenneske selv, men mener overhodet ikke at det er helt OK at de bæsjer borte hos naboen.. Støtter påstanden om at de fleste ikke har kontroll på kattene sine, for jeg har ikke kontroll på hva mine driver på med når de er ute.. Når det er sagt så kommer jeg heller ikke til å bruke energi på å gjøre noe med dette - desverre

Jeg spruter vann på, jager eller kaster snøball etter (ikke for å treffe, men for å skremme) katter jeg ikke ønsker å ha på min eiendom

Oi! En av dere som forstår!

Skrevet

Jeg har en plett med sand i hagen som katten bruker til å drite i, og han graver godt og dekker til. Ikke luftgraving som hunder holder på med.

Om noen skulle finne katten min i full dagslys dritende midt på plenen deres, skal de gjerne få plukke opp katten og ringe meg.

Det var jo et godt tips til dere andre da :) Lurt!

Skrevet

Hvis noe sånt skjer, som at den står og bjeffer om dagen kommer jeg til å gjøre noe med det umiddelbart. Hva det er, vet jeg ikke.

Men hvordan kan du gjøre noe med det hvis ingen gidder å informere deg om at hunden din står og bjeffer hele dagen?
  • Liker 2
Skrevet

Hvor står det at katter har lov til å grave og drite i andres hager?

Det er i alle fall ikke ulovlig for katter å gjøre fra seg hvor som helst. Det er faktisk helt lovlig; katten kan ikke straffeforfølges. Det er snakk om dyr her, dyr som trives best løst. Man kan ta opp problemer naboer i mellom og komme fram til konstruktive løsninger, men man kan ikke forandre dyrets natur. Dyret er heller ikke klar over at det er din hage den bæsjer i, og at det ikke er det samme som å gjøre fra seg hvor som helst ellers. Eiendom er et menneskeskapt konsept.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke selv katt, men har flere naboer som har katt og de er de snilleste vesener jeg har vært borti. De plager ikke andre dyr her, de holder seg unna hunder og skader ikke mennesker etc. Det er ofte hundene som oppsøker kattene, og selvfølgelig går katten i forsvarsposisjon og hveser høyt, da hunden er mye større, lager lyder og skremmer vettet av katten og setter den i livsfare.

Og hvor ofte leser vi at en katt har angrepet barn\mennesker? Hunder derimot, kan være farlig hvis de går løs. Hadde en nabo som alltid hadde hunden løs, den skadet nabokattene og bet en ung jente i handa, og etter denne hendelsen måtte hunden avlives.

• Liker 2
Skrevet

Ja, det syns jeg. Alle naboene våre har minst en katt hver og det er en del kattebæsj i hagen!! Er det liksom jeg som skal plukke opp dette?? DRIT irriterende og ekkelt. Er ikke akkurat som om det hjelper å sette opp gjerder.

Eierne må jo ta ansvar for dette! Enten om det er med bånd, holde de inne eller lære de til å ikke gå i andres hager.

Katter er dyr som ikke skal være i bånd, det ville vært dyreplageri for slike dyr. Og vi har ofte opplevd at dyr som lever ute i det frie ødelegger plantene våre, gjør fra seg i hagen, osv. Men det sånne ting man må venne seg til. Kan ikke si at alle dyrene i naturen skal skytes eller noe, bare fordi de gjør fra seg i hagen vår.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal det være min oppgave å vise hvordan du skal lære opp katten din? Det er du som har anskaffet deg katt og det er du som står ansvarlig for at den ikke er til bry for andre.

Det blir som at du skal lære opp naboens bikkje som akkurat har bitt deg, til å ikke bite. Nei, det er vel naboens jobb, som er ansvarlig for bikkja.

Men det er vel som de fleste dyr, hvis de blir trent opp fra de er små, så kan de lære seg det meste. Selv katter kan ha det fint med å gå i bånd, det er bare at folk skaffer seg katter fordi de ikke gidder dette. Og slipper de ut så fort de finner veien tilbake etter å ha vært i hagen til naboen en tur. Ikke vet jeg, som sagt, dette er ditt ansvar å finne ut av.

Det at du kommer med slike uttalelser forteller at du ikke vet noe katter, og derfor burde du ikke uttale deg noe om de heller. :)

• Liker 1
Skrevet

Det er i alle fall ikke ulovlig for katter å gjøre fra seg hvor som helst. Det er faktisk helt lovlig; katten kan ikke straffeforfølges. Det er snakk om dyr her, dyr som trives best løst. Man kan ta opp problemer naboer i mellom og komme fram til konstruktive løsninger, men man kan ikke forandre dyrets natur. Dyret er heller ikke klar over at det er din hage den bæsjer i, og at det ikke er det samme som å gjøre fra seg hvor som helst ellers. Eiendom er et menneskeskapt konsept.

Selvfølgelig klandrer jeg ikke kattene. Det er eierne sitt ansvar, som sagt opptil flere ganger! Og det er nettopp mitt poeng, som tydeligvis ikke kommer frem til dere.

Skrevet

Selvfølgelig klandrer jeg ikke kattene. Det er eierne sitt ansvar, som sagt opptil flere ganger! Og det er nettopp mitt poeng, som tydeligvis ikke kommer frem til dere.

Mitt poeng er at på grunn av kattenaturen kan ikke katteeiere utøve den samme kontrollen over dyret som en hundeeier. De er to helt ulike dyr, og en katt kan ikke trenes på samme måte, men har et frihetsbehov den ikke kan fratas.

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg pleide å jage fremmede katter som mobbet mine søte små. Ikke en liten vannsprut nei, jeg løp etter dem helt til enden av eiendommen, mens jeg brølte og veste. De sluttet å komme tilbake ganske fort :nigo:

Jeg har uansett ingen tro på båndtvang på katter.

• Liker 2
Gjest gurimalla
Skrevet

Hva er det liksom meningen man skal gjøre da? forfølge katten rundt 24/7 i tilfelle den bæsjer? Og etter den har gravd det ned, skal vi finne frem spaden og grave det opp igjen? Noen katter trives best ute, og liker å klatre i trær, treffe andre katter, jakte og leke. Skal vi ta fra dem det, bare fordi vi må passe på hvor de gjør fra seg? Get real...

Det er liksom ikke meningen at du skal anskaffe deg katt hvis du bor slik til at det er sannsynlig at den vil plage naboen. Hvis du liksom anskaffer deg katt likevel får du enten anskaffe deg en innekatt eller en katt som liker å gå i bånd. Kanskje det liksom bare er for mange katter i bynære strøk? Det er definitivt for mange som gir blaffen i at katten deres er til plage for andre.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...